Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-10-31, 07:31   

Czy komplementy wpływają na cenę?
A jeśli tak, to (+) czy (-) ?
Bo nie wiem czy zamilknąć czy się rozwinąć w... :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
frólik 
zaawansowany


Twój sprzęt: Frólikowóz
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2014
Piwa: 28/30
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2019-10-31, 07:33   

Postawiłbym Ci Arku piwo, ale mi się już znudziło :wyszczerzony:
_________________
Buduje się następny...
Burstner Ixeo time 585
Frólikowóz 2014
Knaus Sun Traveller 2005
Bavaria i71 2008

www.campervan.pl
https://www.facebook.com/budowakamperow/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/177
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2019-10-31, 20:40   

Bronek napisał/a:
Czy komplementy wpływają na cenę?
A jeśli tak, to (+) czy (-) ?
Bo nie wiem czy zamilknąć czy się rozwinąć w... :wyszczerzony:


lepiej milcz jak do Świstaka mówisz... ;)

frólik napisał/a:
Postawiłbym Ci Arku piwo, ale mi się już znudziło :wyszczerzony:


no właśnie... nie budujesz Świstaku kampera międzygalaktycznego to nuda... ;)
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
frólik 
zaawansowany


Twój sprzęt: Frólikowóz
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2014
Piwa: 28/30
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2019-10-31, 21:07   

robba napisał/a:
no właśnie... nie budujesz Świstaku kampera międzygalaktycznego to nuda...


... ech :spoko
_________________
Buduje się następny...
Burstner Ixeo time 585
Frólikowóz 2014
Knaus Sun Traveller 2005
Bavaria i71 2008

www.campervan.pl
https://www.facebook.com/budowakamperow/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
frólik 
zaawansowany


Twój sprzęt: Frólikowóz
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2014
Piwa: 28/30
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2019-10-31, 21:09   

Generalnie chodziło o to że piwo należy się praktycznie za każdy wpis Świstaka, trzeba wprowadzić możliwość postawienia np. "balon wina" :szeroki_usmiech
_________________
Buduje się następny...
Burstner Ixeo time 585
Frólikowóz 2014
Knaus Sun Traveller 2005
Bavaria i71 2008

www.campervan.pl
https://www.facebook.com/budowakamperow/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/177
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2019-11-01, 10:27   

frólik napisał/a:
robba napisał/a:
no właśnie... nie budujesz Świstaku kampera międzygalaktycznego to nuda...


... ech :spoko


frólik napisał/a:
Generalnie chodziło o to że piwo należy się praktycznie za każdy wpis Świstaka, trzeba wprowadzić możliwość postawienia np. "balon wina" :szeroki_usmiech


wiem, zrozumiałem, Świstak zapewne też... :)
A do tego wirtualnego balonu wina trzeba mieć mocną wirtualną wątrobę....

Sorki za offtopic
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2019-11-03, 09:37   

Przez te Wasze komplementy wpadnę w samozachwyt uzupełniony alkoholizmem.... Zaiste, Królewska to kombinacja...

Na stole bodaj już dziesiąta wersja projektu. Testowane były różne elementy wykonawcze, różne algorytmy uśredniania odczytywanych danych, różne sposoby zabezpieczenia się przed gwałtownymi wzrostami prądów itd, itp... Zamówiłem też drivery FETów w układzie "superdiody" LTC4412 ale nie przyszły, więc póki co temat odpuściłem. Jako elementy wykonawcze zdecydowałem się finalnie na tranzystory MOSFET z kanałem typu P aby definitywnie przerzucić całą część wykonawczą urządzenia w gałąź dodatnią i zapewnić wszystkim urządzeniom wspólną masę. Póki co dobrze sprawują mi się 74 amperowe tranzystorki IRF4905 o maksymalnym napięciu zwrotnym 55V - w obwodzie akumulatora nadwoziowego i akumulatora rozruchowego zastosowałem po dwie sztuki połączone przeciwsobnie, a w ukłądach wykonawczych (grzałka akumulatora, bojler, pompka wody, oświetlenie, wyjście dodatkowe) po jednym. Dla bezpieczeństwa wszystkie tranzystory są odseparowane elektrycznie od mikrokontrolera i sterowane za pomocą światła. Włąściwie przez zastosowanie tych kilku tranzystorów zrobił się kompletny energoblok... Jakoś tak samo wyszło... Dziś kończę lutować płytkę prototypową, upycham to wszystko w pudełku i oddaję na testową służbę koledze z naszego forum - zobaczymy co się zepsuje... Szkoda że nie ma telefonu z androidem, bo można by udoskonalone wersje oprogramowania ładować bezpośrednio z telefonu do mikrokontrolera...

