Drukowany panel do energobloku |
Autor |
Wiadomość |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-07, 08:53 Drukowany panel do energobloku
|
|
|
W mojej Smoczycy jest wyrób enerblokopodobny - tj. panel kontrolny do odbiorników, regulatora solara, ładowania z alternatora i wentylacji mechanicznej. Spisywał się dość fajnie w praktyce, no ale nie wygląda najlepiej:
Postanowiłem go trochę odświeżyć, korzystając z nowszych technologii. Na początku (wstępny ) projekt i wydruk próbny (tylko pierwsze 1.2mm z 200mm projektu, do oszacowania powierzchni):
Wydaje się nie najgorszy. Teraz muszę tylko nanieść resztę elementów i mocowań i uzbroić się w "trochę" cierpliwości. |
_________________
 |
|
|
|
 |
jacik
stary wyga

Twój sprzęt: J5 Frankia A730
Dołączył: 24 Cze 2013 Piwa: 13/12 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2017-07-07, 11:08
|
|
|
Drukujesz biały podkład i na to czarne ciapki ?
Oj dawno nic nie drukowałem
Będę śledził temat |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-07, 11:10
|
|
|
Od drugiej strony - na dole jest czarny ABS, potem warstwa białego, potem znowu pójdzie czarny. Akurat ten biały jest dość przyjemnie przeźroczysty, chyba zamocuję w nim kilka led do podświetlenia panelu.
Model muszę oczywiście jeszcze skończyć, tutaj sprawdzałem tylko, jak ten plasterek miodu wyjdzie w praktyce. No i wydruk całości to bagatela 60 godzin pracy drukarki |
_________________
 |
|
|
|
 |
jacik
stary wyga

Twój sprzęt: J5 Frankia A730
Dołączył: 24 Cze 2013 Piwa: 13/12 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2017-07-07, 11:41
|
|
|
Dużo zabawy. Ja bym poszedł na łatwiznę
Wyciął bym na cnc , nakleił folie ploterową z dowolnym wzorem i polakierował bezbarwnym
Ale pomysł fajny i ciekawy. Czekam z niecierpliwością na efekt końcowy z podświetleniem |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-07, 12:05
|
|
|
jacik napisał/a: | Wyciął bym na cnc , nakleił folie ploterową z dowolnym wzorem i polakierował bezbarwnym |
Na CNC się ciężko przestrzennie robi. Tutaj jest oczywiście płaski kawałek panelu, ale konstrukcja np. kanałów powietrznych w środku, czy choćby kieszeni na komórki nie będzie płaska. Popracuję jeszcze nad optymalizacją warstwami, bo nowy slic3r ma możliwość usalenia zmiennej grubości, co może sporo czas wydruku ściąć. |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-08, 20:23
|
|
|
Szukam inspiracji co do kształtu otworów wentylacyjnych dla wentylacji mechanicznej (w widocznych miejscach). Dotychczas miałem dość gęstą siatkę aluminiową i się dość dobrze spisywała, ale się wyginała od samego patrzenia na nią. Potrzebuję coś solidniejszego, a ze względu na technologię wykonania nie jestem ograniczony do prostych kształtów i mogę spróbować czegoś sprytniejszego (np. pokombinować coś a aerodynamiką). Macie jakieś pomysły? |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-10, 17:50
|
|
|
Bez pomsyłów? Mnie przyszedł do głowy taki:
.
Koncentryczny, łopatki w kształcie odwrotnego skrzydła samolotu (symetryczne), prześwit 50%. Powinno rozpędzić trochę powietrza i zrobić podciśnienie na wylocie, co może skutkować większym sumarycznym przepływem powietrza (z kabiny).
W międzyczasie drukuję spodnią część, by sprawdzić, jak to w samochodzie będzie pasowało do istniejących otworów:
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 357/142 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2017-07-10, 18:16
|
|
|
Fajne. Pomysł na ładne kratki to trudna sprawa. Może lepiej wybierz jakieś gotowe ładne kratki z kokpitu samochodu i zaprojektuj do nich otwory z mocowaniem. Gotowe kratki dają wiele możliwości regulacji dmuchem
|
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-10, 18:21
|
|
|
Prawdę powiedziawszy, to mechanizmu mi się teraz nie chce projektować
Zresztą - nie mam potrzeby sterowania tutaj powietrzem, to ma tylko wymusić obieg powietrza spod samochodu. Jak tutaj panel dobrze wyjdzie, to będę robił projekt bezłopatkowej wentylacji na okno/dach - na zasadzie Dyson air multiplier.
A tymczasem wydruk powoli się materializuje:
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-10, 20:20
|
|
|
No i po wydruku, czas na przymiarki:
No więc tak. Potrzebuję sobie zmniejszyć zaczep, powiększyć odstęp, i całość trochę wysunąć na zewnątrz. Krzywizny pasują idealnie, z nich jestem zadowolony.
