Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Specjalny vs Ciężarowy
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-17, 17:49   Specjalny vs Ciężarowy

Wiele o tym było, ale zazwyczaj przy okazji innych dyskusji. Dokładnie takiego wątku nie znalazłem, więc albo nie ma albo źle szukałem ...... nie ważne.
Coś tam sobie powoli wymyślam w temacie budowy pojazdu turystycznego (specjalnie nie nazywam go kamperem, bo koncepcja nieco inna) i na chwilę obecną koncepcja zakłada jako bazę nie blaszaka, jak robi większość, lecz fabrycznie nową tzw. ramę do zabudowy.
Jak wiadomo takiego pojazdu nie można zarejestrować, ponieważ nie posiada on przeznaczenia (jest to półprodukt) . Przeznaczenie pojazdu nadaje się przez wykonanie określonej zabudowy (przez producenta lub inną uprawnioną do tego firmę).
Upraszczając i nie wnikając w moją koncepcję (bo nie ona jest tematem wątku) w moim rozwiązaniu będę potrzebował wykonać coś na wzór platformy, czy lawety i w związku z tym pojazd będzie mógł być zarejestrowany jako ciężarowy z przeznaczeniem jako platforma do przewozu ..... czegoś.
Ani przy pierwszej rejestracji , ani potem na zasadzie zmiany przeznaczenia nie będzie się dało zrobić z tego samochodu osobowego , a i ze specjalnym kempingowym też szans nie widzę.
W związku tym, tak wykonany pojazd jest skazany na to aby być całe życie ciężarowym.

I tutaj moje pytanie odnośnie wad i zalet takiego rodzaju pojazdu w kontekście użytkowania go jako turystyczny.
Z punktu widzenia samej konstrukcji , jedna z głównych wad ciężarowych, czyli stała przegroda jest problemem marginalnym, bo bez względu na rodzaj i tak będzie tam musiała być. Z innych znanych mi wad ciężarówek, to zakazy wjazdu dla takich pojazdów, niższe odszkodowania z OC, niższa wartość przy odsprzedaży itp.
Z zalet ciężarowych to pewnie brak akcyzy ..... i nie wiem co jeszcze ?
Wiem, że wiele osób jeździ kamperkami (zwłaszcza po konwersji z blaszaka) zarejestrowanymi jako ciężarowe i żyje .
Podpowiedzcie jak na chwilę obecną, przy aktualnie obowiązującym stanie prawnym i innych uwarunkowaniach , wygląda lista wad i zalet takiego rozwiązania, w porównaniu do pojazdów specjalnych kempingowych.
Tego co chcę zrobić nie da się na bazie blaszaka, więc opcji na zmianę na specjalny kempingowy czy osobowy nie ma i będę musiał podjąć decyzję czy w ogóle w tę stronę iść.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-17, 21:53   

Dowiadywałem się dzisiaj w salonie Fiat Professional i VW (Crafter) co do ewentualnych możliwości zarejestrowania jako osobowy i nie ma opcji.
Rozpatrywałem również brygadówkę, ale aby można było rejestrować jako osobowy muszą być trzy rzędy siedzeń, więc brygadówka też odpada.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-09-17, 21:58   

Przegroda, czy to oznacza, że do tyłu nie przejdziesz?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-17, 22:49   

Darku, no jak ciężarowy to przegroda ...... ale nie chciał bym tutaj w techniczne aspekty się wdawać, tylko chodzi mi o to czy jak pojazd będzie w papierach ciężarowy, to czy z punktu widzenia eksploatacji jako pojazd turystyczny będzie więcej wad czy zalet.
Jak dojdę do tego , że nie jest to problem to będę temat rozwijał w tym kierunku, jak nie to mam plan B.
Ostatnio zmieniony przez joko 2018-09-17, 23:07, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-09-17, 23:03   

To Kuba wiem, tylko czy ta przegroda aby nie może być.... przechodnia. Jeśli jest obligatoryjna.. w ciężarowym
Pytałeś o wady. To wada,
Nie znając założeń, czy to ma być modułowy i do pracy i do wypiczynku. Czy stacjonarna część rekreacyjna, a reszta to samochód, do np zwiedzania?

Przegroda.. to dla mnie nieciekawy element wymagalny. Lipa.
Już wtedy wolałbym naczepę na bajeranckim pickupie.

