|
|
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie. |
Autor |
Wiadomość |
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-20, 15:51
|
|
|
Dzięki za miłe słowa.
Chwila emocji i siedzi akumulator pod siedzeniem, wpasowany prawie bez luzu tylko jeszcze muszę obmyślić jak go unieruchomić
Niespodziewanie mam klienta na ołowiowy akumulator, dobry bo ma tylko nieco ponad rok.
Ten przycisk włącznika przeniosłem w gotowy już ale za duży otwór w podstawie siedzenia, wytoczyłem aluminiową redukcję i trzyma się.
Prostownik ładuje ok. 15A to jego nominalny prąd, ma co robić ale jest tylko ciepławy.
aku7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 4 raz(y) 500,9 KB |
aku8.jpg
|
|
Plik ściągnięto 3 raz(y) 199,6 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 10:15
|
|
|
Podłączony i ładuje, doszedł już do deklarowanych 280Ah i 100% ale dalej ciągnie prąd a nie ma już przyrostu wskazań pojemności. Napięcie jeszcze rośnie. Jak określić rzeczywistą pojemność?
aku10.jpg
|
|
Plik ściągnięto 0 raz(y) 172,85 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-03-21, 12:15
|
|
|
On się sam kalibruje przy ładowaniu . To co pokazuje że 280Ah i 100% naładowania to nie jest na ten moment prawda bo masz napięcie ogniw w okolicach 3,47V, a 100% jest przy 3,65V.
To działa tak że BMS przyjmuje za 100% najwyższy poziom naładowania jaki zarejestrował.
Po to robi się m.in top balanse, aby to wykalibrować .
Podobnie z pojemnością . Ogniwa masz 280Ah więc BMS zakłada że jak jest 100% to jest równoznaczne z 280Ah.
Jak go będziesz dalej ładował (tylko mniejszym prądem tak z 1-2A bezpiecznie) to będzie cały czas pokazywał 100% i 280Ah , ale napięcie na ogniwach będzie rosło . Potem jak rozładujesz i naładujesz ponownie to przy tym napięciu 3,47V co masz teraz nie będzie już pokazywał 100% tylko powiedzmy 98% i odpowiednio mniej Ah.
Jak chcesz porządnie zrobić top balanse to ustaw napięcie odcięcia na 3,65V (a jak będziesz ładował małym prądem i masz czas aby to pilnować to nawet 3,7V) i doprowadź do stanu w którym każde z ogniw ma te 3,65V (+/- 0,02V) i wtedy będziesz miał pewność że wszystkie są równiutko naładowane i że to jest prawdziwy poziom 100%
Potem do normalnej pracy możesz dla bezpieczeństwa zmienić napięcie odcięcia na 3,55-3,6V, ale ten jeden raz na początku dokręć je do maxa czyli 3,65V.
Jak Ci tam w trakcie ładowania i balansowania na moment któreś przeskoczy powyżej 3,65V to się nie bój , bo nawet 3,8V na chwilę nie zrobi krzywdy.
Ważne że tę końcówkę ładować małym prądem na poziomie prądu balansera. Chodzi o to , że one będą się na końcówce mocno rozjeżdżać (to jest właśnie ta równica w poziomie naładowania poszczególnych ogniw , którą trzeba zniwelować) i dobrze jak balanser będzie w miarę nadążał . Jak dasz duży prąd to to najmocniej doładowane ogniwo dojedzie do 3,65V dużo szybciej jak pozostałe i BMS wyłączy ładowanie. Potem będzie trzeba czekać aż balanser nadgoni i napięcie spadnie i będzie można znowu ładować . W ten sposób do grudnia nie zbalansujesz
Myślę że wystarczająco jasno |
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 12:27
|
|
|
Dzięki joko. Wyjaśniłeś to dokładnie.
|
_________________
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-03-21, 12:35
|
|
|
Taka jeszcze drobna "errata" bo zauważyłem że tam masz nie 3,47V tylko rozrzut od 3,41V do 3,44V. Przy tym napięciu oznacza to mniej więcej tyle to najsłabsze ogniwo jest około 2-3% niedoładowane w stosunku do tego najmocniejszego. Przy pojemności 280Ah to wiele godzin pracy dla balansera, a i tak nie zbalansuje na 100% bo nawet jak wszystkie osiągną powiedzmy te 3,44V to balanser się wyłączy, ale dalej nie będą zbalansowane na 100%.
Jeszcze jedna rzecz , żeby była jasność w temacie. Oczywiście możesz to zostawić już tak jak jest i akumulator będzie działał prawidłowo i nic mu nie powinno się stać, bo rozmawiamy jedynie o jakichś pojedynczych procentach , które w normalnej pracy nie mają znaczenia (nigdy nie użyjesz pełnych 100% pojemności , więc braku 1 czy 2% nigdy nie odczujesz)
Mówimy o doprowadzeniu do stanu idealnego bardziej pewnie dla własnej satysfakcji niż faktycznej potrzeby
Ważne w sumie jest tylko to, aby ogniwa były na tyle wyrównane , aby w zakresie napięć w których będą normalnie użytkowane balanser nie działał (bo to powoduje nierównomierne zużycie, które będzie pogłębiało się w czasie).
