Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Instalacja paneli sloneczych na podnoszonym dachu
Autor Wiadomość
snake.shoes 
początkujący forumowicz

Dołączył: 20 Maj 2018
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-05-29, 16:53   Instalacja paneli sloneczych na podnoszonym dachu

Witam i mam nadzieje, ze ktos mi doradzi. Planuje zakup ogniwa na dach (100w)+mppt+105Ah AGM a nie mam odwagi ni czasu zeby sie za to zabrac samodzielnie i chetnie wespre kogos kto by sie podjal instalacji. Kamperek jest w zabudowie z Westfalii ma podlaczenie pradu z zewnatrz ktore laduje akumulator na postoju i zalezaloby mi zeby wszystko bylo spiete tak zeby ladowalo oba akumulatory (pokladowy a jak pelny to rozruchowy) i odlaczalo sie przy dzialajacym alternatorze albo podanym napieciu z zewnatrz. Jestem rownierz otwarty na wszelkie sugestie odnosnie ile tych watow "musze miec" ktore podzespoly, etc. Na fotce nie moj, choc identyczny kamperek. Z gory dziekuje, bo od czytania na necie czacha mi dymi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-31, 10:44   

Hej. Może nie jestem najlepszym doradca bo nie znam się na tym ale... Wiem co mam i co poczytałem. Pamiętam też co mi doradzono. Więc nie pękaj. Zepnij poslady i do dzieła. Ja ją dałem radę to każdy da radę :bigok
Pytanie ile będziesz prądu potrzebował i do czego? Musisz sobie zrobić bilans. Ile i co potrzebuje prunda.


Ja mam u siebie zestaw taki.
Solar 270W w sztywnej ramie(nie jest ciężki więc by się nadał choć u ciebie przykleilbym elastyczne panele)

Regulator mppt tracer 40A(za duży ale plan był na drugi panel 270W ale okazuje się, że nie trzeba narazie)

Aku 180Ah kwasiak(dużo tańszy niż żel a i tak jak piszą każdy z nich po 3-4 latach trafia na złom. A łatwiej się rozstać z 4ma stowkami niż 1.5tys PLN)

I takie cudo cyrix-ct-12v-120a(acto rozdziela mi aku zabudowy od aku auta. Podczas jazdy ładuje dwa aku. A podczas postoju ładuje oba z solarów. Tak w skrócie.

Prąd używam do oświetlenia Led w aucie,ładowania tel, lodówki 230V 85W(ale jak startuje to przetwornica 450/750 się resetuje więc musi sporo pobierać). Lodówka chodzi nonstop i nigdy nie zabrakło od kilku tygodni prądu. Ba! Nie spadło poniżej 12.1V a auto stoi za domem pół dnia w cieniu przez 22 dni jak mnie nie ma. Potem jak jeżdżę trochę to Cyrix-ct nabija bat po kokardy. I robi to bardzo szybko. Zresztą nie ma wiele do roboty bo bateria nie rozladowuje się za bardzo.
Nie długo dojdzie jakiś tv bo czasem troszkę nudno wieczorami. Więc zużycie się zwiększy. Zobaczymy wtedy. W razie W dołożę baterie bo mam nad produkcje prądu.

Jak już zrobisz bilans co będziesz zasilal, ile masz miejsca na panele itd to ktoś napewno ci tu poradzi. Jest sporo mądrych głów ogarnięty ch w temacie. Mam nadzieję, że moje wypociny do czegoś się przydadzą.
Pozdr.
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
snake.shoes 
początkujący forumowicz

Dołączył: 20 Maj 2018
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-05-31, 17:17   

Dzieki KASZUB za odpowiedz.
Akumulator juz mam 105Ah AGM. To jest maly kamperek wiec w sumie tylko lodowka (mala kompresorowa, wbudowana), jakies male swiatelka i komorki do ladowania i tyle. Pi razy oko 100w powinno wystarczyc zeby utrzymywac oba akumulatory naladowane podczas i poza sezonem.

