Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Stary Sprinter Max
Autor Wiadomość
KACPERKI 2 
weteran
Dawniej nick: Agat ;-)


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: Palma na boku ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Lut 2016
Piwa: 60/59
Skąd: z nad morza ;-)
Wysłany: 2017-01-18, 17:05   Stary Sprinter Max

Witam.
Przedstawiam relację „post factum” z budowy autka. Budowa była wykonana rok temu. Budżet był bardzo skromny dlatego też zastosowane rozwiązania zapewne znajdą wiele krytyki ale niestety – czasami tak krawiec kraje jak mu materiału starcza. Dokładnie tak to było bo wiele elementów trzeba było wykopać po prostu z garażu albo kupić mocno używane.

Muszę tu uzupełnić, ponieważ przez chwilę była prowadzona relacja z tej budowy ale została przerwana i teraz jest całość od nowa.

Od dnia zakupu auta do pierwszego pełnego wyjazdu ze 100% funkcjonalnością upłynęło dokładnie 71 dni z czego doprowadzenie do zadowalającego stanu technicznego auta pierwsze 24 dni.
Z prostej matematyki wynika zatem że wykonanie zabudowy zabrało mi niecałe 2 miesiące.
W tym okresie było wykonane wszystko wewnątrz auta. Na zewnątrz nie dotknąłem nawet jednym palcem ale na to nie było kasy i czasu. Plan był taki aby auto było całkiem funkcjonalne a wyglądem i gadżetami miałem zająć się później.

Zatem w dniu 23 grudnia 2015 roku ogłosiłem koniec pierwszego etapu prac i dzień później autko wyjechało w pierwszą trasę – od razu na Święta Bożego Narodzenia.

Od tego czasu autko dzielnie służy i cieszy. Był też czas na ocenę co można było zrobić inaczej…

A zatem przejdę do sedna…

Baza to Mercedes Sprinter 312 d czyli popularny i żywotny 2,9 w wersji max.
Przebieg nieznany bo licznikowe 300 tyś to fikcja chyba że licznik robi drugą rundę ;-)
Stan auta w dniu zakupu był „średni”. Silnik OK., skrzynia OK., most bardzo nie ok.

Zdjęcia auta dzień po zakupie po solidnym umyciu.










Zaraz po zakupie odbył się pierwszy wyjazd i spotkanie z kilkoma Kolegami z forum. Trudno nazwać moje autko kamperem ale przy ogromnym wysiłku wyobraźni „da się”;-) Kibelek był więc…








To był krótki ale miły epizod a potem już walka.

Na początek mechanika. Porobione hamulce, ukł. kierowniczy, elektryka, przeglądy i inne tentegesy. Ma być bezpiecznie.

Również walka z dziurami w podłodze paki.
Całość pospawana a na podłogę ze względu na bardzo małą wysokość wewnątrz autka poszły materiały które były bardzo cienkie. Zatem warstwy są następujące patrząc od dołu: aluflox, styropianowe podkłady pod panele podłogowe i oryginalna sklejka jako podłoga. Słabo… wiem i czuję to każdego zimowego wyjazdu ale co zrobić… Dachu auta nie podniosę…

Podłoga w górę a oczy co raz większe…


Buda umyta myjką ciśnieniową. Już jest lepiej i co raz więcej widać… Bardzo dużo wody we wszelkie słupki i profile przyniosło taki efekt że wyleciało mnóstwo wszelkiego syfu ale też fajnie bo odetkały się otwory technologiczne do odpływów wody.


Przyszedł czas na spawanie…






W międzyczasie wyleciała przegroda i oryginalne fotele a w ich miejsce zamontowałem obrotowe fotele. Oczywiście z trojaczków sharan/ganaxy/Alhambra. Wykończenie podłogi i powoli zaczyna być możliwość myślenia o kolejnych pracach.













Sprinterek był bez żadnego okna na pace zatem przyszedł czas na wstawienie szyb po obu stronach „drugiego rzędu”.






