Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2019-07-18, 07:59
Budowa kampera na bazie Jumper L3H2
Autor Wiadomość
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 58/5
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-07-30, 20:49   

U mnie poszło 40 puszek piany koelner za c/a 550pln na L4H3, nie żałowałem po grubości.
Odrobina wprawy przy nakładaniu i wychodzi idealnie i szybko :)
Aby przyspieszyć twardnienie warto posługować się oryskiwaczem z wodą.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rviru 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper L3H2 3.0 HDI
Dołączył: 29 Cze 2019
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-07-30, 22:27   

Za dwa tygodnie urlop i plan jest żeby prysnąć pianę jednak samemu. Do tego czasu muszę położyć kable i wstawić okna.
I tu mam pytanie, do okablowania instalacji 12V kable o przekroju 1,5 mm/2, do 230V 2,5 mm/2 , ale jaki rodzaj ? Pewnie dla większości to jest oczywiste , ale czy powinienem użyć przewodu YDY , czy tez może linki LgY albo OWY, ale ten z kolei to chyba tylko na przedłużacze. Nie jestem elektrykiem i nie chcę popełnić głupoty więc pytam. W domu do instalacji mam położony płaski drut , ale czy w kamperze drut jest dobrym pomysłem ? Te drgania i naprężenia nie będą miały wpływu na trwałość takiej instalacji ? Tutaj linka wydaje się chyba lepszym wyborem ? Doradźcie jaki typ przewodu powinienem użyć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Norbertp83 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Citroen Jumper L4H3 3.0HDI
Nazwa załogi: Family Team
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Piwa: 9/6
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2019-07-30, 22:43   

Drut zostaw w spokoju.
Ja do instalacji 230V używałem linki płaskiej 2x1.5. Konsultowane, więc "nie ma lipy". Chyba, że planujesz jakieś mega pobory prądu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paszczak 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017
Piwa: 7/3
Skąd: Sopot
Wysłany: 2019-07-30, 23:13   

Jak wyżej. Linka a nie drut bo się pochlastasz układając.

Do 12V lepiej nie oszczędzać przesadnie na przekroju. Co prawda 1,5mm2 do większości wystarczy ale nigdy nie wiadomo co kiedyś będziesz chciał podłączyć. Szczególnie jeśli przewód będzie ciut dłuższy.

4mm2 drogi nie jest a przynajmniej spokój bo spadek napięcia za duży nie będzie.
_________________
Kakaryka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: masterIII w budowie
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 102/17
Skąd: UE
Wysłany: 2019-07-30, 23:17   

rviru napisał/a:
do okablowania instalacji 12V kable o przekroju 1,5 mm/2,
do 230V 2,5 mm/2
Na 230 V 1.5mm/2 wystarczający (jak wspomnieli przedmówcy),
12 V w zależności od (co zasila) obciążenia-ampery na danej linii ,
oczywiście najlepiej linka-miedź (nie chińska , złapie wilgoci i gnije po roku)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rviru 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper L3H2 3.0 HDI
Dołączył: 29 Cze 2019
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-07-31, 09:48   

Dzięki za wskazówki, a jakiego kabla używaliście do połączenia aku rozruchowego z aku zabudowy poprzez cyrixa ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paszczak 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017
Piwa: 7/3
Skąd: Sopot
Wysłany: 2019-07-31, 13:10   

Ze schematu wynika, że chcesz mieć akumulator na samym tyle?

Zmierz dokładnie jakiej długości będzie połączenie do aku rozruchowego.
Może się okazać, że na kilku metrach będziesz miał solidny spadek napięcia.

Jeszcze pytanie czy Cyrix 120A czy 230A.
_________________
Kakaryka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
podróżowania na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: Złomek Domek i Złomek van Dakar
Nazwa załogi: naYerbani
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 223/258
Skąd: szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2019-07-31, 13:35   

Loguję się do tematu. Widzę spore podobieństwa w rozwiązaniach i układzie do Złomka Domka.

Z tą pianą z puszek otwarto komórkową to sam jestem ciekaw jak by było w skali długoterminowej, czyli po kilku latach używania kampera, również w zimie. :roll:
Na lato to można dać cokolwiek i się nie przejmować.
No chyba, że to piana zamknięto komórkowa?

Powodzenia w budowie :spoko
_________________
Toscaner :)
Blog toscaner.com
ABC budowy kampera
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Maciej S. 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato III w budowie
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2009
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: Zalasewo (WLKP)
Wysłany: 2019-07-31, 13:40   

6mm2.

To, że masz dużą odległość do aku rozruchowego to nawet dobrze, spadkiem napięcia się nie przejmuj, dzięki temu będzieśz miał naturalny ogranicznik prądu ładowania, pamiętaj, że wraz z naładowaniem aku zabudowy prad maleje i zarazem spadek napięcia na przewodzie łączącym i w efekcie napięcia i tak się zrównają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paszczak 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017
Piwa: 7/3
Skąd: Sopot
Wysłany: 2019-07-31, 15:13   

Maciej S. napisał/a:
6mm2.


Chyba "jedynka" z przodu nie weszła? :)
_________________
Kakaryka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maxtz 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: VW T4
Dołączył: 19 Cze 2018
Piwa: 20/4
Skąd: Płock
Wysłany: 2019-07-31, 18:44   

Średnica zastosowanego przewodu zależy od jego długości oraz maksymalnego prądu jaki będzie przez niego płynął - są w sieci dostępne tabelki przekrojów :spoko
_________________
T4 w wersji mini camper się buduje https://www.camperteam.pl...pic.php?t=30657
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 58/5
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-07-31, 19:53   

Jeśli cyrix 120A i Alu z tylu to przewód powinien być 12-16mm2.
Do gniazdek 12V daj 1,5-2,5mm2
Do gniazdek 230 1,5mm2
Oświetlenia 1mm2
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Maciej S. 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato III w budowie
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2009
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: Zalasewo (WLKP)
Wysłany: 2019-07-31, 20:48   

Powtórzę, 6 mm2 długości 3 m, zabezpieczone bezpiecznikiem 50 A.
Przecież w tym przewodzie wysoki prąd ładowania jest tylko w początkowej fazie tego procesu i bardzo szybko spada osiągając na końcu fazy ładowania pojedyncze A, tak więc spadki napięć są dla takiego przekroju przewodu pomijanie małe.
Jedynie niebezpieczeństwo to jeżeli na końcu wisi potężny aku skrajnie rozładowany, ale nie zasiarczony to będzie łykał dużą dawkę prądu przez długi czas i może dojść do przegrzania przewodu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
zaawansowany


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 18/11
Skąd: Drammen
Wysłany: 2019-07-31, 22:15   

Cyrix ma opcje wymuszenia polaczenia akumulatorow zabudowy z rozruchowym celem wspomozenia uruchomienia np zima lub gdy rozruchowy pada. To jaki prad wtedy plynie? Tez mam 16kwadrat.
R.
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Maciej S. 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato III w budowie
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2009
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: Zalasewo (WLKP)
Wysłany: 2019-08-01, 05:29   

OK, ma tę funkcjonalność. Ja jej nie wykorzystuję i ciekawe czy w ogóle ktoś z niej korzysta.
Mając baterie słoneczne nawet zimą poziom naładowania rozruchowego powinien też być praktycznie 100%.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***