Myslalem o tych:
Panel 100W Aliexpress

Kontroler z uwagi ze 2 rozne akumulatory (zwykly startowy i AGM) to mysle ze ten:



Tez nie wiem jak rozwiazac kwestje wylaczania jak jest podawany prad z zewnatrz i jak dziala alternator. Czy sam kontroler Votronic sie tym zajmie, czy jakies przelaczniki musze instalowac. Jak tak to jakie? I jakie bezpieczniki na kablach i czy wogole?

Pozostaje instalacja. Kto wie u kogo z forum albo gdzie to moge zrobic w Polsce (preferowana polnocna albo po zachodnia)?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-06-01, 07:42   

O elektryke pytaj Świstaka lub Kodera.
Instalacje myślę, że może ogarnąć ci BIORCA. Masz najbliżej.
Myślę, że 100W panel ci styknie. Jak dolozysz Cyrix-ct lub ktoś zrobi Ci to na włączniku świateł dziennych jak ma kwpl z rumii. Pogadaj z nimi. Każdy coś ci podpowie.
Powodzenia.
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-06-01, 08:21   

Czy aby na pewno ten regulator ma funkcję MPPT :confused
Wyczytałem w ofertach z kilku polskich sklepów, że tłumaczą MPP jako "Maksymalny punkt mocy", ale na stronach wielu zagranicznych sklepów nic o tym nie piszą...
Co by nie było, że "MPP" to część nazwy :-P Kilka takich cudaków było już w Polsce oferowanych.

Poza tym napisałeś, że będziesz potrzebował około 100W mocy.
Aby tyle uzyskać z tego panela będziesz musiał podnosić dach i ustawiać go pod odpowiednim kątem do słońca :wyszczerzony: Tylko wtedy w przybliżeniu zaspokoisz swoje potrzeby energetyczne. Gdy będzie leżał płasko jego sprawność znacząco spadnie.

Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara :?: Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy.

Jak masz jakieś pytania to możesz zadzwonić. Mój telefon masz w avatarze.
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-06-01, 09:27   

Roberto napisał/a:
że tłumaczą MPP jako "Maksymalny punkt mocy"

Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2018-06-01, 09:39   

Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
snake.shoes 
początkujący forumowicz

Dołączył: 20 Maj 2018
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2018-06-01, 10:52   

Dzieki za odpowiedzi! dodaje otuchy, ze jest tutaj tyle osob, ktorym sie chce odpisac i pomoc.

Roberto napisał/a:
Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy.

Roberto Auto mi czasami stoi bez uzytku tygodniami, akumulatorki lubia sobie powolutku popijac prad, sadze ze to mala inwestycja, a moze potencjalnie przedluzyc zycie akumulatorow.

Cytat:
Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej

Dzieki za wyjasnienie amples. Nie wiem, nie znam sie, zarobiony jestem. Tutaj jest strona z info technicznymi do tych regulatorow, ale sam nie potrafie z tego rozkminic czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN? Przyciagnal moja uwage bo mozna wybrac specyficzny program pod rodzaj akumulatora http://www.votronic.de/im...5_1720_1725.pdf

cebek napisał/a:
Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P


No wlasnie slyszalem cebek, ze jezeli akumulatory sa roznego rodzaju, roznej pojemnosci to nie jest to zalecane Bo jak na przyklad jeden juz bedzie naladowany a napiecie dalej podawane to nie jest to niebezpieczne? albo ze napiecie z zewnatrz i z solara? To sie jakos nie sumuje? Nie trzeba zadnych diod dokladac? AGM podobniez jak sa pelne to lubia byc doladowywane kropelkowo, a jak to zrobic jak wepne oba na raz? Nie znam sie

Jeszcze raz dzieki, doceniam wszystkie komentarze!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-06-01, 11:29   

Producent przetwornic azo digital z Gdyni napisał do mnie, że będą teraz wypuszczać jakąś przetwornice z regulatorem do solarów. Dedykowana właśnie do tego typu pracy. Może warto się tym zainteresować?
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
snake.shoes 
początkujący forumowicz

Dołączył: 20 Maj 2018
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-06-01, 11:38   

KASZUB napisał/a:
Producent przetwornic azo digital z Gdyni napisał do mnie, że będą teraz wypuszczać jakąś przetwornice z regulatorem do solarów. Dedykowana właśnie do tego typu pracy. Może warto się tym zainteresować?