Zaczynam od góry – zatem oba okna dachowe (w łazience i w sypialni) oraz podsufitka.










Izolacja – całość nadwozia została zaizolowana wełną mineralną. Niektórzy z kolegów polecają, inni odradzają, jeszcze inni zawijali w strecz… U mnie jest „soute” i zdaje egzamin.




Sypialnia: tradycyjnie w poprzek auta. Jak wiadomo merce i LT-ki są sporo węższe od trojaczków i to niewątpliwie jest problem. U mnie łóżko zostało wpasowane we wnęki które jak widać na zdjęciu poniżej nie są ocieplone wełną tylko samym alufloxem. Dało to tyle, że wymiar w poprzek jest w okolicy 182 cm. Przy szerokości łóżka 155 cm daje to możliwość w miarę wygodnego noclegu dla 2 osób o wzroście ok. 180 cm. Szału nie ma ale da się…









Kolejnym etapem była kuchnia. Miała być możliwie „długa” bo głębokości ze względu na wąskie nadwozie trzeba było oszczędzać. W efekcie tak to wyglądało.







Co do kuchni to później pokażę jaki jest efekt finalny.

Przyszedł czas na łazienkę. Musiała być możliwie jak największa zatem wymiar został określony na 80x120cm. Podstawę stanowił zwykły stalowy brodzik 80x80 cm i do tego posiadana już wcześniej toaleta przenośna która przenośną już nigdy nie będzie. Została zamontowana na stałe i dorobiłem system opróżniania zaworem spustowym. Oczywiście trzeba ją czyścić przy każdym opróżnieniu zatem pod spodem jest od razu pistolet z wodą z układu ciśnieniowego i też to dobrze działa. Nie narzekam….
Piec do CWU nowy kupiony w Internecie w UK. Bardzo tani i jak dla mnie działa bez zarzutu.








Ogrzewanie: stary ale jary piecyk kompletnie bez jakiejkolwiek elektroniki. Kupiony za grosze – no i fajnie…




Można było zacząć robić „czyste prace”. Zatem wykładzina dywanowa na podłogę, fotel dla 3 pasażera, stolik, firanki itp…















Trochę dodatków…




Na tym wówczas ( grudzień 2016) zakończyłem. Rozpoczął się okres intensywnej eksploatacji. Zima była łagodna zatem jeżdżenia było dużo. Święta Bożego Narodzenia, ferie zimowe, Święta Wielkanocne wszystko w trasie. Wszystko działało bez zarzutu.
Nie obyło się bez miłych spotkań w gronie osób z forum.















Potem przyszedł czas na ( jak to powiedział Bronek ) „dobawianie”.

Zatem latem podokładane zostały gadżety takie jak:

Solar na dach, nowa kuchenka, okleina kokpitu, kamerki cofania, nowa przetwornica, radyjko, i kilka innych małych dodatków.

Największe zmiany odbyły się jednak na zewnątrz. Markiza 3,8mb, malowanie, oklejenie, bagażnik na rowery…













Na dzień dzisiejszy wygląda to tak…













Na koniec małe podsumowanie:

Technika:
Waga: 3150 na gotowo bez załogi, bagażu i jedzenia – czyli na styk…
Zbiornik wody czystej - 180L .
Zbiornik szarej – 95L
Akumulator pokładowy – 180Ah
Solar – 240W
Liczba miejsc – 3
Gaz – typowa butla 11kg.


Opinia:
Sprinter – od lat mi się podobało to auto i dlatego taki wybór. Owszem wąsko ale najdłuższy dostępny materiał.
Wąsko – jak wszedłem do „normalnego” kampera to poczucie przestrzeni jest ogromne. Nie ma co gadać – to są dwa światy… Blaszak nigdy nie dorówna…
Nie zacieka – i to ważne że jest święty spokój…
Jazda – no tu bije na głowę klasyczne kampery w cenie którą kosztował sprinterek. Spalanie ok. 10 L ale jazda 120 czy 130 nie sprawia żadnego kłopotu. 100km/h to lekka i przyjemna jazda czego starszymi kamperami osiągnąć się raczej nie da…
Długi – fajnie bo jest miejsce i niefajnie bo z parkowaniem bywa kłpot
Bagażnik – ogromny… pod całym łóżkiem


W planach na obecny rok: nowa lodówka, butla gazowa LPG zamiast 11kg, i jeździć, jeździć, jeździć….

