Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2019-06-13, 17:57
Akumulatory kwasowe- samochodowe, żelowe, AGM.
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 15:27   

No jak chcesz uzywac jak zwykly aku to nic wiecej nie potrzebujesz. Tak jak pisalem wyzej, trzeba tylko sie upewnic że ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozladowaniem i zbyt wysokim napieciem ladowania, aby go nie uwalic. Jesli nie ma to szukac takiego co ma.
Jak bedzie pracował w dopuszczalnym zakresie to bedzie praktycznie niezniszczalny (szybciej na rynku pojawi sie coś na tyle lepszego i zechcesz to mieć, niż ten się zużyje)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 15:30   

ten z francji

tu wieksza sznasa ze dojdzie cały
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 15:32   

Flag napisał/a:
taki?

Czy to wytrzyma wysyłke z chin?


Ale pisałeś, że chcesz kupić zelówkę 200Ah, to po co Ci LiFePO4 200Ah ?
To jest odpowiednik 350-400Ah żelowki.
Dałem Ci linka do takiego co jest wystarczajacy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 15:45   

joko napisał/a:
Flag napisał/a:
taki?

Czy to wytrzyma wysyłke z chin?


Ale pisałeś, że chcesz kupić zelówkę 200Ah, to po co Ci LiFePO4 200Ah ?
To jest odpowiednik 350-400Ah żelowki.
Dałem Ci linka do takiego co jest wystarczajacy.


OK

Juz doczytałem, napisz mi jeszcze w uproszeczeniu z czego wynika zwiekszona wydajnosc wzgledem żelówki?

Ja mam obecnie 100Ah żela i to mi wystarcza ale teraz planuje wiecej wyjazdow jesienno zimowych.

Co myslisz o tym: 100Ah i wysylka z francji
z francji
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-15, 16:02   

Flag napisał/a:
z czego wynika zwiekszona wydajnosc wzgledem żelówki?



Z konstrukcji samego ogniwa a konkretnie z charakterystyki rozładowania. Było już o tym na forum wiele razy.
LiFePO4 można rozładować praktycznie do zera, bo mają płaską charakterystykę i trzymają napięcie praktycznie do ostatniej chwili na prawie równym poziomie. Napięcie spada dopiero w ostatniej fazie rozładowania i granica jest dopiero przy 2V na ogniwo, co daje 8V dla baterii 12V.
Przy tym napięciu żelówka jest już martwa, a napięcie przy którym już zaczynają się procesy niszczące i skracające pojemność i żywotność żelówki (podobnie jak kwasowe) występują już wtedy kiedy w baterii jest jeszcze z połowa zgromadzonej w niej energii.

Jedyną wadą stosowania LiFePO4 w obwodach dostosowanych do zwykłych aku, jest to że wskaźnik naładowania przekłamuje. Wynika to wprost z różnic w charakterystyce.
Wskaźnik długo pokazuje pełny aku, a jak zaczyna pokazywać że już jest częściowo rozładowany to oznacza że koniec jest bliski :szeroki_usmiech
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-08-15, 16:52   

joko napisał/a:
Flag napisał/a:
z czego wynika zwiekszona wydajnosc wzgledem żelówki?



Z konstrukcji samego ogniwa a konkretnie z charakterystyki rozładowania. Było już o tym na forum wiele razy.
LiFePO4 można rozładować praktycznie do zera, bo mają płaską charakterystykę i trzymają napięcie praktycznie do ostatniej chwili na prawie równym poziomie. Napięcie spada dopiero w ostatniej fazie rozładowania i granica jest dopiero przy 2V na ogniwo, co daje 8V dla baterii 12V.
Przy tym napięciu żelówka jest już martwa, a napięcie przy którym już zaczynają się procesy niszczące i skracające pojemność i żywotność żelówki (podobnie jak kwasowe) występują już wtedy kiedy w baterii jest jeszcze z połowa zgromadzonej w niej energii.

Jedyną wadą stosowania LiFePO4 w obwodach dostosowanych do zwykłych aku, jest to że wskaźnik naładowania przekłamuje. Wynika to wprost z różnic w charakterystyce.
Wskaźnik długo pokazuje pełny aku, a jak zaczyna pokazywać że już jest częściowo rozładowany to oznacza że koniec jest bliski :szeroki_usmiech


nie do konca zgodze się z tą martwą żelówką, moją dwa razy zostawiłem w przyczepie na zimę.Raz z włączoną kamerą (zapomniałem o niej), po 2 miesiacach sobie przypomnialem i na aku było 4,8V - nic go nie chcialo naładować więc go podpiąłem pod aku z auta na 10 minut (kablami rozruchowymi) :) potem juz ładowarka go ruszyła, to było prawie 3 lata temu, aku śmiga do teraz bez żadnych problemow.

