Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
2 akumulatory że zwarta cela w ciągu miesiaca
Autor Wiadomość
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-09-28, 21:22   2 akumulatory że zwarta cela w ciągu miesiaca

Nosz kurde już sam nie wiem czy to zbieg okoliczności czy coś innego. 3 miesiące temu do nowego kampera kupiłem 2 aku 120ah jeden firma kozak drugi też coś z tej półki za 350zl. Do tego pod maską siedział już 64ah

Miesiąc temu a więc pod 2 miesiącach użytkowania ich codziennie bo jestem nim w trasie padł kozak. Zwarcie celi przez cały dzień nieobecności w pojeździe sporo kwasu wyrzucił bo się gotowa. Po odkręceniu korków elektrolit stan i przezroczysty mimo to napięcie 10.5v.ok mówię trudno przypadek. Może wina zbyt dużego prądu ładowania i rozładowania bo miałem regulator i przetwornice zapięta na nim a z niego też szło na inne aku. Zakupiłem kolejny aku 110ah ty razem. Przesunąłem ten stary drugi w miejsce kozaka a 110tka poszła obok. I zmieniłem podłączenie tzn regulator i przetwornica na plus jednego a minus drugiego. Od pierwszego jeszcze idzie przewód 25mn2 do tego pod maską wiadomo.

Miesiąc wszystko było ok dziś ta sama sytuacja druga 120tka po 3 miesiącach zwarcie celi, różany kwas czy co to tam jest....

Dramat...

Czy to nadal przypadek czy może regulator coś szwankuje? A może coś innego ale tu się nic nie da źle zrobić...

Kostka z prądem 230v obok aku chyba nie działa jakoś negatywnie.

Na tych klemach co było zwarcie były jeszcze 3 kable. Jak go kupiłem i nie dochodzilem dokładnie do czego choć jedno mnie dziwiło że było z 230v.kabel na minus akumulatora poprowadzony. Jakieś uziemienie?

Dziś go odpialem reszta idzie na trume webasto i pompę więc musi zostać.. Dziwny przypadek albo i nie ale zwarcie dawało by o sobie znać i nie działało tak długo. Jedyne objawy to zarówno na kozaku jak i na drugim ostatnie 3dni po nocy miałem mniej prądu. Codziennie o 0.1v i ciach zwarcie..
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lepciak 
weteran

Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Piwa: 61/39
Skąd: Gdańsk-Oliwa
Wysłany: 2018-09-29, 07:34   Re: 2 akumulatory że zwarta cela w ciągu miesiaca

Sosna91 napisał/a:

Miesiąc wszystko było ok dziś ta sama sytuacja druga 120tka po 3 miesiącach zwarcie celi, różany kwas czy co to tam jest....
Dramat...
Dziś go odpialem reszta idzie na trume webasto i pompę więc musi zostać.. Dziwny przypadek albo i nie ale zwarcie dawało by o sobie znać i nie działało tak długo. Jedyne objawy to zarówno na kozaku jak i na drugim ostatnie 3dni po nocy miałem mniej prądu. Codziennie o 0.1v i ciach zwarcie..
To nie dziwny przypadek ale źle dobrane akumulatory podpięte do pracy równoległej. Jeżeli jeden aku ma pojemność jak podajesz 120 Ah a drugi tylko 64 Ah to prąd wyrównawczy ciągle płynący między nimi robi swoje i powoli doprowadza do zasiarczenia jednego z nich i w końcu do zwarcia płyt w celi. Akumulatory przeznaczone do pracy równoległej powinny mieć tę samą moc w Ah oraz - na co rzadko zwraca się uwagę - być tego samego typu i od tego samego producenta. Taki sam stopień ich zużycia też ma wpływ na trwałość układu.
_________________
lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-09-29, 09:35   

Sprawdz ładowanie i czy usunałes korek odpowietrzajacy z akumulatora. Gazowanie wystepuje przy zbyt wysokim napieciu ładowania a nieusuniety korek to moze byc uszkodzenie aku tak jak u ciebie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-09-29, 10:28   

Ale tu były 2 nowe 120ah i pod maską 64ah który ma się wciąż dobrze, w poprzednim kamperze miałem każdy z innej parafii i nawet 18ah żel do 120ah kwas i działało wszystko 2 lata idealnie aż do sprzedaży
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-09-29, 10:35   Re: 2 akumulatory że zwarta cela w ciągu miesiaca

lepciak napisał/a:
Sosna91 napisał/a:
.........

To nie dziwny przypadek ale źle dobrane akumulatory podpięte do pracy równoległej. Jeżeli jeden aku ma pojemność jak podajesz 120 Ah a drugi tylko 64 Ah to prąd wyrównawczy ciągle płynący między nimi robi swoje i powoli doprowadza do zasiarczenia jednego z nich i w końcu do zwarcia płyt w celi.

