Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Separator akumulatorów DIY
Autor Wiadomość
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2019-02-21, 19:20   Separator akumulatorów DIY

W moim starym kamperku brakowało mi do dzisiaj możliwości ładowania akumulatora samochodu z „energobloku” czy „solara”. Zdarzyło mi się, że ten rozruchowy akumulator choć nowy słabo kręcił, bo to na dłuższym postoju ktoś włączył radio czy zostawił otwarte drzwi itp. Stwierdziłem, że przydałby się separator umożliwiający ładowanie obu układów równocześnie i chronił je od wzajemnego wpływu. Prosty sposób to diody, ale spadek napięcia na nich jest trochę za duży ( 0,7-0,3V ). Przeglądnąłem ofertę fabrycznych separatorów, są ale są to ceny porównywalne w niektórych przypadkach do wartości marnego TV.
Postanowiłem zrobić bo to chyba nic trudnego. Przeszukałem internet i nie znalazłem prawie żadnych informacji jak to jest wykonane. Przypadkiem trafiłem na notę aplikacyjną maleńkiego LTC4412 i bingo jest fabryczna aplikacja separatora tzw. super diody.
Właśnie zmontowałem to wszystko i spadek napięcia przy ładowaniu wynosi 0,02V czyli tyle co nic. Zrobiłem to w wersji na około 20A więc na straty przy tym prądzie pójdzie około 0,4W więc maleńki radiatorek wystarczy.
Chciałem pokazać moje amatorskie rozwiązanie bo może ktoś z techniczną smykałką sam będzie mógł coś podobnego zmajstrować w zimowe wieczory.

Ustrojstwo można łatwo wykonać na wyższy „amperaż” dokładając równolegle tranzystory. Można też rozbudować na większą ilość separowanych akumulatorów.

:spoko

separator1.jpg
Plik ściągnięto 98 raz(y) 560,26 KB

separator2.jpg
Zapuszkowany
Plik ściągnięto 66 raz(y) 357,6 KB

_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Kubbek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1986
Dołączył: 27 Lip 2017
Postawił 8 piw(a)
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2019-03-15, 07:17   

dobry pomysł. u mnie wiedza elektroniczna jest praktycznie zerowa, ale lutować potrafię. czy mógłbyś zrobić jakiś tutorial jak zrobić taki separator?


Obecnie moje akumulatory łączę ręcznie w razie potrzeby doładowania jednego, lub drugiego. Jaki wpływ na akumulatory ma spięcie ich bez separatora?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-03-15, 09:50   

Nie spina się akumulatorów na "krótko" to je zabija. :bylo Jak są spięte na stałe tj. dwa takie same w zabudowie to tak też :bylo
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2019-03-15, 11:59   

U mnie też jest ten problem. Votronic MPP 350 daje tylko 1A na akumulator startowy i okazało się że po dziewięciu dniach postoju w pełnym słońcu Sidi Ifni akumulator zdechł zupełnie. Gdyby nie pomoc Chrisa to bym musiał rzeźbić kabelki i ładować startowy z zabudowy.
Regulator mam podłączony cienkim kablem przez mały bezpiecznik do + startowego przy elektrobloku oraz do + zabudowy grubym kablem przez duży bezpiecznik.

Chcąc uzyskać chociaż 5-10A użyłbym tego samego kabla wpinając się między plusy obu akumulatorów. Zamiast separatora dwóch źródeł ładowania wolałbym coś bardziej prostego. Np. wyrównywacz napięcia który będzie przelewał z pełniejszego akumulatora małym prądem do pustego. Nie chodzi mi o utrzymywanie akumulatora w pełnym naładowaniu ale zabezpieczenie przed rozładowaniem. Czyli spadek napięcia np. 1V jest bez znaczenia. Co zastosować?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2019-03-15, 12:12   

Kubbek napisał/a:
czy mógłbyś zrobić jakiś tutorial jak zrobić taki separator?

Teraz jestem na kamperkowym wyjeździe, gdy wrócę za dwa tygodnie to postaram się coś takiego zrobić
:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kubbek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1986
Dołączył: 27 Lip 2017
Postawił 8 piw(a)
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2019-03-26, 14:36   

czekam zatem cierpliwie :-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2019-03-27, 08:03   

Na prośbę kolegi Kubbek przedstawiam prosty tutorial łatwego wykonania dla uproszczenia pojedynczej superdiody separatora. Diody można łączyć równolegle doładowując dowolną ilość akumulatorów. Można rozbudować dokładając więcej tranzystorów.

