Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 88/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2020-09-06, 16:10   

Banan ma racje- samolotem bedzie kłopot
szacuję koszt wysyłki kurierskiej na ok 25-40€
podaj adres pocztowy to bede mógł wycenic.
idzie 4 dni
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
polaris20 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Fiat 2.5 D Hymer 55
Nazwa załogi: Drużyna J&J Joanna i Jacek
Dołączył: 14 Sie 2012
Piwa: 2/3
Skąd: Szczecin-Dziwnówek
Wysłany: 2020-09-07, 19:57   

Calle Ulpiano Blanco, 81, 41020 Sevilla, Hiszpania
_________________
Zapraszamy do naszego skromnego Bursztyna w Międzywodziu. Tani camping 200m od morza. osrodekbursztyn.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 88/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2020-09-07, 20:51   

koszt wysyłki to 30 EUR
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 59/18
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2020-09-08, 06:54   

papamila napisał/a:
100 -15kg
130 - 20,5kg


To jeszcze do pełni szczęścia brakuje wymiarów.
Będę wdzięczny!
_________________
http://www.przezswiat.eu
https://www.fb.com/PrzezSwiat.eu
https://www.instagram.com/przezswiat.eu/
https://www.youtube.com/c...e-_Knza5jQOXCKg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
YAN 
weteran


Twój sprzęt: Trafic 2,0 115 dci 2007
Dołączył: 23 Wrz 2011
Piwa: 22/3
Skąd: Mazowsze
Wysłany: 2020-09-08, 07:00   

https://www.elektryklegnica.eu/akumulatory
_________________
Yan
Mam swój mały świat hen za morzem smutków, za górami marzeń tam.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=11537
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 88/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2020-09-08, 09:13   

100 Ah -350 x 171 x 206 mm
130 Ah -350 x 171 x 258 mm
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 33/16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-09-23, 22:34   

Odgrzewam temat - zamierzam zakupić aku LiFePo4 (z BMS'em) i wstawić go do istniejącej instalacji w kamperze w miejsce kwasiaka. Nie chcę jakoś drastycznie ingerować w istniejącą instalację i zastanawiam się, czy w przypadku mojej instalacji będzie to bezpieczne. Rozkminiam następujące zagadnienia:

1. Mój alternator jest "inteligentny" i czasami podaje ponad 15V (w fazie wyrównywania cel) - z opisu BMS'a wynika, że ma on zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem ładowania - uznaję więc, że ten problem załatwi BMS.

2. Ładowanie z solara - sterownik ładowania ma trzy tryby pracy - mogę przestawić go na napięcie 14,3V - problemu nie ma

3. Ładowanie ze słupka także nie będzie problemem - obecna ładowarka ma przełącznik trybu pracy i mogę ją przestawić na napięcie 14,3V - daje max 16A

4. Ze względu na konstrukcję istniejącego energobloku chciałbym ograniczyć max prąd jaki może popłynąć przez energoblok w trakcie ładowania z alternatora. Dzisiaj sprawdziłem, że energoblok ma 70 amperowy przekaźnik łączący obwód alternatora (aku rozruchowego) z instalacą zabudowy. Chciałbym, aby maksymalny prąd jaki popłynie przez energoblok w trakcie ładowania nie przekraczał 40A (zakładam, że w trakcie jazdy zazwyczaj pracuje lodówka [16A], reszta [24A] ładuje akumulator pokładowy). Obecna instalacja poprowadzona jest przewodami o średnicy 10mm2 - połączenie akumulator samochodowy -> energoblok (jakieś 2m), energoblok-> akumulator pokładowy (około 1m). Teraz pytanie: czy ten przekrój i długość przewodów będzie wystarczająca i bezpieczna? Potrafię wyliczyć rezystancję przewodu, ale nie wiem jaka ona powinna być, aby przewód działał za skuteczny ogranicznik prądu podczas ładowania z alternatora (przy założonej wartości 40A). Podpowie ktoś?

Może jeszcze jest coś, na co powinienem zwrócić uwagę.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 82/6
Skąd: WGM
Wysłany: 2020-10-14, 09:29   

Gdyby ktoś planował super-cap/super-kondensator jako rozruch zamiast akumulatora to aktualnie jest dobra oferta na ali:

https://pl.aliexpress.com/item/1005001505437412.html
Przynajmniej na fotce jest oryginalny nesscap, ilość 6szt czyli tyle ile potrzeba z przesyłką za 340pln,

Do tego trzeba jeszcze dołożyć balancer w ilości szt 3 za 115pln i mamy komplet do odpalania dizla :)
https://pl.aliexpress.com/item/1005001548921149.html
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
joko 
weteran


Twój sprzęt: Mobilvetta
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 230/14
Skąd: Andrychów
Wysłany: 2020-10-14, 19:13   

Miałem budować , ale w międzyczasie kupiłem gotowca , który sprawdził się idealnie.

