Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
ładowarka LiFePo4
Autor Wiadomość
Grzegorz fest leniwy 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018
Piwa: 13/2
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-02-25, 21:18   

Johny to nie jest tak jak myślisz, naprawdę :wyszczerzony: Nie chcę absolutnie sprzeczać się co jest najwydajniejsze a co najmojsze.
W westfalce montaż bojlera gazowego jest zwyczajnie awykonalny z kilku powodów, pierwszy podstawowy i kluczowy nie ma miejsca za cholerę na taką kolubrynę. Aku z przetwornicą upchnąłem w Marcopolo za tylnym nadkolem w tapicerkach, łącznie zajmuje mi 30x17x30 cm i to 17 jest kluczowe. Bojler tam akurat 6 litrów 660w upchnąłem po drugiej stronie również w nadkolu i jest gicior.
W Californi nie ma miejsca w nadkolach więc zmajstrowałem magiczną skrzyneczkę o wymiarach 70x28x28 w której mieszczą się aku, przetwornica, ładowarka i bojler i też jest gicio.
Gazu mam ze sobą całe 1,5 litra :wyszczerzony: wyłącznie do kuchenki, o kominku już nawet nie wspominam, bo jest niemal niewykonalny przy otwieranym sypialnym dachu.

Maciej obliczenie pojemności aku to połowa sukcesu, pełnia szczęścia to wiedza ile czasu alternator potrzebuje na naładowanie tego aku, ale dzięki za pomoc.

Bronku ja kiedyś w czasach młodzieńczego szaleństwa miałem czajniczek na 12v :wyszczerzony: :wyszczerzony: :wyszczerzony: jak to sobie przypomnę........ stąd do obu aut zapakowałem przetwornice i bojlery na 230. Dodatkowa zaleta jest taka że podpięty pod 230 mogę mieć ciepłą wodę niemal non stop.

Co mam zamiar osiągnąć?
Westy mają fabryczne aku żelowe 90ah ja chcę je zastąpić lipopipo 100 ah i wywalić dodatkowe (trzecie) aku które dołożyłem i obecnie zasiląją wyłącznie przetwornicę bojlera.
Jeżeli faktycznie lifopipo szybciej się ładują i są odporniejsze na rozładowanie to przy moim sposobie turystyki powinny wydolić. Zyskam około 40kg które oczywiście natychmiast zużyję na dodatkowe zbiorniki wody :wyszczerzony: :wyszczerzony: tej zawsze najszybciej mi brakuje, nawet przed chlebem i lodami. :wyszczerzony:

Faktycznie lipopipo szybciej się ładują?
Sprawdzał ktoś z was jak długo trzeba stać w korku żeby doładować aku od powiedzmy 10,5 do 12,5 volta?
_________________
mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Maciej S. 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato III w budowie
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2009
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: Zalasewo (WLKP)
Wysłany: 2019-02-25, 21:40   

Pierwsze pytanie jaki typ lifepo masz zamiar zainstalować? Jaki BMS go obsługuje? Jakiej wydajności prądowej masz alternator?
Potrzeba więcej szczegółów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paszczak 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017
Piwa: 7/3
Skąd: Sopot
Wysłany: 2019-02-26, 09:35   

Grzegorz fest leniwy napisał/a:

Faktycznie lipopipo szybciej się ładują?
Sprawdzał ktoś z was jak długo trzeba stać w korku żeby doładować aku od powiedzmy 10,5 do 12,5 volta?


Parę minut :bajer

10.5V to prawie martwy akumulator. 12,5V dla lifepo to dalej niemal pustak.
_________________
Kakaryka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 58/5
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-02-26, 11:11   

Grzegorz fest leniwy napisał/a:
pełnia szczęścia to wiedza ile czasu alternator potrzebuje na naładowanie tego aku, ale dzięki za pomoc.


Ile szybciej ciężko powiedzieć... ale szacuje 50% szybciej jak kwasiak.
LiFe trzyma sztywno napięcie przy rozładowaniu i przy ładowaniu.

Przy ładowaniu do 85-90% pojemności trzyma napięcie 13,3V, i dzięki temu przez większość czasu ładowania leci prąd taki jaki jest w stanie dostarczyć alternator/instalacja. Dopiero powyżej 90% pojemności napięcie rośnie i spada prąd.



Przy kwasiaku prąd maleje stosunkowo szybko i proces ładowania spowalnia.

Do kompletu powinna być instalacja z przewodami w odpowiednim przekroju, alternator wydajności >150A i separator o odpowiednim amperażu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Grzegorz fest leniwy 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018
Piwa: 13/2
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-03-24, 10:54   

Sprawdziłem alternator, mam 180A który ładuje łącznie trzy fabryczne akumulatory. Tak vw wymyślił że dwa aku obsługują auto i ogrzewanie postojowe a trzeci obsługuje lodówkę, podnoszony dach, fabryczną przetwornicę 150W (której nie używam wcale) i oświetlenie kampera.
Ten trzeci (kamperowy) 90ah zastąpię LifePo4 100ah , dopnę mu przetwornicę i przez nią zasilę bojler z grzałką 300W
Grzałkę wraz z przetwornicą uruchamiam manualnie tylko na moment grzania. Ciekawi mnie bardzo czy aku wliczając że przemieszczam się właściwie codziennie (dwie pełne doby w jednym miejscu to u mnie ewenement) da radę.
Wodę potrzebuję zagrzać dwa razy dziennie, maks 30 minut łącznie poboru prądu, oświetlenie idzie całe na ledzie więc to są grosze, żadnych laptopów nie używam.
Obecnie bez podpiętej przetwornicy nigdy mi prądu nie brakło.

