Lodówka 12V |
Autor |
Wiadomość |
Daniel Stus
doświadczony pisarz Dod

Twój sprzęt: Rimor Kayak Ford Transit 2.5D 94r
Nazwa załogi: Basia & Daniel
Dołączył: 29 Mar 2010 Piwa: 4/7 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-07-04, 15:02 Lodówka 12V
|
|
|
Lodówka Elektrolux. Kamper Rimor 1994. Po przełączeniu na 12 V i po uruchomieniu silnika czerwone światełko zasilania zapala się na pół minuty i gaśnie. Lodówka nie chłodzi. Na 220v i na gaz nie ma problemu. Czy w panelu lodówki są jakieś przekaźniki , czy może jest to problem styków, czy trzeba się dobrać do niej od tyłu ?. Mam tylko 3 tyg do wyjazdu i niewiele czasu stąd prośba o ratunek . |
_________________ Dod
 |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 274/1281 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-07-04, 16:26
|
|
|
sprawdz bezpieczniki wszystkie jakie sa w kamperku ktorys musial sie przepalic |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
Daniel Stus
doświadczony pisarz Dod

Twój sprzęt: Rimor Kayak Ford Transit 2.5D 94r
Nazwa załogi: Basia & Daniel
Dołączył: 29 Mar 2010 Piwa: 4/7 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-07-04, 20:04
|
|
|
Wszystkie bezpieczniki są O.K. Chyba , że jakieś są za panelem lodówki. |
_________________ Dod
 |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 274/1281 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2011-07-04, 20:19
|
|
|
Ja nie moglem uruchomic lodowki na 12v przy pracujacym silniku posprawdzalem wszystkie i wydawalo sie ,ze sa ok ale wymienilem 3 podejzanych i odziwo lodowka zaczela dzialac |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
dominik
stary wyga

