 |
|
|
Troszkę teorii |
| Autor |
Wiadomość |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1356 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-05-21, 19:39 Troszkę teorii
|
|
|
Zgodnie z polskim prawem, pojazd zabytkowy to samochód lub motocykl w wieku minimum 25 lat, który od co najmniej 15 lat nie jest produkowany.
Aby zostać uznanym za zabytkowy, pojazd musi być oryginalny w 75 proc. Co ciekawe, samochód zabytkowy może mieć kierownicę po prawej stronie, czyli być tzw. anglikiem.
Istnieje furtka, aby zarejestrować jako zabytkowy samochód czy motocykl młodszy niż 25-letni. Musi to być pojazd rzadki, który ma unikalne rozwiązania konstrukcyjne, dokumentujące znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej albo jeździła nim osoba wyjątkowo ważna lub był związany z istotnym faktem historycznym albo brał udział w przełomowym wydarzeniu sportowym lub posiada oryginalne wykonanie czy został odrestaurowany lub został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji. O tym czy auto spełnia te cechy decyduje konserwator zabytków, na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy.
Rejestracja samochodu zabytkowego - zaczynamy od udokumentowania własności
Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek kroki związane z rejestracją pojazdu zabytkowego, musimy mieć dokument stwierdzający własność. Zdarza się, że wiele lat temu dowód rejestracyjny zaginął, faktura czy umowa kupna poszła na makulaturę. Co w takim razie?
Należy mieć dowód na prawne posiadanie samochodu czy motocykla. Może to być umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT lub wyrok sądu, na przykład w sprawach spadkowych. Oczywiście, ktoś zapyta, a co z brakiem dowodu rejestracyjnego. W takim przypadku wystarczy przy rejestracji pojazdu zabytkowego złożyć w wydziale komunikacji oświadczenie o braku dowodu. Takie wyjście przewiduje znowelizowany kodeks drogowy. Jest to możliwe tylko przy rejestracji pojazdów zabytkowych.
Może się jednak zdarzyć, że znajdziemy auto w opuszczonej stodole czy poniemieckim bunkrze. Co wtedy?
Musimy przed sądem udowodnić, że staliśmy się prawnym właścicielem rzeczy przez zasiedzenie. Pamiętajmy jednak, że rzecz ruchomą można zasiedzieć jedynie w dobrej wierze po upływie lat trzech. W dobrej wierze, to znaczy, że wnioskodawca musi wykazać, że czuje się właścicielami pojazdu i dołożył wszelkich starań w odnalezieniu poprzedniego właściciela.
"Biała karta" to pierwszy krok do rejestracji samochodu zabytkowego
Pierwszym krokiem na drodze do rejestracji pojazdu na żółtych tablicach jest założenie karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, potocznie zwanej „białą kartą". Ten dokument musi być sporządzony w trzech egzemplarzach.
– Taką kartę może sporządzić właściciel pojazdu lub rzeczoznawca samochodowy. „Biała karta" to opis historii marki i modelu, danych techniczny zabytku, określenie odsetka oryginalnych części.
– Wszystkie główne podzespoły auta muszą być oryginalne. Pojazd w minimum siedemdziesięciu pięciu procentach musi być zbudowany z tych oryginalnych części. .
Koszt wykonania przez rzeczoznawcę tzw. białej karty w trzech egzemplarzach wraz z odpowiednimi fotografiami pojazdu to wydatek od 450 do 650 złotych.
Na podstawie "białej karty" Wojewódzki Konserwator zabytków podejmuje decyzję o włączeniu „weterana" do ewidencji pojazdów zabytkowych. Na tę decyzję urzędnik ma siedem dni. Włączenie do ewidencji jest bezpłatne.
Po pozytywnej decyzji konserwator wydaje stosowne zaświadczenie o wpisaniu pojazdu do wojewódzkiej ewidencji pojazdów zabytkowych, z którym należy się udać naszym samochodem lub motocyklem do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Musimy przygotować się na kolejne wydatki.
Jeżeli jednak staramy się o rejestrację samochodu lub motocykla zabytkowego na podstawie "białej karty", sytuacja jest złożona. Z wnioskiem o rejestrację pojazdu zabytkowego oraz dowodem własności pojazdu musimy pojechać do OSKP. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego nazywa się „Wniosek o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego". Jest to formularz składający się z 71 szczegółowych pytań technicznych o pojeździe z dołączoną dokumentacją fotograficzną (cztery zdjęcia). Wniosek ten składa w OSKP właściciel pojazdu zabytkowego.
Jeżeli auto pomyślnie przejdzie badanie techniczne, wówczas diagnosta wydaje zaświadczenie z końcowym wnioskiem o dopuszczeniu go do ruchu drogowego.
– Diagnosta może też wydać zaświadczenie o dopuszczeniu z ograniczeniami, na przykład prędkości jazdy, gdy samochód zabytkowy ma archaiczny układ hamulcowy, na przykład hamulce mechaniczne. Przepisy zakładają, że po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu, pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych. Koszt badania technicznego pojazdu zabytkowego to 99 złotych. Z kompletem dokumentów i dopuszczeniem do ruchu można już rejestrować pojazd na żółte tablice.
DOKUMENTY WYMAGANE DO REJESTRACJI POJAZDU ZABYTKOWEGO: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny lub gdy dowodu brak oświadczenie złożone w Wydziale Komunikacji, dowód tożsamości właściciela lub właścicieli pojazdu, decyzja w sprawie wpisania pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury, zaświadczenie z badania technicznego pojazdu z wynikiem pozytywnym z OSKP.
Podsumowanie kosztów rejestracji pojazdu zabytkowego
Przygotowawcze:
koszt „białej karty" – 450-650 zł,
badanie techniczne – 99 zł
Opłaty w wydziale komunikacji:
rejestracja samochodu na żółte tablice – 200,50 zł (198,50 zł + 2 zł opłaty ewidencyjnej),
bez zmiany właściciela – 205,50 zł (204 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej),
rejestracja motocykla, ciągnika rolniczego, przyczepy, motoroweru na żółte tablice – 131,50 zł (130 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej),
bez zmiany właściciela – 136,50 zł (135 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej).
Sprowadzanie pojazdu zabytkowego z zagranicy
Jeśli pojazd pochodzi z Unii Europejskiej nie płacimy cła, natomiast, żeby uniknąć płacenia akcyzy, auto lub motocykl musi mieć co najmniej 30 lat. Jeśli jest młodsze, płacimy ten podatek jak od innego sprowadzanego auta. W prawie jest rozbieżność - ustawa o zabytkach mówi o 25 latach jako minimalnym wieku zabytku, a celna o 30 latach.
Jeśli samochód lub motocykl pochodzi spoza UE, trzeba rozpocząć procedurę celną - zgłoszenie do obrotu w Polsce. Jeśli pojazd ma 30 lub więcej lat, nie płacimy cła i akcyzy, jedynie 8 proc. VAT. Trzeba jednak przedstawić opinię rzeczoznawcy, że pojazd jest zabytkowy.
Przy sprowadzaniu pojazdów zabytkowych nie płaci się opłaty recyklingowej, ale niezbędna jest opinia rzeczoznawcy. |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
RadekNet
weteran

Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Sty 2009 Piwa: 26/74 Skąd: Sligo IE
|
Wysłany: 2017-05-21, 20:30
|
|
|
| W ustawie jest "pojazd historyczny" ... (czepiam się, bo skoro już w pierwszym zdaniu coś nie gra, to jak oceniać resztę?) |
|
|
|
 |
Ahmed
Kombatant Burak

Twój sprzęt: Bezdomny
Nazwa załogi: Buraki
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lut 2009 Piwa: 207/306 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2017-05-21, 20:30
|
|
|
Za 99 zł. a raczej 98 zł. ponieważ nie ma w tym przypadku opłaty na CEPIK. , to chyba tylko nowo powstała OSKP podejmie się w determinacji na taką pracę |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2017-05-21, 20:49
|
|
|
| Skorpion napisał/a: | | Przy sprowadzaniu pojazdów zabytkowych nie płaci się opłaty recyklingowej, ale niezbędna jest opinia rzeczoznawcy | O ile się nie mylę to opłata recykling-owa jest całkowicie zniesiona . |
|
|
|
 |
krzysioz
weteran

Twój sprzęt: Zefirek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Kwi 2009 Piwa: 78/76 Skąd: Płóczki Dolne
|
Wysłany: 2017-05-21, 21:51
|
|
|
Tadziu zmien temat , to zrobimy tu galeria pojazdow zabytkowych ( czy tez historycznych ) camperteamu. Procedure przechodzilem . Wiem , ze juz sie gdzies chwalilem , ale co mi tam.
malosolny.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 1218 raz(y) 103,03 KB |
|
|
|
|
 |
| Wyświetl szczegóły |
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1356 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-05-21, 21:56
|
|
|
| Mój Skorpion też będzie na żółtych numerach za jakie miesiąc. Mój ma 35 latek wszystko jest orginalne. |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
krzysioz
weteran

Twój sprzęt: Zefirek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Kwi 2009 Piwa: 78/76 Skąd: Płóczki Dolne
|
Wysłany: 2017-05-21, 22:06
|
|
|
| Nie chcialem uczyc sie na wlasnych bledach. Blacharke robil Nasz dobry znajomy Leszek ( dawniej Jolcia777) obecnie Q777 pamietam jak siedzieliscie w Pajecznie w 2010 roku pod jedna markiza. On wlasnie tez przerejestrowal swojego kamperka na zolte blachy. Sam rzadko na forum zaglada , ale jak go dorwe to fotke zrobie i zamieszcze. |
| |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1356 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-05-21, 22:16
|
|
|
Bylem u Leska 2010/07/03.Teraz rozmawiałem przez telefon.
Lesław Szterleja
Własciciel
Od 25 lat z wielką pasją prowadzę swój warsztat. Jestem dumny z tego, że wraz z pracownikami udało mi się przez tyle lat wypracować i utrzymać poziom świadczonych usług na najwyższym poziomie. „U nas mówisz i masz „- te słowa kształtują relacje z naszymi klientami, którzy wracają nawet po 15 latach aby naprawić swój samochód, odrestaurować klasyka czy odświeżyć „zmęczony ” lakier.
http://www.auto-szterleja.pl
Adres:
AUTO SZTERLEJA
Łokietka 20A
58-533 Mysłakowice
tel:0048 75 643 93 96
lub:0048 504 199 077
email: auto_szterleja@o2.pl
GODZINY PRACY
OBSŁUGA KLIENTA
Pon: 7:00 - 17:00
Wt: 7:00 - 17:00
Śr: 7:00 - 17:00
Czw: 7:00 - 17:00
Pt: 7:00 - 17:00
Sob: Zamknięte
Ndz: Zamknięte
WARSZTAT
Pon: 7:00 - 17:00
Wt: 7:00 - 17:00
Śr: 7:00 - 17:00
Czw: 7:00 - 17:00
Pt: 7:00 - 17:00
Sob: Zamknięte
Ndz: Zamknięte
Leszek.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 18 raz(y) 483,19 KB |
Skorpion.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 17 raz(y) 193,04 KB |
L.S..JPG
|
 |
| Plik ściągnięto 15 raz(y) 1,75 MB |
IMGP0172.JPG
|
 |
| Plik ściągnięto 18 raz(y) 1,87 MB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
| |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|