 |
|
Solar + dwa różne akumulatory |
Autor |
Wiadomość |
Marun
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mini kamperek - Jeep grand ;)
Dołączył: 12 Lut 2019 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2020-01-12, 13:51 Solar + dwa różne akumulatory
|
|
|
Planuję wyposażyć swojego Jeepka który służy mi od czasu do czasu za jeżdżący domek w panel solarny.
Poczytałem forum jednak nie znalazłem rozwiązania mojego nietypowego zapotrzebowania na prąd.
Instalacja solarna byłaby niezależna od samochodowej, zasilała by jakieś drobne oświetlenie oraz ładowanie baterii do sprzętu foto oraz lapka
Solar będę montował na relingach dachowych, przewody tak aby nie podziurawić dachu. Całość w każdej chwili demontowalna gdy niepotrzebna.
Policzyłem teoretyczną moc jakiej potrzebuję na zasilanie ładowarek do baterii sprzętu fotograficznego, tabletu, telefonu, małego oświetlenia.
Wyszło w sumie około 20 Ah dziennego zapotrzebowania co przy braku dobrej pogody daje 60Ah 3 dniowego zapotrzebowania.
Kalkulator policzył moc minimalną panelu na 100 Wat. Zastosował bym panel sztywny 100W oraz akumulator kwasowy szczelny czy też o zmniejszonym parowaniu (musi niestety stać wewnątrz samochodu) około 80AH.
Kolejnym odbiornikiem byłby na pewno czasem mniejszy akumulator żelowy (około 20-30Ah) używany do zasilania osprzętu fotograficznego, ładowany byłby prawdopodobnie co dwa, może trzy dni i tu zaczyna się problem, jak go ładować żeby to miało ręce i nogi.
Akumulatorek ten musi być szczelny żelowy - czasem noszę go w plecaku po terenie do zasilania sprzętu foto.
Czy wykorzystać ładowarkę akumulatorów podłączaną do przetwornicy 12/220, czy ładować go przez żarówkę samochodową (taki pomysł gdzieś znalazłem) podpiętą do głównego akumulatora z instalacji solarnej, choć tu parametry ładowania raczej byłyby nieodpowiednie.
Jeżeli w regulatorze można by ustawić ograniczenie prądu ładowania na bardzo niską wartość (2-3A) wtedy przepinał bym akumulatory w instalacji na czas ładowania małego.
Co prawda przed przepięciem akumulatorów trzeba by chyba odpinać panel od regulatora żeby uniknąć jego uszkodzenia - chyba że nowoczesne regulatory dają sobie już z tym radę.
Wolałbym uniknąć takiego rozwiązania - ciągłe monitorowanie stopnia naładowania akumulatorów i ich przepinanie.
Znalazłem też regulatory mające możliwość ładowania dwóch akumulatorów o różnych pojemnościach, jednak z opisu wynika że muszą one być takiego samego rodzaju (żel czy kwasiak), natomiast u mnie byłby jeden kwasowy-ten większy (około 80AH) a drugi mały (20-30AH) żelowy.
Na forum w któryś wątku był opisany kontroler Votronic jednak jego koszt w wersji MPP165 DUO DIG to ponad 400 zł i w sumie nie znalazłem informacji czy jednocześnie można podłączyć do niego kwasiaka i żela o tak dużej różnicy pojemności. Teoretycznie wyjście pierwsze da max 11,5A a drugie 1A więc to sprawę by chyba załatwiało.
Jednak czy obsłuży jednocześnie różne typy, hmmmm ?
Używanie dodatkowej przetwornicy 12\220 i prostownika do ładowania małego akumulatora niestety zwiększy zużycie prądu, jednak na tą chwilę nie widzę niestety lepszego rozwiązania.
Akumulator do tej instalacji musiałby być szczelny, bez możliwości wydzielania się gazów, będzie wewnątrz samochodu a wolałbym nie zrobić się zielony którejś nocy.
Coś tam w elektryce ogarniam więc instalację sam bym zrobił, jednak o technice solarnej i urządzeniach wiele nie wiem,
dlatego proszę o poradzenie jakich komponentów należało by użyć - jaki panel, regulator, akumulator do takiego zapotrzebowania na energię.
Nie ukrywam że koszty całego tego przedsięwzięcia mają znaczenie, choć jeśli sprawność, niezawodność czy funkcjonalność miałaby być sporo lepsza przy rozsądnym wzroście ceny to wybrałbym te lepsze (nie myślę o zrobieniu tego po taniości - kto tanio kupuje ten dwa razy kupuje - wielokrotnie się to sprawdziło)
Chciałbym zamknąć się w kwocie około 1 tyś plnów jednak jeśli kontroler Votronic dałby radę w moim przypadku to dołożę te dwie czy trzy stówki żeby mieć spokojną głowę i nie musieć ciągle śledzić stopnia naładowania i przepinać akumulatory.
Prosiłbym o jakieś rady w opisanej sytuacji, może ktoś robił instalację o podobnej - niskiej w sumie mocy z dodatkowym małym akumulatorem (żelowym) i to jeszcze innego rodzaju niż akumulator główny (kwasiak) |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2020-01-12, 14:38
|
|
|
Marun napisał/a: | czasem mniejszy akumulator żelowy (około 20-30Ah) | Zastosuj Np. przetwornicę dc-dc z regulacją prądu i napięcie |
|
|
|
 |
Marun
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mini kamperek - Jeep grand ;)
Dołączył: 12 Lut 2019 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2020-01-13, 10:10
|
|
|
Hmmm, można wpiąć równolegle z regulatorem do panela ? Wpięcie za regulator raczej nie wypali, jest tam pewnie z 14V a że spadek napięcia na przetwornicy jest około 4V to akumulatorek nie byłby ładowany.
Ale jest to jakaś myśl, popatrzę na inne przetwornice. |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2020-01-13, 10:58
|
|
|
Marun napisał/a: | a że spadek napięcia na przetwornicy jest około 4V | Kto ci powiedział ze spadek jest 4V |
|
|
|
 |
Marun
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mini kamperek - Jeep grand ;)
Dołączył: 12 Lut 2019 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2020-01-13, 12:22
|
|
|
amples napisał/a: | Kto ci powiedział ze spadek jest 4V |
Z opisów tych przetwornic wynika że napięcie wyjściowe jest niższe od wejściowego w zależności od zakresu napięć od około 3 do 4V
cytaty:
"Napięcie wejsciowe: 4 - 38V
Napięcie wyjściowe regulowane: 1,25 - 36V. Musi być niższe od napięcia wejściowego."
"zastosowany układ : XL4015
napięcie wejściowe 4 - 36V
napięcie wyjściowe 1,25 - 32V
prąd 4,5A (max 5A)"
No chyba że sprzedawcy się mylą, co dla mnie byłoby lepsze. |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2020-01-13, 13:09
|
|
|
Marun napisał/a: | Z opisów tych przetwornic | Kosztuje grosze ,
jak nie sprawdzisz to się nie dowiesz
w razie W. będziesz miał ładowarkę 5V |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|