Jak myślicie? Pociągnie? :wyszczerzony:
_________________
mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 39/68
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2019-03-24, 18:12   

Grzegorz fest leniwy napisał/a:
......
Ten trzeci (kamperowy) 90ah zastąpię LifePo4 100ah , dopnę mu przetwornicę i przez nią zasilę bojler z grzałką 300W....


a to rozwiązanie u Ciebie już teraz działa?
Bo tak na moje to bojlerek wielkości dużego kubka (może nawet cały litr) i zagrzeje w pół godziny wodę na herbatę...
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Maciej S. 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato III w budowie
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2009
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: Zalasewo (WLKP)
Wysłany: 2019-03-24, 20:32   

100 Ah lifepo4 spokojnie da radę tym bardziej, że jedno grzanie to powinno ci pobrać około 15Ah x 2 = 30 Ah czyli do wykorzystania pozostanie 70Ah, bezpiecznie 60Ah.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Grzegorz fest leniwy 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018
Piwa: 13/2
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-03-24, 22:16   

robba obecnie bojler mam podpięty pod czwarty akumulator 80ah przez przetwornicę.
Bojlerek ma 3 litry i grzeje się około 10 minut, woda leci oczywiście przez mieszalnik więc uzysk ciepłej jest około 4,5 litra. Akumulatora wystarcza mi na 4 czasem 5 grzań, w zależności od temperatury startowej wody. Problem polega na tym że obecny aku muszę ładować już z zewnętrznego źródła i to chcę wyeliminować. Oczywiście zaoszczędzę też 30 kg.
_________________
mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Grzegorz fest leniwy 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Viano Marcopolo VW California Ocean
Dołączył: 10 Cze 2018
Piwa: 13/2
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-03-24, 22:18   

Maciej no ja też mam taką nadzieję a czy słuszną to już życie pokaże. :-P
_________________
mam tak małego kamperka że nie mieści się w nim toytoy i upierdliwość, poza tym jest wszystko czego potrzebuję ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ravael 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato (blaszak)
Dołączył: 11 Mar 2017
Piwa: 1/2
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-04-11, 10:27   

Przyszło po prawie 2 miesiącach, bez opłat celnych i żadnych innych. Kupione stąd: https://pl.aliexpress.com/item/GTK-Lifepo4-12-V-120AH-du-a-pojemno-System-energii-s-onecznej-12-6-V-inwerter/32889868083.html

Na razie się ładuje z dołączonej ładowarki, a za miesiąc będzie już ładowanie w kamperku.

photo_2019-04-11_11-25-38.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 120,66 KB

photo_2019-04-11_11-25-32.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 97,44 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/9
Wysłany: 2019-04-11, 10:29   

Mam ten sam, polecam jeszcze kulombometr do zestaawu

https://www.aliexpress.co....27424c4diJOLmq
Ostatnio zmieniony przez Flag 2019-04-11, 10:32, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ravael 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato (blaszak)
Dołączył: 11 Mar 2017
Piwa: 1/2
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-04-11, 10:32   

Flag napisał/a:
Mam ten sam, polecam jeszcze kulombometr do zestaawu


Wiem dzięki Tobie go kupiłem :) .
Mam jeszcze takie coś: https://pl.aliexpress.com/item/1PCS-6-60v-lead-acid-Battery-Charging-Controller-Protection-Board-switch-12v-24v/32786210577.html

Czy prócz tego kulombometr będzie potrzebny?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/9
Wysłany: 2019-04-11, 10:33   

ravael napisał/a:
Flag napisał/a:
Mam ten sam, polecam jeszcze kulombometr do zestaawu


Wiem dzięki Tobie go kupiłem :) .
Mam jeszcze takie coś: https://pl.aliexpress.com/item/1PCS-6-60v-lead-acid-Battery-Charging-Controller-Protection-Board-switch-12v-24v/32786210577.html

Czy prócz tego kulombometr będzie potrzebny?


Ja wcale nie mam kontrolera ladowania, kulombometr pokzuje dokladnie ile masz energii w akumulatorze.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ravael 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato (blaszak)
Dołączył: 11 Mar 2017
Piwa: 1/2
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-04-11, 10:36   

Flag napisał/a:
ravael napisał/a:
Flag napisał/a:
Mam ten sam, polecam jeszcze kulombometr do zestaawu


Wiem dzięki Tobie go kupiłem :) .
Mam jeszcze takie coś: https://pl.aliexpress.com/item/1PCS-6-60v-lead-acid-Battery-Charging-Controller-Protection-Board-switch-12v-24v/32786210577.html

Czy prócz tego kulombometr będzie potrzebny?


Ja wcale nie mam kontrolera ladowania, kulombometr pokzuje dokladnie ile masz energii w akumulatorze.


Rozumiem, w takim razie chyba to nie będzie mi potrzebne biorąc pod uwagę, że mam kontroler ładowania Tracer + https://www.ledats.pl/pl/...lem-modbus.html i tam wyświetla się napięcie aku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/9
Wysłany: 2019-04-11, 11:43   

ale tu napięcie niewiele Ci powie, te akumulatory w przeciwieństwie do zwykłych mają prawie prostą charakterystykę napięciową. Ogólnie mówiąc ma cały czas to samo napięcie a potem znienacka się wyłączy :) JEst mały spadek napięcia ale nie dasię nim oszacowac stanu akumulatora. Z tym kulombometrem masz dokładną informację. Na początku tez nie miałem ale widze różnicę w komforcie użytkowania po założeniu, szczególnie w zimie kiedy tego prądu mamy mniej iż w zimie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***