W kazdym razie dzięki za "nakierowanie" w dobrą stronę :) jeszcze tylko te zabezpieczenia rozladowania musze ogarnac i zamawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/72
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2018-08-15, 21:00   

joko napisał/a:
Radkunet, dwa takie pakiety to 40Ah, czyli 80Ah kwasiaka. Skoro standardowo w wiekszosci kamperow instaluje sie okolo 100Ah i zazwyczaj starcza, to przy zalozeniu, ze czesto ladujesz, powinno byc ok.


Dla jasności - w tej chwili mam 215Ah w zwykłym kwasiaku, z premedytacją przewymiarowany, bo liczę, że dłużej posłuży. A ma co robić, bo lodówka na 220V z przetwornicy. Ale w razie potrzeby wymiany pójde w LifePo4.

To jeszcze jedno pytanie - czy dobrze myslę, że z poniższego zestawu można budować baterię o odpowieniej ilości Ah? Bo jesli tak, to wychodzi, że nie jest to bardzo skomplikowane.

https://pl.aliexpress.com/item/4S-100A-With-Balance-3-2V-LiFePo4-LiFe-18650-Battery-Cell-PCB-BMS-Protection-Board/32867600098.html

https://pl.aliexpress.com/item/4pcs-3-2V-10Ah-LiFePO4-battery-for-battery-pack-DIY-tricycle-rickshaw-Lawn-Mowers-power-tools/32892374331.html

joko napisał/a:

Moje rozwiazanie nie jest dostepne poki co, ale podalem to jako przyklad, aby pokazac, ze wbrew pozorom, nie jest to taki prosty temat z tym laczeniem pakietow i uzywaniem ich w cześciach do ròżnych celow.

Jeżeli w tych pakietach co podałeś faktycznie są te zabezpieczenia, to powinno to działać tak jak opisałeś, bez dodatkowych udziwnień, a przy 2-3 pakietach nie ma nawet sensu tego komplikować. Będzie miało to swoje minusy, ale do przeżycia.


Dzieki za wyjaśnienia :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
J.Leboski 
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Kwi 2017
Piwa: 32/27
Skąd: Drome
Wysłany: 2018-08-16, 06:07   

https://www.leboncoin.fr/...1472439976.htm/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-08-16, 06:55   

RadekNet napisał/a:

To jeszcze jedno pytanie - czy dobrze myslę, że z poniższego zestawu można budować baterię o odpowieniej ilości Ah? Bo jesli tak, to wychodzi, że nie jest to bardzo skomplikowane.


Wykonanie samej baterii jest banalnie proste i jak najbardziej z podanych przez Ciebie elementów możesz to zrobić. Ważne tylko aby dobrze dobrać BMS pod względem napięcia oraz dopuszczalnych prądów ładowania i rozładowania. Dobry BMS powinien mieć również wspomniane wcześniej zabezpieczenie przed rozładowaniem poniżej wartości granicznej (2V na ogniwo) i zbyt wysokim nap. ładowania.
BMS'y są robione pod konkretne układy połączeń ogniw i na to też trzeba zwrócić uwagę.
Najbardziej typowym układem dla baterii 12V jest układ 1x4, czyli cztery ogniwa 3,2V połączone w szereg. Taki układ jest najbardziej wskazany do budowy baterii modułowej, czyli takiej jak np. ta moja, gdzie mniejsze pakiety 12V/10Ah składają się na większy zestaw, ale każdy z tych pakietów może być uzywany odddzielnie.
Jeżeli np. do roweru potrzebuję baterię 48V/10Ah, to mogę ją w prosty sposób zrobić z szeregowego a nie równoległego połaczenia czterech modułów 12V/10Ah
Podział większej baterii na mniejsze moduły ma tę wadę , że jest droższy w wykonaniu bo każdy z modułów musi mieć własny BMS..... no i wymaga dodatkowej elektroniki , odpowiedzialnej za łączenie i ładowanie modułów o różnym stopniu naładowania/rozładowania, czyli to co opisywałem wczesniej. Na chwilę obecną nie ma w handlu , a przynajmniej ja nie znalazłem takich układów i trzeba z tym kombinować na własną rękę.
Jeżeli podział na moduły nie jest potrzebny a chodzi jedynie o to aby zrobić dużą baterię o dużej pojemności to najlepiej kupić od razu te elementarne ogniwa o takiej pojemności jak potrzebna np 4 sztuki 3,2V/100Ah i dobrać do nich BMS dla układu 1x4 o takich parametrach prądowych jakie dla naszej baterii potrezbujemy.

