ładowarka LiFePo4 |
Autor |
Wiadomość |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2020-03-10, 09:03
|
|
|
Flag napisał/a: | Ty tak na serio?
Polecam ograniczyć wyjazdy do 2 tyg w lecie na kempingu all inclusive w chorwacji. Będzie bezpiecznie i bezproblemowo |
Chyba nie do końca zrozumiałeś pytanie. Akumulatory LiFePo4 nie powinny być ładowane w ujemnych temperaturach.
1 czy 2 podładowania wiele może nie napsują ale skracają żywotność akumulatora.
jb napisał/a: | Jak sobie radziliście więc z zakazem ładowania w ujemnych temperaturach? |
Mam założony hebel i odpinam akumulator kiedy jest mróz żeby solary nie ładowały aku. Podczas wyjazdu i tak grzeje w kamperze więc temperatura akumulatorów poniżej zera nie spada. |
|
|
|
|
Flag
weteran
Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Lis 2016 Piwa: 33/10
|
Wysłany: 2020-03-10, 09:05
|
|
|
reaven22 napisał/a: | Flag napisał/a: | Ty tak na serio?
Polecam ograniczyć wyjazdy do 2 tyg w lecie na kempingu all inclusive w chorwacji. Będzie bezpiecznie i bezproblemowo |
Chyba nie do końca zrozumiałeś pytanie. Akumulatory LiFePo4 nie powinny być ładowane w ujemnych temperaturach.
1 czy 2 podładowania wiele może nie napsują ale skracają żywotność akumulatora.
jb napisał/a: | Jak sobie radziliście więc z zakazem ładowania w ujemnych temperaturach? |
Mam założony hebel i odpinam akumulator kiedy jest mróz żeby solary nie ładowały aku. Podczas wyjazdu i tak grzeje w kamperze więc temperatura akumulatorów poniżej zera nie spada. |
nie powinny być ładowane poniżej -20 , a to chyba rzadko się zdarza we wnętrzu co? |
|
|
|
|
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2020-03-10, 09:29
|
|
|
reaven22 napisał/a: |
Mam założony hebel i odpinam akumulator kiedy jest mróz żeby solary nie ładowały aku. . | Gdy zostawiasz kampa na zimę to , zazwyczaj bateria jest pełna ,
samowyładowanie jest pomijano małe ,
więc solar nie ma co lądować , jeśli nie zostawisz czegoś włączonego ,
solar jest tylko dostawca energii a ładowaniem zarządza elektronika aku
i gdy aku jest pełny to solar może na głowie stawać to i tak nic nie wskóra |
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 450/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2020-03-10, 10:51
|
|
|
LiFePO4 nie powinny być ładowane w ujemnych temperaturach i nie poniżej -20 , tylko w ujemnych , a -1 też jest ujemną temperaturą i też im szkodzi .
Szkodzi im też długie przetrzymywanie w stanie pełnego naładowania , zwłaszcza w niskich temperaturach . Aby bezpiecznie przezimować LiFePO4 najlepiej rozładować je tak do 60-70% pojemności i odłączyć je od wszystkiego (najlepiej mieć rozłącznicę przy samym aku). Tak pozostawiony LiFePO4, nawet na kilka miesięcy i w niskich temperaturach przetrwa bez najdrobniejszego uszczerbku.
Oczywiście jeśli mówimy o szkodliwości ładowania w niskich temperaturach czy przetrzymywania długo w stanie pełnego naładowania , to nie ma tutaj mowy o tym, że zniszczymy od razu cały akumulator. Takie działania powodują pewną i powolną degradację ogniw i w praktyce możemy się pewnie nigdy nie doczekać realnych tego skutków, bo przykładowo prawidłowo eksploatowany będzie miał po 3000 cykli ładowania 80% pojemności i padnie po 10000 cykli, a ten źle traktowany po tym czasie będzie miał 70% i padnie po 8000 cykli ...... kampery tego nie dożyją
Nikt nigdy nie rozładowuje aku do zera, więc jakie znaczenie ma czy będziemy mieli 120Ah czy 115Ah ?.
Tak przy okazji jeszcze drobna uwaga na temat ładowania do pełna i trzymania w stanie w pełni naładowanym nawet w normalnych temperaturach . Generalnie LIFePO4 tego nie lubią w tym sensie , że w stanie pełnego naładowania procesy degradacji ogniw też zachodzą trochę szybciej i delikatne ich niedoładowanie na pewno wydłuży ich żywotność. Z tego powodu stoję na stanowisku, że na siłę zmiana wszystkiego w instalacji (ładowarki, regulatory, solarów , alternator itp), aby dostosować się do napiecia 14.6V (napięcie pełnego naładowania LiFePO4) jest bezcelowe. Doładowywanie do 14.4V tak jak w przypadku żelowych spowoduje, że stracimy jakiś mały procent z ich pojemności , ale zyskamy na żywotnosci. |
|
|
|
|
|
papamila
Kombatant
Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2020-03-10, 11:11
|
|
|
poza tym, w niektórych akumulatorach BMS blokuje możliwość ładowania
w ujemnych temperaturach
i faktycznie granicą jest tu 0 st. C |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2020-03-10, 12:58
|
|
|
amples napisał/a: | Gdy zostawiasz kampa na zimę to , zazwyczaj bateria jest pełna ,
samowyładowanie jest pomijano małe ,
więc solar nie ma co lądować , jeśli nie zostawisz czegoś włączonego , |
Koledzy już odpisali, akumulatory litowe nie powinny być przechowywane w pełni naładowane.
