 |
|
Instalacja paneli sloneczych na podnoszonym dachu |
Autor |
Wiadomość |
snake.shoes
początkujący forumowicz
Dołączył: 20 Maj 2018 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2018-05-29, 16:53 Instalacja paneli sloneczych na podnoszonym dachu
|
|
|
Witam i mam nadzieje, ze ktos mi doradzi. Planuje zakup ogniwa na dach (100w)+mppt+105Ah AGM a nie mam odwagi ni czasu zeby sie za to zabrac samodzielnie i chetnie wespre kogos kto by sie podjal instalacji. Kamperek jest w zabudowie z Westfalii ma podlaczenie pradu z zewnatrz ktore laduje akumulator na postoju i zalezaloby mi zeby wszystko bylo spiete tak zeby ladowalo oba akumulatory (pokladowy a jak pelny to rozruchowy) i odlaczalo sie przy dzialajacym alternatorze albo podanym napieciu z zewnatrz. Jestem rownierz otwarty na wszelkie sugestie odnosnie ile tych watow "musze miec" ktore podzespoly, etc. Na fotce nie moj, choc identyczny kamperek. Z gory dziekuje, bo od czytania na necie czacha mi dymi.  |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2018-05-31, 10:44
|
|
|
Hej. Może nie jestem najlepszym doradca bo nie znam się na tym ale... Wiem co mam i co poczytałem. Pamiętam też co mi doradzono. Więc nie pękaj. Zepnij poslady i do dzieła. Ja ją dałem radę to każdy da radę
Pytanie ile będziesz prądu potrzebował i do czego? Musisz sobie zrobić bilans. Ile i co potrzebuje prunda.
Ja mam u siebie zestaw taki.
Solar 270W w sztywnej ramie(nie jest ciężki więc by się nadał choć u ciebie przykleilbym elastyczne panele)
Regulator mppt tracer 40A(za duży ale plan był na drugi panel 270W ale okazuje się, że nie trzeba narazie)
Aku 180Ah kwasiak(dużo tańszy niż żel a i tak jak piszą każdy z nich po 3-4 latach trafia na złom. A łatwiej się rozstać z 4ma stowkami niż 1.5tys PLN)
I takie cudo cyrix-ct-12v-120a(acto rozdziela mi aku zabudowy od aku auta. Podczas jazdy ładuje dwa aku. A podczas postoju ładuje oba z solarów. Tak w skrócie.
Prąd używam do oświetlenia Led w aucie,ładowania tel, lodówki 230V 85W(ale jak startuje to przetwornica 450/750 się resetuje więc musi sporo pobierać). Lodówka chodzi nonstop i nigdy nie zabrakło od kilku tygodni prądu. Ba! Nie spadło poniżej 12.1V a auto stoi za domem pół dnia w cieniu przez 22 dni jak mnie nie ma. Potem jak jeżdżę trochę to Cyrix-ct nabija bat po kokardy. I robi to bardzo szybko. Zresztą nie ma wiele do roboty bo bateria nie rozladowuje się za bardzo.
Nie długo dojdzie jakiś tv bo czasem troszkę nudno wieczorami. Więc zużycie się zwiększy. Zobaczymy wtedy. W razie W dołożę baterie bo mam nad produkcje prądu.
Jak już zrobisz bilans co będziesz zasilal, ile masz miejsca na panele itd to ktoś napewno ci tu poradzi. Jest sporo mądrych głów ogarnięty ch w temacie. Mam nadzieję, że moje wypociny do czegoś się przydadzą.
Pozdr. |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
snake.shoes
początkujący forumowicz
Dołączył: 20 Maj 2018 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2018-05-31, 17:17
|
|
|
Dzieki KASZUB za odpowiedz.
Akumulator juz mam 105Ah AGM. To jest maly kamperek wiec w sumie tylko lodowka (mala kompresorowa, wbudowana), jakies male swiatelka i komorki do ladowania i tyle. Pi razy oko 100w powinno wystarczyc zeby utrzymywac oba akumulatory naladowane podczas i poza sezonem.
Myslalem o tych:
Panel 100W Aliexpress
Kontroler z uwagi ze 2 rozne akumulatory (zwykly startowy i AGM) to mysle ze ten:
Tez nie wiem jak rozwiazac kwestje wylaczania jak jest podawany prad z zewnatrz i jak dziala alternator. Czy sam kontroler Votronic sie tym zajmie, czy jakies przelaczniki musze instalowac. Jak tak to jakie? I jakie bezpieczniki na kablach i czy wogole?
