Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2019-06-13, 18:57
Akumulatory kwasowe- samochodowe, żelowe, AGM.
Autor Wiadomość
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE

Wysłany: 2018-08-13, 22:04   

To ja ma pytanie do tematu o LifePo4 ;)

Czy możnaby budować sobie na raty bank z takich akumulatorów, łącząc je oczywiście równolegle, w miarę potrzeb i możliwości dokładając kolejne? Mam na mysli "bez przeróbek instalacji", czyli plug&play zamiast zwykłego kwasiaka (ładowanie z alternatora).

https://pl.aliexpress.com/item/GTK-12v-20Ah-lifepo4-battery-pack-High-drain-100A-ups-lifepo4-12v-20ah-battery-case-for/32764555068.html

Charg voltage:Charg voltage: 3.3V /3.6V full CC/CV
Charging Current: Highest 1C (20A) charging
Continuous discharge rate:5C 100A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-13, 23:25   

RadekNet napisał/a:
To ja ma pytanie do tematu o LifePo4 ;)

Czy możnaby budować sobie na raty bank z takich akumulatorów, łącząc je oczywiście równolegle, w miarę potrzeb i możliwości dokładając kolejne? Mam na mysli "bez przeróbek instalacji", czyli plug&play zamiast zwykłego kwasiaka (ładowanie z alternatora).

https://pl.aliexpress.com/item/GTK-12v-20Ah-lifepo4-battery-pack-High-drain-100A-ups-lifepo4-12v-20ah-battery-case-for/32764555068.html

Charg voltage:Charg voltage: 3.3V /3.6V full CC/CV
Charging Current: Highest 1C (20A) charging
Continuous discharge rate:5C 100A


Można, z tym zastrzeżeniem, że w momencie łączenia kolejnego następnego modułu, trzeba zwrócić uwagę, aby poziom naładowania (napięcie ) było jednakowe po obu stronach.
Jeżeli podłączysz rozładowany moduł z naładowanym, to popłynie prąd mogący być większym od tego granicznego (zarówno po stronie ładowania jak i rozładowania).
Zwróć dodatkowo uwagę na to , że skoro jeden moduł można rozładowywać prądem maksymalnym 100A i na początek będziesz miał tylko jeden, to np podłączenie wspomnianego we wcześniejszej dyskusji ekspresu, poprzez przetwornicę może być już problemem. Najlepiej było by kupić na poczatek dwa takie moduły, oba naładować do tego samego napięcia, połączyć równolegle ze sobą i tak podłączyć na stałe do obwodu zabudowy kampera. Będziesz miał wtedy prąd rozładowania maksymalnie 200A, czyli wystarczająco na wszystko co w kamperze możesz podłączyć. Kolejne ewentualne moduły to już tylko dla zwiększenia pojemności pakietu (prąd maksymalny dla rozładowania będzie oczywiście się zwiększał o kolejne 100A z każdym modułem). Przy każdym następnym module podobnie jak przy pierwszym połączeniu trzeba doładować ten nowy do wartości jaką mają te już zainstalowane i dołączyć równolegle.
Instalacja samochodowa ma na ładowaniu 14.4V, więc idealnie dla LiFePO4 (4x3,6V).
Trzeba by się tylko upewnić czy w samym module jest zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem i przed zbyt wysokim napięciem ładowania, ale wygląda na to, że chyba tak.
Gdyby tego nie było to trzeba by o tym pomyśleć i dołożyć . Rozładowanie poniżej 2V na ogniwo (czyli 8V na taki moduł) uszkodzi baterię, a zapomnieć się łatwo, natomiast w instalacji samochodowej przy awarii choćby regulatora alternatora może wystąpić napięcie znacząco wyższe od katalogowych 14,4V, co też zdrowe nie będzie .

Swoją drogą bardzo sprytna bateryjka, w fajnej obudowie , estetyczna i ze wskaźnikami napięcia , które będą bardzo pomocne przy laczeniu pakietów. Pięć takich i jest piękny zestaw 100Ah, czyli ekwiwalent 200Ah kwasiaka, aż nadto do większości kamperowych zastosowań.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE

Wysłany: 2018-08-14, 17:16   

joko napisał/a:

Można, z tym zastrzeżeniem, że w momencie łączenia kolejnego następnego modułu, trzeba zwrócić uwagę, aby poziom naładowania (napięcie ) było jednakowe po obu stronach.
Jeżeli podłączysz rozładowany moduł z naładowanym, to popłynie prąd mogący być większym od tego granicznego (zarówno po stronie ładowania jak i rozładowania).