Ja z kolei czuję wciąż pewien niedosyt, denerwuje mnie że muszę polegać na zewnętrznych układach BMS które włąściwie nie wem co robią... Największym problemem jest precyzyjny odczyt napięć poszczególnych cel. Okazuje się że jest dostępny bardzo fajny przetwornik analogowo-cyfrowy MCP3424 który ma cztery ciekawe cechy:
1. pobór prądu w stanie czuwania 0,000000003A
2. maksymalna rozdzielczość próbkowania 18 bit co daje najmniejszą różnicę napięcia jaką wychwyci równą 0,000015V
3. cztery wejścia pomiaru napięcia, ale cztery wejścia różnicowe bez wspólnej masy
4. wyjście danych poprzez magistralę I2C.
Wygląda obiecująco bo nie jest prądożerny, a po programowym zmniejszeniu rozdzielczości do 12 bitów i ustawieniu wewnętrznego wzmacniacza na wartość 1,0 zapewni nam 240 pomiarów na sekundę przy precyzji pomiaru poniżej jednej tysięcznej wolta. Co jeszcze ważniejsze - zakres pomiarowy wynosi od -4,096 do +4,096 volta na każde wejście. Oznacza to że możemy pod każde wejście bezpośrednio podłączyć celę naszego akumulatorka LiFePO i nie potrzeba żadnych dzielników wprowadzających jakieś błędy pomiarowe. Możemy już realizować podstawową funkcję BMS czyli nadzorowanie każdej celi z osobna. Teraz przydałoby się jeszcze zmajstrować balanser, najlepiej też pracujący na tej samej magistrali....
Okazuje się że nie jest to jakiś wielki problem... Mamy gotową płytkę Adafruit PCA9685 pomyślaną jako sterownik 16 serwomechanizmów do małych robotów budowanych przez duże dzieci, ale jest to układ o tyle ciekawy że ma 16 wyjść sterowanych przez magistralę I2C. Mało tego - są to wyjścia PWM o rozdzielczości 12 bitów. Co to oznacza? Ano tyle że nasz balanser nie tylko będzie mógł włączać rozładowywanie poszczególnych cel, ale bedzie to proces który można regulować i to płynnie, no może nie całkiem płynnie, ale w 4 tysiącach poziomów.... Takiej funkcjonalności nie zapewnia wiele urządzeń fabrycznych..... Ale to za chwilkę. Póki co trzeba pomyśleć jak wysterować elementy wykonawcze które podłączą do odpowiedniej celi rezystor na którym nadmiar energii zamieni się w ciepło? I tu znów z pomocą przychodzi nam światło....
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Ostatnio zmieniony przez Świstak 2019-11-03, 09:53, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-11-03, 09:41   

Nie widzualem, ze można być tak mądrym i być członkiem CT :oops:
Jakos to mi nie pasuje :bajer patrząc na siebie :mrgreen:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2019-11-03, 10:00   

Bronek napisał/a:
Nie widzualem, ze można być (...) mądrym i być członkiem CT


Masz Ty Broniu wiele talentów, ale umiejętność robienia sobie wrogów bije wszsytkie inne na głowę! :haha:
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-11-03, 10:02   

Dopisalem dlatego drugie zdanie.. po kilkuminutowej refleksji :lol:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2019-11-03, 10:05   