Jestem również winien podziękowania dla:
KrzysztofaCz – który zaraził kaperowaniem
Kodiego, GrzegorzaAlexa i Piotra ( z niebieskiego IVO) – za to że mogłem od Was podpatrywać ;-)
Kodera – bo miał nerwy i cierpliwość do licznych ze mną rozmów o technice
Świstaka – za przemiłą konsultacjęi pogawędkę
DarkaSzczecin – za ogromną pomoc w postaci niemal darmowego odstąpienia solara i regulatora…

Pozdrawiam wszystkich…
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Aran-70 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Citroen Moncayo
Nazwa załogi: ARAN-70
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Kwi 2016
Piwa: 8/9
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: 2017-01-18, 17:26   

No, no, no....całkiem fajnie to wyszło. Kiedyś też miałem ochotę przerobić swojego VW LT 35 na taki właśnie, ale jakoś bałem się wieku i przebiegu mojego elteka. Może w przyszłości. ...
Arek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darek Szczecin 
Kombatant

Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 113/163
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2017-01-18, 17:35   

No i bardzo fajnie :pifko Szerokości na szlaku życzę
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xbartman 
stary wyga


Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Gru 2016
Piwa: 64/10
Skąd: Łódź/Pristina
Wysłany: 2017-01-18, 17:39   

Moje gratulacje. Twoja relacja pokazuje, że nie trzeba ładować worków pieniędzy żeby zrobić fajne autko. Wystarczą dobre pomysły i trochę pracy. Na marginesie, bardzo jestem ciekaw w jakich kwotach zamknąłeś się w całości. Pozdrawiam i życzę wspaniałych podróży.
_________________
Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com

"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MER-lin 
stary wyga


Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: Ewa i Marek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Paź 2009
Piwa: 44/9
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-01-18, 18:03   

Wyszło super. I to w tak krótkim czasie. Pozdrawiam i do zobaczenia na zlotach. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cykada 
weteran

Twój sprzęt: Sprinter 2.9TD
Nazwa załogi: RodzinkaPL
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Lip 2009
Piwa: 12/9
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 2017-01-18, 18:13   

Pracy dużo ale efekt b.dobry. Jakbyś miał jakieś problemy techniczne to pytaj. Użytkuję takiego 312 już trzeciego przez ponad 10 lat. :)
_________________
Nie wolno pić alkoholu , bo potem człowiek jest z siebie za bardzo zadowolony :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Kompi 
zaawansowany

Dołączył: 06 Lut 2016
Piwa: 7/11
Skąd: Pomorskie
Wysłany: 2017-01-18, 18:27   

Fajnie zrobione. Podoba się. Tez mam 312 tylko średniaka i da się pomieścić we dwójkę. :wyszczerzony:
Do zobaczenia na szlaku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chris_66 
weteran

Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Cze 2007
Piwa: 13/35
Skąd: warszawa
Wysłany: 2017-01-18, 19:30   Re: Stary Sprinter Max

Agat napisał/a:
Przedstawiam relację „post factum”

Pozdrawiam wszystkich…


nie ma co ukrywać, kawał dobrej roboty w wersji ekonomicznej
z czasem dopieścisz "na bogato" i będzie super :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bydgoszczu 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: nie ma znaczenia
Dołączył: 27 Lip 2012
Piwa: 8/15
Skąd: z Bydgoszczu
Wysłany: 2017-01-18, 20:48   

