Przesunięty przez: Świstak 2021-07-13, 11:54 |
Klimatyzator FRAL FSC 03 |
Autor |
Wiadomość |
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 434/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2019-06-28, 10:27
|
|
|
Roberto napisał/a: | Nigdy nie twierdziłem, że moje rozwiązanie jest idealne
Zaletą jest szybkość montażu i demontażu.
Ja nie oczekuję też jakiś spektakularnych spadków temperatury
Urządzenie ma schłodzić kamperka o kilka stopni w momencie kiedy my idziemy na zwiedzanie...
Na dachu mam 750W w panelach, więc nie mam problemu z prądem.
Poza tym zależy mi na schłodzeniu wieczorem samej sypialni (jest oddzielona drzwiami suwanymi), tak aby spokojnie zasnąć
Będąc na kempingu spokojnie mogę tego Fral-a postawić na zewnątrz |
Ale ja nie krytykuję tylko wskazuję na to , że sam sposób i miejsce montażu ma ogromny wpływ na sprawność i wydajność. To tak dla innych, którzy zapewne zainteresują się samym klimatyzatorem i będą chcieli coś takiego mieć u siebie
Skoro działa i jesteś zadowolony to sukces sam w sobie
Każdy ma inne potrzeby i preferencje i najważniejsze aby je zaspokoić.
Dla mnie szybkość montażu nie ma np znaczenia, bo ja bym to jednak widział zamontowane na stałe i w każdej chwili gotowe do działania, a nie że dzisiaj tu jutro tam, a jak jest możliwość na kempingu to na zewnatrz itp. Generalnie za leniwy jestem aby takimi rzeczami sobie głowę zawracać, ma działać po naciśnięciu przycisku i tyle
Co do oczekiwań jakie miałbym do urządzenia to powiem tak, że najlepsze jakie może dać. Skoro już się płaci za urządzenie i montuje to pasuje aby działało możliwie najlepiej.
Wiadomo, że chodzi nam o obniżenie temp o kilka stopni a nie robienie lodówki, ale jeśli da się to obniżenie uzyskać szybciej i przy mniejszym poborze energii to chyba lepiej .
Duża moc solarów jest ok i w dzień kiedy słonko smaży a energia jest za free zużycie ma mniejsze znaczenie (chociaż pasuje aby poza zasilaniem klimy jeszcze te solary ładowały aku na wieczór i obsłużyły inne sprzęty które w dzień też pracują), ale skoro piszesz że klima najbardziej potrzebna wieczorem do sypialni, co jest prawdą , to wtedy bardziej aku niż same solary, a tutaj już zużycie energii i sprawność systemu to sprawa podstawowa.
Tak więc skoro Ty jesteś zadowolony z tego rozwiązania jakie masz to wszystko jest ok. Każdy kto będzie chciał kupić i zamontować dopiero podobne urządzenie będzie miał wybór i podane alternatywne rozwiązanie ..... i o to chodzi w takich tematach na forum |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-06-28, 23:14
|
|
|
joko napisał/a: | Mam tylko pytanie co z zasysaniem powietrza do parownika, bo po zdjęciach widać że jest z tej części technicznej w której stoi klima. O ile obie przestrzenie (pomieszczenie schładzane i część techniczna) są połączone to jest ok i inaczej się nie da, natomiast jeśli są oddzielone (powietrze nie przepływa miedzy nimi swobodnie) to do pełni szczęścia trzeba by jeszcze zrobić zasysanie powietrza do parownika z części schładzanej. |
Są kratki pomiędzy miałem do czynienia z klimami i chłodnictwem wiec raczej świadomie wybierałem niestandardowy montaż.
Jak ktoś ma możliwość to polecam takie rozwiązanie. Czyli oddzielny obieg powietrza dla skraplacza i oddzielny dla parownika.
W wątku o budowie swojego campa opisałem jak przerobić fsc03 tak aby działał z małą/tanią stosunkowo 1000w przetwornicą AZO sinus eco.
Jeśli ktoś chce to przekleje tutaj żeby łatwiej znaleźć. |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-06-28, 23:20
|
|
|
Kopiuje dla potomnych
FRAL FSC-03
Dorabiamy zewnętrzne zasilanie elektroniki aby klima mogła działać z małymi przetwornicami.
