Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rumunia-autostrada A1 oraz A0-budowa brakujących odcinków
Autor Wiadomość
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-03-30, 21:34   Rumunia-autostrada A1 oraz A0-budowa brakujących odcinków

(Mapka opisywanego odcinka na dole)


Infrastruktura i budownictwo drogowe to jedno z moich zainteresowań. Nie zajmuję się tym zawodowo lecz czytam i interesuję się.
Pierwszy mój wpis dotyczący budownictwa drogowego na tym forum dotyczył budowy Autostradowej Obwodnicy Belgradu w ciagu autostrady A1 w Serbi.
Możecie go przeczytać i skomentować tu:

https://www.camperteam.pl...p=814711#814711




Dziś będzie o Rumunii. Zapraszam do lektury :)

Autostrada A1 od granicy Węgierskiej do Bukaresztu interesuje kamperowców jadących zarówno do Rumuni jak i Bułgarii.
W całym ciągu autostrady A1, brakuje dwóch odcinków drogi oraz nowego autostradowego ringu wokół Bukaresztu.
Brakuje do szczęścia (kierowców) rzecz jasna.


W części pierwszej opiszę odcinek autostrady A1 Lugoj - Deva.
Brakuje tutaj trochę ponad 13km autostrady między wioskami Margina oraz Holdea ( całość to tzw. Lot 2).
Odcinek 13km brakujacej autostrady który musi zostać wybudowany, został podzielony na dwie części.

Oddzielny przetarg na 9 kilometrów od Marginy ( odcinek o nazwie roboczej D i E1) miała wybudować włoska (to ważne) firma Salini Impregilo. Nie jest do końca jasne czy firma ta ma już ten kontrakt i czy obecnie zajmuje się opracowywaniem projektu budowlanego (12m-cy od lipca 2019 kiedy to źródła mówią o przetargu). Potem nastąpi budowa, zapewne 2-3 lata. Czyli odcinek ten powstanie do lata 2022 lub 2023r.
Gorzej przedstawia się sprawa z pozostałymi ok.4km tej autostrady przylegajacymi do wsi Holdea (odcinek o nazwie roboczej E2). Tutaj z uwagi na ochronę populacji niedźwiedzi (brunatnych?) które zamieszkują ten rejon kraju zaplanowano budowę tunelu w ciągu autostrady A1 o długości 2130m. plus pozostałe ok.2km autostrady.

Dane techniczne planowanego tunelu (wiercony):
dwie nawy jednokierunkowe po dwa pasy ruchu o szer.11,25m każda, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, galerie ewakuacyjne, nisze serwisowe itd.
Przetarg został ogłoszony w czerwcu 2019r z terminem otwarcia ofert na sierpień 2019r. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 296 000 000 € bez VAT.
Firma budujaca poprzedni odcinek (D i E1) Salini Impregilo zakończyło już projekt techniczny tego tunelu. Źródła mówią, że nie wiadomo czy CNAIR ( rumuński odpowiednik GDDKiA) zdecyduje się na zakup i zastosowanie rozwiązania zaproponowanego przez Salini do budowy tuneli (Salini za swoj projekt zażądało bardzo wysokiej ceny). W związku z tym wykonawca byłby zobowiązany do jak najbardziej przyjaznego dla środowiska tworzenia tuneli, dzięki którym niedźwiedzie byłyby chronione nawet podczas prac. Chodzi o to, że dzięki wybudowaniu ponad 2km tunelu w ciągu autostrady, niedźwiedzie będą miały możliwość stałej migracji.

Czas potrzebny na wybudowanie takiego wielkiego tunelu oceniam na minimum 3 lata i to pod warunkiem posiadania projektu budowlanego (12m-cy) oraz pozwolenia na budowę (kolejne ok.12m-cy).



Kilka moich luźnych uwag dot. tunelu. Na naszej Polskiej zakopiance S7, trwa budowa niemal identycznego tunelu. Buduje go włoska (!) firma Astaldi ( będzie zapewne opóźnienie z otwarciem).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała z inną włoską (!) firmą Salini Polska kontrakty na budowę obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 oraz odcinka trasy S3 w okolicach Polkowic.
Powodem była bezczynność i markowanie prac pomimo wielokrotnych wezwań z strony GDDKiA.
Wyrzucenie Włochów z placów budowy tych kluczowych odcinków dróg mogło zwiastować rychłe zerwanie z Salini kontraktu na budowę fragmentu Zakopianki. Jednak GDDKiA nie planuje zerwania kontraktu z inną włoską firmą, z którąGDDKiA ma poważne problemy - Astaldi ktora buduje tunel na Zakopiance.