Mam taką moc, że mogę całkiem niedrogo usunąć te posty zanim pod Twoim domem pojawi się grupka nieznajomych z pochodniami.... :mikolaj
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2019-11-03, 10:30   

Zostaw na jakiś czas. Jak nie Mędrcem, to może zostanę Męczennikiem


Ps. Ale proponuję aby właśnie posprzątać ten ARCYWAŻNY wątek i to co nie merytoryczne przenieść lub wywalić

To jeden z ważniejszych tematów :?: Chyba przełomowy. Gdybym wiedział że "nowe nadchodzi" nie brał bym drugiego akumulatora i do niego instalacji. Gdyz cena tego "fabrycznego updatu" jest spora.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2019-11-03, 14:42   

Zadzwonił do mnie jeden z forumowiczów i pytał mnie o ten projekt... Nie umiałem mu wytłumaczyć jak to będzie wyglądać, więc pokażę.... Wiem że koszmar, ale nie ma jeszcze sensu robić płytki bo wciąż jeszcze wiele zmian... Może 25 wersja będzie się nadawać do pokazania bez wstydu....

_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2019-11-04, 10:20   

Kolejne telefony i kolejne pytania...
Tym razem pytanie o prądy ładowania i regulację. Po co ograniczać? Ano nie tylko po to aby nie pobierać ogromnych ilości energii z akumulatora rozruchowego...
Wartość prądu ładowania akumulatora litowego który nasz układ ma za zadanie wymusić zależy od kilku czynników: po pierwsze od parametrów przyłączonego akumulatora litowego i maksymalnych parametrów naszego regulatora, po drugie od napięcia w instalacji samochodowej - nie możemy wziąć za dużo aby nie zabrakło dla innych odbiorników, a poza tym musimy pamiętać że baterie litowe wezmą wszystko co można i w każdych warunkach, po trzecie problemem może się okazać sam alternator który jest dość prostą konstrukcją i w odróżnieniu od prądnicy jest nam w stanie dostarczyć dużo energii już przy niskich obrotach. To dobrze bo nie musimy "gazować motoru" aby "światła dobrze dawały" ale niestety też i źle, bo całe chłodzenie zapewnia wentylator samego alternatora i przy niskich obrotach jego wydajność może się okazać zbyt mała. W nowoczesnych samochodach niektóre układy są w stanie w pewnych sytuacjach ograniczyć prąd ładownia wysyłając odpowiednie komendy do regulatora napięcia (niskie obroty, przegrzanie alternatora) ale w innych my musimy o to zadbać. Zrobimy to na dwa sposoby - po pierwsze będziemy monitorować precyzyjnie napięcie instalacji rozruchowej co da nam jako-taką orientację co się tam dzieje i ile można pobrać, a dla tych którym będzie się chciało położyć pod samochodem i przymocować do alternatora czujnik temperatury - regulacja prądu ładowania uwzględniająca temperaturę alternatora. Jest to jeden z powodów dla których do energobloku można dołączyć kilkadziesiąt czujników temperatury.... Uprzedzam kolejne pytanie dlaczego nie zamontować kolejnego czujnika prądu płynącego z alternatora i nie pobierać informacji z alternatora o aktualnych obrotach silnika? Oczywiście można, ale w nowych autach oznacza to utratę gwarancji, a w starych to narażenie naszych konstrukcji na sól i wodę, więc jest to proszenie się o kłopoty. Łatwiej nam będzie te informacje pobrać z samochodowej instalacji CAN czyli najprościej wpiąć się wtyczką w złącze ODB, ale o tym już w następnym odcinku....

_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-11-04, 17:15   

Świstak napisał/a:
Dziś kończę lutować płytkę prototypową, upycham to wszystko w pudełku i oddaję na testową służbę koledze z naszego forum - zobaczymy co się zepsuje... Szkoda że nie ma telefonu z androidem, bo można by udoskonalone wersje oprogramowania ładować bezpośrednio z telefonu do mikrokontrolera...


