Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opel Movano L2H2
Autor Wiadomość
krystian92 
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Mar 2020
Skąd: Ksiaz Wielki
Wysłany: 2020-03-21, 15:22   Opel Movano L2H2

Witam wszystkich ;)

Rozpoczynam przygodę przebudowy opla movano l2h2 2010 r. stan licznika 230 tyś, silnik 2.5 120 km. DMC 3300

Miał być fiat ducato ale ciężko było coś znaleźć w granicach 20 tys i nie jeździć za nim
przez pół polski. Oczywiście gdybym miał pewność, że go kupie to bez problemu bym pojechał,
ale niestety stan samochodów na zdjęciach, a na miejscu czasami znacząco się różnił.
Nie chciałem już dłużej czekać więc poszerzyłem zakres poszukiwań i udało się zakupić movano. Nie jest idealny, ale ciesze się że mam już to za sobą. A czy pośpiech okaże się złym doradcą przekonamy się z czasem. Samochód jest już po wizycie u mechanika wymieniony rozrząd, filtry, oleje...

Plan zabudowy:
izolacja- styrodur 30mm i alufox.
okno dachowe i wentylator
panel solarny https://www.solarne.info/...330w-p-582.html
regulatr mppt tracer 30a
dwa akumulatory yuasa&marine 100 ah
przetwornica 1000w azo digital
sklejka topolowa na podłogę i meble 10, ściany 4, sufit boazeria
mała lodówka domowa
prysznic zewnętrzny
toaleta turystyczna
pompka wody zanurzeniowa
łóżko w poprzek 120x180
kuchenka na kartusze
brak ogrzewania, może w przyszłości webasto
będę próbował zmienić kategorię na specjalny kamperowy

Tak to zaplanowałem, nie wiem co się sprawdzi, a co nie, myślę, że dopiero w trakcie
użytkowania będę ulepszał jeśli zajdzie taka potrzeba.
Na ten moment to ma być przygoda i jestem w stanie zaakceptować pewne niedogodności.
Jestem w trakcie zamawiania materiałów i myślę że za tydzień rozpocznę budowę jak wszystko
dobrze pójdzie.

Każdy komentarz, porady i pomoc bardzo mile widziane. Dodam że nigdy wcześniej nie miałem
styczności z taką budową, spędziłem mnóstwo godzin na tym forum oraz na campermajstry i na oglądaniu różnych fimików na youtubie i na tej podstawie będę próbował wykonać tą budowę.

Na początek załączam schemat elektroniki i bardzo proszę o ocenę żeby niczego nie zawalić ;)
Oraz o opinię odnośnie solara, regulatora itd...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krystian92 
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Mar 2020
Skąd: Ksiaz Wielki
Wysłany: 2020-03-21, 15:28   

Panel fotowoltaiczny 330W https://www.solarne.info/...330w-p-582.html

Panel podłączony przewodami 4mm2 i złączami MC4 do regulatora TRACER MPPT 30A.
Akumulatory 2x100Ah połączone równolegle podłączone do regulatora kablami 4mm2 (na plusie bezpiecznik 40A).

Do skrzynki bezpieczników przewodami 4mm2 podłączony minus i plus (miejsce na podłączenie jest na górze skrzynki oraz na dole)
Pompka wodna bezpiecznik 5A przewód 1.5mm2
Gniazdo USB bezpiecznik 15A przewód 1.5 mm2
Gniazdo zapalniczki bezpiecznik 15A przewód 1.5mm2
Wiatraki komputerowe do chłodzenia lodówki (x2) bezpiecznik 5A (jeden przewód plus 1.5mm2 podłączony do szybkozłączki WAGO 3x4 oraz jeden przewod minus do WAGO 3x4) pokazane na obrazku 2
Oświetlenie (x4 lampki) bezpiecznik 5A przewód 1.5mm2 szybkozłączki użyte aby zmniejszyć długość kabli pokazane na obrazku 3

Przetwornica podłączona do akumulatora kablami w zestawie.

oświetlenie.png
Plik ściągnięto 5 raz(y) 32,3 KB

wentylatory.png
wentylatory lodówki
Plik ściągnięto 5 raz(y) 28,32 KB

instaalcja.png
Plik ściągnięto 6 raz(y) 31,91 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
daro35 
weteran

Twój sprzęt: Iveco daily 35S14
Nazwa załogi: Deszczyki
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Lis 2017
Piwa: 77/254
Skąd: Kętrzyn
Wysłany: 2020-03-21, 21:03   

Witaj,walcz,zdawaj relację :spoko :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sienek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Brak
Dołączył: 02 Wrz 2018
Piwa: 3/1
Skąd: Kostrzyn nad Odra
Wysłany: 2020-03-21, 21:04   

Wrzuć jakieś fotki auta.
Polecam zmienić wszystkie przewody na 2.5mm2. Cena i waga praktycznie ta sama a przy większych długościach się przydadzą.
Webasta nie odpuszczaj, 500zł komplet.
_________________
Ex Self-made Iveco Daily L4H2 2015
Ex LMC Liberty Finish 7205 Ti, DMC 3,8T
Ex Hymercamp 46 1,9D '92 DMC 2,8T
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=39300
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2020-03-21, 21:32   

Też Cię witam

Jesteś pewien, że chcesz te dwa akumulatory połączyć równolegle?
Ten układ będzie na tyle wydajny, by je doładować?
Ja bym wystrugał układ przełączający, jeden się ładuje, drugi pracuje i po doładowaniu na maxa automatycznie się przełącza... tak by pracowały na przemian.

:spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MAWI 
Kombatant


Twój sprzęt: Carthago E-line L55 Yachting
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 19 Sty 2010
Piwa: 100/17
Skąd: Kutno
Wysłany: 2020-03-21, 21:36   

WITAM.
_________________
Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy.
MARZENKA i WIESIEK
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-21, 21:51   

Banan napisał/a:
układ przełączający, jeden się ładuje, drugi pracuje i po doładowaniu na maxa automatycznie się przełącza... tak by pracowały na przemian.
Wtedy nie wykorzystasz tego co jest w stanie dać panel .
Pojedyncza setka w końcowej fazie ładowania ograniczy stopniowo prąd do : powiedzmy 4-7 A ,
a panel może produkować np. 10-15 , no i mamy straty poprzez nie wykorzystanie jego możliwości . :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2020-03-21, 22:11   

amples napisał/a:
panel może produkować np. 10-15 , no i mamy straty poprzez nie wykorzystanie jego możliwości

Tylko należy się liczyć z tym, że nie cały czas masz te 10-15, dlatego moim zdaniem lepiej jest doładować jeden akumulator na maxa i zmiana... :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-21, 22:37   

Banan napisał/a:
dlatego moim zdaniem lepiej jest doładować jeden akumulator na maxa

Dlaczego :?: :wyszczerzony:
Zysku żadnego , a raczej straty w postaci :
nie wykorzystania max. możliwości panela ,
skróceniu życia aku (częste rozładowywanie i ładowanie na maxa ), :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2020-03-22, 11:15   

amples napisał/a:
Dlaczego
Zysku żadnego , a raczej straty w postaci :
nie wykorzystania max. możliwości panela ,
skróceniu życia aku (częste rozładowywanie i ładowanie na maxa ),

Zaczytaj może chociażby TU czym skutkuje niedoładowanie akumulatora.
O solar bym się nie martwił.
Nie zaśmiecajmy już chłopakowi wątku, sam i tak zadecyduje, a to była moja luźna propozycja do rozpatrzenia :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-22, 12:07   

Banan napisał/a:
chociażby TU czym skutkuje niedoładowanie akumulatora.
Nie mieszaj niedoładowania z głębokim rozładowaniem , bo to wielka różnica .
Po to są obecnie zabezpieczenia by nie rozładować nadmiernie - min. napięcie ,
jak i nie przekraczać max. napięcia przy ładowaniu baterii .

Krystian 92 .
oświetlenie i inne drobne odbiorniki (poza przetwornicą) podłącz do tracera ,
jeżeli planowany pobór jest większy od możliwości wyjścia , to zastosuj przekaźnik sterowany z tracera.
(ustawisz na nim napięcie , przy którym odetnie odbiorniki by chronić aku przed nadmiernym rozładowaniem)
Przetwornica zazwyczaj ma swoje zabezpieczenie .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2020-03-22, 12:43   

amples napisał/a:
Nie mieszaj niedoładowania z głębokim rozładowaniem , bo to wielka różnica .

Nie rozwinąłeś całego artykułu... cały czas mowa o niedoładowaniu ;)
W dalszej części jest napisane:
"Permanentne niedoładowanie - Jeśli auto jeździ wyłącznie na krótkich trasach, a jego kierowca przy okazji jeszcze intensywnie korzysta z odbiorników elektrycznych w aucie, to akumulator może być ciągle niedoładowany, a to skutkuje tym, że jego osiągi (efektywna pojemność, prąd rozruchowy) bardzo szybko spadają."
:spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-22, 13:07   

Banan napisał/a:
W dalszej części jest napisane:
Dalszej części nie wyświetla (blokada chłamu reklamowego ) ,
pyzatym wypociny dziennikarzyny , często mają się nijak do rzeczywistości . :wyszczerzony:

A dlaczego obecnie we wszystkich nowych autach stosuje się inteligentne ładowanie
(gdzie aku nie jest w zasadzie nigdy na ful naładowany)
Ty to określasz jako niedoładowany :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krystian92 
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Mar 2020
Skąd: Ksiaz Wielki
Wysłany: 2020-03-22, 13:08   

sienek napisał/a:
Wrzuć jakieś fotki auta.
Polecam zmienić wszystkie przewody na 2.5mm2. Cena i waga praktycznie ta sama a przy większych długościach się przydadzą.
Webasta nie odpuszczaj, 500zł komplet.


Zaraz wrzucę.
Dziękuje, zrobię tak jak mówisz z tymi przewodami.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krystian92 
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Mar 2020
Skąd: Ksiaz Wielki
Wysłany: 2020-03-22, 13:11   

amples napisał/a:

Krystian 92 .
oświetlenie i inne drobne odbiorniki (poza przetwornicą) podłącz do tracera ,
jeżeli planowany pobór jest większy od możliwości wyjścia , to zastosuj przekaźnik sterowany z tracera.
(ustawisz na nim napięcie , przy którym odetnie odbiorniki by chronić aku przed nadmiernym rozładowaniem)
Przetwornica zazwyczaj ma swoje zabezpieczenie .


Czyli podłączyć ogólnie całą skrzynkę z bezpiecznikami do tracera, a przetwornice zostawić w podłączniu do akumulatora tak?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***