Instalacja paneli solarnych |
Autor |
Wiadomość |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2017-02-07, 18:51
|
|
|
Drogi Toscaner - oczywiście Ciebie i Twoje posty też uwielbiam i zaczytując się w nich czerpię ogromną wiedzę i przyjemność.Sory,że nie wymieniłem Cię obok Swistaka i Bronka jako głównych autorytetów.Będę łączył szeregowo również z dotychczasowym panelem i tu średnica przewodu prawie bez znaczenia bo sumują się nie natężenia.Ja mam 4mm i dylematem była długość.Schodzę przelotką dachową z tyłu auta i w środku przewody pójdą do przodu.W sumie to może wyjść ponad 20 metrów i niepokój był czy ta średnica wystarczy.Myślę,że tak.A ciągnę do przodu do aku rozruchowego,który mam podłączony z pokładowymi przez regulator.Przy dobrym naładowaniu pierwszego regulator puści prąd na ładowanie pokładowych.Z regulatora do aku rozruchowego i potem do pokładowych planuję przewody min.10 mm.Plus wszystkie zabezpieczenia i heble.Mam nadzieję,że się uda.Pozdrawiam |
|
|
|
|
mrsulki
weteran w średnim wieku
Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2017-02-07, 19:17
|
|
|
rakro1 napisał/a: | .A ciągnę do przodu do aku rozruchowego,który mam podłączony z pokładowymi przez regulator.Przy dobrym naładowaniu pierwszego regulator puści prąd na ładowanie pokładowych | Szczerze dziwne trochę to rozwiązanie. Moim zdaniem powinno być na odwrót - solar ładuje aku zabudowy a po naładowaniu rozruchowy. Jaki sens ładować najpierw rozruchowy skoro z niego nie czerpiesz na postoju a alternator zadba o niego w 100%. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
|
|
|
|
|
wirefree
stary wyga
Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lis 2016 Otrzymał 11 piw(a) Skąd: internet
|
Wysłany: 2017-02-07, 19:22
|
|
|
1mm2 przekroju spokojnie popłynie prąd 10A razy 4 to daje 40A, a to jest 480W z paneli ale od przybytku głowa nie boli |
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2017-02-07, 19:28
|
|
|
Może jeszcze to zmienię ale regulator do ładowania pokładowego już istnieje i ładuje go po naładowaniu rozruchowego.Nie chciałbym ładować tylko pokładowych bo warto też zadbać o rozruchowy.Będzie max.430 wat,oczywiście to maksimum nigdy nie osiągalne ale jednak to dość dużo.Wolałbym mieć regulator ładowanie z tyłu a nie nad stołem i byłoby mniej przewodów ale przewody już kupiłem,czyli są.Mógłbym z dachu zejść z przodu ale przelotka od starego panela jest z tyłu.Sam nie wiem ale najfajniejsze jest właśnie planowanie i słuchanie rad innych. |
|
|
|
|
Andrzej 73
Kombatant lawendowy
Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 258/70 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2017-02-07, 19:52
|
|
|
rakro1 napisał/a: | Sory,że nie wymieniłem Cię obok Swistaka i Bronka jako głównych autorytetów. |
O widzę , że Darek zmienił specjalność , autorytet w dziedzinie elektroniki.
Sorki ( nie obrażając nikogo), ale znając Kolegę Bronka dziwnie mi się to czyta.
|
_________________ Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee |
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2017-02-07, 20:06
|
|
|
Nie,to nie tak.Nie oceniam ich po dyplomach a raczej chęciach i drążeniu tematu.A nie sposób wymienić wszystkich,od których się uczę i chciałbym podziękować. |
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2017-02-07, 20:21
|
|
|
wirefree napisał/a: | 1mm2 przekroju spokojnie popłynie prąd 10A razy 4 to daje 40A, a to jest 480W z paneli ale od przybytku głowa nie boli |
Wszystko się zgadza... prawie.
1 mm2 - 10A tak, ale dla prądu przemiennego i to najczęściej tabelki dla AC 230V.
Niestety dla stałego duże znaczenie ma już długość przewodu. Nie tylko jego przekrój. Nie jest już tak kolorowo.
Nie wierzysz? Weź sobie np. 20-40 metrów przewodu 4 mm2 i puść przez niego 40A. Czy tam 1mm2 i 10A. Sprawdź jakie spadki napięcia zanotujesz
Z podobnym problemem gryzł zęby Edison, bo Tesla go chciał wygryźć ze 100 lat temu |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2017-02-07, 20:28
|
|
|
Rakro, rozruchowym się nie martw. Przecież on jest zawsze ładowany podczas jazdy, a później domyślnie odcinany. No chyba, że zamierzasz używać gniazdek zapalniczkowych w desce rozdzielczej do ładowania wszystkiego co tylko masz + radio podłączone pod rozruch będzie grało 24h + światło w kabinie. No to może mieć sens.