Testowałem z przetwornicą AZO DIGITAL IPS-700S oraz IPS-1000S.
Odkręcamy 4 śruby mocujące tylną pokrywę klimy.
Musimy podważyć pokrywę i zsunąć ją w dół wówczas da się ją zdjąć.
Znajdujemy czarną pokrywę przykręconą 2 śrubkami, pod nią jest elektronika sterująca.
Wyciągamy bezpiecznik z płytki, tym samym odcinamy oryginalny zasilacz elektroniki, od tej pory do prawidłowego działania klimy musimy podać 12V z zewnątrz.
Po wyjęciu bezpiecznika przetwornica IPS nie wykrywa już żadnego obciążenia i nie załącza 230V do momentu uruchomienia klimy przez podanie 12V na elektronikę.
Lutujemy przewody w punkty widoczne na zdjęciach. Niebieski - masa , Brązowy +12V
Ja dałem jeszcze na przewodzie diodę prostowniczą 3A aby zabezpieczyć elektronikę przed ewentualnym odwrotnym podłączeniem zasilania.
Składamy w odwrotnej kolejności,
Na tym koniec, nie musimy dawać przetwornicy 2000-3000W wystarczy IPS-700.
Przerobienie klimatyzacji spowoduje zapewne unieważnienie gwarancji, jeśli więc przerabiasz klimatyzację według opisu powyżej, robisz to na własną odpowiedzialność.
Klima pamięta ostatnie ustawienie i z nim startuje po podaniu napięcia dzieki temu sterowanie u mnie ogranicza sie do klawisza on/off odcianjącego zasilanie elektroniki. Temperatura ustawiona na stałe 23’C wystarcza. |
|
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
krimar
Kombatant
Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2010 Piwa: 58/6
|
Wysłany: 2019-07-01, 20:36
|
|
|
Zmiany parametrów w modelu tegorocznym wynikają z przepisów unijnych, wymuszających zastąpienie dotychczasowego czynnika chłodniczego nowym o symbolu R290, który nie jest niczym innym jak palnym gazem propan. W związku z tym nie wolno używać, składować, ani transportować klimatyzatora w pomieszczeniu o powierzchni mniejszej niż 13 m2 oraz w pomieszczeniach w których może występować źródło otwartego ognia. Występuje wysokie niebezpieczeństwo pożaru. Eliminuje to praktycznie tegoroczny model z użycia w kamperze.
(tak na marginesie klima domowa typu split też ma teraz palny gaz R32 i nie powinna być montowana w salonie z aneksem kuchennym jeśli jest kuchenka gazowa lub kominek) |
_________________ Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a: |
Jest tak jak mówi krimar. |
Brat napisał/a: | (...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... |
|
|
|
|
|
Woj-tek
zaawansowany
Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2019-08-07, 20:35
|
|
|
Dziś przeprowadziłem teścik przedmiotowej klimatyzacji.
Rura prowizorycznie na zewnątrz, auto nie w pełni zaizolowane.
Brak podłączenia do sieci zewnętrznej.
Akumulatory AGM łącznie 360 Ah, panel 360W
Start o godz 16:00 stop o 19:00
Tempera w pojeździe start 35°C - stop 27°C
start.jpg Start |
|
Plik ściągnięto 5 raz(y) 123,75 KB |
stop.jpg Stop |
|
Plik ściągnięto 2 raz(y) 136,45 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
|
Andrzej_Gdynia
zaawansowany
Twój sprzęt: citroen pilote
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2016 Piwa: 15/9 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2019-08-08, 09:15
|
|
|
rozumiem szło przez przetwornicę - jaką? |
_________________ Andrzej_Gdynia
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-08-08, 09:21
|
|
|
Problem z takim zasilaniem jest gdy po upalnym popołudniu przyjdzie upalny ranek. Raczej energia w akumulatorach nie zostanie uzupełniona i jedynie solary moga na bieżąco uzupełniać energie , o ile nie będzie gorąco i pochmurnie
:!:Do tego aby taki zestaw działał , musimy kampera wystawić na tą gwiazdę . I mamy piekarnik z kostką lodu .
