Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Awaria truma combi 4
Autor Wiadomość
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-08-06, 19:25   Awaria truma combi 4

Witam kolegow i prosze o pomoc w trasie. Dzis z powodu zimna zonka zazyczyla sobie ciepelko. Od dawna nie uruchamialem ogrzewania a jedynie podgrzewania wody co dzialalo dobrze. Po wlaczeniu funkcji ogrzewania wnetrza nastapila cisza, potem zapalila sie czerwona lampka na pokretle. Zaraz potem poczulem lekki smrodek spalenizny a z kratki w plastikowej obudowie trumy polecial niwielki dymek. Po ponownych probach urumomienia dymku juz nie ma, ale jest czerwona lampka na pokretle i zupelna cisza, nic sie nie dzieje. To samo w funkcji grzania wody, nic. Na samej trumie, gdzie powinny swiecic sie diody zielona, zolta i czerwona swieci sie wylacznie zielona. Pan z serwisu trumy w Krakowie podlamal mnie wiadomoscia, ze trzeba wymienic cala plyte elektroniki, ktora kosztuje 1400 zlociszy. Ale skadinad slyszalem, ze na samych plytkach z elektronika sa jakies bezpieczniki. Ratunku i prosze o rady, bo wybieralem sie do Rumunii a bez cieplej wody to zonka odmawia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 278/1300
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2021-08-06, 19:47   truma combi 4

truma combi 4

truma-heating-combi-e-operating-pl.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 79 raz(y) 1,31 MB

Combi4_6_Instrukcja_ObsB3ugi(1).pdf
Pobierz Plik ściągnięto 80 raz(y) 612,17 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-08-06, 20:58   Re: Awaria truma combi 4

Kazik II napisał/a:
...
zapalila sie czerwona lampka na pokretle. Zaraz potem poczulem lekki smrodek spalenizny...
dymku juz nie ma, ale jest czerwona lampka na pokretle i zupelna cisza
...
trzeba wymienic cala plyte elektroniki, ktora kosztuje 1400 zlociszy.
...

Spokojnie Kaziu.
Czerwona lampka oznacza brak paliwa, tzn gazu, smrodek wygenerował się w wyniku spalania jego resztki lub nie jest dostarczana jego odpowiednia ilość, np. ściśnięty przewód, nie odkręcona butla lub reduktor za bardzo redukuje i ciśnienie jest zbyt małe.
Na potrzeby ciepłej wody mogło być ok, ale ogrzewanie, które startuje od pełnej mocy palników musi mieś zapewnioną odpowiednią ilość paliwa/gazu, niedobór zgłosi czerwoną kontrolką świecącą, nie mrugającą.
.
Jeśli w butli jest gaz, wyłącz na zero, odczekaj kwadrans i spróbuj ponownie włączyć ogrzewanie zaczynając ogrzewanie na pokrętle od 1, po minucie2, po minucie 3 itd.
.
Ten Pan serwisant... podziękuj mu za chęci zniechęcające.
Nie jest powiedziane że płytka zdechła bo one zdychają bardzo rzadko, ale programowo blokują działanie urządzeń gazowych jak coś nie spełnia określonych parametrów.
W Twoim przypadku mało gazu, słabe ciśnienie, uszkodzony reduktor. O tym świadczy zapach resztek spalania.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2021-08-07, 11:46   