To ma znaczenie dla połączenia szeregowego. Przy równoległym to najważniejsze żeby tego samego typu i napięcia były.
A różne pojemności nie mają wielkiego znaczenia, chyba że któryś jest uszkodzony.
Jeśli oba się ładują do tego samego napięcia to prąd wyrównawczy będzie nie znaczący.
Problem pojawia się, gdzy używa się ich w ekstremalnych warunkach
(duże prądy ładowania, rozładowania...) to ten słabszy szybko zdechnie....
Wiadomo, nawet przy takich samych aku (producent, model) jakieś prądy wyrównawcze mogą płynąć, ale nie demonizujmy. W szeregowym już byłby duży problem, bo wystarczyłoby rozładowanie mocniejsze i jeden aku do wyrzucenia (przebiegunowanie).
W szeregowym połączeniu są jeszcze inne problemy...
Ale dla równoległego taki efekt jak u kolegi to inna przyczyna...


lepciak napisał/a:

.... równoległej powinny mieć tę samą moc w Ah ....

Ah to pojemność, a nie moc. Moc to Watt.
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Ostatnio zmieniony przez robba 2018-09-29, 10:50, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-09-29, 10:41   

Sosna91 napisał/a:
Ale tu były 2 nowe 120ah i pod maską 64ah który ma się wciąż dobrze, w poprzednim kamperze miałem każdy z innej parafii i nawet 18ah żel do 120ah kwas i działało wszystko 2 lata idealnie aż do sprzedaży

czy te dwa akumulatory 120Ah są cały czas połączone z sobą równolegle, czy przez
jakiś układ/przekażnik?Czy są sytuacje kiedy są rozłączane i np jeden jest mocno rozładowywany
a potem są łączone ponownie?
Opisz jak są używane, jak są połączone...

PS. doczytałem, że podłączyłeś plus jednego do minusa drugiego!!!
to nie jest połączenie szeregowe!!! Mozesz coś więcej jednak o Twoim połączeniu?
Może jakieś zdjęcie?

a chyba rozumiem, że to w celu wyrównania prądu podczas ladowania...
są one połączone równolegle, ale do różnych zapinasz ładowanie, czy tak?
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-09-29, 11:40   

2 akumulatory 120ah są wewnątrz pojazdu ta sama waga wymiary tylko naklejka inna.

3ci akumulator pod maską rozruch owy 64ah jest połączony również i jest hebel wiadomo którym mogę go rozpoznać i robię to na czas jazdy aby alternator nie ladowal ich wszystkich razem z regulatorem.

Przez 2 miesiące z jednego aku 120ah szły kable do rozruch owego oraz oraz do drugiej 120stki. Przetwornica i regulator była zapięta również na ten jeden. Padł po 2 miesiącach. Uznalem że może duże prądy ładowania 30A i duże rozładowania nierzadko ponad 1000watt. Do tego lodówka z agregatem która też co godzinę uderzy 1000watt chwilowej uszkodziły go.

Po kupnie kolejnego aku tym razem 110ah zmieniłem połączenie przetwornicy i regulatora i dałem dla wyrównania prądow ładowania plus na jeden minus na drugi. No i z jednego nadal idzie jeszcze prąd na 64ah 3ci. Ale inaczej się tego nie da zrobić. W poprzednim kamperze tak miałem i działało cacy 2 lata. Nawet 18ah żel miałem spieta do 120ah kwas i nie było problemu w końcu to równolegle

Przewody między aku wewnątrz 16mm2 do aku pod maską 25mm2 do przetwornicy 2x16mm2 to 32mm2

Zmieniłem ustawienia dziś regulatora bo było sealed typ aku. Nie wiem czy to ma znaczenie

IMG_20180929_114140.jpg
Plik ściągnięto 22 raz(y) 626,35 KB

Screenshot_20180929-115544.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 206,6 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-09-29, 12:01   

Sosna91 napisał/a:
2 akumulatory 120ah są wewnątrz pojazdu ta sama waga wymiary tylko naklejka inna.

3ci akumulator pod maską rozruch owy 64ah jest połączony również i jest hebel wiadomo którym mogę go rozpoznać i robię to na czas jazdy aby alternator nie ladowal ich wszystkich razem z regulatorem. .....


czyli masz trzy aku równolegle, w tym samochodowy rozruchowy, którego jednak rozpinasz na czas jazdy (jak wynika z opisu)
A co to za tajemniczy regulator?

Sosna91 napisał/a:
.....Uznalem że może duże prądy ładowania 30A i duże rozładowania nierzadko ponad 1000watt.....

to rozumiem, że ten regulator takie prądy daje?