Zrób jak ja, zapalniczki, radio, oświetlenie podepnij pod domowy i kabina cała wraz z kamperem jedzie na domowych. Rozruch u mnie nawet nie ma doładowywania z paneli, bo okazało się to całkowicie niepotrzebne. A pod maską mam 62Ah czy tam 74Ah, już nie pamiętam. Powinno być ponoć ze 100-120Ah
Gaszę silnik, to jedyne co ciągnie prunda to ...alarm. Może stać i 2 tygodnie. I tak prędzej deszcz spadnie i trzeba będzie podładować domowe silnikiem |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2017-02-07, 21:36
|
|
|
Dzięki Toscaner,taki był plan pierwotny ale potem pomyślałem,że w zimie,gdy stoi przy domu fajnie byłoby podładować rozruchowy.Teraz myślę,że bez sensu.I tak 2-3 razy w zimie zapinam ładowanie z 220V.W zimie nie jeżdżę nim bo nie mam zimówek. |
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2017-02-07, 21:43
|
|
|
No i jeszcze przypomniałem sobie,że regulator ładowania aku pokładowego rozdzielający prąd z alternatora ma wyświetlacz pokazujący napięcie obu akumulatorów i jest tam możliwoś aby je połączyć.Na sztywno,niezależnie od tego jakie mają napięcia.Więc tak mogę podładować rozruchowy w razie spadku napięcia.To jest piękne - codziennie nowe pomysły a niektóre nawet zrealizowane! A co robią w tym czasie posiadacze nowych kamperów,takich z fabryki ??? |
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 215/481 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2017-02-07, 22:45
|
|
|
rakro1 napisał/a: | A co robią w tym czasie posiadacze nowych kamperów,takich z fabryki ??? |
Poprawiają fabrykę poważnie |
_________________ Nie chcem, ale muszem :-{
|
|
|
|
|
eler1
Kombatant
Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2017-02-07, 23:13
|
|
|
Zakładają dodatkowe bajery |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
|
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2017-02-08, 00:21
|
|
|
Ja miałem raz sytuację, że przy -6C rozładowałem wszystkie akumulatory. Głupia pomyłka, ale kosztowała rozładowanie rozruchowego też.
Rano -6C, ja do odpalenia a tu dupa.
Patrzę na woltomierze i o kur... na rozruchowym z 11,6V (przed zapaleniem), a na domowych 11,7V (jakoś tyle było), z tym że domowych mam 400Ah i przez hebel mogę wymusić połączenie na rozruch przez kable 25 mm2.
Zapiąłem hebel, przekręciłem kluczyk, grzanie świec i kręcę, a tu uuuuu i nic, odczekałem znów z 10-15 sekund obserwując woltomierze, powtórka, to samo, ale jakby żwawiej. Za 4-tym powtórzeniem pomimo niskich napięć odpalił. Ufff
Jednak zapas Ah też swoje robi. Musiałem tylko zakręcić kilka razy silnikiem no i poczekać za każdym razem na wyrównanie potencjałów, bo najbardziej dostawał po dupie ten pod maską oczywiście
Jednak przy tej długości kabla nawet 25 mm2 to było za mało żeby wysłać bezstratnie kilkaset amper. Coś koło 300A przy temp. +20C jak pamiętam mierzyłem kiedyś. Przy -6C pewnie "trochę" więcej.
Hebel łączący aku jak widać raz się przydał. Moje przewidywania do jego użycia w celu awaryjnego odpalenia też się sprawdziły
Jakby aku były jeszcze bardziej rozładowane, to pewnie byłaby dupa |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
|
Andrzej 73
Kombatant lawendowy
Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 258/70 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2017-02-08, 07:49
|
|
|
eler1 napisał/a: | Zakładają dodatkowe bajery |
Dokładnie tak.
Teraz jestem na etapie montażu poduszek w zawieszeniu tylnym. |
_________________ Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee |
|
|
|
|
ZEUS
Kombatant
Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Paź 2014 Piwa: 62/63 Skąd: Olimp ?
|
Wysłany: 2017-02-08, 08:17
|
|
|
Andrzej 73 napisał/a: |
Dokładnie tak.
Teraz jestem na etapie montażu poduszek w zawieszeniu tylnym. |
sam ? |
_________________ --------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r. |
|
|
|
|
|