- Podjęliśmy decyzję w stosunku do włoskiej firmy na S3 i S1. Tutaj mamy pewność, że prace na odcinku tzw. Zakopianki, na drodze krajowej nr 7 (S7) będą wykonywane i myślę, że nic nie zakłóci realizacji tych konkretnych odcinków, które realizuje Salini, jak i Astaldi - powiedział minister Adamczyk.

Salini jest generalnym wykonawcą odcinka nowej Zakopianki między Skomielną Białą i Chabówką ( droga jest nadal w budowie a opóźnienie wzgl. terminu kontraktowego jest już spore) . Z kolei Astaldi buduje odcinek Naprawa - Skomielna Biała, którego zasadniczą częścią jest tunel ( jeszcze nie ma opóźnienia, ale specjaliści wątpią czy wykonawca zdąży w terminie kontraktowym ).
To pokazuje jak budują firmy Włoskie...


Wracając do Rumunii. Przekonamy się, kiedy zostaną wybudowane brakujące 13 kilometrów A1, aby kierowcy mogli kontynuować nieprzerwaną jazdę autostradą z Sibiu do granicy z Węgrami w Nadlac.

W kolejnej części opiszę sytuację autostrady A1 na brakującym odcinku między Sibiu a Pitesti.

Część trzecia będzie dotyczyła Autostradowej Obwodnicy Bukaresztu o nazwie A0.

Screenshot_20200330-213010_Samsung Internet.jpg
Mapka opisywanego odcinka Margina- Holdea.
Plik ściągnięto 43 raz(y) 611,62 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Rysiu78 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Iveco
Dołączył: 19 Lip 2017
Piwa: 2/5
Skąd: Białystok
Wysłany: 2020-04-01, 15:58   

Fajnie piszesz, dajesz dalej!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-02, 09:04   

Rysiu78 napisał/a:
Fajnie piszesz, dajesz dalej!


Rysiu78,

Dziękuję za piwo. Miło mi. Czasami a nawet zazwyczaj mam wrażenie, że nikt tego nie czyta :-/

Pozdrawiam :bukiet:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
grzegorz_wol 
weteran

Twój sprzęt: Knaus 595 '98
Nazwa załogi: powolniaki
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2015
Piwa: 79/64
Skąd: Piła
Wysłany: 2020-04-02, 09:35   

Czyta czyta.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-02, 10:14   

Grzegorz_wol,

Tobie również pięknie dziękuję. Czas poświęcony na szukanie, tłumaczenie i zrozumiałe opisanie zawiłości tematu w zamian za :pifko
Miło mi :kwiatki:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2020-04-02, 10:40   

czyta czyta oczywiście , niedługo skorzystam :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2020-04-02, 12:12   

:kawka:
Obwodnica A0 była z płyt monoskich.
Było dużo stłuczek, gdy auta omijały dziury.

Jak jest obecnie :?:
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-02, 12:57   

Coronawirus,

Dziękuję uprzejmie za :pifko

Comsio,

To co teraz jest ringiem wokoło Bukaresztu nie nazywa się A0.
Obecnie CENTURIA to droga DNCB lub 503. :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarekvolvo 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Toyota Hiace 1983, zabudowa Feriela Oase
Dołączył: 21 Sty 2019
Piwa: 13/25
Skąd: Milanówek
Wysłany: 2020-04-02, 19:40   

