Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa kampera z VW Craftera
Autor Wiadomość
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-01-20, 08:40   

Ja nie jestem elektronikiem
Ale apropo prądu pracy widziałem/czytałem/słyszałem....że:
Tutaj już nie ma fizyki, ale jest logika...I potrafią być takie warianty
100A+100A daje nam... coś z zakresu 80-150A, ale nigdy 200A.
To jest powód dla którego nie chciałem gotowego akumulatora, bo ja użytkuje normalnie akumulator w zakresie 100-150A ale zdążą mi się nawet i 200A

Co do Cyrixa - masz taki do łączenia klasycznych akumulatorów z LiFePO4?
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-01-20, 12:46   Aku LiFePo4

MisioKRAK
Cyrix Li-Ct, tj. opisuje Arek tutaj:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36374
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2023-01-20, 13:15   

Robertunio napisał/a:
Dwa aku LiFePo4 12V, 138Ah (każdy posiadający BMS-a o zalecanym prądzie pracy do 50A) łączymy równolegle otrzymując sumarycznie jeden 276Ah 12V aku. Czy w takim przypadku zalecany prąd ładowania i rozładowania wzrasta również dwukrotnie ?


Jeśli akumulatory są identyczne to w zasadzie tak,
można przyjąć prąd x2




Robertunio napisał/a:
- z alternatora (tu mamy z kolei Cyrix-a 230A) i już niejednokrotnie widziałem na mierniku cęgowym początkowe 70-80A przed wejściem na Cyrix-a.
Jeśli chodzi o prąd rozładowania:


Cyrix nie reguluje prądu ładowania, może najwyżej odciąć jeśli przekroczona zostanie max wartość.

Robertunio napisał/a:
- dla obwodów podpiętych pod Tracera - on ograniczy go do 40A,


Korzystanie z tracera dla odbiorników nie jest konieczne przy LFP.
Miało znaczenie przy kwasiaku ponieważ tracer zabezpieczał akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. W przypadku akumulatora LFP to BMS zabezpiecza przed skrajnymi stanami.
Ja korzystam z tracera tylko do ładowania. Odbiorniki podpięte bezpośrednio do akumulatora.


Robertunio napisał/a:
2. Jaki jest poziom napięcia spoczynkowego, dla max. naładowanego aku LiFePo4, oraz jaka jest jego minimalna wartość, przy której BMS powinien odłączyć obwody odbiorcze ?


W dużym zakresie będzie w okolicach 13,2V, dopiero mocno rozładowany powoduje spadek poniżej 13V.

Minimalne napięcie to około 10,5V poniżej BMS musi odciąć ogniwa.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-01-20, 15:33   

reaven22 napisał/a:
Robertunio napisał/a:
Dwa aku LiFePo4 12V, 138Ah (każdy posiadający BMS-a o zalecanym prądzie pracy do 50A) łączymy równolegle otrzymując sumarycznie jeden 276Ah 12V aku. Czy w takim przypadku zalecany prąd ładowania i rozładowania wzrasta również dwukrotnie ?


Jeśli akumulatory są identyczne to w zasadzie tak,
można przyjąć prąd x2


Nie chciał bym się wymądrzać przy Pawłl ale...
Można tu zerknąć https://youtu.be/8Gy6n-cOSwo?t=551
Mój kolega kupił dwa akumulatory z prądem pracy 100A do expresu potrzebuje około 110A niestety, spinając je razem, kłopot był wyciągnąć więcej niż 90A... notabene pojedynczy potrafił dać 105A (niestety 110A już nie...)
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-01-20, 17:51   

Przy określeniach co i jak z akumulatorem
warto zaopatrzyć się w kulometr - by mieć dokładniejszy podgląd niż amperomierz cęgowy...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-01-20, 20:33   Aku LiFePo4

Reaven22, MisioKRAK,
Dziękuję za odpowiedzi.
Z Cyrix-em głównie chodziło mi o to, że jest to jedyna droga do aku,
przez którą może płynąć większy prąd niż 50A (zalecany dla BMS-a mojego pojedynczego aku).
Jednak jeśli możemy po połączeniu tych dwóch aku (są identyczne i zakupione w jednym czasie)
przyjąć dwukrotną jego wartość - to temat do 100A płynący z alternatora przez Cyrix-a do aku mi (a właściwie LiFePo4) nie straszny :)

Kulometr - jestem w trakcie zakupu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2023-01-21, 11:22   Re: Aku LiFePo4

Robertunio napisał/a:
.....
Jednak jeśli możemy po połączeniu tych dwóch aku (są identyczne i zakupione w jednym czasie)
przyjąć dwukrotną jego wartość .....


wszytsko to przy założeniu że oba aku też razem rozładowujesz.
jeśli użytkujesz je oddzielnie to większość prądu trafi na ten bardziej rozładowany....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-02-23, 18:27   Kulometr TK15

Dotarł kulometr - bardzo minimalistyczne urządzenie, jak się okazuje….
Koszt 236 PLN. Instrukcja prosta i czytelna. Pytanie:
Czy montując go można coś ulepszyć, poprawić, zwrócić na coś szczególną uwagę ?

AA4C76E4-AD94-4FDB-ADDB-08BF3882EFA9.jpeg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 305,38 KB

1EA818F6-9D32-4717-9E96-3A38F38F87DB.jpeg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 291,04 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-04-06, 21:39   Kulometr TK15

Montując to urządzenie (schemat - patrz zdjęcie) chciałbym umieścić je w łączeniowej puszce elektrycznej (czy to dobry pomysł ?). Pytanie które mnie nurtuje dotyczy cienkiego (0,3-0,75mm2) przewodu do połączenia B+ z B+, mianowicie:
- o ile koniec tego przewodu „na aku” możemy zakuć w końcówkę z oczkiem o tyle drugi jego koniec przykręcamy za pomocą małej śrubki do TK15 - co się może stać jeśli to połączenie się poluzuje i końcówka przewodu wypadnie spod śrubki i zewrze do „-„ bocznika ?
- czy ktoś z Was zabezpieczał ten przewód w jakiś (jaki) sposób ?

76AC42FF-BF23-4D73-87EF-2C3AA6E2F062.jpeg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 289,2 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/481
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2023-04-07, 10:05   

Robertunio napisał/a:
co się może stać jeśli to połączenie się poluzuje i końcówka przewodu wypadnie spod śrubki i zewrze do „-„ bocznika ?

upali ten przewodzik i będzie kuku :-P ma być tak przykręcony żeby nie wypadł.
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-04-07, 22:03   Kulometr TK15

Może dać jakiś bezpiecznik na przewodzie, tuż przy klemie aku (czy Ktoś wie jaki prąd może nim płynąć) ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/6
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2023-04-07, 22:40   

Dobierz bezpiecznik do grubości przewodu. jeśli to konieczne.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2024-04-16, 22:07   Doprowadzenie wody do pompki

Tak wygląda 1m przewód doprowadzający wodę ze zbiornika głównego do pompki (filtr jest dalej). Co roku na wiosnę wymieniam go na nowy. Co dodajecie do zbiornika czystej wody, aby wykluczyć/zniwelować taki jego stan ? Zakładam, że Wasze przewody są czyste 😁.

IMG_7180.jpeg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 1,79 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***