Czy interfejs szeregowy będzie dostępny (czy piny interfejsu szeregowego są już wykorzystane)? Będą lobbował za dodaniem maliny w wersji rozszerzonej projektu. Po I2C można zrealizować standardową działalność operacyją (wymiana danych), po interfejsie szeregowym można programować układ (jeśli będzie wspierał interfejs szeregowy) z maliny - tak jak przez BT. Otwiera to nowe możliwości dla twórcy i użytkowników. Zakładam, że w fazie dojrzewania produktu będzie pojawiała się potrzeba częstszego uaktualniania oprogramowania sterownika. Malina z dostępem do internetu może automatycznie wgrywać nowe updaty (tak jak upgrade softu w Teslach :) ) Malina w moim systemie ma stałe połączenie z internetem co kosztuje 10PLN rocznie (koszt przedłużenia ważności SIM'a na kolejny rok). Ilość danych jakia jest wymieniana z zewnętrznym serwerem jest tak mała, że obcięty transfer (16 KBitów/s z tego co pamiętam) wystarcza - nie ma ograniczenia na ilość przesyłanych danych.

Taki scenariusz przyszedł mi do głowy - Bronek wymyśla nową funkcję systemu, którą można zrealizować bez zmian w hardware - dzieli się pomysłem ze Świstakiem - chwila programowania i nowa wersja softu dla sterownika jest udostępniana - maliny ściągają automatycznie update i wgrywają do sterowników.
Parafrazując klasyka - to były energoblok na miarę naszych możliwości :)

Tworząc połączenie VPN z maliną (autoryzowane przez użytkownika) można mieć zdalny dostęp do mailiny z dowolnego miejsca - można wykonać akcje diagnostyczne sterownika i maliny na odległość - ja taki zdalny dostęp do maliny zaimplementowałem w moim projekcie.

Zastanawiałem się np. jak zostanie zrealizowana konfiguracja adresów termometrów w docelowym systemie. Każdy termometr posiada swój unikalny adres. Ktoś, kto po czasie zdecyduje się na dołożenie termometru i grzałki np do zbiornika ciepłej wody będzie w stanie dołączyć go (termometr) do magistrali I2C poprzez proste połączenie, ale sterownik musi wiedzieć, że termometr o adresie XXXX mierzy temperaturę właśnie wody - wymaga to zmiany w konfiguracji sterownika, którą oczywiście można wykonać na wiele sposobów. Jedną z metod to np. automatyczne wykrycie pojawienie się nowego czujnika, wybór przez użytkownika funkcji czujnika (pomiar temperatury wody) na stronie www generowanej przez malinę i generowanie nowej wersji softu dla sterownika przez malinę lub wysłanie requesta o udostępnienie nowej wersji softu dla konkretnego sterownika (wszystko oczywiście realizowane automatycznie za wyjątkiem wskazania przez użytkownika nowej funkcji czujnika).

Pewnie wielu zastanawia się po co to wszystko i czy trzeba mieć internet w energobloku - odpowiadam - nie trzeba, ale można :)

Świstak napisał/a:

Uprzedzam kolejne pytanie dlaczego nie zamontować kolejnego czujnika prądu płynącego z alternatora i nie pobierać informacji z alternatora o aktualnych obrotach silnika? Oczywiście można, ale w nowych autach oznacza to utratę gwarancji, a w starych to narażenie naszych konstrukcji na sól i wodę, więc jest to proszenie się o kłopoty. Łatwiej nam będzie te informacje pobrać z samochodowej instalacji CAN czyli najprościej wpiąć się wtyczką w złącze ODB, ale o tym już w następnym odcinku....

Ja właśnie podłączyłem się maliną do magistrali CAN przez złącze ODB - moja malina wymienia dane z interfejsem ODB przez BT. Działa stabilnie - obecnie rejestruję obroty silnika, prędkość, temperaturę płynu chłodzącego, obciążenie silnika, poziom paliwa, ilość przejechanych kilometrów. Zakładam, że także planujesz wymianę danych po BT, ale bezpośrednio przez układ BT sterownika.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***