LukF, witam Cię uprzejmie :ok
Czy nie masz wrażenia, że przy tym brakującym odcinku między Marginą a Koszewicą naszym Towarzyszom Rumuńskim po prostu zabrakło "rozpędu" - inwencji, może kasy? Do ronda między Koszewicą i Ohabą jakoś się przebili - jednak chyba od roku nic dalej tak naprawdę się nie dzieje. I tak byłem zdziwiony, że otworzyli ruch na nowym odcinku, mimo że ograniczony do 3,5 tony.. .
Od dawna przyglądam się tej drodze - i zachodzę w głowę, którędy i 'jak" poprowadzą nitkę między Sibiu a Ramniką - jestem bardzo ciekawy, co wiadomo Ci na ten temat. Bo o ile odcinek Ramnika - Piteszt jest "prawie" normalny, to w jaki sposób chcą sobie poradzić z budową w "kanionie" - wszak tam praktycznie na inną drogę nie ma miejsca, a sama szosa idzie w niektórych miejscach na estakadach nad Alutą. Czy może pomysłem będzie budowa estakad na wysokości, jak ten śmieszny kawałek "autostrady" w Bułgarii, między Botewgradem a Sofią ??? gdzie cała "stara" jedynka została "na dole" :?:
Jestem strasznie ciekaw dalszego ciągu Twej opowieści - wielkie :pifko :pifko :pifko z Twoją robotę :kwiatki:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-02, 20:36   

Jarekvolvo,

Pracuję nad dalszym ciągiem historii która u naszych braci Rumunów wydaje się niekończącą się historią...

Dzięki za piwa, jeśli możesz to naciśnij odpowiedni przycisk z napisem "piwo"

Pozdrawiam :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-03, 16:35   

Obiecany ciąg dalszy.

Dziś o projektowanej autostradzie A1 Sibiu - Pitesti.

Ten ważny odcinek autostrady w kierunku Bukaresztu jest wyczekiwany nie tylko przez tranzyt, turystów, nas kamperowców ale również przez firmę Dacia-Renault jako jednego z największych eksporterów w Rumunii.

Trasa Sibiu - Pitesti będzie miała 123 kilometry. Przebiegać będzie w nowym korytarzu przez trudny górski teren. Rumunia przez wiele lat broniła się przed budową tej wymagającej i bardzo drogiej autostrady. Jednak Komisja Europejska udzielająca 85% bezzwrotnego dofinansowania postawiła na swoim. Rumunia na ukończyć chociaż jeden korytarz transportowy.
Na trasie która przecina góry, doliny oraz rzeki powstanie 7 tuneli o łącznej długości 7,4km. O estakadach, wiaduktach i mostach nawet nie wspominam. Niedźwiedzie i inne zwierzęta będą miały zapewnione przejścia dla swobodnej migracji. Jednym słowem będzie drogo i trudno.


Ten fragment autostrady A1 będzie podzielony na pięć części: 

Sekcja 1 Sibiu - Boita, 14,15km. 
Najbardziej zaawansowany odcinek ponieważ został wybrany budowniczy i podpisano umowę: Austriacki Porr; koszt: 613 milionów lei (bez VAT); termin: 12 miesięcy na projekt i 3 lata na wykonanie.  Umowa podpisana w kwietniu 2019 r, w lutym 2020r powinno
zostać wydane pozwolenie na budowę. W międzyczasie ( w październiku 2019r ) rozpoczęto budowę dróg technologicznych.


Sekcja 2 Boita - Cornetu, 34,33 km
Obecnie trwa wstępna ocena firm zainteresowanych budową. Potem przetarg właściwy i dalej projekt oraz budowa.

Sekcja 3 Cornetu - Tigveni, 35,30 km
Obecnie trwa wstępna ocena firm zainteresowanych budową. Potem przetarg właściwy i dalej projekt oraz budowa.
Szacowany koszt budowy tego odcinka to 4,75 miliarda lei (1miliard €). Projekt i budowa ok.6 i pół roku. Na tym odcinku będzie najdłuższy tunel o długości 1,7km.

Jeśli chodzi o sekcje 2 i 3, zeszłoroczny plan przewidywał, że CNAIR zleci najpierw wiercenia geotechniczne, a następnie uruchomi przetargi projektowe i wykonawcze. Zdaniem fachowców na wszystkich odcinkach powinno zostać wykonanych ok. 2200 odwiertów geotechnicznych niezbędnych do zaprojektowania tak trudnej autostrady. Natomiast CNAIR ma ich tylko 307. Zdaniem niektórych specjalistów grozi to niemożliwością zbudowania tej autostrady lecz CNAIR zrzuca ryzyko na wykonawców.