Ja swoją baterię robiłem z tych ogniw: https://www.bto.pl/produk...0000mah-lifepo4
One są dostępne w Polsce. Na tej stronie znajdziesz też spory wybór BMS'ów, i całego osprzętu do budowy baterii. Ceny trochę wyższe jak u chińczyka, ale jak doliczyć koszty dostawy i w razie pecha również jakieś cło i vat, to nie jest najgorzej.
Ja pierwsze elementy kupiłem u nich , do pierwszych modułów, a resztę potem w większej ilości od chińczyka.

Ja używam tych cylindrycznych i je mam sprawdzone jako niezawodne. Zapewne te pryzmowe , płaskie też są tak samo ok, ale nie testowałem, więc się nie wypowiadam.

Aha i jeszcze jedna ważna sprawa przy samodzielnym wykonywaniu baterii !
Zakupione ogniwa są NAŁADOWANE fabrycznie, więc ich łaczenie między sobą za pomocą blaszek lub lutowania, oraz podłączanie BMS'a należy robić z uwagą i ostrzożnością, bo te ogniwa naprawdę potrafią oddać swoją energię w szybki i spektakularny sposób.
Wprawdzie ich wielką zaletą jest to, że nie wybuchają jak np Li-Po, ale pospawać tym się da :diabelski_usmiech
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2019-03-07, 09:56   

I teraz mam wielki dylemat
W tym miesiącu czeka mnie wymiana dwóch EXIDE 80Ah ES 900 w cenie 750-900 zł Po 4 latach umarły prawdopodobną przyczyną śmierci wyło wykonanie hopki na parkingu, nie zauważyłem że parking jest dwu poziomowy około 20 cm ale wystarczyło przy przekroczonej prędkości dopuszczanej aby hopka była mocna
Bardzo mnie zainteresowały LiFePO4 taka 100 za 629€ była by w sam raz i cena znacząco nie odbiega EXIDE razy dwa
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 98/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2019-03-07, 20:00   

moskit napisał/a:
...Po 4 latach umarły prawdopodobną przyczyną śmierci wyło wykonanie hopki...


To nie hopka je zabiła tylko te 4 lata. U wielu użytkowników to reguła - 4 sezony i agonia.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Den-tal 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pathfinder
Nazwa załogi: An-To
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2012
Piwa: 26/3
Skąd: Szwecja
Wysłany: 2019-03-09, 20:44   

Moze najwyzszy czas rozejrzec sie za bateriami litium typ LiFe :?: Baterie kwasowe to przezytek :roll:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 98/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2019-03-10, 17:36   

Den-tal napisał/a:
Moze najwyzszy czas rozejrzec sie za bateriami litium typ LiFe :?: Baterie kwasowe to przezytek :roll:


A to żeś się obudził. Tego nie czytałeś?
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Den-tal 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pathfinder
Nazwa załogi: An-To
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2012
Piwa: 26/3
Skąd: Szwecja
Wysłany: 2019-03-11, 14:37   

Krzalec! Ja czytalem( i to nawet bardziej zaawansowane prace na ten temat) ale widocznie wielu pod tym tematem nie czytalo :evil:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2019-03-11, 19:29   

a miało być tak słodko używając Exide Gel es 900 miały być sprawne 8 do 10 lat jak mam wywalić następne 1700 zł na gel to 3 lata wytrzyma kwasowa teoretycznie głębokiego rozładowania
przeczytałem wątek o LiFePo4 bardzo mnie baterie zainteresowały nawet sprawdziłem że Dandis będzie miał lub ma w swojej ofercie ale ........ sama bateria nie załatwi tematu a to już wyższa szkoła jazdy nikt nie chce podjąć się wyceny zamontowania całego zestawu oraz udzielenia gwarancji niestety może następnym razem
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***