Całe szczęście projekt jest parametryczny, więc poprawki powinny zająć kilka minut. |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-11, 07:51
|
|
|
Dwie minuty poprawki w CAD, dwie godziny wydruku i mam idealnie dopasowane mocowanie:
Nauczka na przyszłość: nie brać żadnych wymiarów "na oko", suwmiarka nie jest ciężka |
_________________
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 357/142 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:17
|
|
|
Fajnie dopasowane.
Czy później ostateczny wydruk będziesz jakoś wykańczał, lakierował, szlifował?
Bo prosto z takiej drukarki to nie jest zbyt piękne, widać warstwy, czasem nierównomierne - jak na zdjęciu, czy to wizualnie będzie pasowało do wnętrza auta. Poza tym w czasie prawie trzydniowego drukowania tak wielkiego elementu może zdarzyć się jakaś niechciana przygoda, zanik prądu, filament się zaplącze itp. z resztą sam wiesz co może czyhać i może mieć wpływ na ostateczny wyrób.
Sam drukuję i chyba bym nie chciał mieć w aucie jakiejś widocznej surowej drukowanej nawet gałki czy klawisza a co dopiero taką surową obudowę.
|
_________________
 |
|
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 473/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:20
|
|
|
Ciężka nie jest, ale można sobie oko wykłuć...
Czy jest możliwość zmiany dyszy aby uzyskać wiekszą wydajność kosztem jakości? Ewentualnie wydrukowania zewnętrznych powierzchni, wewnątrz przestrzennej siatki, a później wypełnienia elementu (jak zazbrojonego i oszalowanego pojemnika) przykładowo żywicą poliestrową? |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 357/142 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:36
|
|
|
Świstak napisał/a: |
Czy jest możliwość zmiany dyszy aby uzyskać wiekszą wydajność kosztem jakości? Ewentualnie wydrukowania zewnętrznych powierzchni, wewnątrz przestrzennej siatki, a później wypełnienia elementu (jak zazbrojonego i oszalowanego pojemnika) przykładowo żywicą poliestrową? |
Można zmniejszyć wypełnienie, zwiększyć grubość warstw, ale to i tak trwa. Dyszą za wiele się nie osiągnie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2017-07-11, 08:51
|
|
|
Skwarek napisał/a: | Czy później ostateczny wydruk będziesz jakoś wykańczał, lakierował, szlifował?
Bo prosto z takiej drukarki to nie jest zbyt piękne, widać warstwy, czasem nierównomierne - jak na zdjęciu, czy to wizualnie będzie pasowało do wnętrza auta. |
Na zdjęciu jest wydruk roboczy, z warstwami 0.35mm i z drukarką z przyśpieszoną szybkością druku (do prawie 80mm/s) - dlatego widać. Docelowo wydruk będzie z 0.2mm warstwy i w normalnym tempie. Mam takie wydruki z czarnego ABS (na zdjęciu jest też ABS, tylko biały) i wyglądają wystarczająco estetycznie, by nie obrabiać ich dodatkowo. No ale jako, że to ABS, to można spokojnie szlifować, lakierować, czy też zrobić kąpiel w oparach acetonu. Te elementy mam zamiar raczej zostawić "jak są", czarny ABS prosto z drukarki wygląda wystarczająco ładnie.
Wydruk w rozdzielczości docelowej, bez obróbki, wygląda tak:
No dobra, telefonem w tym oświetleniu niewiele widać. Będzie trzeba poczekać, aż wrócę do domu i z szafy wyciągnę coś z makro
Świstak napisał/a: | Czy jest możliwość zmiany dyszy aby uzyskać wiekszą wydajność kosztem jakości? |
Skwarek napisał/a: | Dyszą za wiele się nie osiągnie. |
A no właśnie się osiągnie. Obecnie mam dyszę 0.4mm, można ją wymienić na 0.25, 0.4, 0.5 i 0.6mm. Przy 0.6mm powinna przyśpieszyć wydruk o ponad 50%. No ale dla mnie to bez sensu, nie robię produkcji z tego - dzień na zrobienie dużego wydruku kompletnie mnie urządza.
Świstak napisał/a: | Ewentualnie wydrukowania zewnętrznych powierzchni, wewnątrz przestrzennej siatki, a później wypełnienia elementu (jak zazbrojonego i oszalowanego pojemnika) przykładowo żywicą poliestrową? |
Tak właśnie wygląda typowy wydruk - w środku jest siatka przestrzenna. Tylko niczym się tego nie zalewa, jest wystarczająco mocne tak jak jest. |
_________________
 |
|
|
|
|
 |
|