Twój sprzęt: FIAT DUCATO 2,3 Burstner Nexxo T740
Nazwa załogi: dominiki
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2008 Piwa: 12/18 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2011-07-04, 23:07
|
|
|
U mnie przekaźnik jest ukryty w puszce oświetleniowej w wiszącej szafce nad lodówką |
|
|
|
 |
TURTL
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010 Postawił 1 piw(a) Skąd: Przeżdziedza / Wleń
|
Wysłany: 2011-07-17, 21:46
|
|
|
Mam ten sam problem, z tym że moja wcale nie działa na 12V. Jutro posprawdzam wszystkie bezpieczniki, czy elektroblok odkręcać i tam też szukać bezpieczników czy tylko te 3 szt. na panelu ? Daniel , jak ją uruchomisz to podpowiedz co trzeba zrobić... |
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 471/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2011-07-19, 09:18
|
|
|
Lodówka pracująca na 12V pobiera dość duży prąd płynący przez wyłącznik. Czasami zdarza się że brud na stykach (tlenki metalu) powoduje powstanie oporności i w efekcie na stykach wewnątrz wyłącznika zaczyna się wydzieelać ciepło, co powoduje odkształcenie styków i w efekcie rozłączenie obwodu po kilkudziesięciu sekundach poprawnej pracy. Wymień wyłącznik lub w ramach eksperymentu zewrzyj styki omijając wyąłcznik. Lepiej posłużyć się woltomierzem aby nie narobić sobie biedy - do wyłącznika doprowadzone są trzy przewody, których kolejności nie pamiętam: +12V, masa (do poprawnej pracy żarówki podświetlającej wyłącznik) oraz wyjście do zasilania lodówki.
Jako informacja dla pozostałych użytkowników - zdarzyło mi się już naprawiać lodówki które słabo chłodziły na 12V. Okazywało się że po wyłączniku był spadek napięcia rzędu 2 - 4V względem akumulatora. Po wymianie przełącznika i wszystkich konektorków od energobloku aż do grzałki, lodówka ożywała. Czasami występują problemy również w puszkach połączeniowych lub wtyczce energobloku gdzie przyczyna jest podobna - starość - tlenki - oporność - ciepło - odkształcenie - jeszcze większa oporność - spadek napięcia - niska wydajność. Jeśli naprawa styków okaże się trudna lub niemożliwa, warto rozważyć położenie dodatkowego przewodu od akumulatora rozruchowego do grzałki z zabezpieczeniem i przekaźnikiem 16 - 25A którego sterowanie jest realizowane przez jeszcze działąjącą instalację ze starym wyłącznikiem. W razie problemów służę pomocą manualną. |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
 |
TURTL
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010 Postawił 1 piw(a) Skąd: Przeżdziedza / Wleń
|
Wysłany: 2011-07-20, 21:21
|
|
|
Ja mam wręcz spalone gniazdo bezpiecznika i sam bezpiecznik też, wymieniłem na nowe i nadal nic, jutro zdemontuję przedni panel lodówki i sprawdzę czy dochodzi napięcie do wyłącznika i w jakiej wysokości w stosunku do akumulatora. I Świstaku Drogi jak już masz to tak połapane to powiedz czy na 12V jest inna grzałka czy ta sama co na 220V przez jakiś układ czy oporniki i z tego co rozumię to lodówka jest zasilana z akumulatora pod maską a nie z kabinowego , główny wyłącznik na elektrobloku nie musi być załączony ?
Pozdrawiam Cię serdecznie i głębokie ukłony dla Pani Małżonki... |
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 471/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2011-07-21, 07:04
|
|
|
Za pozdrowienia serdecznie dziękujemy!
Grzałka jest zupełnie niezależna od grzałki 230V i są dostępne w sklepach kamperowych grzałki na wymianę. Zasilanie jest podawane na grzałkę gdy spełnione są trzy warunki: gdy włączone jest zasilanie energobloku (zazwyczaj) i lodówki (czerwony wyłącznik), gdy w lodówce jest wystarczająco ciepło (choć ostatnio spotkałem się z lodówką która nie miała sterowania termosatem przy zasilaniu 12V) oraz gdy jest uruchomiony silnik, a alternator produkuje energię.
W alternatorach mamy zazwyczaj trzy punkty przyłączeniowe: masa lączona z instalacją za pomocą mocowania mechanicznego samego alternatora, wyjście ładowania (śruba z nakrętką) łączona z instalacją za pomocą grubego kabla od alternatora do rozrusznika lub bezpośrednio do akumulatora rozruchowego oraz złącze często oznaczone jako D+ najczęściej w postaci konektorka lub śruby i nakrętki M3-M4. Jego funkcja jest wieloraka: jest połączony poprzez kontrolkę ładowania na tablicy rozdzielczej z +12V instalacji samochodowej po stacyjce. Po włączeniu stacyjki gdy nie pracuje silnik prąd płynie od akumulatora poprzez stacyjkę i kontrolkę do elektroniki regulatora napięcia wewnątrz alternatora. Stanowi to na tyle duże obciążenie że powoduje świecenie kontrolki ładowania ale zapewnia też możliwość wzbudzenia alternatora. Po uruchomieniu silnika wzbudzone przez regulator uzwojenia zaczynają generować energię elektryczną i regulator nie potrzebuje już zewntrznej energii ponieważ zaspokaja się tym co wyprodukuje alternator. Przestaje więc pobierać energię i sam wystawia napięcie na złącze D+. W tym momencie kontrolka łądowania gaśnie ponieważ z jednej strony ma 12V z akumulatora poprzez stacyjkę z drugiej zaś 12V z regulatora napięcia alternatora. Różnica napięć na żarówce wynosi 12v - 12V=0V czyli żarówka nie ma prawa świecić. Jeżeli podłączymy się woltomierzem pod styk D+ okaże się że przy wyłączonej stacyjce mamy tam 0V względem masy, przy włączonej stacyjce 2-4V, natomiast przy uruchomionym silniki będziemy tam mieć ponad 12V względem masy. Włąśnie ta informacja jest przekazywana do energobloku i stanowi impuls do uruchomienia przekaźników łączących akumulatory nadwoziowy z rozruchowym co zapewnia łądowanie tego pierwszego, oraz podanie napięcia do obwodu zasilania lodówki. Zazwyczaj w obwodzie zasilania lodówki nie będzie więc napięcia przy unieruchomionym silniku i wyłączonym energobloku. Zapobiega to rozładowaniu akumulatorów przez zapominalskich. Tak więć lodówka jest poniekąd zasilana z obydwu akumulatorów równocześnie, choć mniej prawidłowym ale bardziej logicznym i łatwiejszym do zapamiętania byłoby powiedzieć że zasilana jest przez alternator.... |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
TURTL
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010 Postawił 1 piw(a) Skąd: Przeżdziedza / Wleń
|
Wysłany: 2011-07-21, 14:48
|
|
|
Z tym alternatorem to wiem jak jest i można jeszcze dodać że sposób podania 12V na alternrator poprzez kontrolkę ładowania można wykożystać do podłączenia świateł dziennych (ledowych) tzn. że podajemy na ledy + po stacyjce a - podłączamy do
+ np. świateł postojowych (obwód zamknie się przez żarówkę) mamy wtedy efeekt: po przekręceniu kluczyka zappalają się światła dzienne (ledy) a po zapaleniu choćby pozycyjnych ledy gasną. A co do lodówki to wymieniam również wyłącznik, sparawdzam przekaźniki, sprawdzam gdzie i jakie napięcia dochodzi w ostateczności zajmę się grzałką, tylko jak ją wydobyć, przez kratkę wentylacyjną jest dostęp i mam nadzieję że można ją wyciągnąć bez uszczerbku amoniaku, złapię w łapę i sprawdzę czy grzeje. Ale z grzebaniem od zewnątrz muszę się wstrzymać bo leje u nas okrutnie jak w większości kraju, na razie jest nieźle ale w Bogatyni został rano ogłoszony alarm powodziowy. Po zeszłym roku wladze wolą dmuchać na zimne... |
|
|
|
 |
dominik
stary wyga

