Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Remont ,malowanie Adria 360
Autor Wiadomość
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2018-07-22, 10:49   

Pasza , z całym szacunkiem ale daj namiary na źródło tych danych o wyższości PWM_a , bo mam i nie marudzę ale nie do końca się z tym zgadzam co piszesz , dla MPPT nadmiar volt jest jakoś tam przerabiany na A , czy się mylę :bajer
_________________
----------------------------------------------------------

gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........

--------------------------------------------------------
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-22, 23:42   

amples napisał/a:
mischka napisał/a:
Może byś podpowiedział który to ten tani i dobry

On nie za bardzo wie jak przeliczyć mA na A ,
na pewno będzie wiedział który regulator jest dobry :diabelski_usmiech :haha:

Poczytałem i fakt z tymi miliamperami się pomyliłem ,ciekawe natomiast jest jak bardzo się z tego cieszysz trollu ?
Zauważ jedno takie mppt to nic innego jak jeden wielki radiator a w środku pustka, on musi rozproszyć bardzo wiele traconej energii ale po jaki wuj mu to skoro ma deklarowaną sprawność na poziomie 98% myślałeś kiedyś o tym?
Ktoś tu zmierzył mmpt tracara i mu bierze 0,2 ampera . wiec się dużo nie pomyliłem.

silny napisał/a:
Pasza , z całym szacunkiem ale daj namiary na źródło tych danych o wyższości PWM_a , bo mam i nie marudzę ale nie do końca się z tym zgadzam co piszesz , dla MPPT nadmiar volt jest jakoś tam przerabiany na A , czy się mylę :bajer


Dawałem tu link i absolutnie i nie twierdzę że pwm jest lepsze od mmtp , są tylko takie konfiguracje/momenty że pwm dobre będzie lepsze od mmtp ale to tylko teoria i zależy od panelu/kontrolera

Mogę ci pokazać jak tracert i czy inny jeszcze 2x droższy promowany tu polegnie na panelu z którym bezproblemowo sobie poradzi "chińsk"i mmtp za 28Eu.


Edit:
Zrozumcie że ja wiedzę o tym dopiero zdobywam (wcześniej mnie to absolutnie nie interesowało a wy czytacie o tym od lat) a już widzę dziesiątki sprzeczności i płatne reklamowanie czegoś co jest całkowicie bez sensu.
Owszem zdarza mi się pomylić jak każdemu zadaję pytania ale forum zdechło ja tu nie widzę wsparcia czy pomocy na prze zemnie zadane pytania/wątpliwości tylko atak trolli jak tu kogoś uwalić bo się pomylił z przelicznikiem.

Jest to żenujące.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-07-23, 07:16   

pasza napisał/a:
Poczytałem i fakt z tymi miliamperami się pomyliłem ,ciekawe natomiast jest jak bardzo się z tego cieszysz trollu ?

Brawo to świadczy o tobie :!: ,ciężko przyznać się do błędu , gryziesz -kopiesz jak smarkacz na podwórku :diabelski_usmiech
pasza napisał/a:
Zrozumcie że ja wiedzę o tym dopiero zdobywam
Jeżeli ktoś raczkuje w temacie to powinien pytać-czytać i uczyć się od tych co posiadają ta wiedzę .
A nie odkrywać swojej Ameryki , tworząc swe wybujałe tezy ,
a gdy ktoś zwraca uwagę to go wyzywać od troli :!: :!:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2018-07-23, 08:39   

nie ktoś zmierzył Tracera tylko ja i nie 0,2A tylko 0,02A. Czytaj ze zrozumieniem proszę, ułatwi to dyskusje na poziomie. I nic tu nie promujemy, dobry MPPT co do zasady działania będzie zawsze lepszy niż PWM ale nie zawsze uzasadniony ekonomicznie - np dla tych którzy 80% czasu spędzają na kempingu podłączeni do słupka, a potrzebują doładowania akumulatora jak słupek się popsuje

Pozdrawiam
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darek Szczecin 
Kombatant

Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 113/163
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-07-23, 08:43   

Kolego pasza, forum nie zdechło, zdechł twój wątek, ludzie nie mają ochoty udzielać ci rad i porad, bo i tak wiesz lepiej, poprostu strach coś pisać. No i jesteś często bardzo niegrzeczny. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Pawcio 
Kombatant


Twój sprzęt: Pojazd obozowy Wacek McLouis I
Nazwa załogi: PabemanaTeam
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 29 Wrz 2008
Piwa: 141/471
Skąd: z Nienacka
Wysłany: 2018-07-23, 09:18   

Poziom dyskusji zależy od dyskutujących.
Koń jaki jest każdy widzi.

