Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alternato
Autor Wiadomość
serwan 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato 280, 1987, 2.5D, Burstner
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lip 2015
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-20, 11:24   ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alternato

hej,

mam instalacje w ktorej akumulator zabudowy nie jest ladowany z alternatora; poniewaz coraz zimniej na zewnatrz :) nie planuje tego sprawdzac/weryfikowac/naprawiac w tym roku, ale szukam alternatywy

pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?

pozdrawiam
serwan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 137/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-10-20, 11:39   

A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego. A swoją drogą w gniazdku zapalniczki jest "prąd wyprostowany".
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Ostatnio zmieniony przez krzlac 2016-10-20, 18:38, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
serwan 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato 280, 1987, 2.5D, Burstner
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lip 2015
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-20, 11:46   

krzlac napisał/a:
A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego.

na wiosnę nie wykluczam takich prac :) ale jak pisałem, szukam tymczasowego na teraz

pozdrawiam
t
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-10-20, 17:19   

serwan napisał/a:
jak pisałem, szukam tymczasowego na teraz

najprościej to zamieniać okresowo akumulatory miejscami
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
martini44 
Kombatant


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 08 Paź 2010
Piwa: 72/171
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2016-10-20, 17:34   

taka naprawa w moim kamperku zajęła mi na wiosnę 5 min dzięki pomocy kolegów z CT ... poszperaj na forum a znajdziesz podpowiedzi :spoko
_________________
możesz ufać i liczyć na innych ale przede wszystkim ufaj i licz na siebie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-10-20, 20:58   

krzlac napisał/a:
A nie prościej i pewniej położyć gruby kabel od "+" jednego aku do "+" drugiego aku. Po drodze bezpiecznik 40-50A i przekaźnik 150A sterowany napięciem z alternatora. Masz wtedy fachową bezobsługową instalację. Silnik pracuje nasz ładowanie obu. Silnik stoi nie "doisz" rozruchowego. A swoją drogą w gniazdku zapalniczki jest "prąd wyprostowany".


Co to oznacza "wyprostowany"?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 137/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-10-21, 08:48   

Jako mechanik wyjaśniam - ten prąd nie jest krzywy :haha:
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jacik 
stary wyga


Twój sprzęt: J5 Frankia A730
Dołączył: 24 Cze 2013
Piwa: 13/12
Skąd: Łódź
Wysłany: 2016-10-21, 09:05   Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter

serwan napisał/a:

pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?

Obawiam się że przewody idące od zapalniczki są za cienkie i po prostu się spalą.
Jeżeli nie chcesz kombinować z przekaźnikami to jakiś porządny włącznik manualny w kabinie łączący plusy akumulatorów grubym kablem powinien załatwić sprawę.

np Hebel ukryty gdzieś pod siedzeniem.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
serwan 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato 280, 1987, 2.5D, Burstner
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Lip 2015
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-10-21, 13:12   Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter

jacik napisał/a:
serwan napisał/a:

pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?

Obawiam się że przewody idące od zapalniczki są za cienkie i po prostu się spalą.
Jeżeli nie chcesz kombinować z przekaźnikami to jakiś porządny włącznik manualny w kabinie łączący plusy akumulatorów grubym kablem powinien załatwić sprawę.

np Hebel ukryty gdzieś pod siedzeniem.


ciągle mam obawy; takie rozwiązanie się sprawdzi dla dwóch takich samych, nowych akumulatorów ale jeżeli mam inny aku w silniku, inny w zabudowie (inne marki, pojemności, jeden nowy drugi ma 3 lata) to mam wątpliwości na ile funkcjonalnie takie rozwiązanie zadziała; regulator napięcia w alternatorze dostosuje się do którego obciążenia ładowania? na pewno nie tylko do akumulatora kabiny, w efekcie obawiam się że łączenie dwóch akumulatorów (różnych) w taki sposób spowoduje albo niedoładowywanie jednego, albo przeładowywanie drugiego.

ktoś może jeździ z dwoma różnymi aku podłączonymi między sobą na krótko?

pozdrawiam
serwan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 137/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-10-21, 14:13   

Maciej S. napisał/a:
Po wyłącznieu odpiąć aku zabudowy i po temacie.


Dlatego właśnie przekaźnik lub ostatecznie "hebel". Inaczej poświecisz, poogladsz TV itd, ale możesz już nie odpalić silnika.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-10-21, 17:43   Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter

serwan napisał/a:


ktoś może jeździ z dwoma różnymi aku podłączonymi między sobą na krótko?

pozdrawiam
serwan


Prawie każdy tylko o tym nie wie, albo nie chce wiedzieć. :ok
Prawie wszystkie firmowe kampery mają takie łączenie przekaźnikiem (separatorem itp) gdy alternator zaczyna pracę.
Prawie każdy ma inny aku pod maską, inny w zabudowie. Odpala silnik i ...no i masz :ok
Niektórzy wsadzili opornicę z żarówek, ale firmowo tego nie mają. :spoko

