Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h
Autor Wiadomość
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2018-01-14, 14:05   

W przyczepie mam solar 130W na smyczy; tzn. na 10m 2 x 4mm2 kabla. Ja staje w cieniu, a solar na sloncu. Docelovo kupilem dc-ac 220v ale jeszcze nie zamontowany. W ten sposob moge ladowac z wiekszych odleglosci przez tani 220v przedlurzacz. Takie module sa do kupienia na Ebay. Majac mocne nerwy i wiedze to podlacza sie 220v bezposrednio do akku przez diode, albo mostek. ! :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-01-14, 14:13   

VirMan napisał/a:
kontroler 20A kosztuje powiedzmy 120 eur, kontroler 40A kosztuje już 280 eur - to apropos tej podwójenj mocy z napięcia - ten sam kontroler dwa razy więcej obsłuży.

Myślałem, że choć w tym punkcie się z Tobą zgodzę, ale niestety... mój 40A Tracer MPPT kosztuje na Ali około 100 USD, także sorry, ale jesteś w błędzie :bajer

W odniesieniu do reszty - no cóż widać że dużo się naczytałeś :wyszczerzony: ale te Twoje wyliczenia (biorąc pod uwagę, że przy instalacji solarnej w kamperze raczej nikt nie operuje mocami rzędu 1 KW) w praktyce zmieszczą się w granicach błędu statystycznego... a roboty przy tym będzie w pip :szeroki_usmiech

VirMan napisał/a:
dlatego mamy linie WYSOKIEGO napięcia

Nie wiem czy się orientujesz, ale linie "WYSOKIEGO napięcia" to rząd wielkości dziesiątek i setek tysięcy Voltów, a my tu mówimy o napięciach rzędu kikunastu - kilkudziesięciu Voltów...

Studiuj dalej Wikipedię :ok i przerabiaj :!: Powodzenia :bigok
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 14:23   

Roberto ale Bartek ma bardzo dużo racji...podejrzewam że jak będę budował blaszaka to też będę przechodził na 24V...tu już za dużo mam to tak porobione pod 12V...
Jeżeli porównujesz kontroler 40A na Ali to ile kosztuje 20A na Ali ? pewnie podobne różnice. Przekroje kabli i straty też są prawdą...Operowanie kW w kamperze - to coraz częstsza sprawa (suszarki, mikrofale, ekspresy do kawy...)
Wiem można bez...ale tak to można pojechać osobówką i spać w namiocie też...albo pod gołą chmurką :)
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 12/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 14:23   

Roberto, dobra - ja mówiłem o markowych kontrolerach - tracer to taki lepszy chińczyk :P są takie porządne jakiego kupię na drugą parę solarów :) poza tym ja kupuiję w europie żeby mieć gwarancję ;) wiem że cena x2 ale nie zostaje ze złomem jak coś jest nie tak :)

Co do reszty - to owszem już dużo się naczytałem, nabudowałem (robotyka i automatyka przemysłowa, instalacje elektroenergetyczne, serwerownie, upsy, ostanio nawet off gridy z solarami robię dla rodziców ;) ) więc wiem o czym piszę :)

a jesli chodzi o moce - to jak masz oświetlenie to owszem, ale np - mikrofala, klima, przewornica 220v na lapiszony czy cokolwiek mocniejszego to juz bierze więcej. jak używasz np ogrzewania w zimie, lapiszona do pracy, czy zechcesz coś upiec/ usmażyć /ugotowac w mikrofali.. albo np jak ja mieć normalną większą lodówkę z klasycznym agregatem.. to już zaczyna prąd lecieć ;) i wtedy to wszystko jak najbardziej ma zastosowanie.