Proponuję oponentom troszkę dystansu zarówno do siebie jak i oponentów w dyskusji. I od razu milej się zrobi :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-23, 13:25   

pasza napisał/a:
...zaaję pytania ale forum zdechło ja tu nie widzę wsparcia czy pomocy na prze zemnie zadane pytania/wątpliwości tylko atak trolli jak tu kogoś uwalić bo się pomylił z przelicznikiem.

Jest to żenujące.


Dokładnie jak napisał Darek...
Po co pisać coś Ci... jak Ty nie znając się na tym wiesz i tak lepiej...
I co tu jest żenujące? Pozostawię to pytanie czytający...

Dodam nie każdy MPPT ma olbrzymi regulator...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-23, 13:29   

Darek Szczecin napisał/a:
Kolego pasza, forum nie zdechło...


To proste pytanie jakiej mocy panel do aku który mam 80AH
Na początku chciałem dać jakiś najtańszy 50W ale zobaczyłem że jego cena i waga w porównaniu do 100W panela jest niekorzystna.

Zacząłem czytać i czytać o kamperach/solarach i wszyscy piszą to samo aby moc w Amperach max była nie większa od 1/10 pojemności aku ale nie za mały bo się aku nigdy do pełna nie naładuje i taki właśnie 1/10 jest najlepszy.

Więc znalazłem panel 150W tylko 9,9Kg który mi da na pwm max 8A (Imp: 8.50A)
http://www.peimar.com/it/home/prodotti/off-grid/
OS150P
(pmax): 150W
Tolleranza di potenza: 0/+5W
Tensione a Pmax (Vmp): 17.64V
Corrente a Pmax (Imp): 8.51A
Tensione di circuito aperto (Voc): 21.17V
Corrente di corto circuito (Isc): 9.51A

Zajrzałem co poleca znany producent kontrolerów i szok jest zupełnie inaczej.
http://www.epsolarpv.com/...nt/d_id/39/id/3
Do prostego zestawu domowego: panel 80W i 100Ah aku (większy od mego )
, różnica miedzy panelem 150 a 80W jest niemal dwukrotna.

Do prostego oświetlenia ulicznego
http://www.epsolarpv.com/...nt/d_id/38/id/4
Panel 160Wat i 2x100ah AKU !!!
a do tego kontroler 10A LS1024R, a ile to ja się naczytałem że powyżej 100-120W powinien być większy choć na logikę raczej nie bo 12v 160w panel z tym kontrolerem PWM nie da więcej jak z 8,5A.

Więc jaki panel do mego aku będzie optymalny, czy też to nie gra tak ważnej roli.
Czy ten kontroler 10A http://www.epsolarpv.com/...d/771/am_id/136 wytrzyma przy panelu 150W którego dane wkleiłem wyżej?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2018-07-23, 17:56   

pasza napisał/a:
aby moc w Amperach

W kwestii formalnej.
W Amperach oznacza się natężenie prądu a moc określa się w Watach. :spoko
pasza napisał/a:
mppt to nic innego jak jeden wielki radiator a w środku pustka


Może pomogłoby trochę usystematyzowanie wiedzy na temat obydwu rodzajów regulatorów.
Regulator jest po to żeby ograniczyć napięcie ładowania akumulatora tak by nie przekraczało około 14V w 12 woltowej instalacji elektrycznej i nie przekraczało prądu ładowania zależnego od pojemności akumulatora.
Aby to osiągnąć, najprościej byłoby w szereg włączyć regulowany opornik. Ma to jednak istotną wadę. Jeśli zapotrzebowanie na prąd do ładowania akumulatora jest mniejsze niż ilość wyprodukowanej przez solar energii elektrycznej to ten nadmiar energii musi być rozproszony i zamieniony na przykład w ciepło.
Wady tej nie ma regulator PWM. W tym typie regulatora pobierane jest z solara tylko tyle energii ile potrzeba do ładowania.