Pozostaje instalacja. Kto wie u kogo z forum albo gdzie to moge zrobic w Polsce (preferowana polnocna albo po zachodnia)? |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2018-06-01, 07:42
|
|
|
O elektryke pytaj Świstaka lub Kodera.
Instalacje myślę, że może ogarnąć ci BIORCA. Masz najbliżej.
Myślę, że 100W panel ci styknie. Jak dolozysz Cyrix-ct lub ktoś zrobi Ci to na włączniku świateł dziennych jak ma kwpl z rumii. Pogadaj z nimi. Każdy coś ci podpowie.
Powodzenia. |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2018-06-01, 08:21
|
|
|
Czy aby na pewno ten regulator ma funkcję MPPT
Wyczytałem w ofertach z kilku polskich sklepów, że tłumaczą MPP jako "Maksymalny punkt mocy", ale na stronach wielu zagranicznych sklepów nic o tym nie piszą...
Co by nie było, że "MPP" to część nazwy Kilka takich cudaków było już w Polsce oferowanych.
Poza tym napisałeś, że będziesz potrzebował około 100W mocy.
Aby tyle uzyskać z tego panela będziesz musiał podnosić dach i ustawiać go pod odpowiednim kątem do słońca Tylko wtedy w przybliżeniu zaspokoisz swoje potrzeby energetyczne. Gdy będzie leżał płasko jego sprawność znacząco spadnie.
Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy.
Jak masz jakieś pytania to możesz zadzwonić. Mój telefon masz w avatarze. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2018-06-01, 09:27
|
|
|
Roberto napisał/a: | że tłumaczą MPP jako "Maksymalny punkt mocy" |
Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej |
|
|
|
 |
cebek
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2018-06-01, 09:39
|
|
|
Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P |
|
|
|
 |
snake.shoes
początkujący forumowicz
Dołączył: 20 Maj 2018 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2018-06-01, 10:52
|
|
|
Dzieki za odpowiedzi! dodaje otuchy, ze jest tutaj tyle osob, ktorym sie chce odpisac i pomoc.
Roberto napisał/a: | Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy. |
Roberto Auto mi czasami stoi bez uzytku tygodniami, akumulatorki lubia sobie powolutku popijac prad, sadze ze to mala inwestycja, a moze potencjalnie przedluzyc zycie akumulatorow.
Cytat: | Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej
|
Dzieki za wyjasnienie amples. Nie wiem, nie znam sie, zarobiony jestem. Tutaj jest strona z info technicznymi do tych regulatorow, ale sam nie potrafie z tego rozkminic czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN? Przyciagnal moja uwage bo mozna wybrac specyficzny program pod rodzaj akumulatora http://www.votronic.de/im...5_1720_1725.pdf
cebek napisał/a: | Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P |
No wlasnie slyszalem cebek, ze jezeli akumulatory sa roznego rodzaju, roznej pojemnosci to nie jest to zalecane Bo jak na przyklad jeden juz bedzie naladowany a napiecie dalej podawane to nie jest to niebezpieczne? albo ze napiecie z zewnatrz i z solara? To sie jakos nie sumuje? Nie trzeba zadnych diod dokladac? AGM podobniez jak sa pelne to lubia byc doladowywane kropelkowo, a jak to zrobic jak wepne oba na raz? Nie znam sie
Jeszcze raz dzieki, doceniam wszystkie komentarze! |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2018-06-01, 11:29
|
|
|
Producent przetwornic azo digital z Gdyni napisał do mnie, że będą teraz wypuszczać jakąś przetwornice z regulatorem do solarów. Dedykowana właśnie do tego typu pracy. Może warto się tym zainteresować? |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
snake.shoes
początkujący forumowicz
Dołączył: 20 Maj 2018 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2018-06-01, 11:38
|
|
|
KASZUB napisał/a: | Producent przetwornic azo digital z Gdyni napisał do mnie, że będą teraz wypuszczać jakąś przetwornice z regulatorem do solarów. Dedykowana właśnie do tego typu pracy. Może warto się tym zainteresować? |
Dzieki KASZUB za tips, bede sprawdzal ich strone, chociaz nie ukrywam ze zalezy mi na "teraz" |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2018-06-01, 11:41
|
|
|
snake.shoes napisał/a: | czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN? |
To nie jest podejrzenie tylko 100% pewność ,
on nie zwiększy prądu (A) obniżając napięcie (V) , po za tym co jest w stanie dać panel
Jest to PWM różnymi opcjami nastaw , w dodatku przełączane mikroprzełącznikami (anachronizm , a cena taka bo to zabytek )
Obecnie większość sterowana jest mikroprocesorowo z regulacja-ustawienia programowo w cenie ,kilka razy niższej .