Zakładając, ze BMS zawarty w tym akumulatorze ma ograniczenie prądu ładowania i rozładowywania to chyba nie jest problemem podłączanie kolejnych o dowolnym napięciu?
Byłoby to pożądane, gdyby używać tych baterii również do rowerów itp.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-14, 23:41   

Teoretycznie tak, ale do końca nie wiadomo co tam siedzi w środku i jak działa. Kup i sprawdź .
Jeżeli te podane parametry prądowe są przez BMS'a kontrolowane i sterowane, a nie są tylko wartościami granicznymi, których przekroczyć nie można, to powinno działać jak piszesz.
Inna sprawa, że takie rozwiązanie jest mało eleganckie z punktu widzenia tzw.kultury technicznej. Po podłaczeniu rozładowanego modułu do innych naładowanych, będzie je doił i w sytuacji braku źródła ładowaniu lub jego niedostatecznej mocy,po krótszej lub dłuższej chwili, zamiast kilku naładowanych i jednego rozładowanego bedziesz miał wszystkie niedoładowane, a sumaryczna wartość zgromadzonej we wszystkich energii będzie pomniejszona o straty powstałe przy tym "przepompowywaniu"

Ja mam to rozwiązane inaczej, ale moduły (20 sztuk po 12V/10Ah ) robiłem sam z ogniw cylindrycznych i własne mam rozwiązanie BMS'ów , które oprócz standardowych balanserów , mają sterowany mikrokontrolerem układ sterowania przepływem prądu do i z modułu.
Każdy moduł ma swój unikalny adres, przez co mogą się komunikować z głównym modułem sterującym i między sobą. W każdej chwili wiadomo ile modułów i o jakim poziomie naładowania znajduje się aktualnie w zestawie . Mając te dane i możliwość sterowania przepływem prądu dla każdego modułu oddzielnie (co do kierunku i wartości przepływu), można zastosować dowolny algorytm i np taki mniej lub bardziej rozładowany moduł naładować ze wszystkich lub wybranych modułów naładowanych, pozostawić do naładowania ze źródła zewnętrznego (ładowarka, alternator, solar, etc), albo nawet zrobić odwrotnie, czyli wykorzystać pozostałą w nim energię do doładowania do pełna innego modułu.
Jeżeli np. wieczorem używałem całego zestawu 20-tu modułów, do zasilania zabudowy kampera i nad ranem wszystkie są niedoładowane, a rano potrzebuję trzech modułów (36V/10Ah) do zasilania roweru, to bez problemu mogę te trzy wybrane doładować do pełna prądem pochodzącym z pozostałych. Kiedy jeżdże rowerem pozostałe w kamperze 17-cie modułów ładowane jest (równomiernie lub po kolei) za pomocą np. solarów.
Po powrocie moduły rozładowane wracają na swoje miejsce, ale nie doją pozostałych , tylko ładują się spokojnie z tych samych solarów lub z innego zewnętrznego źródła , które aktualnie jest dostepne, aż osiągną poziom pozostałych i wtedy dopiero dalszy proces ładowania odbywa się równomiernie dla wszystkich modułów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE

Wysłany: 2018-08-15, 13:03   

joko napisał/a:
Teoretycznie tak, ale do końca nie wiadomo co tam siedzi w środku i jak działa. Kup i sprawdź .
Jeżeli te podane parametry prądowe są przez BMS'a kontrolowane i sterowane, a nie są tylko wartościami granicznymi, których przekroczyć nie można, to powinno działać jak piszesz.