W prosty sposób można wytłumaczyć działanie regulatora PWM. To jest tak podobnie jak regulacja temperatury w kuchence elektrycznej albo w lutownicy lub lokówce elektrycznej.
Temperatura w takiej kuchence regulowana jest w ten sposób, że jakiś regulowany włącznik czasowy (napisałem jakiś, bo może to być układ elektroniczny albo styk bimetaliczny ogrzewany grzałką). Nie ma znaczenia sposób działania tylko czynność jaką wykonuje. Włącza i wyłącza naprzemiennie przepływ prądu przez grzejnik. Regulować daje się czas grzania w stosunku do nie grzania. Jeśli prąd jest włączany na dłużej kuchenka jest cieplejsza. W skrajnych przypadkach albo prąd wcale nie płynie wyłącznik stale rozwarty, albo płynie cały czas w położeniu skrajny MAX. Podobnie działa większość regulatorów obrotów w pralkach, wiertarkach, mikserach i tp.
Działanie regulatora PWM powoduje, że na zaciskach solara i akumulatora jest około 14V gdy prąd jest pobierany lub obwód zostaje rozłączony gdy akumulator potrzebuje mniej prądu niż daje solar. W takim wypadku na zaciskach solara występuje pełne jego napięcie, często powyżej 20V ale nie płynie prąd. W ten sposób średni prąd ładowania akumulatora utrzymywany jest na odpowiednim poziomie.
I tu przechodzimy do regulatora MPPT.
Panel solarny ma swoje parametry techniczne. Określa się jego maksymalne napięcie i maksymalne natężenie prądu jaki może wytworzyć. Z charakterystyki panelu można odczytać przy jakim napięciu panel może oddać największą moc. I tu aby łatwiej zrozumieć znowu trochę analogii tym razem do silnika spalinowego. Każdy chyba wie, że silnik spalinowy dysponuje jakąś konkretną mocą mierzoną w KW lub koniach mechanicznych i pewnym momentem obrotowym w Niutonach. Obydwie wielkości zmieniają się razem z prędkością obrotową wału korbowego. Każdy silnik ma jakąś prędkość obrotową przy której ma największy moment obrotowy i najczęściej inną prędkość przy której ma największą moc. Ekonomiczna jazda polega na tym żeby utrzymywać obroty silnika pomiędzy tymi dwoma prędkościami bo wtedy silnik ma największą sprawność. Podobnie jest z solarem. Największą moc oddaje przy obciążeniu go takim prądem żeby napięcie jego było na przykład 18V a nie 14V. Tylko co wtedy zrobić z tymi nadmiarowymi 4V. Najczęściej działa to na zasadzie przetwornicy napięcia tak jak w zasilaczu impulsowym. Pierwsza część ta od strony solara dba o to żeby obciążać solar prądem odpowiednim do oddania największej mocy a druga strona dba o to żeby napięcie i natężenie prądu wychodzącego było odpowiednie do ładowania akumulatora. Ta druga strona działa identycznie jak regulator PWM. Regulator MPPT to jest regulator PWM rozbudowany o układ optymalizujący obciążenie solara.
Jeżeli solar ma taką moc której nie potrafimy zagospodarować to raczej nie ma wielkiego znaczenia czy regulator jest PWM czy MPPT. Obydwa w tym wypadku ograniczają prąd ładowania. W przypadku gdy solar nie potrafi dostarczyć tyle prądu ile potrzebujemy to regulator MPPT uzyska więcej prądu niż PWM bo spowoduje, że panel słoneczny pracuje w takich warunkach, że jego sprawność jest większa.
Najfajniej i najtaniej byłoby gdyby dało się zdobyć taki panel który największą sprawność ma na przykład przy 13,5V. Wtedy nie miałoby znaczenia jaki jest regulator.
Przepraszam za taki przydługi wywód. :oops:
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1173
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-23, 18:20   

http://www.elcamp.pl
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-07-23, 18:34   