U mnie za podobne zachowanie Trumy odpowiedzialna była świeca(czujnik)płomienia. Auto z 2007 roku a więc podobnie jak Twoje. Tam w środku jest taki drucik obsadzony w porcelance (są trzy, dwie zapłonowe o podobnej konstrukcji). Z porcelanki na drugim końcu wychodzi kabelek podłączony do elektroniki. Ten kabelek w tej porcelance zardzewiał i nie łączył z drucikiem który łączy odwód elektryczny poprzez płomień.
Największy problem, że na wolnym rynku trudno (bardzo trudno) zdobyć taką świecę do Trumy z tego rocznika. W serwisie zawołają pewnie cenę połowy wartości nowego ogrzewacza. :roll:
A tak jeszcze przy okazji to jedna ze świec zapłonowych tak samo się uszkodziła, też wyrdzewiała, tylko że w świecy zapłonowej płynie wysokie napięcie i mimo przerwy w obwodzie to i tak iskra zapłonowa była.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-08-07, 12:56   

janusz napisał/a:
U mnie za podobne zachowanie Trumy odpowiedzialna była świeca(czujnik)płomienia.


Jeżeli mówisz o tym co na zdjęciu to ja miałem podobnie (widzisz jak wyglądało.)
oczywiście trume rozkręciłem wyczyściłem wszystko i śmiga aż talala.

IMG_20210425_140752.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 534,73 KB

_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-08-07, 14:09   Re: Awaria truma combi 4

Socale napisał/a:
Kazik II napisał/a:
...
zapalila sie czerwona lampka na pokretle. Zaraz potem poczulem lekki smrodek spalenizny...
dymku juz nie ma, ale jest czerwona lampka na pokretle i zupelna cisza
...
trzeba wymienic cala plyte elektroniki, ktora kosztuje 1400 zlociszy.
...

Spokojnie Kaziu.
Czerwona lampka oznacza brak paliwa, tzn gazu, smrodek wygenerował się w wyniku spalania jego resztki lub nie jest dostarczana jego odpowiednia ilość, np. ściśnięty przewód, nie odkręcona butla lub reduktor za bardzo redukuje i ciśnienie jest zbyt małe.
Na potrzeby ciepłej wody mogło być ok, ale ogrzewanie, które startuje od pełnej mocy palników musi mieś zapewnioną odpowiednią ilość paliwa/gazu, niedobór zgłosi czerwoną kontrolką świecącą, nie mrugającą.
.
Jeśli w butli jest gaz, wyłącz na zero, odczekaj kwadrans i spróbuj ponownie włączyć ogrzewanie zaczynając ogrzewanie na pokrętle od 1, po minucie2, po minucie 3 itd.
.
Ten Pan serwisant... podziękuj mu za chęci zniechęcające.
Nie jest powiedziane że płytka zdechła bo one zdychają bardzo rzadko, ale programowo blokują działanie urządzeń gazowych jak coś nie spełnia określonych parametrów.
W Twoim przypadku mało gazu, słabe ciśnienie, uszkodzony reduktor. O tym świadczy zapach resztek spalania.

Niestety to nic ni daje, nie chodzi tez bojler. Ale zdjalem zespol wentylatora i tam na plytce sa takie przylutowane 4 czarne kostki , z czego jedna wyglada na nieco sfajczona. Nie wiem, co to sa te kostki, maja po dwa piny _ to oporniki czy jakies inne elementy. Dopinam zdjecia tej plytki

IMG_20210807_125854.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 1,43 MB

IMG_20210807_125859.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 1,57 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-08-07, 14:14   

voice napisał/a:
janusz napisał/a:
U mnie za podobne zachowanie Trumy odpowiedzialna była świeca(czujnik)płomienia.


Jeżeli mówisz o tym co na zdjęciu to ja miałem podobnie (widzisz jak wyglądało.)
oczywiście trume rozkręciłem wyczyściłem wszystko i śmiga aż talala.

Dzieki, moglbym sprobowac, ale nie wiem jak sie dostac do tego elementu. Czy mam wyciagac cala trume \ciezka sprawa w warunkach polowych\ czy mozna jakos latwiej ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-08-07, 14:32   

Kazik II napisał/a:
voice napisał/a:
janusz napisał/a:
U mnie za podobne zachowanie Trumy odpowiedzialna była świeca(czujnik)płomienia.