. |
|
|
|
 |
snake.shoes
początkujący forumowicz
Dołączył: 20 Maj 2018 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2018-06-01, 13:57
|
|
|
amples napisał/a: | Obecnie większość sterowana jest mikroprocesorowo z regulacja-ustawienia programowo w cenie ,kilka razy niższej |
Ok amples, dzieki za wyjasnienie. Bylbys w stanie wskazac alternatywny MPPT z dedykowanymi programami do ladowania 2 akumulatorow: startowego zwyklego i drugiego AGM? |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2018-06-01, 14:52
|
|
|
snake.shoes napisał/a: | Bylbys w stanie wskazac , dedykowanymi programami do ladowania 2 akumulatorow: |
Był bym , ale czy warto mi tracić czas na zagłębianie się w specyfikacje , często wyssane z palca ,
jak w tym przypadku , szukanie opinii użytkowników , z doświadczenia wiem że nie warto .
Co do dedykowanych "programów "żebyś się nie zdziwił (niewielka różnica napięcia końcowego ,i prawdo podobnie separująca dioda do drugiego aku),
99% użytkowników nie sprawdza jak to naprawdę działa.
Marketing (odpowiedni) czyni cuda !.
A co do AGM to : przeznaczony jest do urządzeń buforowych a nie do głębokiego i częstego rozładowywania.
Ale to twoja piaskownica i twe zabawki , ja tylko tu sprzątam a rządzisz ty .
"Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz" |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2018-06-01, 15:17
|
|
|
Maciej S. napisał/a: | ten akurat jest MPPT |
A czytać to umiesz.
|
|
|
|
 |
cebek
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2018-06-01, 15:32
|
|
|
snake.shoes napisał/a: | Dzieki za odpowiedzi! dodaje otuchy, ze jest tutaj tyle osob, ktorym sie chce odpisac i pomoc.
Roberto napisał/a: | Nie rozumiem też po co chcesz ładować oba akumulatory z solara Przecież podczas postoju używasz tylko tego z zabudowy.
Rozruchowy i tak będzie doładowywany przez alternator...
Jedyne co trzeba zrobić to załączanie doładowania aku zabudowy z alternatora podczas jazdy. |
Roberto Auto mi czasami stoi bez uzytku tygodniami, akumulatorki lubia sobie powolutku popijac prad, sadze ze to mala inwestycja, a moze potencjalnie przedluzyc zycie akumulatorow.
Cytat: | Krótko :
podpinamy do niego panel 30V -5A (150W) a na wyjściu uzyskamy 12-14V i 5A z groszami (70-80W)
Do wykorzystania reszty mocy jest potrzebny regulator z wbudowaną przetwornicą a tego nie wsadzisz do pudelka wielkości 2 paczek fajek ,
Ten PWM (bo nim jest) nadaje się do paneli 17-20V , tylko po jaką cholerę płacić 440pln , jeśli można mieć 5x taniej
|
Dzieki za wyjasnienie amples. Nie wiem, nie znam sie, zarobiony jestem. Tutaj jest strona z info technicznymi do tych regulatorow, ale sam nie potrafie z tego rozkminic czy to prawdizwy MPPT czy nie. Jak na to spojrzysz to potwierdza to twoje podejrzenie ze to jest PWN? Przyciagnal moja uwage bo mozna wybrac specyficzny program pod rodzaj akumulatora http://www.votronic.de/im...5_1720_1725.pdf
cebek napisał/a: | Ciągniesz kable od regulatora do poszczególnych akumulatorów i nic cię więcej nie interesuje. Ładowanie z alternatora czy z zewnętrznej ładowarki zostaje bez zmian. Sam sobie z tym poradzisz jeśli potrafisz odróżnić plus od minusa :P |
No wlasnie slyszalem cebek, ze jezeli akumulatory sa roznego rodzaju, roznej pojemnosci to nie jest to zalecane Bo jak na przyklad jeden juz bedzie naladowany a napiecie dalej podawane to nie jest to niebezpieczne? albo ze napiecie z zewnatrz i z solara? To sie jakos nie sumuje? Nie trzeba zadnych diod dokladac? AGM podobniez jak sa pelne to lubia byc doladowywane kropelkowo, a jak to zrobic jak wepne oba na raz? Nie znam sie
Jeszcze raz dzieki, doceniam wszystkie komentarze! |
Jeśli regulator nie ma osobnych programów na różne rodzaje akumulatorów, to i tak nic nie zrobisz. Z busowego doświadczenia kupuję zwykłe akumulatory, bo alternator i tak ładuje obydwa ta samo, więc bawienie się w specjalne programy w regulatorze solarnym ma niewielki sens. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|