Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
rozbudowa LiFepo4 - szukam
Autor Wiadomość
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2021-01-04, 17:19   rozbudowa LiFepo4 - szukam

Mam 120 Ah lifepo z ali, działa świetnie ale w zimie mogło być więcej, zastanawiam sie czy kupić kolejny 120Ah i połączyć czy jednak rozebrać i dołożyć ogniw (i zmienić BMS w razie potrzeby)
Czy ktoś z Was się zajmuje taką przeróbką ? Świstak nie ma teraz takiej możliwości.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zefirwypasu 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 2003 2.3JTD
Dołączył: 08 Lip 2018
Piwa: 4/29
Skąd: Żary
Wysłany: 2021-01-04, 19:35   

Też przerabiałem podobną zagwozdkę. Mam 200Ah i dokupiłem identyczny drugi akku walizkowy. Chińczyk mówi że bez problemu można je ze sobą łączyć. Dla mnie dwa osobne to sporo plusów. Jeden umrze masz drugi. Głównie w zimie dwa potrzebuje w lato solary dają radę. A w lato ten dodatkowy można wypinać i świetnie służy jako zasilanie silnika bo kajaka/pontonu itp.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 502/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-01-05, 00:28   

Dokup drugi i podłącz równolegle . Nie bardzo rozumiem co miało by dać rozbieranie akumulatora , dokładanie ogniw i wymiana BMS'a ?
Ten drugi najlepiej jeśli będzie identyczny jak ten pierwszy ( a przynajmniej tej samej pojemności), bo będą się jednakowo ładować i rozładowywać .
Przy łączeniu trzeba zwrócić uwagę , aby były tak samo naładowane ,bo LiFePO4 potrafią dużo oddać i dużo przyjąć , więc przy połączeniu naładowanego z rozładowanym , może nie być fajnie ;)
Z tym wypinaniem drugiego i używaniem do innych celów to nie tak prosto, właśnie ze względu na powyższe. Można oczywiście odpiąć i użyć, ale przy ponownym spinaniu trzeba dopilnować aby miały zbliżony poziom naładowania .
Ja mam w kamperze baterię złożoną z pakietów 12V/10Ah (każdy zrobiony z 4 ogniw cylindrycznych 10Ah z własnym BMS'em), co przy obecnej łącznej pojemności 400Ah jest niczym innym jak równoległym połączeniem 40 akumulatorów 12V/10Ah ..... i to jest dopiero wyzwanie :)
Zaczynałem od 100Ah (10 pakietów) i rozbudowywałem sukcesywnie, w miarę rosnącego zapotrzebowania. Na podział zestawu na takie małe pakiety zdecydowałem się ze względu na to że poza samym zasilaniem kampera potrzebuję je również do innych urządzeń (np.rowery, silniki elektryczne do katamaranu, itp), a te wymagają różnych napięć. W kamperze instalacja jest 12V, mój rower potrzebuje 48V, a rower żony i silniki katamaranu 36V.
Dzięki takiemu rozwiązaniu łączę sobie te pakiety dowolnie (szeregowo,równolegle i szeregowo-równolegle) uzyskując zestawy o wymaganym napięciu i pojemności .
Przy wyjmowaniu pakietów z zestawu i łączeniu ich w nowe problem jest mniejszy bo zazwyczaj są tak samo naładowane , natomiast kiedy wracają z powrotem po użyciu (czyli rozładowane ) , bez dodatkowej elektroniki nie miało by to prawa działać .
BMS'y w pakietach mam kupione gotowe, natomiast pomiędzy wyjściem BMS'ów a stykami zewnetrznymi pakietów mam dodatkowe układy, które sterują kierunkiem i wartością płynących prądów .W uproszczeniu działa to trochę tak jak mechanizm naczyń połączonych, w którym każde naczynie ma regulowany zawór .

Spięcie dwóch akumulatorów nie wymaga oczywiście aż tak zaawansowanego sterowania. Jesli aku mają być połączone na stałe to temat jednorazowy , natomiast jeśli okresowo będą używane oddzielnie to po prostu trzeba pamiętać aby je "wyrównać" przed ponownym połaczeniem :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2021-01-05, 23:50   

joko napisał/a:
Dokup drugi i podłącz równolegle . Nie bardzo rozumiem co miało by dać rozbieranie akumulatora , dokładanie ogniw i wymiana BMS'a ?
Ten drugi najlepiej jeśli będzie identyczny jak ten pierwszy ( a przynajmniej tej samej pojemności), bo będą się jednakowo ładować i rozładowywać .
Przy łączeniu trzeba zwrócić uwagę , aby były tak samo naładowane ,bo LiFePO4 potrafią dużo oddać i dużo przyjąć , więc przy połączeniu naładowanego z rozładowanym , może nie być fajnie ;)
Z tym wypinaniem drugiego i używaniem do innych celów to nie tak prosto, właśnie ze względu na powyższe. Można oczywiście odpiąć i użyć, ale przy ponownym spinaniu trzeba dopilnować aby miały zbliżony poziom naładowania .
Ja mam w kamperze baterię złożoną z pakietów 12V/10Ah (każdy zrobiony z 4 ogniw cylindrycznych 10Ah z własnym BMS'em), co przy obecnej łącznej pojemności 400Ah jest niczym innym jak równoległym połączeniem 40 akumulatorów 12V/10Ah ..... i to jest dopiero wyzwanie :)
Zaczynałem od 100Ah (10 pakietów) i rozbudowywałem sukcesywnie, w miarę rosnącego zapotrzebowania. Na podział zestawu na takie małe pakiety zdecydowałem się ze względu na to że poza samym zasilaniem kampera potrzebuję je również do innych urządzeń (np.rowery, silniki elektryczne do katamaranu, itp), a te wymagają różnych napięć. W kamperze instalacja jest 12V, mój rower potrzebuje 48V, a rower żony i silniki katamaranu 36V.
Dzięki takiemu rozwiązaniu łączę sobie te pakiety dowolnie (szeregowo,równolegle i szeregowo-równolegle) uzyskując zestawy o wymaganym napięciu i pojemności .
Przy wyjmowaniu pakietów z zestawu i łączeniu ich w nowe problem jest mniejszy bo zazwyczaj są tak samo naładowane , natomiast kiedy wracają z powrotem po użyciu (czyli rozładowane ) , bez dodatkowej elektroniki nie miało by to prawa działać .
BMS'y w pakietach mam kupione gotowe, natomiast pomiędzy wyjściem BMS'ów a stykami zewnetrznymi pakietów mam dodatkowe układy, które sterują kierunkiem i wartością płynących prądów .W uproszczeniu działa to trochę tak jak mechanizm naczyń połączonych, w którym każde naczynie ma regulowany zawór .

Spięcie dwóch akumulatorów nie wymaga oczywiście aż tak zaawansowanego sterowania. Jesli aku mają być połączone na stałe to temat jednorazowy , natomiast jeśli okresowo będą używane oddzielnie to po prostu trzeba pamiętać aby je "wyrównać" przed ponownym połaczeniem :spoko

Zdecydowanie montaż na stale. Jednorazowo, nie mam potrzeby zasilania innych urządzeń. No jeżeli mówicie że równolegle to w sumie dla mnie łatwiej i taniej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***