Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Aku w kamperze - prośba o poradę ( konsultacje)
Autor Wiadomość
Robert K. 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Citroen c25
Nazwa załogi: Robert - Teresa odeszła z Tekilą.
Dołączył: 16 Lis 2016
Piwa: 4/2
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-06-21, 00:07   Aku w kamperze - prośba o poradę ( konsultacje)

Od jakiegoś czasu intensywnie myślę o prądzie w moim kamperku. Nie jest źle, mam dwa aku ( oba pod maską!) i jak stoje do 3 dni to nie mam żadnych problemów. Prawdę mówiąc nigdy dłużej w jednym miejscu nie stalem - jestem zwolennikiem krótkich postojów w jednym miejscu i jade dalej. Ale kiedyś przy pomocy naszego kolegi nauczyłem się specjalistycznym sprzętem mierzyć napięcie i rozpoznawać plusy i minusy i... oczywiście mierzyłem wszędzie. Padło kiedyś na aku. Sądziłem ze jeden jest na zabudowe drugi na motor. A tu zaskoczenie. Każdy z nich pokazuje dokładnie taka samą wartość prądu. To znaczy ze sa razem spięte? Ale jeszcze bardziej zdziwiłem się gdy włączyłem motor i zmierzyłem. Okazało się ze wartości wtedy sa różne. Jeden wskazywal prąd pow 14 v a drugi pow 12. Nie mam tu elektryka do kampera dlatego odwołuje sie do Waszej mądrości. Czy tak jest w waszych kamperach? I najważniejsze czy to znaczy ze przy niesprzyjajacych warunkach mogę wyczerpać aku rozruchowy?
Dziękuje za porady.
_________________
Ludzie głupieją hurtowo, a mądrzeją detalicznie...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-06-21, 00:48   

Robert K. napisał/a:
Każdy z nich pokazuje dokładnie taka samą wartość prądu.
Po piersze nie prądu a napięcie (prąd to obciążenie , ampery - A , napięcie to volty - V)
Włącz obciążenie zabudowy (coś prądo-żernego) i wtedy zmierz napięcie na obu aku .
Ale co ty tam masz zrobione , to kto to wie .

Ja sobie zrobiłem że oba aku są spięte , ale jeśli napięcie spadnie poniżej 12.4 V (bez problemu odpala nawet w mrozy) wtedy odłączany jest aku rozruchowy ,
gdy napięcie wzrośnie spinane ponownie , próbki napięcia są brane z obu aku ,
a także z rozrusznika (w momencie kręcenia również rozłącza)
obojętnie czy rozrusznik - solar - słupek zawsze ładuje oba .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-06-21, 08:32   

Robert, na podstawie swoich doświadczeń, we wszystkich oryginalnych kamperowych instalacjach elektrycznych z którymi miałem styczność, połączenia aku i wskazania napięć powinny wyglądać w/g takiego schematu: :bajer
1. Oba akumulatory nie są spięte na stałe.
2. Podczas postoju jest używany tylko akumulator zabudowy i po włączeniu mocnego odbiornika właśnie na tym aku napięcie spada. Napięcie na aku rozruchowym nie powinno się wtedy zmieniać.
3. Po odpaleniu silnika napięcie na akumulatorze rozruchowym powinno wzrosnąć do około 14V, ale elektroblok (od razu lub po chwili) dołącza również aku zabudowy i wtedy na jego zaciskach napięcie również powinno się podnieść.
4. Z kolei po podłączeniu ze słupka 230V napięcie na aku zabudowy powinno od razu skoczyć do góry, a na rozruchowym po jakimś czasie - teoretycznie wtedy kiedy ten z zabudowy się naładuje.

Takie działanie wymuszają sprawne elektrobloki :ok
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jacik 
stary wyga


Twój sprzęt: J5 Frankia A730
Dołączył: 24 Cze 2013
Piwa: 13/12
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-06-21, 09:17   Re: Aku w kamperze - prośba o poradę ( konsultacje)

Na postoją mogą mieć takie same napięcia. Włącz jakieś mocne światło w kampie to powinno spaść o 0.1 lub 0.2V. Wtedy będziesz wiedział który aku jest od zabudowy.
Ale przy odpalenia silnika już wiesz który jest od silnika ;)
U mnie z 230V ładowany jest zawsze jeden aku. Przełącznikiem określam który chcę podładować.
Natomiast po odpaleniu silnika po jakimś czasie dołącza się ładowanie aku zabudowy ale nie od razu. Można to poznać po światełku w włączniku lodówki na 12V
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Robert K. 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Citroen c25
Nazwa załogi: Robert - Teresa odeszła z Tekilą.
Dołączył: 16 Lis 2016
Piwa: 4/2
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-06-21, 22:16   

Dzieki na razie z wszystkie uwagi i podpowiedzi. W sobote i niedziele sprawodze to o czym piszecie.
_________________
Ludzie głupieją hurtowo, a mądrzeją detalicznie...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***