Parafrazując przedmówcę:
W kwestii formalnej.
Max 1/10 to najzdrowsze dla kwasiaka , przy większym prądzie potencjalnie skracamy jego żywotność :spoko
pasza napisał/a:
nie za mały bo się aku nigdy do pełna nie naładuje i taki właśnie 1/10 jest najlepszy
Totalna bzdura :diabelski_usmiech :haha: ,
naładujemy do pełna nawet 1/100 pojemności (co prawda będzie to trwało odpowiednio dłużej 10x)
Amperaż decyduje o potrzebnym czasie "napompowania" aku , :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2018-07-23, 19:37   

amples napisał/a:
aładujemy do pełna nawet 1/100 pojemności

I bardzo często takie prądy stosuje się przy odsiarczaniu akumulatora.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-23, 20:29   

janusz napisał/a:

Może pomogłoby trochę usystematyzowanie wiedzy na temat obydwu rodzajów regulatorów.


Ale to już wiem to jest proste dlatego właśnie szukałem panelu z niskim Vmp wtedy straty na PWM będą minimalne:
(Vmp): 17.64V
(Imp): 8.51A
moc teotetyczna 17,64x 8,51 = 147,22 -0/+5%


Powiedzmy jest 20 stopni ale panel w słońcu rozgrzał się do 50-60stopni a wraz temperaturą ponad 25stopni spada napięcie Vmp i jest już powiedzmy 16,3v do tego następuje spadek w regulatorze z ~1v i mamy 15,3v
(tego spadku na regulatorze nie jestem peny ile jest)

MPPT da teoretycznie bez strat własnych (~7%) realne (Vmp) 15,3v razy (Imp): 8.51A czyli 130Wat
PWM da prąd ładowania 14,6v razy (Imp): 8.51A czyli 124W

Taka jest różnica to będzie z 4% procent nawet nie 10% a jak taki panel osiągnie w w słońcu 80stopni a napięcie za PWM spadnie do bliskiej ładowania to wtedy MMPT nie będzie miał już żadnej nawet 1% przewagi, w cieniu sytuacja się powtarza (Vmp) też spada, jedynie w zimę będzie przewaga ale nie wiem czy osiągnie marne 10% raczej nie.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-07-23, 20:43   

pasza napisał/a:
szukałem panelu z niskim Vmp wtedy straty na PWM będą minimalne:
Tyle razy było wałkowane - pisane , :bajer
po niżej 20V na panelu wystarczy zwykły pwm.
powyżej 20V zaczyna być opłacalne mppt.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-23, 21:27   

amples napisał/a:
pasza napisał/a:
szukałem panelu z niskim Vmp wtedy straty na PWM będą minimalne:
Tyle razy było wałkowane - pisane , :bajer
po niżej 20V na panelu wystarczy zwykły pwm.
powyżej 20V zaczyna być opłacalne mppt.


ciekawe bardzo że dopiero teraz o tym piszesz jak już sam do tego doszedłem bo było by to bardzo pomocne zamiast twego bezsensownego ewidentnego trollingu, a teraz mi pokaż te "Tyle razy było wałkowane" ja przeszukiwałem teraz i jedynie co znalazłem to wpisy "kodera" który o tym pisał ale spotkałem 2 sprzeczne jego opinie że lepiej jak najniższe Vmp innym razem wysokie z 20V aby po nagrzaniu panela itd. Vmp nie spadło poniżej V ładowania.

Ale jak już spadnie poniżej napięcia ładowania to i mppt też nic nie zrobi, wtedy jest potrzebny inny kontoler PWM który podbija napięcia i nawet taki panel znalazłem 105W 9,5A i 13,4V czy jakoś tak i jest to wydajne jak MPPT.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***