Sekcja 4 Tigveni - Curtea de Arges, 9,86 km. 
Przetarg wystartował w marcu 2019 r.
Czekamy na ocenę ofert i wybór wykonawcy. Wartość projektu i budowy to 422 miliony € bez VAT

Sekcja 5 Curtea de Arges - Pitesti, 30,35 km. 
Przetarg wystartował w lipcu 2017 r.
Szacunkowy koszt 30,35 km autostrady między Piteşti a Curtea de Argeş wynosi 1,83 miliarda lei ( 387 milionów € bez VAT).
Po długiej walce sądowej Włosi z Astaldi zostali zwycięzcami tego przetargu w sierpniu 2019 r.
( Wcześniej firmy China Railway - Viaponte wszczęły odwołanie sądowe, próbując uchylić decyzję o wyborze Astaldi ).
Obecnie czekamy na podpisanie umowy, aby do początku 2021r. projekt był gotowy (12 miesięcy) a następnie rozpocznie się realizacja robót, które mają potrwać 4 lata.


Oprócz pięciu odcinków autostrady projekt obejmuje również tzw. Sekcję 6, tj. drogę łączącą A1 z Râmnicu Vâlcea ( ten łącznik nie będzie autostradą ).


Kilka moich wniosków: ta część autostrady, szczególnie sekcje 2, 3 i 4 są trudne. Nie wiadomo ile potrzeba czasu na wybudowanie całego ciągu. Cieszy jednak to, że coś się dzieje. Sekcja 1 jest w realizacji a na drugim końcu, sekcja 5 wkrótce będzie miała wybranego wykonawcę ( jeśli nie będzie odwołań ). Czy całością pojedziemy w 2028 do 2030r ?

Na ilustracjach przebieg projektowanej autostrady.



W części 3 będzie o Autostradowej Obwodnicy Bukaresztu o nazwie A0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-03, 16:39   

Ilustracje

20200402_223537.jpg
Przebieg trasy.
Plik ściągnięto 7 raz(y) 626,23 KB

20200402_223657.jpg
Profil górski trasy
Plik ściągnięto 5 raz(y) 503,73 KB

image-2020-02-28-23691237-0-autostrada-pitesti-sibiu-sectoarele-montane.jpg
Szczegóły oraz niektóre tunele w ciągu sekcji 2 i 3
Plik ściągnięto 4 raz(y) 605,43 KB

image-2016-02-4-20773489-0-tunel-autostrada.jpg
Siedem tuneli na trasie będzie miało łącznie ponad 7km.
Plik ściągnięto 5 raz(y) 1,7 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-04-03, 16:42   

Miłego czytania :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
grzegorz_wol 
weteran

Twój sprzęt: Knaus 595 '98
Nazwa załogi: powolniaki
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2015
Piwa: 79/64
Skąd: Piła
Wysłany: 2020-04-03, 17:47   

No no ... aż chce się przytoczyć słowa Siary z Kilera:

"Mają rozmach s.......y",

Nie kończę ponieważ onegdaj, zapewne przy wyjątkowo niskim stanie wody w Serecie mój Dziadek jakoś zdybał Babcię z polskiego brzegu rzeki, więc statystycznie jestem w 1/4 Rumunem. :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarekvolvo 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Toyota Hiace 1983, zabudowa Feriela Oase
Dołączył: 21 Sty 2019
Piwa: 13/25
Skąd: Milanówek
Wysłany: 2020-04-03, 17:50   

Paaanie, jesteś Wielki :) :)
Dzięki ogromne :ok . Tak myślałem, że poprowadzenie autostrady w 100% po śladzie starej drogi będzie raczej niemożliwe. I z racji trudnego terenu będzie się strasznie ciągnąć... . .
Jeszcze ad. drogi DN7C - czy może dotarłeś do źródeł mówiących o prawdziwej przyczynie powstania tego "cudu świata"? Czy Transfogarka miała rzeczywiście jakiś ukryty cel, oprócz łechtania próżniaczego ego Conducator`a Nicolae ? Wszak ani to trasa o znaczeniu militarnym - no, chyba że wojsko na piechotę - ani gospodarczym - skoro z pierwszym śniegiem zamykają bramy tunelu :confused :?:

:pifko :pifko

Edyta. Czy dobrze widzę, że część trasy pójdzie śladem 703H i 678A ? Dawno temu tamtędy jechałem objazdem, kiedy w Tuculeszcie koło zapory był wypadek i wszystko stało w obie strony - wyrwałem się na pałę, nawigacja chyba nawet nie widziała niektórych odcinków... jeśli tamtędy ma pójść autostrada z prawdziwego zdarzenia - to współczuję robotnikom
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***