 |
|
EBL 99 modernizacja zasilania na LifePo4 |
Autor |
Wiadomość |
ZaBsI
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Hymer T578
Dołączył: 29 Cze 2025 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2025-06-29, 11:43 EBL 99 modernizacja zasilania na LifePo4
|
|
|
Dzień dobry,
Jesteśmy nowymi użytkownikami forum jak również nowymi użytkownikami kampera Hymer T578. W aucie zamontowany jest energoblok Schaudt EBL 99 z dodatkową ładowarką Schaudt 230V/12V. Po zakupie auta okazało się, że po podłączeniu do 230V akumulator znajdujący sie koło energobloku (AGM 90Ah) spuchnął i zrobił się wrzący, drugi znajdujący się pod fotelem również spuchnięty i o wartości 5,75V spoczynkowego.
Postanowiłem obydwa wywalić z samochodu. Teraz chciałbym oprzeć zasilanie na akumulatorach LifePo4 100Ah z BMS 200A, które przystosowane są rozmiarami pod fotel.
Z racji na to, że elektroblok i ładowarka 230V/12V obsługuje tylko akumulatory kwasowe i Gel, chcę wymienić ładowarkę 230V/12V na Victrona Blue Smart 30A, dołożyć ładowarkę DC/DC 12/12/30A z Victrona. Natomiast z energobloku wypiąć bezpiecznik odpowiedzialny za ładowanie z energobloku. Dodatkowo planuję montaż panelu/paneli z MPPT 30A Victrona.
Zwracam się do osób bardziej obeznanych w tej dziedzinie o pomoc i doradztwo, czy schemat jaki sobie rozrysowałem ma sens i będzie funkcjonował poprawnie? Manualnie i technicznie ogarnę wszystko, ale nie siedzę w temacie aż tak bardzo dlatego potrzebuję pomocy. Chcę wykorzystać instalację, która jest wykonana i obsługiwała AGM, ale jeśli należałob coś zmienic z tym też nie ma problemu. Jednym z pytań również mam, czy przetwornicę 12V/230V podpiąc bezpośrednio do LP4 czy do Busbara?I na jakim przewodzie 35mm2/50mm2? Czy zastosowane przewody na schemacie są ok, czy jednak wymienić na coś innego? Jaki solar dobrać do ogarnięcia takich dwóch akumulatorów?
Z góry dziękuję za konstruktywne podpowiedzi!
Pozdrawiam
IMG_7144.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 579,26 KB |
|
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 121/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2025-06-29, 19:18
|
|
|
Jeśli się zmieści to nie kombinuj i zastosuj jeden akumulator o większej pojemności,
Pod siedzenie zmieścisz nawet 320Ah,
Energoblok ustaw na GEL
Aby doradzić w innych tematach to napisz jakie podwozie, jaka przetwornica (moc) i gdzie(odległość od aku)
I do tego dopasuj solary |
Ostatnio zmieniony przez papamila 2025-06-29, 20:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
ZaBsI
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Hymer T578
Dołączył: 29 Cze 2025 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2025-06-29, 20:03
|
|
|
Podwozie na Ducato 2013 rok, zabudowa Hymer. Wiem, że mogę wsadzić jeden większy pod fotel, ale tam mieści mi się fajnie ładowarka 230V/12V i akumulator, natomiast pod energoblokiem czyli pod tak zwaną salonką "L" mieści mi się drugi akumulator. Odległość od akumulatora pod siedzeniem do tego pod energoblokiem to max. 1,5m. Przetwornica będzie 2000/4000.
U kolegów na niemieckim forum znalazłem trochę informacji na ten temat i zrobiłem już dokładniejszy schemat. Wygląda na to, że takie połączenia będą działały ok. Pozostanie tylko dobrać do tego panel i regulator Mppt (myślę, że może nawet 50A)
EBL 99 LifePo4.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 14 raz(y) 230,3 KB |
|
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 121/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2025-06-29, 20:15
|
|
|
2 akumulatory ( nie wiem jakie planujesz) to 2x więcej problemów, |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|