Ważne co po zgaszeniu, żeby ten pod maską nie był rozładowywany. Ale już o tym napisane.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-10-21, 17:58   Re: ładowanie akumulatora zabudowy z instalacji kabiny/alter

serwan napisał/a:
hej,

mam instalacje w ktorej akumulator zabudowy nie jest ladowany z alternatora; poniewaz coraz zimniej na zewnatrz :) nie planuje tego sprawdzac/weryfikowac/naprawiac w tym roku, ale szukam alternatywy

pierwsze co do glowy mi przyszlo to magiczne cos - prostownik podlaczany do gniazda zapalniczki, do ktorego z kolei podlaczylbym akumulator zabudowy. czy takie cos istnieje? ktos moze - jezeli istnieje - ma takie urzadzenie i moze polecic?

pozdrawiam
serwan


Jak chcesz mieć dobrze zrobione i bez ryzyka pożaru, to tanio nie będzie.
Musisz kupić przewód o grubości takiej jak masz podłączony w alternatorze B+ z akumulatorem. Długość taka, aby połączyć B+ z akumulatorem zabudowy. Do tego jeszcze trzeba dać przekaźnik o odpowiednich parametrach. Ja stosuję zwykle takie: http://www.texasindustria..._0332002156.asp Sprawdzają się znakomicie i nie ulegają szybkiej destrukcji. Do tego wymagany jest jeszcze bezpiecznik 60A MIDI http://www.tme.eu/pl/deta...Y2mSBoC_hfw_wcB
Potrzebna jeszcze będzie jedna oprawa MIDI, np. taka: http://allegro.pl/oprawa-...5077158317.html
Do tego jeszcze będą potrzebne jakieś oczka i konektory i przewód 1mm2.

Podłączenie:
Gruby przewód podłączasz pod B+ w alternatorze, a drugi jego koniec do przekaźnika(pod jedną ze śrubek). Cienki przewód podłączasz pod D+ w2 alternatorze, a drugi jego koniec do jednego z konektorów w przekaźniku. Z drugiej wsuwki w przekaźniku, ciągniesz przewód do masy. Następnie ciągniesz gruby przewód od drugiej śrubki w przekaźniku do plusa akumulatora zabudowy. Jak najbliżej klemy plusowej montujesz na tym przewodzie bezpiecznik. Przewody nie mogą nigdzie obcierać, ani luźno latać. Wszystkie złącza muszą być dobrze zagniecione. Musisz sprawdzić czy w Twoim aucie jest bezpiecznik przy akumulatorze rozruchowym na przewodzie B+. Powinien taki być, ale trzeba sprawdzić. Jak wszystko zrobisz wg tego co napisałem, będziesz się cieszył długim i bezawaryjnym ładowaniem zabudowy ;) Starałem się opisać prosto, ale nie wiem czy mi się to udało :mrgreen: Jak coś, to pytaj. O cudach z zapalniczki zapomnij, chyba że chcesz aby pokazali tlącego się kampera w TVN24 :haha:

D+ to cienki przewód w alternatorze. B+ to gruby przewód w altku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzychu34 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Dukaciak
Dołączył: 18 Wrz 2016
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2016-10-21, 19:19   

Moja instalacja ma wyprowadzenie poprzez przekaźnik aby ładować akumulatory zabudowy, jednak jest to odłączone przez poprzedniego właściciela. Na zabudowie jest 180 Ah i zastanawiam się czy to nie jest za duże obciążenie dla alternatora 55A? Oczywiście do ładowania ma akumulator silnika, więc dodatkowo 180Ah pewnie za dużo?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2016-10-21, 19:28   

W teorii mógłby go szlak trafić, a w praktyce nie da i tak więcej niż może. A 180Ah to nie tak znowu dużo i po prostu zawsze jakieś wolne ampery polecą w stronę domowych. Zawsze możesz też w takim przypadku ograniczyć prąd na zabudowę właśnie tą opornicą.
Np dobrać tak, żeby nie szło więcej niż około 10A czy w tej okolicy.
Ładowarki wkamperach z reguły mają 10A, czasem więcej i też akumulatory się nimi ładują. Powoli, ale ważne, że zawsze coś na plus. :mrgreen:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-10-21, 19:30   

krzychu34 napisał/a:
Moja instalacja ma wyprowadzenie poprzez przekaźnik aby ładować akumulatory zabudowy, jednak jest to odłączone przez poprzedniego właściciela. Na zabudowie jest 180 Ah i zastanawiam się czy to nie jest za duże obciążenie dla alternatora 55A? Oczywiście do ładowania ma akumulator silnika, więc dodatkowo 180Ah pewnie za dużo?


Altka nie zabijesz, co najwyżej będą się wolniej ładowały akumulatory. Przy dużym rozładowaniu aku zabudowy, może wywalać bezpiecznik, jak jest mały i są cienkie przewody. Jakie to Ducato że ma tylko 55A? 1,9 przed 94?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***