Według większości producentów powinny być naładowane w 3/4. Dotyczy to nie tylko kampera ale nawet laptopa czy telefonu którego nie używamy a trzymamy w szufladzie.
Flag napisał/a: | nie powinny być ładowane poniżej -20 , a to chyba rzadko się zdarza we wnętrzu co? |
W takich temperaturach pracują akumulatory LiFeYPo z domieszką itru.
Standardowe LiFePo4 można do -30'C rozładowywać, ale ładowanie tylko powyżej zera. |
|
|
|
|
Janusszr
Kombatant
Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2016 Piwa: 76/80 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: 2020-04-22, 10:39
|
|
|
Bez bicia przyznaję się, że nie przebrnąłem przez cały wątek i może mój problem był poruszany.
To jest pytanie do posiadaczy przetwornicy POWER SINUS 3000 12V.
Z tego co wyczytałem, baterię LiFePO4 można ładować bardzo dużymi prądami oszczędzając na czasie.
Przetwornica POWER SINUS 3000 12V ma wbudowaną ładowarkę o dużej mocy. Czy można ją wykorzystać do szybkiego ładowania LiFePO4 np. będąc na MOPie, czy stacji paliwowej?
Czy można użyć ładowarki, gdy nie jesteśmy podpięci do słupka? Mam taki akumulator 10Ah do echosondy. |
_________________ Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały. |
|
|
|
|
|
EDWARDKU
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Scudo , Jumper
Nazwa załogi: vancamper
Dołączył: 29 Kwi 2020 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-05-29, 10:59
|
|
|
Dołączam się do pytania czy ktoś używa Power Sinus 3000 .Trochę martwi mnie waga 24kg ale ma dużo innych zalet |
|
|
|
|
|
Świstak
Kombatant
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 2020-08-03, 13:46
|
|
|
Tak, można. Ważne jest że te przetwornice mają możliwość wyboru typu przyłączonego akumulatora (progi napięć) oraz płynną regulację prądu ładowania. Sprawdź tylko najpierw w instrukcji akumulatora jaki maksymalny prąd ładowania będzie dla niego bezpieczny. |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
|
|
|
|
|
blue60
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2021-12-29, 19:24
|
|
|
Wstawiłem aku LiFePo4, ładowarkę ustawiłem na taki akumulator i regulator DC-DC również.
Niestety ładuje mi maksymalnie do 13,7V.
Sprawdziłem w specyfikacji ładowarki i regulatora, że ładowanie przy tym ustawieniu powinno być 14,6V
Czy może ktoś wie dlaczego nie ładuje więcej?
Ładowarka Nordelettronica NE287 17A
regulator Nordelettronica NE325 |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-12-30, 12:46
|
|
|
blue60 napisał/a: | Czy może ktoś wie dlaczego nie ładuje więcej? |
czy akumulator na pewno był już naładowany na full ? Może jeszcze się ładował i dlatego napięcie było na poziomie 13,7V ??
W akumulatorze LFP napięcie rośnie dopiero pod sam koniec ładowania. Przez 95% pojemności utrzymuje się na stałym poziomie. Dopiero ostatnie 5% powoduje wzrost napięcia. |
|
|
|
|
blue60
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2021-12-30, 16:19
|
|
|
Ładowanie odbywało się całą noc a akumulator wcześniej nie był rozładowany, przed podłączeniem do ładowanie pokazywał 12,8V.
Podłączę jeszcze dziś na całą noc i rano sprawdzę. |
|
|
|
|
blue60
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-02, 17:13
|
|
|
Ładowanie całonocne nic nie pomogło.Natomiast po odłączeniu wtyczki NTC ( sensor temperatury) rozpoczęło się ładowanie 14,4- 14,5V.Po powtórnym wpięciu tego czujnika nie było już żadnej reakcji i ponownym wypięciu nie ładowała już 14,5 ale 13,8V.
Może ma ktoś jakiś pomysł. |
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2022-01-02, 19:37
|
|
|
hmm...
NE287 do litowej baterii? zasadniczo niby wlosi sie chwalili ze jest ale ja w manualu tego nie widzialem
charger do lifepo4 Victrona przy napieciu baterii12.8 przechodzi w tryb float i utrzymuje napiecie 13.5 |
|
|
|
|
blue60
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-02, 21:02
|
|
|
Jest ustawienie do akumulatora LiFePO4, pozycja 4.
ne287.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23 raz(y) 918,14 KB |
|
|
|
|
|
|