Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
lodóweczka odmawia współpracy na 12V (230V i gaz idealnie)
Autor Wiadomość
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2019-05-04, 01:38   lodóweczka odmawia współpracy na 12V (230V i gaz idealnie)

Sprzęcik to duży Dometic (oddzielna zamrażarka), rocznik 2010.
Hula na 230V i na gazie. Przy 12V czerwona kontrolka i automatycznie przerzuca na gaz (lub 230V jeśli tylko jest). W zeszłym roku 12V działało bez zarzutu.

Dodatkowe info:
1. był dokładany wiatraczek (raczej bez związku o ile czegoś przy okazji się nie zepsuło)
2. napięcie ładowania w czasie jazdy to ok. 13,5V (po dłuższej jeździe), 13,8V (w fazie początkowej). Aku zabudowy spada w czasie jazdy z 14,4V do 13,5-13,3,V (wygląda na słabo doładowywany lub nie ładowany w ogóle - ciężko to określić bo solar też coś od siebie dorzuci). Tak sobie dedukuję, czy przypadkiem z racji za niskiego napięcia, lub nie ładowania w czasie jazdy zabudowy w ogóle lodówka nie rozpoznaje po prostu pracy silnika i nie załącza 12V.
_________________
Byle do przodu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-05-04, 09:29   

A moze grzałeczka 12V
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-04, 11:59   

Jak to jest automat ( AES ) to jest na płytkę przyłączeniową podany + z alternatora ( D+ ) , to rozpoznaje w trybie automatycznym czy jest prąd z alternatora i tym wysterowuje na grzałkę 12V. Możesz sprawdzić czy tam się pojawia napięcie ( woltomierz albo żarówka samochodowa w szereg ) w momencie odpalenia silnika. Jak tak to może być problem z przepaloną grzałką ale u mnie np przełączało na grzałkę i nie raportowało problemu pomimo, że była spalona. A w trybie ręcznym mrozi na 12V ?
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2019-05-04, 12:15   

Nie działa na 12V bez względu czy ręcznie, czy na auto.

Do grzałki to chyba musiałbym wyrywać lodówkę.
Do płytki powinienem dostać się przez górną kratkę.

Może dzisiaj porzeźbię.
_________________
Byle do przodu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-04, 13:25   

no wymiana grzałki nie należy do przyjemnych, obie są w tym srebrnym rulonie który trzeba rozwinąć .... jakoś mi się udało odsuwając lodówkę od tylnej ścianki i miałem duże kratki wentylacyjne. Jak dostaniesz się płytki przyłączeniowej to odepnij grzałkę 12V ( input heating element 12V DC ) i zobacz czy wtedy da się włączyć ręcznie na 12V. Ja się da bez alarmu to mogła się przepalić dając zwarcie w obwodzie i może dlatego sygnalizuje błąd .
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lepciak 
weteran

Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Piwa: 61/39
Skąd: Gdańsk-Oliwa
Wysłany: 2019-05-04, 19:29   

Rav napisał/a:
Nie działa na 12V bez względu czy ręcznie, czy na auto.
Do grzałki to chyba musiałbym wyrywać lodówkę.
Do płytki powinienem dostać się przez górną kratkę.
Może dzisiaj porzeźbię.

Nie wyrywaj lodówki tylko sprawdź czy grzałka 12 V pracuje kiedy podłączysz napięcie bezpośrednio z aku na przewody od tej grzałki wychodzące z płytki (i w tym momencie od niej odłączone).
_________________
lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2019-05-05, 00:35   

Panowie, dzięki za podpowiedzi. Jak tylko znajdę chwilkę popędzę do auta i pokombinuję. O postępach poinformuję (mam nadzieję, że jeszcze w tym tygodniu - wiem, że głupio brzmi, ale naprawdę czas jest u mnie w deficycie).
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zibikruk 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.8 JTD - LAIKA Kreos 3009
Nazwa załogi: Kruczki
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 24 Cze 2010
Piwa: 93/116
Skąd: Zielonka
Wysłany: 2019-05-05, 00:38   

Zasilanie 12V lodówki "przychodzi" z alternatora - sprawdź czy pojawia się przy obrocie ok.1200 obr/min silnika.
Jeśli jest - sprawdź czy jest połączenie energobloku z grzałką (może bezpiecznik?).
Można również sprawdzić, czy grzałka posiada jakąś oporność.

Jeśli wszystko jest spełnione to albo płytka sterująca lodówką lub grzałka.
_________________
Retirement is the time of your life ... to have the time of your life!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2019-05-06, 15:25   

No więc na kostce nie mam napięcia (a chyba powinno być bez względu na obroty silnika).
Zdjęcie w załączeniu.

Bezpieczniki w elektrobloku całe, więc obstawiałbym: inny bezpiecznik po drodze lub uszkodzony przewód.

Lodówka.jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 231,7 KB

_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-06, 16:34   

a sprawdź co zapina ten przekaźnik pod kostką i czy jest sprawny ?
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-06, 16:44   

ze schematu wynika, że ten przekaźnik zapina grzałkę , jak jest niesprawny to nie ma zasilania na grzałce. Sprawdź go albo możesz sprawdzić czy na stykach 30 i 87 jest przejście po przełączeniu na 12V. Zasilanie przekaźnika : 85 i 86 białe kabelki, zwierane 30 i 87 czerwony
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-06, 16:54   

co niestety nie zmienia faktu, że wskazanym przez ciebie zacisku musi być 12V bo przekaźnik jest po a nie przed ... na te zaciski powinno przychodzić 12V z instalacji
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2019-05-06, 17:03   

Silnik pracuje, bezpieczniki OK, kable OK i kostki OK a napięcia niema? Obstawiam w ciemno uszkodzone ustrojstwo zwane w pewnych kręgach elektroblokiem.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2019-05-06, 17:27   

Elektroblok generlanie niby pracuje (ładuje z sieci oba akumulatory). Bezpieczniki bezpośrednio na elektrobloku są sprawne. Pytanie, czy po drodze gdzieś nie ma jeszcze jakiegoś bezpiecznika (ponoć czasem jest dodatkowy bezpiecznik w słupku za siedzeniem pasażera).

Będę szukał. Pytanie w razie czego kogo ogarniętego wziąć do weryfikacji/naprawy elektrobloku?
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2019-05-06, 17:45   

to jest generalnie tylko "+" z instalacji , pytanie gdzie podpięty. Zakładając, że wszystkie inne funkcje lodówki działają więc zasilane z energobloku na panel jest podawane, na grzałkę powinno być osobne wyjście zabezpieczone +/- 20A. Dla testu możesz po prostu podpiąć kabel + z akumulatora pod ten zacisk ( dobrze zabezpieczyć bezpiecznikiem 20A ) i sprawdzić czy lodówka działa.
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***