Jeżeli mówisz o tym co na zdjęciu to ja miałem podobnie (widzisz jak wyglądało.)
oczywiście trume rozkręciłem wyczyściłem wszystko i śmiga aż talala.

Dzieki, moglbym sprobowac, ale nie wiem jak sie dostac do tego elementu. Czy mam wyciagac cala trume \ciezka sprawa w warunkach polowych\ czy mozna jakos latwiej ?


Kazik wygląda na splony tranzystor jeżeli się nie mylę, jak idzie odczytać jaki to nie problem wylutować i wlutować. Kwestia tylko JAKI ??? ( bo producenci ukrywają symbole aby przeciętny kowalski sam nie naprawiał tylko dawał zarobić serwisowi).
Sam przerabiałem naprawę trumy 4, i tam nie ma nic skomplikowanego. Trzeba tylko trochę chęci.

Co do naprawy jednak nie obejdzie się bez wymontowania całej trumy.

Więc jeżeli ten wentylator będzie spalony ( a widać spalony tranzystor) to obawiam sie, ze pomimo wlutowania nowego nie obejdzie się bez restartu elektroniki.
Ja też musiałem wysłac swoją aby zresetowali mi bo coprawda mój wentylator chodził ale po rozgrzaniu tracił właściwości i elektronika też blokowała się bo myslała, że wentylator się nie kręci)

Pocieszę cię, ja za odblokowanie dwóch płytek, bo jedną podmieniłem od kolegi by sprawdzić co jest nie tak i też zablokowałem jemu zapłacilem 100 zł netto a za jedną też chcili 100 zł netto. za oryginalny wentylator w Trumie zaplaciłem 680 zł mam gwarancję na wentylator. ale co najwazniejsze Truma śmiga.

Więc nie poddawaj się wyciągaj trumę i do dzieła. W razie czego służę pomocą.


P.s. Zonę możesz ogrzać w łóżeczku ażeby było cieplej możesz użyć w razie konieczności do podgrzania wnętrza palniki gazu do gotowania.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-08-07, 14:53   

Voice, to raczej nie tranzystor, bo ma dwie końcówki, może raczej opornik. Umówiłem się tu w Ciechocinku u elektronika na poniedziałek obiecał że mi wymieni ten element. To jest całkiem na wierzchu więc trumny wyciągać nie trzeba. Niepokoi mnie tylko ten restart - tego naprawdę nie można zrobić samemu? Poza tym zastanawiam się, czemu to się ziaralo. Na tej płytce była nawalona gruba warstwa ubitego na twardo kurzu. Może to to spowodowało jakieś zwarcie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-08-07, 15:29   

Kazik II napisał/a:
Niepokoi mnie tylko ten restart - tego naprawdę nie można zrobić samemu? Poza tym zastanawiam się, czemu to się ziaralo. Na tej płytce była nawalona gruba warstwa ubitego na twardo kurzu. Może to to spowodowało jakieś zwarcie.


Niestety nie, trumy 4 oraz 6 z pierwszej produkcji nie miały własnego restartu na płytce.
Bodajże wchodziły w najnowszym sofcie elektroniki bodajże V5.0 od 2018r.
Więc aby zrobić restart elektroniki przy zablokowaniu tylko programem diagnostycznym a w tym przypadku tylko serwis. :(
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-08-07, 16:42   

Kazik II napisał/a:
...
to raczej nie tranzystor, bo ma dwie końcówki
...

