Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???
Autor Wiadomość
myslik 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Mar 2018
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-03-17, 22:59   DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???

Przejrzałem pobieżnie forum i wiem, że taki temat mógłby Was zainteresować. Mam nadzieję, że się nie powtarzam. Wszystkiego nie da się przeczytać bo jest tego duuuużo...
Mam sporo ogniw Li-ion 18650 i LiFePo 26650. Chciałbym zaprojektować i wykonać pakiet ogniw przystosowany do campera. Nie ma rzeczy uniwersalnych ale fajnie by było gdybyście pomogli mi określić jakie parametry byłyby najbardziej pożądane. Z góry dziękuje za podpowiedzi.
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.

Zacznijmy od wyboru ogniw Li-ion czy LifePo4
Opcje jakie mam na ten moment to:
1. Pakiet 12V na Li-ion ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 12V-16.8V)
2. Pakiet 24V na Li-ion ( siedem ogniw szeregowo 7s i zakres napięć pakietu 21V-29,4V)
3. Pakiet 12V na LiFePo4 ( cztery ogniwa szeregowo 4s i zakres napięć pakietu 10V-14,4V)
4. Pakiet 24V na LiFePo4 ( osiem ogniw szeregowo 8s i zakres napięć pakietu 20V-28,8V)

Większość camperów ma instalację 12V, choć jest na forum kilku użytkowników którzy przerabiali na 24V i chwalą sobie tą zmianę. Ja osobiście też skłaniam się na 24V- gównie z powodu mniejszych prądów. Li-ion będą miały większą gęstość w porównaniu do LiFePo4 ale mniej cykli pracy.

Ogniwo Li-ion 18650 to fi18 h65mm i około 50 gram jedno ogniwo, do 3500mAh . W zależności od konkretnego ogniwa 500-800 cykli od pełnego ładowania do pełnego rozładowania.

Ogniwo LiFePo4 26650 fi26 h65mm i 76g, od 2500mAh do 3200mAh (takie mam). Producent ogniwa podaje że po 1000 cykli ma 100% swojej pojemności.


Pojemnością, zabezpieczeniami, wyprowadzeniami, wymiarami innymi zagadnieniami zajmę się w dalszej części.

Zachęcam do zadawania pytań i czynnego udziału w projekcie. Thx
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-18, 07:51   

Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.

S6302216-700.JPG
Plik ściągnięto 31 raz(y) 141,26 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 499/29
Skąd: Małopolska

Wysłany: 2018-03-18, 11:02   Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???

myslik napisał/a:
Przejrzałem pobieżnie forum i wiem ..............


No grubo :mrgreen:

DK-Tadeusz napisał/a:
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po ...........


Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz :diabelski_usmiech
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator :wyszczerzony:
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?

Ze względu na bezpieczeństwo , parametry i żywotność to jedyne litowe akumulatory jakie do kampera się nadają to LiFePO4.
Teraz , kiedy na rynku jest już zatrzęsienie gotowych rozwiązań tych akumulatorów o dużych pojemnościach , myślę że samodzielna budowa traci powili sens.

myslik napisał/a:
Po określeniu co chcielibyście abym zbudował napiszę relację z przebiegu budowy pakietu.
Następnie pakiet wystawie w dziale supermarket bo ja na swojego campera muszę jeszcze popracować.


Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-18, 11:35   Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???

Odważny jesteś wkładając Lipole do kampera .
Jak się patrzy Tadeusz na załączoną fotkę to widać, że nieźle się bawisz :diabelski_usmiech
Te niebieskie paczki to C4 ? ....... a gdzie detonator :wyszczerzony:
A jaka jest w tym całym ustrojstwie rola Tuborg'a , to jest dla złagodzenia , czy nasilenia siły detonacji ?



To zielone "Tuborg" to jest automatyczna gasnica, bo jak lipo sie zapali to cisnienie w puszce wzrasta, eksploduje zawartoscia gaszac pozar. ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-03-18, 11:49   

Tuborg pewnie pelni tu role katalizatora.

:)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
myslik 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Mar 2018
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-03-18, 12:53   Re: DIY Budujemy akumulator Li-ion / LiFePo4 ???

joko napisał/a:


Jak Myslik masz na zbyciu trochę ogniw i masz je w konkurencyjnej cenie to je po prostu wystaw w odpowiednim dziale i tyle. Tutaj za chwilę Cię o to Admin szturchnie ......


Gdybym od razu wstawił ogłoszenie to dopiero byście mnie zjechali....
Ledwo pojawił się na forum i od razu do działu sprzedam... i takie tam.
W regulaminie działu sprzedam jest informacja że muszę mieć trochę dorobku aby umieścić ogłoszenie.
Mam kilkadziesiąt razy kogoś przywitać aby uzbierać punkty????
Wolę poznać wasze potrzeby, wymienić doświadczenia i może coś z tej współpracy wyjdzie.