Przykładowy schemat do rozbudowy.jpg
Pomocny jest ten schemat
Plik ściągnięto 247 raz(y) 100,77 KB

Potrzebne elementy.jpg
Potrzebne są trzy elementy elektroniczne, tranzystor P-mosfet np.: IRF4905P, układ scalony LTC4412, opornik 470kohm.
Plik ściągnięto 12 raz(y) 554,25 KB

Radiator z kabelkiem + ładowanie.jpg
Do tego jakiś niewielki radiator, trochę przewodów i cała masa cierpliwości. Pracę zacząłem od przykręcenia tranzystora do radiatora, albo odwrotnie ;) i przylutowałem kabelek czerwony + ładowania. Środkowa elektroda (Dren) jest zazwyczaj połączona z zaci
Plik ściągnięto 6 raz(y) 504,5 KB

opornik i kabelek + akumulatora.jpg
Następnie przylutowałem czarny kabelek do drenu (S) i stanowi on wyprowadzenie do + ładowanego akumulatora oraz jedyny opornik 470Kohm.
Plik ściągnięto 11 raz(y) 524,6 KB

LTC4412 kolejność wyprowadzeń.jpg
No to dwie trzecie elementów jest gotowe, ale teraz najgorsze, domontować maleństwo LTC4412.
Układ ten ma na szczęście tylko sześć wyprowadzeń.
Taśmą dwustronną przykleiłem do stołu i przylutowałem niebieski kabelek do końcówki 2 i 3. Kabelek ten będzie p
Plik ściągnięto 8 raz(y) 460,52 KB

kabelek masy.jpg
Miałem już za co złapać i przylutowałem nóżkę nr1 do środkowego wyprowadzenia tranzystora.
Plik ściągnięto 7 raz(y) 630,6 KB

Zmontowane.jpg
Pozostało mi podłączyć opornik do nóżki nr4 oraz wyprowadzenia 5 i 6 pomarańczowymi kabelkami jak na zdjęciu.
I gotowe. Teraz warto wykonać jakąś fajną obudowę dołożyć bezpieczniki itp. , ewentualnie też zabezpieczyć glutem kleju na gorąco lub podobnie.
Plik ściągnięto 19 raz(y) 588,33 KB

Kolejność wyprowadzeń.jpg
Układ zmontowałem na „pająka” dla potrzeb tutorialu by łatwiej wizualizować połączenia. Do lutowania użyłem zwykłej lutownicy transformatorowej.
Plik ściągnięto 27 raz(y) 616,98 KB

_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Kubbek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1986
Dołączył: 27 Lip 2017
Postawił 8 piw(a)
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2019-03-29, 07:11   

jezuuu, Kolego jesteś wielki!

czy dobrze rozumiem że +(ładow) to ten który jest ładowany nadmiarowym prądem, że się do niego przelewa prąd.

mam ładowany akku kempingowy z solara, ale nadmiar chciałbym dawać do rozruchowego.
sorki za banalne pytania, ale jestem totalnie zielony (chociaż bardzo szybko się uczę)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-03-29, 07:35   

Jako "ciemny lub szary" w temacie , mam pytanie.

Solar, efoy ładują mi tylko akumulatory (2x100ah) . budy.

CZY wystawiając pojedyńczy Twój moduł pomiędzy akumulatory budy a rozruchowy, pozwoli to "dolewać" prądu z zabudowy do rozruchwrgo bez komplikacji? Póki co to same kwasiaki.

Chodzi mi by maksymalnie na leniucha puścić dwa np 2,5mm2 kable od rozrywkowych do rozruchwego.

Raczej dużych różnic napięć chyba nie będzie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2019-03-29, 07:43   

Jeżeli masz dwa akumulatory to powinieneś wykonać dwa!! takie układziki. (+ ŁADOWANIA) łączysz ze sobą i podłączasz do źródła prądu, solar i ewentualnie prostownik przy korzystaniu ze słupka, (+ AKUMULATORA ) nie łączysz ze sobą razem ale podłączasz osobno do jednego i do drugiego akumulatora. Jak to jest na schemacie i jego opisach.