Twój sprzęt: FIAT DUCATO 2,3 Burstner Nexxo T740
Nazwa załogi: dominiki
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2008 Piwa: 12/18 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2011-07-21, 19:39
|
|
|
sprawdź przez kratkę wentylacyjną |
|
|
|
 |
TURTL
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010 Postawił 1 piw(a) Skąd: Przeżdziedza / Wleń
|
Wysłany: 2011-07-24, 15:49
|
|
|
Wymieniłem wszystkie wsówki na drodze do lodówki, gniazdo bezpiecznika, wyłącznik główny, zapalam silnik i o dziwo zapala się kontrolka w wyłączniku. Odkręciłem kratkę, grzałka grzeje, myślę że lodówka będzie chłodziła, nie czekałem aż zacznie się coś dziać, to może potrwać. Świstaku wielkie dzięki za dobre rady. Przy najbliższym spotkaniu odwiedzę Was w Milce tym razem nie ze skarbonką ale z czymś innym, (ustawa anty..) czymś po czym możemy nazajutrz chorować ). |
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 471/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2011-07-26, 08:33
|
|
|
|
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
 |
Daniel Stus
doświadczony pisarz Dod

Twój sprzęt: Rimor Kayak Ford Transit 2.5D 94r
Nazwa załogi: Basia & Daniel
Dołączył: 29 Mar 2010 Piwa: 4/7 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-07-26, 16:49
|
|
|
Wielkie dzięki za dostarczenie mnóstwa teorii i praktycznych wskazówek !!!. Za sprawdzanie przełącznika i wszystkich wsuwek zabiorę się już w trasie a ruszam już w piątek. Co z tego wynikło opiszę za miesiąc po powrocie. |
_________________ Dod
 |
|
|
|
 |
TURTL
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Fiat Ducato 1,9 TD Burstner
Nazwa załogi: TURTL
Dołączył: 18 Paź 2010 Postawił 1 piw(a) Skąd: Przeżdziedza / Wleń
|
Wysłany: 2011-07-26, 23:53
|
|
|
Nawet jak wyglądają dobrze to je przeczyść i ściśnij. Dobrej pogody i gumowych drzew rzyczę |
|
|
|
 |
|