LiFePo4 - czy już nadaje się do użycia w zabudowie? |
Autor |
Wiadomość |
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 10:55 LiFePo4 - czy już nadaje się do użycia w zabudowie?
|
|
|
wikipedia napisał/a: | Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (Li-FePO4) – rodzaj akumulatora elektrycznego, który jest żywotniejszym i bezpieczniejszym wariantem akumulatora litowo-jonowego. Stosowane w samochodach hybrydowych i z napędem elektrycznym[...] |
Akumulator LiFePo4 ma rozliczne zalety:
- Dużo niższa waga i mniejsze wymiary od akumulatora kwasowo-ołowiowego (płynnego, AGM oraz żelowego).
- Większa odporność na szybkie ładowanie (możliwość naładowania do 80% w godzinę).
- Dużo większa żywotność - 3000 do 6000 cykli głębokiego rozładowania (czyli 10 do 20 lat przy korzystaniu z kampera full-time), po którym nadal ma 80% pojemności znamionowej.
- Lepsza charakterystyka rozładowania - brak spadku napięcia, co w praktyce oznacza, że 100AH akumulatora LiFePo4 z łatwością zastąpią 200AH ołowiowego.
- Wyższa sprawność cyklu ładowania. Akumulatory ołowiowe mają sprawność rzędu 60%, litowe osiągają ponad 90%. To efektywnie "zwiększa" nam moc solarów o 50% - ładując solarem 150W (10A) przez 10 godzin akumulator ołowiowy dysponujemy 10*10*0.6 = 60Ah prądu, a z LiFePo4 w tych samych warunkach możemy wyciągnąć 10*10*0.9 = 90Ah.
Jak widać, ta technologia ma same niebagatelne zalety. Wadą zawsze była cena - trzeba było kupić dość drogie akumulatory i do tego system BMS (battery management system - system zarządzania baterią) do zarządzania ładowaniem i rozładowaniem.
Obecnie na rynku konsumenckim pokazały się akumulatory LiFePo4 w cenach 500-600$ za 10Ah/12V, już z BMS. 2000-2500zł za odpowiednik 200Ah, który nam przeżyje kampera, to już zaczyna być dobra inwestycja. Zakładając oczywiście, że produkt utrzyma parametry, bo w tych cenach dostępna jest produkcja chińska. W dodatku są też dostępne regulatory ładowania, które nam taki akumulator obsłużą.
Zatem - czy to już jest odpowiedni moment, by poważnie rozważyć zastosowanie LiFePo4 jako akumulatora pokładowego? Zapraszam do dyskusji. |
_________________
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-06-12, 11:49
|
|
|
Dodam, że wzorem Joko użytkujemy takowy typ w rowerze.
Jest lekki, pojemny i ponoć bezpieczniejszy, raczej niewybucha przy ładowaniu jak LIPO
Wymagaspecjalnej ładowarki! I tu trzeba dodatkowo modyfikować instalację kampera
I zaleta duża ilość cykli ładowania szacowana na ok 2000. Tak mówiono rok temu. Nieważne 2000 czy 6000, i tak od diabła.
SPRAWNOŚĆ wydaje się wyższa, zasięg roweru o pojemności akumulatora 10 Ah tej technologii jest o 1/3 większa od LiPO o tej samej pojemności,.
Ja jestem gotów do testów. Kwestia kompleksowej "infrastruktury" kamperowej.
Do produkcji chńskiej mam coraz więcej zaufania. Do tej pory nie zauważyłem różnicy za wielkiej w produktach drogich.
Natomiast skuter za 2500 zł rozsypywał sie sukcesywnie... ale jeździł do końca |
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 12:19
|
|
|
Bronek napisał/a: | Ja jestem gotów do testów. Kwestia kompleksowej "infrastruktury" kamperowej. |
BMS załatwia tą sprawę. Bateria akumulatorów LiFePo4 za BMS zachowuje się jak zwykły akumulator - odpowiednim ładowaniem i rozładowywaniem zajmuje się właśnie BMS. Taki w miarę sensowny kosztuje 120$. |
_________________
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2016-06-12, 12:22
|
|
|
Liion 18650 w pakietach rozważam od 2 lat, ale Lifepo są bezpieczniejsze.
Jeśli chodzi o produkcję made in China, to w sumie na co nie popatrzymy to jest made in China. Nawet jeśli jest to super znana marka, to pewnie 9/10 i tak jest napis "made in China".
Tak właśnie się rozglądam i rozmyślam, czy ja mam coś nie "made in China".
Macintosh - China
młynek do kawy - China
tablet - China
ledy - China
głośniki - China
okna Dometic - ? nie wiem
Wiem, kabina prysznicowa - made in Italy
Pytanie tylko czy komponenty do niej to nie made in China
Dziś żeby mieć 100% pewności, że nie made in China, to trzeba by samemu np. posadzić drzewo, a później z niego coś samemu wystrugać |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2016-06-12, 12:38
|
|
|
Dzisiaj bym nie kupił. Jeszcze za drogie. Za parę lat wyzionie ducha obecny i myślę że wtedy tak.