Mam wersję 1600 , taką jak np. tu :

https://allegro.pl/oferta/ideal-ultra-starter-1600-urzadzenie-rozruchowe-12v-9544615228

, ale do rozruchu kampera wystarczy spokojnie mniejsze:

https://allegro.pl/oferta/ideal-ultra-starter-700-urzadzenie-rozruchowe-12v-6557046978

To mniejsze kosztuje mniej więcej tyle co części , a ma tę zaletę, że jest gotowe do użytku.

Mam sporą baterię LiFePO4 i cały dach solarów, więc sytuacja w której padło by to do zera jest nierealna . Na naładowanie startera do rozruchu prądu nie braknie, więc wożenie aku rozruchowego ważącego kilkadziesiąt kilogramów mija się z celem.

Polecam takie rozwiązanie, nieważne czy kupne czy samoróbkę .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
RadekNet 
stary wyga


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 16/48
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2020-10-14, 19:50   

joko napisał/a:
Miałem budować , ale w międzyczasie kupiłem gotowca , który sprawdził się idealnie.


Podłączyłeś po prostu na stałe w miejsce akumulatora rozruchowego?

Jesli się to to rozładuje na postoju to wystarczy na minute-dwie połączyć go z akumulatorem zabudowy i odpalamy? A może w takim układzie przekaźnik ładowania akumulatora zabudowy jest zbędny (tzn łączymy się na stałe)?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
sławek w. 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 8/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-10-14, 21:33   

RadekNet napisał/a:
joko napisał/a:
Miałem budować , ale w międzyczasie kupiłem gotowca , który sprawdził się idealnie.


Podłączyłeś po prostu na stałe w miejsce akumulatora rozruchowego?

Jesli się to to rozładuje na postoju to wystarczy na minute-dwie połączyć go z akumulatorem zabudowy i odpalamy? A może w takim układzie przekaźnik ładowania akumulatora zabudowy jest zbędny (tzn łączymy się na stałe)?


Nie wiem czy tak się da, centralny zamek, alarm, przekaźniki, wycieraczki i wiele innych zasilane są z akumulatora pokładowego, chyba, że przerzucić to wszystko na pokładowy - nie wiem czy można. Może mały akumulator do podtrzymania funkcji życiowych samochodu? Może bypass jakiś - pomysłodawca pewnie się wypowie. Swoja drogą 20 kg z pokładu to zawsze coś. :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 33/16
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-10-14, 22:40   

sławek w. napisał/a:
Nie wiem czy tak się da, centralny zamek, alarm, przekaźniki, wycieraczki i wiele innych zasilane są z akumulatora pokładowego, chyba, że przerzucić to wszystko na pokładowy - nie wiem czy można. Może mały akumulator do podtrzymania funkcji życiowych samochodu? Może bypass jakiś - pomysłodawca pewnie się wypowie. Swoja drogą 20 kg z pokładu to zawsze coś. :ok


Zakładam, że joko zasila całą instalację samochodową z aku pokładowego (tak bynajmniej kiedyś napisał, że nosi się z takim zamiarem). Jeśli tak, to pytanie, czy za ograniczenie prądowe chroniące akumulator pokładowy służą przewody połączeniowe (odpowiednio długie), czy też zastosowano dodatkowe zabezpieczenia - jeśli to przewody to joko możesz napisać jak długie i jakie przekroje? Wyżej zadałem pytanie w tym temacie, ale nikt nie odpowiedział. Zrobiłem mały eksperyment - rozładowałem aku pokładowe do 11,7V i zmierzyłem prąd ładowania z alternatora. W mojej instalacji na początku ładowania pojawiło się 40A, które utrzymywało się przez kilkanaście minut. Przewód zasilający lekko zmienił temperaturę, ale nie był gorący. Bezpiecznik zabezpieczający aku pokładowe ma wartość 50A - być może konstruktorzy już dobrali takie przewody, aby w trakcie ładowania z alternatora nie popłynęło tam więcej niż może wytrzymać bezpiecznik, a może 40A wynika z ograniczenia akumulatora kwasowego i wstawienie LiFePo4 w miejsce kwasowego skończy się przepalaniem bezpiecznika.