Jak na razie niczego nie sprzedaję. Przyjdzie na to czas...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbiegusek 
zaawansowany

Twój sprzęt: Lublin 3324
Nazwa załogi: zbYchEwka
Dołączył: 06 Lis 2016
Piwa: 10/7
Skąd: Bełchatów i okolice
Wysłany: 2018-03-18, 13:01   

Szczerze i wprost wytłumaczone.
Fajnie, że Joko się wypowiedział (trochę uszczypliwie aleć ma prawo ze względu na swe doświadczenia) i wątkotwórcy bym podpowiedział, by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał. :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
myslik 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Mar 2018
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-03-18, 13:10   

DK-Tadeusz napisał/a:
Tez sie bawie w alternatywy ale mam li-po. Tu odpalam 2,4 D na tym pajaku. Nurtuje mnie kvestja ladowania.
Cos mi lazi po glowie ladowarka nie na calosc, ale 3 x 4,2 Volt. To bedzie taki "automatyczny" balancer.

Z LiFePo4 jest trochę łatwiej. Napięcie pakietu pokrywa się z tradycyjnym aku. Ładowanie bezpośrednio z alternatora a balansowanie przez układ balansujący.
Akumulatory rozruchowe to inny temat. Na LiFePo4 widziałem pakiety do rozruchu silnika spalinowego w paralotni, motocyklach i samochodach. Z jednego ogniwa można pociągnąć 120A przez 10s więc 360W to już coś. Pakiet 4s1p 1440W do małych silników starcza.

Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 499/29
Skąd: Małopolska

Wysłany: 2018-03-18, 13:52   

zbiegusek napisał/a:
.......................... by zapoznał się z jokowym systemem.
I spróbował opracować swoją wersję tegoż w ramach podpowiedzi, które Joko nam przekazał. :)


Tylko wtedy już odpada dział sprzedam .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorz_wol 
weteran

Twój sprzęt: Knaus 595 '98
Nazwa załogi: powolniaki
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2015
Piwa: 80/64
Skąd: Piła
Wysłany: 2018-03-18, 14:04   

Rozwiązanie joko jest wręcz genialne do zastosowania dla kogoś kto jeździ kamperem pojeździć na rowerze... Kiedyś sobie coś takiego samego zamówię.

Myslik ty znasz glebora z forum arbiter z Twojego miasta?

Wy tam kurcze macie jakieś centrum robienia baterii...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
myslik 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Mar 2018
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-03-18, 14:29   

Proszę o namiary na "rozwiązanie joko" Thx
Glebora miałem przyjemność poznać.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-18, 14:40   

myslik napisał/a:


Pytanie do DK-Tadeusz:
Czy wiesz jaki był prąd maksymalny podczas rozruchu Twojego 2,4D?


O ile pamietam to rozrusznik 2,2 Kw + swiece wiec okolo 3Kw. To daje cirka 250A. Ale sa 3Kw rozruszniki. Orginalnie mam 2 x 70A accu. Te li-po to razem 3s1p 24Ah. 25-40 C. Vaga razem 2Kg.

W drodze mam 8 x 2,2 Ah 3s 40C. Bo byla super cena w Hobby-king.eu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
myslik 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Mar 2018
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-03-18, 20:57   

Przy tych parametrach pakiet 3p wyciągnie 360A. Kiedyś dotarła do mnie informacja że na 4s3p ktoś odpalał bez problemów diesla. Czyli informacja realna. Dzięki DK-Tadeusz.
Jak uda mi się rozwiązać problem połączenia ogniw dla tak dużych prądów to sam będę miał nowy aku rozruchowy na LiFePo4.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 471/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2018-03-19, 19:00   

_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2018-03-19, 19:59   

Tak, z tymi accu to rozwoj niesamowity. Czestym problemem z accu jest nie pojemnosc, ale C , tzn ile jest w stanie dac amper na maxa.
Bardzo ciekawe mozliwosci prezentuje tu Supercapacitor. Dla zabawy kupilem 6 stk. 2,7 Volt 500F. Teraz nie pamietam danych, ale tu chodzi o to ze naladowany Sup. mozna rozladowac w ciagu setnej sekundy. (bez eksplozji). :szeroki_usmiech

Dla przykladu; majac slaba bateryjke gdzie zarowka swieci tak sobie, to po dodaniu Sup. przy wlaczeniu blysnie na pelen gvizdek. Tak samo jest z silnikami. One chca najwiecej pradu przy starcie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***