12 do 24v ma się dramatycznie lepiej :) dlatego cieżarówki chodzą na 24v :) jachty, wszystko co potrzebuje większej ilośći energii :)

DK-Tadeusz, nigdy nie rób 220 do 12 przez.. diode ;) najlepij smycz wyjdzie ci klasycznie czyli kable z baterii odpowiednie do kontrolera w aucie przy aku - no i panele szeregowo na wyższe napięcie i wtedy 4mm2 wystarcza na 20m bez problemu :)
_________________
Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad :)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 14:37   

Dodam jeszcze że większość kontrolerów jest automatyczna 12/24V czyli mając 12V i np wspomniane 40A mamy powiedzmy maksymalnie 12*40=480W (powiedzmy bliżej prawdy że 14*40=560) ale ten sam regulator nam da 24*40=960W i nie będzie trzeba zakupić np kontrolera 80A...
Obrazując dalej u mnie w kamperze mam teraz przetwornice która powinna mieć 48mm2 - dzięki Darkowi Szczecin będę miał dwie pary po 2x25mm2 a pewnie przy 24V wystarczyło by mi para z 16mm2 (koszt zakupu, kg itd)...nie mówiąc już o stratach, czy zabezpieczeniach i bezpieczeństwie...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-01-14, 15:45   

Panowie, to co piszecie teoretycznie jest zgodne z prawdą. Ale...
Po 1. To że marka i cena regulatora ma tu tak kolosalne znaczenie to się z tym nie zgodzę, bo z doświadczenia wiem (a zajmuję się serwisem elektroniki prawie 30 lat) że psują się tak samo często :!:
Po 2. VirMan nie mam zamiaru się z nikim licytować na temat wiedzy, umiejętności i doświadczenia, ale to co piszesz (te wszystkie wyliczane straty albo oszczędności) to czysta teoria - szczególnie w kontekście pieniędzy.
Po 3. MisioKRAK jeśli chodzi o moce, to mówisz o nich w odniesieniu do użytkowanych sprzętów, ale przecież np. suszarkę do włosów używasz przez kilka minut i to z aku poprzez przetwornicę. Więc te moce są tylko chwilowe :!:
Mikrofala, ekspres do kawy, lodówka, itd... - OK, ale idąc tym tokiem myślenia to zaraz będziemy w kamperach montować wszystkie sprzęty domowe, łącznie z pralką automatyczną, suszarką i zamrażarką :-P Po co :?: Przecież w większości są wersje mobilne, np. lodówka na gaz i problem wielkich mocy elektrycznych przestaje być problemem :!:
Po 4. Kwestia solarów i ich montaż. Ja mam 550W w panelach i praktycznie całe wolne miejsce na dachu zajęte, a kampera mam sporego. Może ze 100W od biedy jeszcze bym zmieścił, a gdzie dalej :?: Gdzie chcecie upchnąć te kilowaty przy których te teoretyczne dywagacje w ogóle mają sens :?: Poza tym większe straty są z tytułu umieszczenia ich na dachu "na płasko" niż z faktu posiadania 12V instalacji :-P
Po 5. Temat pierwotnie dotyczył solarów, a Wy mieszacie go z całościowym przejściem na 24V. Pytam w takim razie co z elektroniką auta :?: Żarówki - OK, można zmienić na 24-Voltowe, ale wszystko pozostałe :?: Wskaźniki :?: Silniki :?: A co z kosztami takiej operacji :?: Czy te Wasze czysto teoretyczne oszczędności pokryją te koszty :?:

OK. Możemy dyskutować broniąc swoich racji, ale jaki to ma sens :?: Każdy i tak zrobi po swojemu :-P a czytelnicy tego wątku wyciągną właściwe dla siebie wnioski :ok
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-01-14, 15:54   

MisioKRAK napisał/a:
...(koszt zakupu, kg itd)...nie mówiąc już o stratach, czy zabezpieczeniach i bezpieczeństwie...

Michał ile kilometrów kabla ty chcesz tam użyć :?: :haha:

Ja też mam MPPT i 24V między solarami a regulatorem.
Po stronie 12V pobory są na poziomie max kilku amperów, np. TV - 3A.
Znaczenia ma tu przewód między akumulatorem a przetwornicą 230V, bo tam płynie największy prąd. Ten ma u mnie około 30 cm - więc o jakich kosztach, wadze i bezpieczeństwie piszesz :?: :-P
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 16:14   

Dla mnie jednak firma/marka jednak jest też ważna...ale to nie o tym...
O mocach (gdzie tak mocne panele itd) możemy podejść do tego jak pisał VirMan pisał - nie koniecznie nam wówczas np 40A kontroler a 20A który też jest tańszy...albo kupić 30 zamiast 60A bo położenie na dachu paneli rzędu 700-800W też jeszcze nie jest nie realne (wszystko zależy od potrzeb indywidualnych).
Suszarka krótko pobiera prąd - mikrofala jeszcze krócej ;) ale chcąc mieć te 1750W przy 230V musimy zapewnić blisko 2000W przy 12V mamy już prądy rzędu 160A czyli całkiem spore...
Klima to już kosmos - ale też można coś z tego mieć...
A czy musi być to czy tamto w kamperze - co jakiś czas ktoś tu przychodzi i mówi budując kamera, że jemu kibelek nie potrzebny - bardzo szybko jest przekonywany że jednak mu się przyda - ja np uważam że chce mieć spory osobny prysznic...jeden chce expres do kawy a inny nie pije w ogóle kawy...
Lodówka akurat to nie najlepszy przykład bo tu za dużo nie zyskujemy na 24V (zbyt mała moc by sporo zyskiwać).
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2018-01-14, 16:19   

A może by tak od razu Power Wall od Tesli i po cholerę 12V, po cholerę 24V. Mamy 230V i wszystko na 230V, lodówka, ekspres do kawy, suszarka, zasilacze, oświetlenie. Power Wall'a ładować z paneli albo agregatu. W Power Wall'u są ogniwa litowe Li-Ion a nie Lifepo4, czyli jeszcze lepszy zysk pojemność - waga. Oczywiście kwasiaki wylatują. Sprawność z 95%.
A tak serio, sam kiedyś rozważałem Power Wall, ale to po zbudowaniu Z1. Może w kolejnych? :-P
Bo teraz znalazłem idealne rozwiązanie na problemy z prądem - agregat. Zadaję sobie tylko jedno, jedyne pytanie. Czemu do cholery czekałem z jego zakupem 3 lata. :gwm
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 16:29   

I te 30cm kabla "wysoko prądowego" może się uszkodzić i zrobić psikusa...
U mnie 100cm było by za mało :( niestety taki a nie inny mam układ...

A o kablach itd...to wszystkie przekroje mogą być mniejsze - z panela do akumulatorów, do odbiorników (pompy wody, wentylatorów itd) - np mam jedno z gniazdek 12V z przewodami 2x 6mm gdzie podpinam np odkurzacz...

PS. Roberto - jak tam po przejściach w Aquaparku (wszystko już OK?)

Toscaner - nie jesteś wstanie potwierdzić plusów w instalacji 24V? Bo teraz to i ja się zacząłem zastanawiać czy głupot nie piszę...ale jak wspomniałem - gdybym budował kampera od początku to bym właśnie też wszedł w 24V. A agregat - jakoś też mnie nie przekonuje (ale to składam na kark, każdy coś innego chce i nie każdy musi mieć to co ma inny w kamerze), szczególnie przy staniu "w grupie" (nie koniecznie wśród znanych nam ludzi) lub gdzieś na fajnym łonie natury...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2018-01-14, 19:11   

A to ja nikogo do niczego nie przekonuję. Nie mam doświadczenia w kamperowaniu w kamperze z instalacją 24V. W 12V nie widzę minusów, a też mam prawie 600W na dachu, 400Ah aku, 40A Tracera i całą gamę gratów i których pisałem wiele razy.
Widzę natomiast jeden plus. Na dachu kampera na bazie L4H3 dałoby się upchać 800-900W paneli. A tego nie obsłuży jeden Tracer 40A dla 12V. Zdaje się, że wg instrukcji do 520W. Sam mam ciut więcej, ale dla takich 800-900W to raczej ten model Tracera odpada, a dla instalacji 24V ten sam model obsłużyłby do 1040W. To chyba jedyny plus. Ale aktualnie mam jeszcze dwa tracery 40A w zapasie, więc pewnie już do kolejnego kampera. :ok