Ogniwa mają się po prostu równo ładować i równo rozładowywać , a to jest zachowane przy normalnej pracy bo połączone są szeregowo .
Balanser w czasie kiedy działa jedne ogniwa ładuje drugie rozładowuje i tutaj dochodzi do zaburzenia cykli i jest to proces który pogłębia się w czasie (im silniej działa balanser tym bardziej ogniwa się rozjeżdżają i koło się zamyka) |
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 15:45
|
|
|
joko napisał/a: | Taka jeszcze drobna "errata" bo zauważyłem że tam masz nie 3,47V tylko rozrzut od 3,41V do 3,44V. |
Ale to o rząd wielkości są inne cyfry mam 3,447V a rozrzut od 3,441V do 3,447V. Czy to jest ok czy balansować do +-0,002V czy jak pisałeś do +- 0,02V bo to spora różnica.
|
_________________
|
|
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2024-03-21, 16:22
|
|
|
Tak jak pisał Joko - można być perfekcjonistą i zrobić top balans. Dla mnie różnica w ogniwach trzecia liczba po przecinku jest ok.
I jeszcze jedno jeśli chodzi o rzeczywistą pojemność baterii. Sam BSM nie powie dokładnie jaką jest rzeczywista pojemność. Może być tak że będzie to 280 Ah ale mogą też być rozbieżności. Aby to sprawdzić używa się specjalnego urządzenia do rozładowania naładowanej na full baterii.
Tester pojemności akumulatorowy
https://a.aliexpress.com/_EvPnBHj
Można też sprawdzić pojemność rozładowując akumulator bocznikiem np TK 15
https://a.aliexpress.com/_EHB0Ux3
Bocznik informuje nas takze o tym jakie prądy przepływają przez akumulator oraz ile mamy w nim pojemności oraz ile czasu przy danym obciążeniu / ładowaniu - potrzeba aby go na full naładować lub rozładować. Bardzo pożyteczne urządzenie.
Przy zakupie trzeba uwzględnić max prąd / stąd boczniaki 50A , 100 A i 350 A/ oraz długość kabla do wyświetlacza. Jego zaletą jest też to że jeden rzut oka i wiesz co dzieje się z akumulatorem . Piszę o TK 15 ale są też boczniki innych firm. Zasada pracy ta sama. |
|
|
|
|
peja76
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Roller team
Dołączył: 21 Sty 2023 Piwa: 5/12 Skąd: Oborniki Wlkp
|
Wysłany: 2024-03-21, 16:58
|
|
|
Można też sprawdzić pojemność rozładowując akumulator bocznikiem np TK 15
https://a.aliexpress.com/_EHB0Ux3
Bocznik informuje nas takze o tym jakie prądy przepływają przez akumulator oraz ile mamy w nim pojemności oraz ile czasu przy danym obciążeniu / ładowaniu - potrzeba aby go na full naładować lub rozładować. Bardzo pożyteczne urządzenie.
Przy zakupie trzeba uwzględnić max prąd / stąd boczniaki 50A , 100 A i 350 A/ oraz długość kabla do wyświetlacza. Jego zaletą jest też to że jeden rzut oka i wiesz co dzieje się z akumulatorem . Piszę o TK 15 ale są też boczniki innych firm. Zasada pracy ta sama.[/quote]
Miałem ten bocznik, zły nie jest , ale żeby go zamontować trzeba powiercić otwory, brak możliwość podglądu w różnych miejscach....
Teraz mam tego z linku i stwierdzam że lepszy, w czasie jazdy mogę sobie w tel sprawdzić co i jak, nawet leżąc w wyrku......
Ps. nawet przy sprzedaży kampera nie ma problemu z demontażem.
https://allegro.pl/oferta/monitor-akumulatora-z-bluetooth-victron-12v-500a-13533367262 |
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2024-03-21, 17:16
|
|
|
Victron jest ok - tylko cena jak do tego doliczysz wyświetlacz to już wychodzi drogo. A bez wyświetlacza trochę słabo, bo w sumie masz to samo co podgląd na aplikacji BMS. Ja tam wolę mieć niezależny wyświetlacz. Rzut oka i wiem.
Jeszcze jest Juntek. Trochę więcej możliwości. Bo ma też Bluetooth.
https://a.aliexpress.com/_Exb3not |
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 17:17
|
|
|
Się naładował i trochę go rozładowuję, chyba się "wybalansował" bo różnica waha się 0,001-0,002V.
Bocznik to fajna rzecz ale w tej mojej aplikacji pokazuje ile prądu wpływa i ile wypływa z akumulatora więc nie widzę w tym przypadku sensu.