Jak znam Ciebie, pytania stawiasz raczej retoryczne i już masz plan a wszystkie tu sugestie i opunie, to ot tak dla zabicia czasu.. :mrgreen:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-17, 23:08   

Jak pewne pamiętasz z Naszej ostatniej rozmowy tel. chciałbym pójść w kierunku budowy pojazdu, który łączył by zalety kampera i cepki, czyli do jazdy kamper, ale ze zdejmowaną zabudową, tak aby na postoju mieć samochód do dyspozycji. Zabudowa ma być dodatkowo rozkładana tak aby powierzchnia użytkowa była większa.
Ostatnio doszedł mi jeszcze jeden pomysł, który jest już mocno hardcorowy , a zobrazuje go najlepiej poniższy link :
m
https://www.motor1.com/ne...ne-camper-boat/

albo ten :

http://www.caraboat.com.au/

Generalnie jestem coraz bardziej napalony na solidne pływadło, bo rozkładany katamaran już mi nie wystarcza.
Rozglądałem się ostatnio za jachtem 6-8m, takim na którym można by trochę pomieszkać i kilka typów mam, ale gdybym się zdecydował to wtedy odpada kamper, bo nie będę takiej łodzi za kamperem ciągał.
Pomysł a propos podanych linków jest taki, aby to co tam robią na przyczepach, zapakować na samochód i w czasie podróży używać to jako kampera, po zdjęciu jako przyczepy (samochód zostaje do jazdy) , a po zrzuceniu na wodę jak jachtu motorowego.

Samochód jaki był bym w stanie dostosować do przewozu tego ustrojstwa może być w papierach tylko ciężarowy, więc stąd moje pytanie.

Na to aby ta przegroda nie była przeszkodą (tzn. na przeglądy, kontrole drogowe , itp. będzie, ale w każdej chwili będę mógł ją otworzyć) też mam pomysł już od dawna , ale oficjalnie będzie, bo wyjścia innego nie ma.

Gdyby wpis "ciężarowy" w DR to było by więcej problemów niż korzyści , to rozważam też rozwiązanie takie jak w podanych linkach, czyli przyczepa ciągnięta przez SUV'a, lub naszepa na PickUp'a . Mam wtedy porządne wozidło do dyspozycji, spanie na lądzie i fajne pływadło na wodę ...... nie ma jednak w takim przypadku kampera :-/
Ostatnio zmieniony przez joko 2018-09-17, 23:20, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-09-17, 23:17   

Do takiej kapsuły/łodzi tylko nogi a ją na pakę LKW.. Paka rozsuwana jak plstformach TIRów, by zmiejszyć auto.

Dużo pomysłów.....

Sam jachf to ograniczenie.. Ale z autem to już sympatyczniej.

Mnie tak na tu i teraz, tylko nurtuje sprawa tej integralności, czyli aby część mieszkalno pływająca była jednością skomunikowaną wewnątrz z samochodem, gdy jest transportowana. Inaczej to tylko łódź, kemping jako bagaż.


ps. Też myślałem nad "nie oficjalnym" przejściem. Ale to mi się nie podoba , zawsze to "zadra w tyłku" a nie lubię mieć świadomości, że ktoś to odkryje i... to nie po mojemu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-17, 23:52   

Przegroda ma być trwale zamontowana i jest potrzebna na przegląd i w czasie jazdy.
Mam na to patenta, aby dało się to otworzyć na postoju, a niewtajemniczony nie zorientował się co do takich możliwości .
W rozwiązaniu wcześniejszym (czyli bez łodzi ) miała być zdejmowana zabudowa (do postawienia na nogach i mocno rozkładana) i tam połączenie zabudowy z kabiną wymagało dwóch osobnych zamknięć , tak aby po rozłączeniu można było zamknąć i kabinę samochodu i zabudowę.
Gdyby samochód mógł być jako osobowy lub specjalny (bez przegrody) to dwie rolety załatwiły by sprawę.
Teraz na pewno rozważył bym w samochodzie tę "trwałą" przegrodę a roletę do zabudowy/łodzi
Mam nawet już zaprojektowane połaczenie kabiny z zabudową, tak aby było wodoszczelne.

Gdyby zakładać tę zabudowę/łódź odwrotnie niż robią to w tych rozwiązaniach z przyczepą, tzn. rufą do kabiny, to ta roleta by tam nawet pasowała .

Jest jeszcze jeden problem z zakładaniem tego na samochód , w porównaniu do rozwiązania na przyczepie, mianowicie gorzej będzie to slipować. Przyczepą wjeżdża się do wody i łodka schodzi, a z samochodu będzie problem.

