|
|
Muzeum Drogownictwa w Szczucinie |
Autor |
Wiadomość |
bmalu
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato MAXI 2,8 JTD
Nazwa załogi: Andrzej i Ela
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 31/7 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-05-03, 10:15 Muzeum Drogownictwa w Szczucinie
|
|
|
Muzeum Drogownictwa w Szczucinie znajduje się przy drodze Kielce Tarnów - godne polecenia jeżeli kogoś interesuje choć trochę technika związana z budową dróg. Szkoda, że nie była otwarta ekspozycja wewnętrzna, ale na zewnętrznej były świetne eksponaty i przekroje dróg budowanych począwszy od ery starożytnej. Najstarsze walce drogowe parowe pamiętam z dzieciństwa gdy w wakacje jeździłem na wieś gdzie droga była odnawiana przy wykorzystaniu takich urządzeń. Na zdjęciach najciekawsze moim zdaniem eksponaty. Pierwszy walec drogowy parowy na świecie powstał w 1859 roku we Francji - wały miały taką samą średnicę.
P1050477 (Small).JPG Walec drogowy parowy Henschel wyprodukowany w 1927 roku w Kassel Firma Henschel&sohn. Do napędu zastosowano silnik parowy zasilaną parą z kotła płomieniówkowego o ciśnieniu 12 atmosfer (bar) |
|
Plik ściągnięto 11 raz(y) 107,01 KB |
P1050277 (Small).JPG Urządzenia do obsługi walca Henschel |
|
Plik ściągnięto 3 raz(y) 100,54 KB |
P1050278 (Small).JPG Przekładnia kierownicza - trzeba było mieć krzepę aby takim walcem kierować. |
|
Plik ściągnięto 5 raz(y) 94,91 KB |
P1050285 (Small).JPG Walec drogowy Cegielski wyprodukowany w 1925 roku w Firmie H. Cegielski Tow. Akc. Polska. |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 106,65 KB |
P1050309 (Small).JPG Walec parowy Marschal wyprodukowany w 1926 r w Gainsborough w firmie Marschal, Sons&Co w Anglii - waga 11 ton. |
|
Plik ściągnięto 7 raz(y) 104,97 KB |
P1050407 (Small).JPG Walec drogowy parowy SKODA wyprodukowany w 1921 roku w Pilznie w Firmie Zakłady Skoda Spółka Akcyjna - Czechosłowacja. |
|
Plik ściągnięto 5 raz(y) 104,2 KB |
P1050409 (Small).JPG Silnik parowy napędzający walec drogowy SKODA |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 91,03 KB |
P1050420 (Small).JPG Walec spalinowy Kemma Breslau wyprodukowany w latach 1920 - 1930 w Firmie J.Kemna Breslau. |
|
Plik ściągnięto 3 raz(y) 120,66 KB |
P1050421 (Small).JPG Pompa wtryskowa silnika spalinowego walca Kemma Breslau. |
|
Plik ściągnięto 2 raz(y) 90,26 KB |
P1050320 (Small).JPG Walec drogowy spalinowy wyprodukowany w latach 50 XX wieku w Kielcach w Firmie: Zakłady Naprawy Sprzętu Drogowego w Kielcach - waga 8 - 11 ton regulowana poprzez obciążenie kół piaskiem lub w wodą. Jest to pierwszy model walca o silniku wysokoprężnym, któ |
|
Plik ściągnięto 12 raz(y) 91,68 KB |
|
_________________ "Dobra rada nic nie kosztuje i jest tyle samo warta"
|
Ostatnio zmieniony przez bmalu 2019-05-03, 11:57, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
bmalu
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato MAXI 2,8 JTD
Nazwa załogi: Andrzej i Ela
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 31/7 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-05-03, 10:37 Nowsze konstrukcje
|
|
|
Poniżej nowsze konstrukcje walców. Na terenie Muzeum znajduje się wiele dziesiątek innych maszyn i urządzeń.