Trochę optymistycznie liczysz zrównując 10Ah z 200Ah. Ja bym liczył raczej 1:0,5. Czyli jak teraz mam 95Ah, to kupiłbym LiFePO 40-50Ah. Za taki akumulator podejrzanej marki trzeba dać trzykrotność ceny Varta AGM.
Poczekam.
Kupowanie bezfirmowych nie ma sensu. Kupowałem żelówki do UPS i nigdy nie wychodziły one taniej od firmowych. W branży akumulatorów są straszne przekręty. |
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 12:44
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Trochę optymistycznie liczysz zrównując 10Ah z 200Ah. |
100 z 200, literówka? Właśnie liczyłem 2:1. |
_________________
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 12:58
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Kupowanie bezfirmowych nie ma sensu. Kupowałem żelówki do UPS i nigdy nie wychodziły one taniej od firmowych. W branży akumulatorów są straszne przekręty. |
No dobra, zobaczmy na BTO: http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=49034
Parametry 3,2V i 10Ah. Czyli do 100AH potrzebujemy 40 sztuk (4x10), co daje cenę 1842zł. Z 50Ah zmieścisz się w 1000zł.
Na cylindrycznych ( http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=31801 ) wychodzi drożej - 2960zł. |
_________________
|
|
|
|
|
mrsulki
weteran w średnim wieku
Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2016-06-12, 13:00
|
|
|
Z tego co się oriętuję również prąd ładowania tych akumulatorów jest kilkukrotnie wyższy niż standardowego. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 13:03
|
|
|
mrsulki napisał/a: | Z tego co się oriętuję również prąd ładowania tych akumulatorów jest kilkukrotnie wyższy niż standardowego. |
Masz rację, jednak pisałem również o tym:
koder napisał/a: | Większa odporność na szybkie ładowanie (możliwość naładowania do 80% w godzinę). |
|
_________________
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2016-06-12, 13:10
|
|
|
Moim zdaniem warto iść w te akumulatory. Czy to budując, czy kupując nowego. Głupia gazowa lodówka potrafi kosztować np. 5-7 tys. zł.
Klima kolejne tysiące. Koszt porządnych aku Lifepo np. 200Ah w okolicy niecałego tysiąca euro, który zastąpi nam powiedzmy 400Ah ołowiu i będzie działał latami wg mnie jest nie do porównania. Patrzę z mojego punktu widzenia i użytkowania.
Oczywiście jak zawsze, zależy jak ktoś używa kampera. Dla 2-3 tygodniowego użytku w roku i wszystko w kamperze na gaz, to raczej bezsensowny wydatek. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-06-12, 13:39
|
|
|
Jak z gabarytami?
Mnie by urządzała pojemność 150 - 200Ah.
Cena? To na później, bo w ten spsób można uwalić każą futurystyczną dyskusję.
I tu mam trochę inne zdanie niż Toscaner.
Nawet jak używasz rzadko kampera to warto.
"Kup i zapomnij"... Oczywiście dbaj.
A klima? Jak tu piszą zbytek, ekspres, agregat....
Po? .... Kiego...... kamper? |
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2016-06-12, 14:08
|
|
|
Bronek, ja wyprzedziłem fakty, bo zaraz 98% kamperowiczów napisze "a po cholerę to".
Przeważająca ilość osób cały czas kalkuluje opłaca - nie opłaca. Dla 95% się nie będzie opłacało. Czyli w hipotetycznych 5% będziesz Ty, ja i jeszcze kilka osób. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-06-12, 14:17
|
|
|
Elyta
Albo frajerzy
Ps. Tym bardziej, że można obniżyć koszty... zakasując rękawy.. |
|
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2016-06-12, 14:35
|
|
|
Bronek napisał/a: | Jak z gabarytami?
Mnie by urządzała pojemność 150 - 200Ah. |
No to idźmy na całość. LiFePo4 występują w różnych rozmiarach. Przykładowy 200Ah LiFePo4 ma wymiary 239x256x70 i waży 6kg:
Do 12V potrzebujemy 4 sztuki, więc 239x256x280, ale można też zamontować 956x256x70 co chyba łatwiej upakować. Masa to będzie 24kg. Plus elektronika. |
_________________
|
|
|
|
|
nikita55
stary wyga
Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Sty 2015 Piwa: 28/12 Skąd: Nieokreślone
|
Wysłany: 2016-06-12, 14:37
|
|
|
Tysiące camperów jakie w ciągu roku opuszczają nasz servis (95 proc to nówki) i jeszcze nikt z załogi nie montował (lub modernizował) na ten typ akumulatorów.........pewnie jeszcze za drogie są i ludziska muszą się do tego przekonać....... |
_________________ nikita55 |
|
|
|
|
|