Dzieki KASZUB za tips, bede sprawdzal ich strone, chociaz nie ukrywam ze zalezy mi na "teraz"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-06-01, 11:41   

snake.shoes napisał/a:
czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN?

To nie jest podejrzenie tylko 100% pewność ,
on nie zwiększy prądu (A) obniżając napięcie (V) , po za tym co jest w stanie dać panel
Jest to PWM różnymi opcjami nastaw , w dodatku przełączane mikroprzełącznikami (anachronizm , a cena taka bo to zabytek )
Obecnie większość sterowana jest mikroprocesorowo z regulacja-ustawienia programowo w cenie ,kilka razy niższej .

.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
snake.shoes 
początkujący forumowicz

Dołączył: 20 Maj 2018
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-06-01, 13:57   

amples napisał/a:
Obecnie większość sterowana jest mikroprocesorowo z regulacja-ustawienia programowo w cenie ,kilka razy niższej

Ok amples, dzieki za wyjasnienie. Bylbys w stanie wskazac alternatywny MPPT z dedykowanymi programami do ladowania 2 akumulatorow: startowego zwyklego i drugiego AGM?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-06-01, 14:52   

snake.shoes napisał/a:
Bylbys w stanie wskazac , dedykowanymi programami do ladowania 2 akumulatorow:

Był bym , ale czy warto mi tracić czas na zagłębianie się w specyfikacje , często wyssane z palca ,
jak w tym przypadku , szukanie opinii użytkowników , z doświadczenia wiem że nie warto .

Co do dedykowanych "programów "żebyś się nie zdziwił (niewielka różnica napięcia końcowego ,i prawdo podobnie separująca dioda do drugiego aku),
99% użytkowników nie sprawdza jak to naprawdę działa.
Marketing (odpowiedni) czyni cuda !.

A co do AGM to : przeznaczony jest do urządzeń buforowych a nie do głębokiego i częstego rozładowywania.
Ale to twoja piaskownica i twe zabawki , ja tylko tu sprzątam a rządzisz ty .
"Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz" :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-06-01, 15:17   

Maciej S. napisał/a:
ten akurat jest MPPT

A czytać to umiesz.
snake.shoes napisał/a:
http://www.votronic.de/im...5_1720_1725.pdf
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2018-06-01, 15:32   

snake.shoes napisał/a:
Dzieki za odpowiedzi! dodaje otuchy, ze jest tutaj tyle osob, ktorym sie chce odpisac i pomoc.

Roberto napisał/a:
Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy.

Roberto Auto mi czasami stoi bez uzytku tygodniami, akumulatorki lubia sobie powolutku popijac prad, sadze ze to mala inwestycja, a moze potencjalnie przedluzyc zycie akumulatorow.

Cytat:
Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej

Dzieki za wyjasnienie amples. Nie wiem, nie znam sie, zarobiony jestem. Tutaj jest strona z info technicznymi do tych regulatorow, ale sam nie potrafie z tego rozkminic czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN? Przyciagnal moja uwage bo mozna wybrac specyficzny program pod rodzaj akumulatora http://www.votronic.de/im...5_1720_1725.pdf

cebek napisał/a:
Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P


No wlasnie slyszalem cebek, ze jezeli akumulatory sa roznego rodzaju, roznej pojemnosci to nie jest to zalecane Bo jak na przyklad jeden juz bedzie naladowany a napiecie dalej podawane to nie jest to niebezpieczne? albo ze napiecie z zewnatrz i z solara? To sie jakos nie sumuje? Nie trzeba zadnych diod dokladac? AGM podobniez jak sa pelne to lubia byc doladowywane kropelkowo, a jak to zrobic jak wepne oba na raz? Nie znam sie

Jeszcze raz dzieki, doceniam wszystkie komentarze!

Jeśli regulator nie ma osobnych programów na różne rodzaje akumulatorów, to i tak nic nie zrobisz. Z busowego doświadczenia kupuję zwykłe akumulatory, bo alternator i tak ładuje obydwa ta samo, więc bawienie się w specjalne programy w regulatorze solarnym ma niewielki sens.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***