A z tym Power Wall serio się zastanawiałem. Bo już ma wbudowane ogniwa litowe i odpadają problemy z przetwornicą, ładowarką. Jedynie trzeba by było dołożyć generator 230V pod maskę zasilany z paska i jakiś falownik albo coś do paneli. Agregat opcjonalnie. Wtedy też odpada zewnętrzna ładowarka. Może kiedyś, gdy stanieją. Na razie zbyt droga zabawka.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 12/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 20:00   

Ja proponuję tak sobie to na spokojnie przy ognisku przegadać :) Pokażę wam jak to mam zrobione i czemu wszystkiego nie trzeba na 24v przerabiać tylko rozrusznik, alternator i baterie + przetwornice i solarki. 8-)

ja będę miał może 800-900 w paneli docelowo, ale nie o straty na panelach mi chodzi (choć to też jeśli chce się oszczędzać w głuszy gaz na agregacie i ceni się ciszę) - ja używam prądu dużo i bateryjki mam lifepo4 obecnie - nie będę niedługo osobnego rozruchowego woził nawet i zarobiłem praktycznie 100 kg na tym. Wiem że mi prądu brakowało po kilku pochmurnych dniach, i widzę różnicę jak identyczne iveco startuje w wersji 24v i 12v przy -20 (tak aku są sprawne oba według zaleceń producenta)

ja np zamierzam - pracować w podróży i sporo elektroniki wozić - taki styl/potrzeba/upodobanie - cieżko mi dyskutować z doświadczeniem jachtowców którzy przerabiali chyba wszystkie rozwiązania w bardzo dowolnych budżetach. Chcę też użyć klimy jak na zewnątrz będzie 40 stopni- bo taki mam kaprys.. i przekroje i ciepłe kabelki same się nie zasilą :) - tu są straty - nie na ładowaniu tylko na używaniu.

Ktoś lubi na polach kampingowych ja lubię na dziko w ciszy, mieć bazę na której mogę polegać , któa wjedzie gdzie chcę i będzie miała co chcę. Gusta :)

powerwall to może i dobra kwestia, nie wiem ile waży, nie wiem jak to sprawnie zasilac - nie znam akurat tego rozwiązania.

a agregat to dla mnie również obowiązkowa kwestia - i na pewno takowy sobie zamontuję. :ok

pozdrawiam serdecznie i zapraszam do oglądania efektów na wiosnę na jakimś spociku :)
_________________
Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Micha 
trochę już popisał

Twój sprzęt: w przyszłości...
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 5/5
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-14, 20:42   

Tu wtrącę swoje 3 gr jako użytkownik LiFePO4 w aucie alektrycznym - przy akumulatorach ołowiowych zauważalny jest silnie efekt Peukerta czyli pojemność użyteczna maleje wraz ze wzrostem prądu rozładowania, dlatego "wyciągniemy" więcej kWh z tych samych baterii połączonych szeregowo niż równolegle (zakładając obciążenie taką samą mocą). Wtedy stosowanie 24V ma większy sens bo sprawniej wykorzystujemy magazyn energii. Przy LiFePo4 ten efekt jest praktycznie do pominięcia więc z plusów rozwiązania 24V pozostają tańsze: kontroler MPPT i (nieznacznie) przetwornica oraz BMS.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 90/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-01-14, 23:18   

Micha napisał/a:
Tu wtrącę swoje 3 gr jako użytkownik LiFePO4 w aucie alektrycznym - ....


to napisz coś więcej o tym aucie. Jakie to auto, jakie silniki, ile i jakich
pojemności masz aku i jak połaczone....?
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Micha 
trochę już popisał

Twój sprzęt: w przyszłości...
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 5/5
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-15, 00:14   

robba napisał/a:
Jakie to auto, jakie silniki, ile i jakich
pojemności masz aku i jak połaczone....?


Fiacik CC, silnik szeregowy DC z nieznanego bliżej wózka widłowego, baterie to 56x Winston 100Ah połączone szeregowo (18 kWh, ~180V). Jest w nim jeszcze trochę do zrobienia (BMS, instrumenty itp.) ale na razie 25 tys. km zrobił i tylko raz była potrzebna laweta - źle zaprojektowany łącznik silnika z wałkiem sprzęgłowym poddał się przy "uduchowionym" odjeździe spod świateł.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***