Edit: Każdy ma w domu już niepotrzebny smartfon można tam dać apkę i zasilacz, przestawić na ciągłe wyświetlanie i jest darmowy ekranik.
aku11.jpg
|
|
Plik ściągnięto 0 raz(y) 171,01 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 454/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-03-21, 19:02
|
|
|
Skwarek napisał/a: | Się naładował i trochę go rozładowuję, chyba się "wybalansował" bo różnica waha się 0,001-0,002V.
|
Chyba jednak nie do końca ..... i chyba jednak nie do końca zrozumiałeś zasadę
Może za bardzo chcę wyjaśnić i za dużo piszę
Nie mam na szybko pod ręką charakterystyki ogniwa LiFePO4 która pokazuje przy jakim poziomie naładowania jakie napięcie jest na ogniwie , ale jak poszukasz to znajdziesz.
W uproszczeniu w zakresie 0-10% napięcie szybko rośnie od granicznych 2V do ok.3V (czyli 1V na zaledwie 10% pojemności), potem w zakresie 10-90% krzywa się spłaszcza i 80% pojemności to tylko ok.0,3V wzrostu (a w pewnym zakresie jest wręcz płaska, czyli ładowanie ani rozładowania praktycznie nie zmienia napięcia) Ostatnie 10% (90-100) to znowu szybki wzrost od ok. 3,3 do 3,65V (oczywiście wszystko w dużym uproszczeniu jedynie dla zobrazowania)
Jeśli patrzysz na różnicę napięć między ogniwami przy niższym napięciu , które jest już na "płaskiej" części charakterystyki to nie jesteś w stanie stwierdzić czy są one dobrze zbalansowane . Ogniwa różniące się 1-3% naładowania będą miały w tym zakresie praktycznie identyczne napięcia .
Różnica 0,002V przy napięciu na poziomie 3,300V może oznaczać, że jedno ogniwo będzie naładowane powiedzmy w 80% , a drugie w 83%
Te różnice uwidaczniają się dopiero na końcówce ładowania, dlatego top balanse robi się jak sama nazwa wskazuje w tych górnym krańcowym zakresie , bo dopiero tam jest to do uchwycenia.
Jeśli uda Ci się uzyskać różnicę rzędu max 0,002V (tak pomyliłem się w poprzednim wpisie o jedno miejsce po przecinku) , ale przy napięciu 3,65V , to przy napięciu na poziomie 3,3V i niżej wszystkie ogniwa będą miały takie samo napięcie do trzeciego miejsca po przecinku.
Ta różnica rzędu powiedzmy 3% nie ma większego znaczenia jeśli z baterii korzystasz w zakresie 10-90%, bo tam tego nawet nie zauważysz, ale jeśli faktycznie chcesz użyć całą jej pojemność (czyli ładować do pełna i rozładowywać do zera) to te 3% zamienią się w 6%, bo utnie Ci 3% na dole i 3% na górze
Ponieważ ogniwa połączone są szeregowo to te 6% odnoszą się nie do pojemności tego najsłabszego ogniwa a całej baterii (pojemność baterii jest taka jak pojemność najsłabszego ogniwa) |
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 19:23
|
|
|
Dzięki, to pierwsze koty za płoty. Pod koniec ładowania 3,65V różnice wynosiły 0,001-0,003V (to się zmieniało) i BMS zaczął wyłączać i włączać ładowanie i tak w kółko co 2-3minuty. Wtedy ładowanie wynosiło około 2A nie mogłem ustawić w ładowarce mniej. No chyba, że to można zrobić w aplikacji, nie sprawdzałem. Po wyłączeniu ładowania napięcie akumulatora szybko samoistnie spada o jakieś 0,2V do 14,4V
Masz rację przy 95% wszystkie cele są identyczne.
Uznałem, że naładowany |
_________________
|
|
|
|
|
|
Voku
zaawansowany
Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016 Piwa: 5/8 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2024-03-21, 20:38
|
|
|
W JK masz też tutaj podaną pojemność rzeczywistą. Jak rozładowywałem jednorazowo na DL24 to pokryło się to w 100% w DL 309Ah i w JK podobnie
Ja ustawiłem mniejsze progi dla ogniw bo i tak bezsensu ładować do końca bo przyrost pojemności jest już znikomy. Nawet się zastanawiam czy jeszcze nie zmniejszyć do jakiś 13,60V
Poprawiłem też swój setup.
Screenshot_20240310_212605_BMS ghj.jpg
|
|
Plik ściągnięto 0 raz(y) 251,46 KB |
Screenshot_20240321_203208_BMS.jpg
|
|
Plik ściągnięto 0 raz(y) 419,43 KB |
20240320_210819.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7 raz(y) 270 KB |
|
|
|
|
|
Skwarek
weteran
Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 4 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 243/90 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-03-21, 21:16
|
|
|
Nie mam sztucznego obciążenia i rozładowuję zwyczajnie, będzie to trochę trwało bo po włączeniu wszystkich odbiorników to ledwie 80W. i zjadło mi do tej pory 9%.
Myślałem, że ogrzewanie trumą zabierze trochę prądu na wentylator a to tylko 9W. Zostawię to na noc a jutro coś obmyślę jak to bardziej obciążyć.
Kurczę, teraz za dużo prądu
Ciekawy jestem jaka może być rzeczywista pojemność.
|
_________________
|
|
|
|
|
|
chris_66
weteran
Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 23 Cze 2007 Piwa: 15/36 Skąd: warszawa
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|