To raczej awaryjna wersja korzystania z klimy . Testowałem na innym słabszym klimatyzatorze, da sie ale nie ma to nic wspólnego z komfortem . . |
|
|
|
|
Woj-tek
zaawansowany
Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2019-08-08, 11:31
|
|
|
Andrzej_Gdynia, Azo 4kW.
Bronek, Nikt a przynajmniej ja nie spodziewam się komfortu zbliżonego do klimatyzowanego pokoju.
W ekstremalnych warunkach można odpalić auto wspomagając się klimatyzacją i prądem.
A rano to się ucieka z kampera na zwiedzanie lub plażowanie.
|
_________________
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-08-08, 14:29
|
|
|
Toż to jasne. U mnie dzięki takim kombinacjom pies przeżył właśnie zwiedzanie... Niestety co do klimy w jakiejkolwiek wersji na razie bez słupka jest ciężko coś wymyślić..
Czekam takiego rozwiązania.. I póki co agregat, ale ten pierdzi czasem śmierdzi..
Jedyna zaletą, to jak się uda, to jest to w miarę tanie rozwiązanie. Ale to zależy od indywidualnych rozwiązań. Przeżyłem takie trzy wynalazki i nie wrócę do tego |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-08-08, 14:42
|
|
|
Woj-tek napisał/a: | Nikt a przynajmniej ja nie spodziewam się komfortu zbliżonego do klimatyzowanego pokoju. |
Jeśli skierujemy wylot klimy w okolice sypialni to mamy zapewniony komfort klimatyzowanego pomieszczenia na czas snu.
Klima tej mocy całej budy nie schłodzi, bez złudzeń ale z sypialnią świetnie sobie radzi. A ja rzadko kiedy w ciągu dnia jestem w kamperze więc taka opcja mi wystarcza.
Wcześniej wklejałem fotki jak u mnie jest rozwiązany nadmuch,
|
|
|
|
|
Woj-tek
zaawansowany
Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2019-08-08, 19:43
|
|
|
reaven22, oglądałem Twoje rozwiązanie jest bardzo profesjonalnie ale ja mam inny układ.
Klima wyląduje między łazienką a sypialnią. |
_________________
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2019-08-08, 20:34
|
|
|
Tak wtrącę 3 grosze jak to wygląda w moim obecnym - jeszcze moim.
Mono wstawiłem do garażu, wydech ciepłego przez rurę i okienko garażowe na tylnej ścianie, nawiew zimnego spod tylnego łóżka.
Zimno.
W garażu paradoksalnie też chłodno bo, ogromna ilość wywiewanego powietrza musi być skądś zasysana, jeśli drzwi garażu mam pozamykane, to wysysa schłodzone powietrze poprzez kanały z wnętrza budy. Praca rewelacyjnie cicha, pod moim łóżkiem, słyszałem tylko mruczenie które mnie usypiało.
Nie mam fotki z garażu ale mam chociaż taką:
IMG_0041.JPG
|
|
Plik ściągnięto 21 raz(y) 169,25 KB |
|
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
Woj-tek
zaawansowany
Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2019-08-08, 23:25
|
|
|
Jak skończę to się pochwalę, narazie jeszcze nie mam czym |
_________________
|
|
|
|
|
petros
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat ducato II Miller Manitoba 2005
Dołączył: 15 Sie 2017 Piwa: 1/1 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-08-15, 13:26
|
|
|
Wszystkie opisy jakie znalazłem dotyczyły zastosowania fral-a, jako klimy stacjonarnej. W moim przypadku potrzebuję zamiennika klimy silnikowej. Czy da się podłączyć ten klimatyzator pod dodatkowy alternator?
Działała by wtedy w czasie jazdy, a na postoju z sieci. |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-08-16, 10:15
|
|
|
petros napisał/a: | Czy da się podłączyć ten klimatyzator pod dodatkowy alternator? |
Da sie nawet bez dodatkowego alternatora bo ta klima pobiera ok 300W, ale ma zbyt małą moc żeby zapewnić komfort podczas jazdy.
Potrzebujesz klimy o mocy chłodniczej 3-4kW co przeniesie się na moc elektryczną c/a 1000W, a to już będzie wymagało dodatkowego alternatora i solidnej przetwornicy. |
|
|
|
|
|