Dziś bym waszego kampera nie poznał. Kiedy pierwszy raz spotkaliśmy się przypadkowo nad Zatoką Pucką na Wielkanoc, to powolutku po dziurach jechaliście, bo meble nie były na fest mocowane :wyszczerzony: Pamiętacie? Tak mi się to poobało, byle do przodu.
Do zobaczenia :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KACPERKI 2 
weteran
Dawniej nick: Agat ;-)


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: Palma na boku ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Lut 2016
Piwa: 60/59
Skąd: z nad morza ;-)
Wysłany: 2017-01-18, 20:53   

Bydgoszczu napisał/a:
powolutku po dziurach jechaliście, bo meble nie były na fest mocowane :wyszczerzony: Pamiętacie?


Hej!
Prawie tak to było... Dokładnie to nie było tych "kamperowych zamknięć" w drzwiczkach i faktycznie się uchylały :spoko
_________________
Po prostu od dawna lubię Mercedesy... ;-) osobowe i takie... z "Palmą na boku" ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vwyogi 
zaawansowany


Twój sprzęt: James Cook
Nazwa załogi: Warmiaki
Dołączył: 04 Maj 2015
Piwa: 17/13
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2017-01-19, 11:40   

Kompi napisał/a:
Fajnie zrobione. Podoba się. Tez mam 312 tylko średniaka i da się pomieścić we dwójkę. :wyszczerzony:


w 312 średniaku spoko da sie zmieścic rodzina 2+2, pod warunkiem, że ma się wersję ze spaniem na górze :spoko
_________________
Sprinter Westfalia James Cook 1998 2.9TD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brat 
Kombatant


Twój sprzęt: Merc310D/1995, Europa560
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Cze 2011
Piwa: 185/875
Skąd: San Escobar
Wysłany: 2017-01-19, 11:47   

Szacun! I piwko ... ;)
Napisz proszę, gdzie umieściłeś zbiorniki, butlę, aku pokładowy.
_________________
Marian
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vwyogi 
zaawansowany


Twój sprzęt: James Cook
Nazwa załogi: Warmiaki
Dołączył: 04 Maj 2015
Piwa: 17/13
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2017-01-19, 11:53   

Brat napisał/a:
Szacun! I piwko ... ;)
Napisz proszę, gdzie umieściłeś zbiorniki, butlę, aku pokładowy.


Niestety ja nie umiesciłem tylo Westfalia :mrgreen:
kolega wygoogla: "sprinter James Cook" lub na youtube jest kilka filmów
_________________
Sprinter Westfalia James Cook 1998 2.9TD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KACPERKI 2 
weteran
Dawniej nick: Agat ;-)


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: Palma na boku ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Lut 2016
Piwa: 60/59
Skąd: z nad morza ;-)
Wysłany: 2017-01-19, 20:43   

Brat napisał/a:
Napisz proszę, gdzie umieściłeś zbiorniki, butlę, aku pokładowy.


Nie jestem pewny czy to pytanie do mnie ale jeśli tak to odpowiadam:

Cała technika jest w garażu pod łóżkiem.

Zbiorniki na wodę mam dwa: 100L i 80L i są one "szybkorozłączne" . Ten mniejszy wyjmuję na letni wyjazd wakacyjny aby nie podnosić wagi i wówczas w zdecydowanej większości staję na kempingach, ale w związku z tym że większość mojej jazdy jest w okresie jesień do wiosny i w zasadzie w 100 % nie na kempingi to wówczas dokładam ten mniejszy zbiornik. Są przytulone do nadkoli i daje mi to w miarę podobny rozkład masy.

Zbiornik szarej to zaadoptowany z Kia Carnival zbiornik paliwa który idealnie wpasowuje się w miejsce koła zapasowego pod podwoziem. Jakby tam był projektowany dosłownie...

Aku i gaz też w garażu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2017-01-19, 20:55   

Jezusicku, jak ja Ci zazdroszczę że tak krótko robiłeś, a tak dużo jeździsz. Właśnie tak powinno być!

Gratuluję serdecznie!
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***