P1050312 (Small).JPG Walec drogowy spalinowy WDT-1 wyprodukowany w 1951 roku w Firmie Fabryka Maszyn Fadroma w Wrocławiu - waga 8 - 10 ton |
|
Plik ściągnięto 20 raz(y) 94,61 KB |
P1050361 (Small).JPG Walec spalinowy SKODA wyprodukowany w 2 poł. XX wieku w Zakładach Skoda. Napędzany silnikiem wysokoprężnym trzycylindrowym, kierowany za pomocą mechanizmu kierowniczego ze wspomaganiem hydraulicznym. |
|
Plik ściągnięto 4 raz(y) 114,24 KB |
P1050368 (Small).JPG Walec drogowy spalinowy Mikołów wyprodukowany w latach 50/60 XX wieku w Mikołowie, Polska w Firmie Zakłądy Budowy Maszyn. |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 98,96 KB |
P1050382 (Small).JPG Walec spalinowy SKODA. wyprodukowany w latach 1960/1970 w Zakładach Skoda, Czechosłowacja. |
|
Plik ściągnięto 19 raz(y) 97,57 KB |
P1050426 (Small).JPG Walec drogowy spalinowy NIKOLINA typ R814 wyprodukowany w latach 70 XX wieku w Rumunii |
|
Plik ściągnięto 16 raz(y) 108,82 KB |
P1050444 (Small).JPG Walec drogowy spalinowy trójkołowy WD 7-9 FADROMA. Wyprodukowany w 1950 r.we Wrocławiu w Fabryce Maszyn Fadroma. |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 109,24 KB |
P1050454 (Small).JPG Równiarka ciągniona BPW-60 w roku 1948 w Peine w Niemczech. Stosowana do wyrównywania i profilowania terenu, rowów, skarp, wyrównywania materiałów drogowych, a nawet odśnieżania. |
|
Plik ściągnięto 7 raz(y) 129,46 KB |
|
_________________ "Dobra rada nic nie kosztuje i jest tyle samo warta"
|
|
|
|
|
bmalu
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato MAXI 2,8 JTD
Nazwa załogi: Andrzej i Ela
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 31/7 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-05-03, 11:07 Inne urządzenia
|
|
|
Z ciekawszych i najstarszych urządzeń to kotły parowe znajdujące zastosowanie przy produkcji masy betonowej, służąc do naparzania betonu, kruszywa, podgrzewania zawartości w cysternach kolejowych.
P1050322 (Small).JPG Zespół maszyn do wbijania pali np. pod konstrukcję mostową (kafar parowy, lokomobila),- Firma Ransomes, Sims&Jefferies. Zespół składał się z kafaru (urządzenia działającego na zasadzie spadania młota na końcówkę pala wbijanego w dno rzeki) oraz silni |
|
Plik ściągnięto 7 raz(y) 109,97 KB |
P1050326 (Small).JPG Lokomobila, kocioł parowy z silnikiem, która nie jeździła a napędzała inne urządzenia - Firma Ransomes, Sims&Jefferies. |
|
Plik ściągnięto 8 raz(y) 110,32 KB |
P1050327 (Small).JPG Opis od prawej. Wytwornica parowa - kocioł parowy EW-6A wyprodukowana w latach 60 XX wieku w Wytwórni Urządzeń Komunalnych w Lublinie. Kocioł parowy wyprodukowany w 1916 roku w Anglii firma Hofherr-Shrantz-Clayton-Shuttleworth. Urządzenie do malowania pa |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 112,67 KB |
P1050389 (Small).JPG Kocioł parowy Firmy Clayton and Shuttleworth wyprodukowany w 1908 roku w Lincoln, Anglia, Wiedeń, Austro-Węgry |
|
Plik ściągnięto 4 raz(y) 104,83 KB |
P1050393 (Small).JPG Wyposażenie kotła parowego Firmy Clayton and Shuttleworth -manometr, wodowskaz, drzwiczki paleniskowe. |
|
Plik ściągnięto 7 raz(y) 105,45 KB |
P1050458 (Small).JPG Jak się wytwarzało parę bez zwrotu kondensatu - wykorzystanie tak zwanej żywej pary to potrzebne były beczkowozy z pompami ręcznymi do uzupełniania wody w kotłach parowych. |
|
Plik ściągnięto 4 raz(y) 128,12 KB |
|
_________________ "Dobra rada nic nie kosztuje i jest tyle samo warta"
|
|
|
|
|
orys
stary wyga
Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 27 Sty 2017 Piwa: 58/13 Skąd: Glasgow
|
Wysłany: 2019-05-03, 14:33
|
|
|
Innymi słowy, zapraszasz nas do walca? |
_________________
|
|
|
|
|
bmalu
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato MAXI 2,8 JTD
Nazwa załogi: Andrzej i Ela
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 31/7 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2019-05-03, 16:00
|
|
|
Niektóre są okołkowane (tzw. jeż lub kolczatka), więc można by się potykać .
P1050348 (Small).JPG Walec ciągniony okołkowany do tandemu - łączony w tandem w celu zwiększenia wydajności zagęszczania gruntu. Walec wyprodukowany w latach 50 XX wieku. Walce okołkowane holowane były przez ciągniki gąsienicowe lub kołowe. |
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 131,04 KB |
|
_________________ "Dobra rada nic nie kosztuje i jest tyle samo warta"
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|