No własnie ale zamiast dyskutować o tym o czym chciałem , czyli o wadach i zaletach użytkowania samochodu turystycznego zarejestrowanego jako ciężarowy ..... rozważamy rozwiązania techniczne :spoko
Jak dla mnie to jest ważniejsze, bo jak papierowo i przepisowo to ogarnę, to projekt i budowa będą dla mnie tylko zabawą :ok
Teraz muszę wiedzieć, czy jak pójdę w tym kierunku , fajnie się pobawię , wydam wiadro kasy i będę miał finalnie pojazd z wpisem "ciężarowy" w DR, to się będę bardziej tym cieszył czy bardziej wku....ał . Jak to drugie to olewam i idę w przyczepę lub naczepę.
Ale mają ludki kamperki jako ciężarowe i z tego co pamiętam z jakiś wcześniejszych tematów, to sobie nawet chwalą.
Zapodajcie proszę wszystkie za i przeciw, cobym miał materiał do przemyślenia :wyszczerzony:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-09-18, 05:50   

A co z masą? Chcesz się zmieścić w 3,5?

Slipowanie?
Żurawik? Cudzy istniejący, albo eładny. Ale to ogranicza miejsce do tych gdzie można podjechać.

Rolki pod budą/łodzią, lub ślizgi, tak by zsunąć na przyczepkę do slipiwania.

Ale taka czepka, to ekstra własna konstrukcja, składana, jej waga i dodatkowa robota....

Coś na kształt i funkcję rozładowywania dużych kontenerów na śmieci (taka rama)?

..... cdn :bigok
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2018-09-18, 08:16   

Darku, założę chyba osobny temat wieczorkiem, aby sprawy techniczne przedyskutować , a tutaj naprawdę chciałbym choć kilka zdań od kogoś , kto użytkuje kampera zarej.jako ciężarowy, aby opisał plusy i minusy.
Co z tego, że sobie wymyślę jak to zrobić, jak mnie papiery nie puszczą , albo funkcjonalność z racji przepisów będzie nie akceptowalna.
Jak na razie wszystko przemawia jednak za przyczepką lub naczepką , bo wtedy wszystko prostsze konstrukcyjnie i prawnie, samochód "dyspozycyjny" do tego lepszy , zapas DMC do 7t na B+E, slipowanie jak normalnej łódki bez wynalazków, na lądzie użytkujesz jak cepkę, itp.itd..... nie ma tylko funkcjonalności kampera i to mnie martwi bo się przyzwyczaiłem .

Teoretycznie stosując tę holenderską sztywną naczepę do zwiększania ładowności dostawczaków , można na B+E zrobić kampera do 5t i to w sumie wystarczy ....... ale co by nie robił i nie wymyślał dalej jest ciężarowy ......
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2018-09-18, 08:50   

Producent samochodów specjalnych (bary,sklepy kuchnie) chciał produkować campery największy
problem miał z homologacją zamontowania siedzeń i pasów dla pasażerów.POLEGŁ.
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Matheus 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Renault Carrier
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Sty 2013
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2018-09-18, 08:56   

Ciągnik siodłowy (do 3.5t) z naczepą tworzące zestaw powyżej 3.5t, zarejestrowane jako ciężarowy wymaga tacho niestety i podatku drogowego i licencji na transport i mega wysokiego oc.
_________________

Renault Carrier - autobus kamper

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2018-09-18, 09:24   

Matheus napisał/a:
podatku drogowego i licencji na transport
Osoba prywatna i transport na potrzeby własne nie zarobkowy nie świadczy usługi nie potrzebuje TACHO Licencji.
Osoba ktora prowadzi działalność lub transportuje zarobkowo powyzej 3. 5 T musi posiadac tacho oraz licencję na transport
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Matheus 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Renault Carrier
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Sty 2013
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2018-09-18, 09:27   

Co do licencji ok. Trzeb zaswiadczenie o transporcie na potrzeby własne, ale tacho musi być.
_________________

Renault Carrier - autobus kamper

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sweetek
doświadczony pisarz

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Wrz 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Wysłany: 2018-09-18, 09:28   

pożyczałem ostatnio lawete z kabina na 6 osób i była zarejestrowana jako osobowo-ciężarowy. W sumie fajne auto bo na citroenie chyba 2,8, najazd 6 metrów masa do 3,5 t., klima itp, a spalanie na trasie 600 km wyszło 8,5 litra z małym autem w jedna stronę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***