Sprzedawca twierdzi, że tak, czyli powinno być ok.
Jak mi padnie kwasiak (drugi sezon za nami, więc kto go tam wie) to kupię takie 1 lub 2 pakiety. Dla oświetlenia i lodówki na 24h bez prądu chyba mi nawet te 20Ah wystarczy (a dłużej bez jazdy lub bez słupka nie stoję).

joko napisał/a:

Ja mam to rozwiązane inaczej, ale moduły (20 sztuk po 12V/10Ah ) robiłem sam z ogniw cylindrycznych i własne mam rozwiązanie BMS'ów , które oprócz standardowych balanserów , mają sterowany mikrokontrolerem układ sterowania przepływem prądu do i z modułu.
Każdy moduł ma swój unikalny adres, przez co mogą się komunikować z głównym modułem sterującym i między sobą. W każdej chwili wiadomo ile modułów i o jakim poziomie naładowania znajduje się aktualnie w zestawie . Mając te dane i możliwość sterowania przepływem prądu dla każdego modułu oddzielnie (co do kierunku i wartości przepływu), można zastosować dowolny algorytm i np taki mniej lub bardziej rozładowany moduł naładować ze wszystkich lub wybranych modułów naładowanych, pozostawić do naładowania ze źródła zewnętrznego (ładowarka, alternator, solar, etc), albo nawet zrobić odwrotnie, czyli wykorzystać pozostałą w nim energię do doładowania do pełna innego modułu.


Tylko zdaje się, że Twoje rozwiazanie nie jest dostępne dla zwykłego śmertelnika? ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 13:11   

Jestem na etapie wymianu akumulatora, mam 4 letni żel100ah, nie bede do starego akumulatora dokladal nowego więc go wymienie na wiekszy nowy, ale chce juz taki ze bedzie mogl byc ladowany z alternatora bezpośrednio a nie jak teraz przez ładowarkę. Czy możecie polecić konkretny model o pojemnosci około 200Ah ( czytalem stare wątki i info o produktach juz czesto nieaktualne)

co myslicie o tym? aku
piszą ze żel ale to zwykły AGM chyba.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 13:27   

Radkunet, dwa takie pakiety to 40Ah, czyli 80Ah kwasiaka. Skoro standardowo w wiekszosci kamperow instaluje sie okolo 100Ah i zazwyczaj starcza, to przy zalozeniu, ze czesto ladujesz, powinno byc ok.

Moje rozwiazanie nie jest dostepne poki co, ale podalem to jako przyklad, aby pokazac, ze wbrew pozorom, nie jest to taki prosty temat z tym laczeniem pakietow i uzywaniem ich w cześciach do ròżnych celow.

Jeżeli w tych pakietach co podałeś faktycznie są te zabezpieczenia, to powinno to działać tak jak opisałeś, bez dodatkowych udziwnień, a przy 2-3 pakietach nie ma nawet sensu tego komplikować. Będzie miało to swoje minusy, ale do przeżycia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 13:43   

Flag napisał/a:
Jestem na etapie wymianu akumulatora, mam 4 letni żel100ah, nie bede do starego akumulatora dokladal nowego więc go wymienie na wiekszy nowy, ale chce juz taki ze bedzie mogl byc ladowany z alternatora bezpośrednio a nie jak teraz przez ładowarkę. Czy możecie polecić konkretny model o pojemnosci około 200Ah ( czytalem stare wątki i info o produktach juz czesto nieaktualne)

co myslicie o tym? aku
piszą ze żel ale to zwykły AGM chyba.


Prawie 50kg kloc, za 1750pln, ktory za kolejne 4lata bedzie do recyklingu ....... wybór roku :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
J.Leboski 
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Kwi 2017
Piwa: 32/27
Skąd: Drome
Wysłany: 2018-08-15, 14:04   

Jak to jest? Każdy pisze 2-3-4 lata i do wymiany, a ja mam oryginalny żel, z datą montażu 11 lat temu i działa w miarę dobrze?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 14:24   

joko napisał/a:
Flag napisał/a:
Jestem na etapie wymianu akumulatora, mam 4 letni żel100ah, nie bede do starego akumulatora dokladal nowego więc go wymienie na wiekszy nowy, ale chce juz taki ze bedzie mogl byc ladowany z alternatora bezpośrednio a nie jak teraz przez ładowarkę. Czy możecie polecić konkretny model o pojemnosci około 200Ah ( czytalem stare wątki i info o produktach juz czesto nieaktualne)

co myslicie o tym? aku
piszą ze żel ale to zwykły AGM chyba.