Drugie pytanie dotyczy samego startera - czy tryb glow należy ręcznie włączać po każdym odpaleniu, czy też raz ustawiony jest pamiętany - chodzi o sytuację kiedy w zimie będą uruchamiane świece żarowe. Fajnie by było raz ustawić tryb i zapomnieć o istnieniu urządzenia.

W moim przypadku dochodzi jeszcze mały problem systemu start/stop, który moim zdaniem w kamperze jest zbędny - pewnie da się go wyłączyć na stałe interfejsem serwisowym.

Jeśli ograniczenie prądowe przewodami działa to podłączenie aku pokładowego pod instalację samochodową u mnie sprowadzi się do zrobienia mostka w energobloku - mostek łączący obwody pokładowy i samochdowy. Obecnie energoblok łączy przekaźnikiem te obwody wtedy, kiedy pracuje alternator - z jednym wyjątkiem - podpięcie do słupka. Przy podłączeniu do 230V energoblok nie łączy obwodów. Zrobienie stałego mostka nie będzie u mnie jednak problemem (przekaźnik stanie się zbędny) ponieważ ładowarka obecnie chroniona jest moim układem separatora (opisałem go tutaj https://www.camperteam.pl...pic.php?t=33059. Pojawienie się wyższego napięcia na akumulatorze spowoduje odcięcie obwodu ładowarki. Temat rozwojowy - będę drążył.
_________________
Marcincin
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 48/90
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2020-10-14, 23:18   

sławek w. napisał/a:
RadekNet napisał/a:
joko napisał/a:
Miałem budować , ale w międzyczasie kupiłem gotowca , który sprawdził się idealnie.


Podłączyłeś po prostu na stałe w miejsce akumulatora rozruchowego?

Jesli się to to rozładuje na postoju to wystarczy na minute-dwie połączyć go z akumulatorem zabudowy i odpalamy? A może w takim układzie przekaźnik ładowania akumulatora zabudowy jest zbędny (tzn łączymy się na stałe)?


Nie wiem czy tak się da, centralny zamek, alarm, przekaźniki, wycieraczki i wiele innych zasilane są z akumulatora pokładowego, chyba, że przerzucić to wszystko na pokładowy - nie wiem czy można. Może mały akumulator do podtrzymania funkcji życiowych samochodu? Może bypass jakiś - pomysłodawca pewnie się wypowie. Swoja drogą 20 kg z pokładu to zawsze coś. :ok


a może
https://allegro.pl/oferta/akumulator-cyclon-cell-d-hawker-2v-8637304280
i każdy z tych kondensatorów równolegle z jedną z cel
jak na rysunku... tanio nie będzie... ;)
ale nie trzeba balancera... :)
i jest większa pojemność. najlepiej do aku kable około metra żeby
zmniejszyć uderzenie prądu w aku...
taka lużna propozycja, zresztą kiedyś już zamieszczałem.
Akumulator o niewielkiej pojemności i z dużym kopem a do tego trzymającym napięcie ( na kondensatorze będzie spadać w miarę rozładowywania liniowo)

układ.JPG
Plik ściągnięto 1 raz(y) 31,99 KB

_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 18/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-10-15, 16:06   

Poproszę o radę jaki BMS kupić dla 4 ogniw 100Ah. Przewidywany maksymalny prąd odbioru nie powinien przekroczyć 100-120A. Najlepiej na tyle inteligentny, żeby odcinał ładowanie przy spadku temperatury poniżej zera. Czy warto iść w te rozwiązania z bluetooth-em, czy to tylko marketingowy wodotrysk?
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
stary wyga

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 82/6
Skąd: WGM
Wysłany: 2020-10-17, 14:19   

robba napisał/a:
a może
https://allegro.pl/oferta/akumulator-cyclon-cell-d-hawker-2v-8637304280
i każdy z tych kondensatorów równolegle z jedną z cel
jak na rysunku... tanio nie będzie...


Taniej a równie skutecznie będzie koło super kondensatorów dać akumulator z UPS 7-12Ah.
Tylko po co jeśli mamy kilka setek Ah na pokładowym i do tego solary ??

Będę próbował wyeliminować aku rozruchowe. Na połączeniu rozruch zabudowa obok cyrixa dam bocznik w postaci żarówki halogenowej 50 czy 100W/12V.
Takie rozwiązanie powinno skutecznie podtrzymać napięcie na superkondensatorze a podczas rozruchu ograniczyć pobór prądu z zabudowy.
Po odpaleniu auta cyrix zapnie ładowanie zabudowy omijając bocznik. Tyle teorii a praktyka pokarze czy to dobre rozwiązanie :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***