Wtedy będziesz mógł ładować akumulatory ale nie będzie przelewania prądu z jednego akumulatora do drugiego.
:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 243/90
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2019-03-29, 07:48   

Bronku powinny być dwa takie układy jak opisałem wcześniej. Bo w sytuacji gdy masz w zabudowie pełny akumulator a w samochodzie pusty popłynie bardzo duży prąd i będzie bum. Spali się tranzystor. Separator ma za zadanie odseparować akumulatory od siebie. Ma tylko umożliwić niezależne ładowanie z jednego źródła.
:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-03-29, 07:50   

Ok. Dzięki
Ale ja unikam słupków. Dlatego efoy, a myślę o agregacie.
Dwa budy spięte czyli jeden.

Owszem wiem wystarczy np mppt na dwa itd.
Tylko pomyślał em a propos Twojego rozwiązania
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-03-29, 08:39   

Bronek napisał/a:
Jako "ciemny lub szary" w temacie , mam pytanie.

Solar, efoy ładują mi tylko akumulatory (2x100ah) . budy.

CZY wystawiając pojedyńczy Twój moduł pomiędzy akumulatory budy a rozruchowy, pozwoli to "dolewać" prądu z zabudowy do rozruchwrgo bez komplikacji? Póki co to same kwasiaki.

Chodzi mi by maksymalnie na leniucha puścić dwa np 2,5mm2 kable od rozrywkowych do rozruchwego.

Raczej dużych różnic napięć chyba nie będzie?


To tak nie zadziała (w przedstawionej przez autora wersji) jak myślisz- jeśli wstawisz taki układ pomiędzy aku zabudowy i rozruchowy to aku zabudowy będzie traktowany jako źródło prądu i aku pokładowy wyciągnie z aku zabudowy ile tylko będzie mógł - a jak będzie bardzo "głodny" to popłynie duży prąd i coś się spali (bezpiecznik [jak go wstawisz], układ, a w najgorszym przypadku kamper). Separator ma za zadanie separować źródło prądu i zabezpieczany odbiornik od innego odbiornika (to tylko taka dioda z małym spadkiem napięcia) - ma zapobiegać przeciwko przepływowi prądów pomiędzy akumulatorami. Czyli taki separator musiałbyś umieścić pomiędzy źródłem (solar/efoy/agregat) a aku rozruchowym. W ciągu dalszym nie jest to coś o czym zapewne myślisz - w takiej wersji aku rozruchowy będzie zawsze ładowany bez względu na stan naładowania aku pokładowego. Jak rozumiem chciałbyś aby aku rozruchowy był ładowany z priorytetem II (po naładowaniu aku pokładowego) - w tej wersji tak to nie zadziała, ale zainspirował mnie post autora. Właśnie pracuję nad projektem monitoringu akumulatorów kamepra (monitoring napięcia i przepływających prądów [ładowanie/rozładowywanie]) - taki separator będzie można łatwo wysterować (on/off) w zależności od stanu aku pokładowego. Jak coś wyrzeźbię to dam znać.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kubbek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1986
Dołączył: 27 Lip 2017
Postawił 8 piw(a)
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2019-03-29, 08:59   

kurczę, nic nie kumam, zawsze myślałem, że separator, jak sama nazwa wskazuje montuje się na odcinku pomiędzy akumulatorami. o co chodzi ze źródłem ładowania? ładowanie mam z solara przez sterownik.

czyli mój układ

regulator solarny (pwm)----------->akku kempingowe------------>akku rozruchowe <-----------alternator

nie powinno to działać tak jak na poniższym obrazku?

61sdw8j-xHL._SL1417_.jpg
Plik ściągnięto 25 raz(y) 111,56 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2019-03-29, 09:00   

Rozumowałem dokładnie jak Bronek. Teraz jedno mi się nie zgadza, choć kiepski ze mnie elektryk. Chodzi mianowicie o żródło prądu jakim jest regulator solara. Instalację solara zaczyna się od podłączenia akumulatora do regulatora solarnego, aby ten rozpoznał system 12V lub 24V. Jeżeli akumulatory są odseparowane swego rodzaju diodą do prąd wstecz nie popłynie i nie będzie sygnału dla regulatora, ten nie rozpozna typu akumulatora. Ale to tylko moje domysły, Czy rzeczywiście tak może być?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***