Sosna91 napisał/a:
....Po kupnie kolejnego aku tym razem 110ah zmieniłem połączenie przetwornicy i regulatora i dałem dla wyrównania prądow ładowania plus na jeden minus na drugi. No i z jednego nadal idzie jeszcze prąd na 64ah 3ci. Ale inaczej się tego nie da zrobić.....

OK. Z rozruchowego ciągniesz prąd w zabudowie podczas postoju?
te ładowanie 30A to jakiś prostownik? Jaki?
Ma stabilizację napięcia, czy po prostu ładuje do bólu?
Bo na moje to raczej on jest przyczyną.
Sprawdz napięcie i prad podczas ładowania jak możesz....
pod koniec ładowania napięcie nie powinno być wyższe 14V - 14,5V,
a prąd powinien być mały zakładając że odbiorniki wszystkie są powyłączane... Najprawdopodobniej te aku genetycznie słabe były, o czym świadczy też cena
która jest niska nawet jak na zwykły aku... a traktowałeś je dużymi prądami
"w te i wewte" więc zdechły.
Przy przekraczaniu prądów płyty się nawet krzywią i obsypuje się warstwa czynna
i zwarcie dość szybko się robi....

a te gotowanie elektrolitu to w jakiej sytuacji było. O ile zrozumiałem to auto stało i ładowało się z prądu z zewnątrz przez tajemniczy regulator. czy tak?
Jeśli tak to prawdopodobne że zwarta była cela (nie wytrzymała), napięcie zestawu spadło do
niecałych 11V, wtedy na akumulatorze z uwaloną celą nie dość ze szedł prąd z ładowarki
to jeszcze drugi aku go doładowywał swoim prądem....

Czy dobrze widzę, że tego co teraz kupiłeś to bezobsługowy jest?
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-09-29, 13:06   

Regulator to tracer 3210A mppt i a prąd idzie z 800watt paneli na dachu kampera. I w zasadzie 30A jest przez większość czasu ale oczywiście skacze jak zajdzie chmura itp L. Regulator po na lądowaniu przechodzi do czuwania na 13.6v a tak do Max ładuje do 14.6v.

Na postoju koszystam z 3ciego rozruch owego na czas jazdy albo wyłączam regulator i wtedy altetnator ładuje wszystkie 3 albo dołączam hebel i altefnstor ładuje ten pod maską a dolary 2 wewnętrzne

A nawet nie wiem ale chyba bezobsluglowy. Kupiony w UK za 60f więc też produkcja tania ale strach kupić coś lepszego jak może skończy tak samo że zwarta cela.

Myślę ciśnieniem z wody przeplukac te aku że zwarta cela a może zrobić jeden z tych dwóch. Przełożyc cele?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-09-29, 13:22   

Ty te 800W masz podlaczone bezposrednio pod jeden 30A regulator?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-09-29, 13:23   

Sosna91 napisał/a:
Regulator to tracer 3210A mppt i a prąd idzie z 800watt paneli na dachu kampera. I w zasadzie 30A jest przez większość czasu ale oczywiście skacze jak zajdzie chmura itp L. Regulator po na lądowaniu przechodzi do czuwania na 13.6v a tak do Max ładuje do 14.6v.

sprawdz miernikiem czy naprawdę tyle ma, czy tylko mu się wydaje że tyle ma...
Jak nie masz miernika to prosty kupisz za kilkanaście złotych, a przyzwoity poniżej stówy

Sosna91 napisał/a:

...Na postoju koszystam z 3ciego rozruch owego na czas jazdy albo wyłączam regulator i wtedy altetnator ładuje wszystkie 3 albo dołączam hebel i altefnstor ładuje ten pod maską a dolary 2 wewnętrzne

wynika że na postoju korzystasz z tego aku podczas jazdy... ;) jak sam piszesz...
jak na postoju wykorzystujesz rozruchowy to nie boisz się że jak coś Ci zeżre prąd to nie odpalisz auta?
Poza tym "dolary" dobre są na wszystko... ;) i dodałbym samogłoskę i
"altefnestor" brzmi dumnie.... ok. z tableta jedziesz lub telefonu... :)
czy jak odłączasz hebel od solarów to najpierw odłącza on Tobie same solary od regulatora
a dopiero potem od regulatora do alternatora? bo inaczej masz duże szanse zjarać regulator.

konkludując: jak napięcia mierzone miernikiem są poprawne, to sądzę, że ze względu na duże
prądy i słabej jakości akumulatory miałeś to zdarzenie.


wirefree napisał/a:
Ty te 800W masz podlaczone bezposrednio pod jeden 30A regulator?

właściwie to bardzo dobre pytanie!

Sosna91 napisał/a:
....A nawet nie wiem ale chyba bezobsluglowy. Kupiony w UK za 60f więc też produkcja tania ale strach kupić coś lepszego jak może skończy tak samo że zwarta cela.

Myślę ciśnieniem z wody przeplukac te aku że zwarta cela a może zrobić jeden z tych dwóch. Przełożyc cele?

mam nadzieje że żartujesz... chyba że wcześniej ubezpieczyłes wysoko swojego domka od ogni piekielnych....
nie kombinuj waćPan bo te czasy to skończyły się z co najmniej dwóch powodów: nierozbieralnosci i upadku komuny...
jeśli nie znajdziesz przyczyny w regulatorze to zakup jakieś lepsze aku, zrób terminal, gdzie będziesz mieć też bezpieczniki, poukładaj kable (do aku oddzielnie z każdego do terminala), zabezpiecz ładowanie solarne bezpiecznikiem dwupolowym S (odłączy jednocześnie solar i aku) przemyśl dołączanie alternatora
i coś zrób z regulatorem, bo moc solarów jest na 3 regulatory....
no i dla akumulatorów 300Ah, te 60A ciągłego ładowania to dużo dość....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Ostatnio zmieniony przez robba 2018-09-29, 13:39, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-09-29, 13:32   

Dokładnie z telefonu a on sam lepiej interpretuje co chce napisać i zmienia heh

Hebel mam pomiędzy dwoma aku a 3cim rozruchowym. Z tego koszystam. Mam też pomiędzy regulatorem a aku ale z tego rzadko korzystamm tylko gdy jadę w nocy gdzieś i chce aby alternator ladowalo akumulatory bo lodówka i takie tam. Wiem że panele wcześniej trzeba wyłączyć choć parę razy z pośpiechu ich nie wyłączyłem i przeżył w porównaniu do tanich pwm które padną odrazu.

Mierzylem napięcia i wszystko się zgadza mam że 3 mierniki na pokładzie i cegi nawet. Jednym słowem operacja się udała a pacjent nie żyje.

Najgorsze ze przez cały dzień ładowania go prądem z solarow i innych aku ten że zwarta cela zalał mi całą podłogę tym kwasem.

Myślę że może warto dokupić za 40zl czujnik temp do regulatora i w przyszłości gdy aku się za grzeje powinien odłączyć ładowanie
Tak to on przyjmuje wartość 25stopni że ma aku.

Lekkiego życia może nie mają dzień w dzień są rozładowywane i ładowane. Czasem gdy chodzi telewizor czajnik elektryczny i ekspres do kawy w wystartuje lodówka to że 2kw pójdzie no ale żeby po 3 miesiącach. W systemach offgrid w domach akumulatory maja cięższe życie i ludzie nie zmieniają ich co 3 miesiace

Screenshot_20180921-111029.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 393,03 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-09-29, 13:40   

Ty popros jakiegos elektryka żeby obejrzał te twoja instalacje bo takie objawy wystepuja przy bardzo wysokim napieciu ładowania akumulatora powyzej 15V. Tak swoja droga jak ty masz podlaczone 800W pod 30A przetwornice do ktorej przy 12V mozna max podlaczyc 390W przy 12V?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-09-29, 13:44   

Sosna91 napisał/a:
.....Lekkiego życia może nie mają dzień w dzień są rozładowywane i ładowane. Czasem gdy chodzi telewizor czajnik elektryczny i ekspres do kawy w wystartuje lodówka to że 2kw pójdzie no ale żeby po 3 miesiącach. W systemach offgrid w domach akumulatory maja cięższe życie i ludzie nie zmieniają ich co 3 miesiace

tylko zapewne:
- nie są to standardowe kwaasiaki, dla których prąd 1/10 pojemności ciągle to max
- a może nawet są litowe
- a do tego ich pojemność to zapewne nie 300Ah
gdzieś z bilansem mocy się pogubiłeś...
Jaki maksymalny zmierzony prąd daje Tobie regulator (na kablach od regulatora do akumulatorów)
przy obciążeniach? ogranicza go do 30A, bo z tych solarów to 60 by poszło....

z tego zdjęcia wynika że regultor to ogranicza do 30A, więc tyle dobrze.
czyli potwierdzasz że robiłeś pomiary miernikami i wszystko się zgadza z tym co
pokazuje telefon to założ lepsze aku/....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-09-29, 13:48   

Jesli na dachu ma 800W to powyzej 390W regulator odcina panele od ładowania czyli ma 0 pradu z dachu. Swoja droga to ciekawe czy wyciagnął zatyczki odpowietrzajace z akumulatora bo na zdjeciu kiepsko widac ale chyba sa zalozone a powinny byz zdjete zeby akumulator nie wybuchł.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***