Prawie 50kg kloc, za 1750pln, ktory za kolejne 4lata bedzie do recyklingu ....... wybór roku :spoko


no Varta ma 62kg :) jak wiesz gdzie kupic 200Ah ważące 20 kg :) to będe wdzięczny za informacje:)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 14:26   

J.Leboski napisał/a:
Jak to jest? Każdy pisze 2-3-4 lata i do wymiany, a ja mam oryginalny żel, z datą montażu 11 lat temu i działa w miarę dobrze?

moj ma 4 lata i śmiga super, ale nie chce dokładać nówki do starego bo jak jeden zacznie zdychać to będzie lipa dla drugiego. Musze mieć wiećej niz 100Ah bo planuje zimowe wyjazdy bez słupka.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-08-15, 14:42   

RadekNet napisał/a:
Dla oświetlenia i lodówki na 24h bez prądu chyba mi nawet te 20Ah wystarczy
Np.10 W żarówka wydoi go do zera w te 24h ,jeśli już to zacznij od jakiś 50Ah
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 452/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 16:08   

Flag napisał/a:
joko napisał/a:
Flag napisał/a:
Jestem na etapie wymianu akumulatora, mam 4 letni żel100ah, nie bede do starego akumulatora dokladal nowego więc go wymienie na wiekszy nowy, ale chce juz taki ze bedzie mogl byc ladowany z alternatora bezpośrednio a nie jak teraz przez ładowarkę. Czy możecie polecić konkretny model o pojemnosci około 200Ah ( czytalem stare wątki i info o produktach juz czesto nieaktualne)

co myslicie o tym? aku
piszą ze żel ale to zwykły AGM chyba.


Prawie 50kg kloc, za 1750pln, ktory za kolejne 4lata bedzie do recyklingu ....... wybór roku :spoko


no Varta ma 62kg :) jak wiesz gdzie kupic 200Ah ważące 20 kg :) to będe wdzięczny za informacje:)


100-120Ah LiFePO4, to dokładny odpowiednik 200Ah kwasowego czy żelowego (tyle samo pradu z niego dostaniesz), waży jakies 11-15kg , pożyje 10x dluzej i kosztuje na Alli w granicach 600$.

Pierwszy z brzegu https://pl.aliexpress.com/item/12V-100AH-LiFePO4-Power-Cells-Deep-cyclic-discharge-Battery-Pack-for-Auto-Motor-Boat-RV-Solar/32878626512.html?spm=a2g17.search0104.3.187.54d17e8asQUnSd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10696_313_10084_5013011_10083_10618_10307_5012811_10059_100031_10103_5012711_10624_10623_10622_10621_5012911_529_10620,searchweb201603_54,ppcSwitch_5&algo_expid=ce8d5534-b861-46c2-a6af-eae6c8692383-29&algo_pvid=ce8d5534-b861-46c2-a6af-eae6c8692383&priceBeautifyAB=0

Waga 8kg o ile chinczyk nie klamie
Ostatnio zmieniony przez joko 2018-08-15, 16:16, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 16:13   

joko napisał/a:
Flag napisał/a:
joko napisał/a:
Flag napisał/a:
Jestem na etapie wymianu akumulatora, mam 4 letni żel100ah, nie bede do starego akumulatora dokladal nowego więc go wymienie na wiekszy nowy, ale chce juz taki ze bedzie mogl byc ladowany z alternatora bezpośrednio a nie jak teraz przez ładowarkę. Czy możecie polecić konkretny model o pojemnosci około 200Ah ( czytalem stare wątki i info o produktach juz czesto nieaktualne)

co myslicie o tym? aku
piszą ze żel ale to zwykły AGM chyba.


Prawie 50kg kloc, za 1750pln, ktory za kolejne 4lata bedzie do recyklingu ....... wybór roku :spoko


no Varta ma 62kg :) jak wiesz gdzie kupic 200Ah ważące 20 kg :) to będe wdzięczny za informacje:)


100-120Ah LiFePO4, to dokładny odpowiednik 200Ah kwasowego czy żelowego (tyle samo pradu z niego dostaniesz), waży jakies 11-15kg , pożyje 10x dluzej i kosztuje na Alli w granicach 600$.


ale to jest gotowy zestaw? czy trzeba dorobić jakieś pół elektrowni do tego? ( moj regulator z solara ma opcje ładowania LiFePO4)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 16:23   

taki?

Czy to wytrzyma wysyłke z chin?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***