Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z solarem
Autor Wiadomość
arexseven 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Gru 2015
Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2017-03-25, 08:34   Problem z solarem

Własnie kupiłem panel fotowoltaiczny 150W (używany) i regulator Tracer MPPT 10a (nowy).
Ostatnio kiepsko było ze słońcem,ale po podłączeniu rozładowanego akumulatora mam wrażenie,że
ładuje kiepsko.
Nie mam amperomierza,ale napięcie na wejściu do regulatora z solara 14V i rosło po 20 min do 14,8V. Akumultor na początku 12,2V potem 13V.
Według tabliczki solara: Voc-43V ,rated voltage- 34v.
Bez obciążenia panel ma 41V, a pod obciążeniem wygląda jak by ten regulator Tracer nie działał jak powinien.
Dodatkowo dioda regulatora(wskazująca stan pracy panela) nie pali się .
Jest to moje pierwsze doświadczenie z solarem i brak mi wiedzy na ten temat
Wydawało mi się ,że MPPT powinien pobierać to teoretyczne 34V i przetważać w zależności od obciążenia.
Może ktoś kto ma doświadczenie podpowie jakie powinny być właściwe wartości napięcia i natężenia.
Dzięki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2017-03-25, 08:37   

Kolejność podłączania wykonałeś prawidłowo?
Czyli najpierw akumulator do mppt, potem solar?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2017-03-25, 09:23   Re: Problem z solarem

arexseven napisał/a:
Akumultor na początku 12,2V potem 13V.


To akurat prawidłowo.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2017-03-25, 10:30   

Na wyjściu jw. OK
Parametry w zależności od ustawień mppt.

WEJŚCIE to solar i jego stan i sprawność
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
arexseven 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Gru 2015
Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2017-03-25, 11:45   

Podłączyłem oczywiście akumulator pierwszy i ustawiłem typ (kwasowy). Następnie podłączyłem
solar. Akumulator to raczej złom,ale do prób chyba ok.
Robiłem też próbę z dwoma aku połączonymi szeregowo.
Wtedy na wejściu do regulatora miałem 25,5V a na wyjściu do akumulatorów 24,4V.
To było tylko z ciekawości ,żeby zobaczyć jak zachowuje się panel.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2017-03-25, 12:47   

arexseven napisał/a:
Wydawało mi się ,że MPPT powinien pobierać to teoretyczne 34V i przetważać w zależności od obciążenia.

I masz rację, ale podajesz też mało danych do zdiagnozowania. Możliwe, że cały sprzęt był sprawny, ale nasłonecznienie było na tyle małe, że punkt maksymalnej mocy wypadał właśnie w okolicy 15V (to by mogło wystąpić przy nasłonecznieniu rzędu 5%). Możesz mieć również uszkodzony regulator lub panel; jeżeli nie masz drugiego multimetru, to sprawdź napięcie jałowe i prąd zwarciowy panela, to powinno coś powiedzieć o jego kondycji.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
arexseven 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Gru 2015
Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2017-03-25, 14:44   

Dzieki za podpowiedż. Sprawdzę jutro te parametry,bo dzisiaj słońca brak.
Wczoraj w czasie sprawdzania, słońce było tak na 70 proc i panel ustawiony pod kątem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
arexseven 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Gru 2015
Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2017-03-26, 10:46   

Dzisiaj pokazało się słońce.
Solar bez obciążenia . Napięcie zmierzone na kablach wyjść. 41V a prąd 3,4A w pełnym słońcu.
Za bardzo się na tym nie znam, ale odnosze wrażenie, że sprzedali mi uszkodzony regulator.
Nie paląca się dioda stanu panela i regulator jakby działający, tyle że gorzej niż PWM.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2017-03-26, 17:08   

41V x 3,4A = 139,4W . Masz solar 150 W. Czego więcej oczekujesz?
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2017-03-26, 17:48   

SOLAR 150 W i regulator 10A Tracera ???? COŚ tu nie gra :)

nie napisałeś jaki to dokładne regulator ale ze znanych mi bliżej modeli tej firmy , podejrzewam 1210 / mają ograniczenia do 130W przy instalacji 12V ...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
arexseven 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Gru 2015
Skąd: Radosne miasto
Wysłany: 2017-03-26, 18:31   

To jest Tracer 1210RN. 10A według opinii ludzi tu na forum do zaakceptowania do takiego panela
(raczej nie ma szans na przekroczenie 10A).
Nie mierzyłem prądu pod obciążeniem,bo nie wiedziałem czy mogę użyć do tego mój zwykły miernik (10A).Czy się nie sfajczy?
Te wartości, które zmierzyłem to były na samym panelu bez obiążenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2017-03-26, 19:24   

arexseven napisał/a:
To jest Tracer 1210RN. 10A według opinii ludzi tu na forum do zaakceptowania do takiego panela


no to sam sobie odpowiedziałeś na pytanie , jesli ludzie z forum sa mądrzejsi od producenta i zaleceń jakie ma do chińszczyzny jaką wsadza do pudełka to tak to wygląda jak wygląda ... ja mam 140W na dachu i 11 A to nie rzadkość jak słońce przywali ...

http://www.modernhome.pl/...-1210A-10A.html

- maksymalna moc podłączanych paneli - 130W/12V, 260W/24V (napięcie odnosi się do akumulatorów)

tyle w temacie :kawka:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2017-03-26, 19:40   

To wszystko wina Chińczyka :lol: . Nie robią 15 A, tylko 10A i 20A. Kolega chciął zaoszczędzić bo 20A jest prawie dwa razy droższy niż 10A. Na bidę by mogło być, ale wszyscy wiemy, że urządzenia pracujące na granicach swoich parametrów są mocno zawodne.
Jest tylko jedna rada: stawać w cienu :spoko .
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2017-03-26, 21:04   

Cytat:
ludzi tu na forum do zaakceptowania


:?: Nazwiska! Adresy! Pochodzenie i stan cywilny?

Jakoś śledzę od kilku lat, bo kiedyś sam zdobywałe potrzebną wiedzę by sobie "zrobić dobrze", ale nie pamiętam takich rad.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2017-03-26, 21:26   

BIORCA napisał/a:
no to sam sobie odpowiedziałeś na pytanie , jesli ludzie z forum sa mądrzejsi od producenta i zaleceń jakie ma do chińszczyzny jaką wsadza do pudełka to tak to wygląda jak wygląda ... ja mam 140W na dachu i 11 A to nie rzadkość jak słońce przywali ...

Przesadzasz. MPPT do panelu się stosuje nie do wyciągania 100% w pełnym słońcu (bo wtedy zwykle prądu jest nadmiar), a żeby wyciągać więcej w trudniejszych warunkach. Najgorsze co się może stać to przegrzanie układu (i wtedy zadziała zabezpieczenie termiczne), albo wysycenie rdzenia przetwornicy.

Panel wygląda na sprawny, choć moc to nie jest podana przez kolegę 139,4W (bowiem pomiar nie był jednoczesny - przy zwarciu napięcie było inne). Nie masz jakiegoś elektryka pod ręką? Pomiar V+A z obu stron powinien zająć kilka minut i powiedziałby wszystko o sprawności układu.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***