To jest tranzystor. Jego trzeci biegun to ta środkowa króciutka nóżka a także całe plecy którymi jest do płytki przylutowany, taki montaż pełni rolę radiatora tego typu tranzystorów.
I jest to bardzo typowy tranzystor w obudowie typu TO252 i podejdzie każdy zamiennik, trzeba tylko zmierzyć czy to NPN czy PNP
Uzbierasz 2 zł i kupisz nowy:
https://pl.rs-online.com/web/p/tranzystory-bipolarne/6697455/?cm_mmc=PL-PLA-DS3A-_-google-_-PLA_PL_PL_P%C3%B3%C5%82przewodniki_Whoop-_-(PL:Whoop!)+Tranzystory+bipolarne-_-6697455&matchtype=&pla-478166059668&gclid=CjwKCAjw3riIBhAwEiwAzD3TiUeZsFxliu95ponvJh3CHCq-fkAQf9_Ky2YSR_GQW-we0-Krr5tgmxoCYxEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Do sprawdzenia każdym multimetrem, podejrzany raczej nie jest spalony, tylko przez lata pracując i wydzielając jakieś tam ciepło, płytka brązowieje i udaje spaleniznę nagłą.
Tranzystor spalony nagle, zazwyczaj ma odprysk (w podejrzanym odprysku nie ma) i przechodzi w stan pełnego zwarcia = też do zbadania multimetrem.
Te tranzystory 4 szt na foto najprawdopodobniej są odpowiedzialne za prędkość obrotową wentylatora/nawiewu. Nie widzę całości, ale za to widzę że powinieneś użyć suchego pędzelka do wyczyszczenia z kurzu bo przy układzie (tym wielonóżkowym) widok podobny jak pozostałość po wilgoci/wodzie.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-08-08, 19:19   

Kiedy włączyłem trume z okolic tej płytki wydobywał się dymek - najprawdopodobniej z tego tranzystora, bo inne elementy na tej płytce wyglądają w porządku. Więc to chyba nie od długotrwałej pracy ale nagłego zdarzenia. Ciekawe co mogło spowodować nagle przegrzanie tego tranzystora? Sam wentylatorem obraca się lekko więc to nie z powodu jego zablokowania. A propos: to jest zwykły silniczek czy krokowy?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-08-08, 19:59   

Tranzystory nie dymią bo są z nietopliwego ebonitu, odstrzeliwują odprysk jeśli gwałtownie ulegają uszkodzeniu, nie zdążą rozgrzać płytki na tyle mocno i długo by się odbarwiła tak bardzo w tak dużej okolicy.
Często a raczej zawsze, baza tranzystora jest zabezpieczana rezystorem, jeśli ten tranzystor jest w zwarciu (czyli przepalony), to rezystor może się grzać, dymić bo jest pokryty farbą i w konsekwencji przepalić.
Oczywiście co do diagnostyki to nie piszę tego w pełnym przekonaniu, gdyż musiałbym moduł mieć na stole i go zbadać.
Może też dymić emalia na płytce w okolicy zwartego (mocno grzejącego się) tranzystora.
Jest to w przypadku elektroniki takie moje pospolite gdybanie. Liczę na wiedzę i rzetelność Twojego elektronika.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
  Wysłany: 2021-08-08, 22:31   

Przyjrzałem się dokładnie i zauważyłem, że właśnie płytka w okolicy tranzystora jest mocno przypalona. Co do elektronika to jutro się okaże, bo to jedyny tu w Ciechocinku który zajmuje się sprzętem RTV. Tak czy owak dziękuję za wszystkie fachowe porady, bo ja to jedynie potrafię odróżnić tranzystor od transformatora :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-08-09, 09:45   

Kazik II napisał/a:
Przyjrzałem się dokładnie i zauważyłem, że właśnie płytka w okolicy tranzystora jest mocno przypalona. Co do elektronika to jutro się okaże, bo to jedyny tu w Ciechocinku który zajmuje się sprzętem RTV. Tak czy owak dziękuję za wszystkie fachowe porady, bo ja to jedynie potrafię odróżnić tranzystor od transformatora :wyszczerzony:


Z informacji pozyskanych od serwisu najczęstszą przyczyną takich rzeczy lub blokowania się elektroniki to przy włączeniu trumy na grzanie są pozamykane wszystkie otwory wylotowe gdzie to ciepło powinno wychodzić ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***