Przejrzałem pobieżnie forum i wiem, że taki temat mógłby Was zainteresować. Mam nadzieję, że się nie powtarzam. Wszystkiego nie da się przeczytać bo jest tego duuuużo...
Mam sporo ogniw Li-ion 18650 i LiFePo 26650. Chciałbym zaprojektować i wykonać pakiet ogniw przystosowany do campera. Nie ma rzeczy uniwersalnych ale fajnie by było gdybyście pomogli mi określić jakie parametry byłyby najbardziej pożądane. Z góry dziękuje za podpowiedzi.
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.
Zacznijmy od wyboru ogniw Li-ion czy LifePo4
Opcje jakie mam na ten moment to:
1. Pakiet 12V na Li-ion ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 12V-16.8V)
2. Pakiet 24V na Li-ion ( siedem ogniw szeregowo 7s i zakres napięć pakietu 21V-29,4V)
3. Pakiet 12V na LiFePo4 ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 10V-14,4V)
4. Pakiet 24V na LiFePo4 ( osiem ogniw szeregowo 8s i zakres napięć pakietu 20V-28,8V)
Większość camperów ma instalację 12V, choć jest na forum kilku użytkowników którzy przerabiali na 24V i chwalą sobie tą zmianę. Ja osobiście też skłaniam się na 24V- gównie z powodu mniejszych prądów. Li-ion będą miały większą gęstość w porównaniu do LiFePo4 ale mniej cykli pracy.
Ogniwo Li-ion 18650 to fi18 h65mm i około 50 gram jedno ogniwo, do 3500mAh . W zależności od konkretnego ogniwa 500-800 cykli od pełnego ładowania do pełnego rozładowania.
Ogniwo LiFePo4 26650 fi26 h65mm i 76g, od 2500mAh do 3200mAh (takie mam). Producent ogniwa podaje że po 1000 cykli ma 100% swojej pojemności.
Pojemnością, zabezpieczeniami, wyprowadzeniami, wymiarami innymi zagadnieniami zajmę się w dalszej części.
Zachęcam do zadawania pytań i czynnego udziału w projekcie. Thx
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-18, 07:51
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po ...........
Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?
Ze względu na bezpieczeństwo , parametry i żywotność to jedyne litowe akumulatory jakie do kampera się nadają to LiFePO4.
Teraz , kiedy na rynku jest już zatrzęsienie gotowych rozwiązań tych akumulatorów o dużych pojemnościach , myślę że samodzielna budowa traci powili sens.
myslik napisał/a:
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.
Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......
Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?
To zielone "Tuborg" to jest automatyczna gasnica, bo jak lipo sie zapali to cisnienie w puszce wzrasta, eksploduje zawartoscia gaszac pozar.
Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......
Gdybym od razu wstawił ogłoszenie to dopiero byście mnie zjechali....
Ledwo pojawił się na forum i od razu do działu sprzedam... i takie tam.
W regulaminie działu sprzedam jest informacja że muszę mieć trochę dorobku aby umieścić ogłoszenie.
Mam kilkadziesiąt razy kogoś przywitać aby uzbierać punkty????
Wolę poznać wasze potrzeby, wymienić doświadczenia i może coś z tej współpracy wyjdzie.
Jak na razie niczego nie sprzedaję. Przyjdzie na to czas...
Twój sprzęt: Lublin 3324
Nazwa załogi: zbYchEwka
Dołączył: 06 Lis 2016 Piwa: 10/7 Skąd: Bełchatów i okolice
Wysłany: 2018-03-18, 13:01
Szczerze i wprost wytłumaczone.
Fajnie, że Joko się wypowiedział (trochę uszczypliwie aleć ma prawo ze względu na swe doświadczenia) i wątkotwórcy bym podpowiedział, by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał. :)
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.
Z LiFePo4 jest trochę łatwiej. Napięcie pakietu pokrywa się z tradycyjnym aku. Ładowanie bezpośrednio z alternatora a balansowanie przez układ balansujący.
Akumulatory rozruchowe to inny temat. Na LiFePo4 widziałem pakiety do rozruchu silnika spalinowego w paralotni, motocyklach i samochodach. Z jednego ogniwa można pociągnąć 120A przez 10s więc 360W to już coś. Pakiet 4s1p 1440W do małych silników starcza.
Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?
Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4 Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 499/29 Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-03-18, 13:52
zbiegusek napisał/a:
.......................... by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał.
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-18, 14:40
myslik napisał/a:
Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?
O ile pamietam to rozrusznik 2,2 Kw + swiece wiec okolo 3Kw. To daje cirka 250A. Ale sa 3Kw rozruszniki. Orginalnie mam 2 x 70A accu. Te li-po to razem 3s1p 24Ah. 25-40 C. Vaga razem 2Kg.
W drodze mam 8 x 2,2 Ah 3s 40C. Bo byla super cena w Hobby-king.eu
Przy tych parametrach pakiet 3p wyciągnie 360A. Kiedyś dotarła do mnie informacja że na 4s3p ktoś odpalał bez problemów diesla. Czyli informacja realna. Dzięki DK-Tadeusz.
Jak uda mi się rozwiązać problem połączenia ogniw dla tak dużych prądów to sam będę miał nowy aku rozruchowy na LiFePo4.
Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-19, 19:59
Tak, z tymi accu to rozwoj niesamowity. Czestym problemem z accu jest nie pojemnosc, ale C , tzn ile jest w stanie dac amper na maxa.
Bardzo ciekawe mozliwosci prezentuje tu Supercapacitor. Dla zabawy kupilem 6 stk. 2,7 Volt 500F. Teraz nie pamietam danych, ale tu chodzi o to ze naladowany Sup. mozna rozladowac w ciagu setnej sekundy. (bez eksplozji).
Dla przykladu; majac slaba bateryjke gdzie zarowka swieci tak sobie, to po dodaniu Sup. przy wlaczeniu blysnie na pelen gvizdek. Tak samo jest z silnikami. One chca najwiecej pradu przy starcie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum