|
|
OldNomad Van |
Autor |
Wiadomość |
adaml61
weteran
Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Sty 2017 Piwa: 142/106 Skąd: LUBUSKIE- FSD
|
Wysłany: 2021-05-17, 08:16
|
|
|
[quote="AndreLech"]Poza tym muszę wymienić na nowe tylne resory[/quote To do tej pory jeżdziłeś z pękniętym . W wrześniu pokazywałem Ci że masz złamany prawy i są do wymiany . |
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-05-17, 11:16
|
|
|
adaml61 napisał/a: | To do tej pory jeżdziłeś z pękniętym . W wrześniu pokazywałem Ci że masz złamany prawy i są do wymiany . |
Mea Culpa ...były inne wydatki, chciałem też założyć poduszki lecz po waszych opiniach stwierdziłem, że nowe resory będą najlepszym rozwiązaniem. |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
adaml61
weteran
Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Sty 2017 Piwa: 142/106 Skąd: LUBUSKIE- FSD
|
Wysłany: 2021-05-17, 14:22
|
|
|
Odważny jesteś , jazda ze złamaną główną lagą . To mogło się skończyć w rowie lub na lawecie . Miałeś naprawdę dużo szczęścia . |
|
|
|
|
Robertunio
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lip 2016 Piwa: 7/6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2022-02-21, 21:20 Opinie i uwagi
|
|
|
AndreLech,
Jak sprawuje się autko w użytkowaniu, czy wszystkie instalacje pracują niezawodnie ?
Czego byś drugi raz nie zrobił, gdybyś ponownie miał budować ? |
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-03-05, 16:05
|
|
|
Ave Robertunio,
sorry za późną odpowiedź do której przymierzałem się od pewnego czasu lecz nie mogłem się do tego zmusić. Emeryckie lenistwo. W kwietniu przypadnie rocznica mojego zamieszkania w kamperze. Wyłączając 4 miesiące spędzone na pracy w Niemczech pozostałe spędziłem na podróżach. Objechałem Polskę wzdłuż i w szerz, pojechałem przez Danię do Oslo, zrobiłem trasę do Estonii zatrzymując się po drodze na Litwie i Łotwie. Pod koniec września ruszyłem do Albanii gdzie zatrzymałem się na dwa miesiące. Myślę, że już nadszedł czas na krótkie podsumowanie i odpowiedź na Twoje pytania.
Po pierwsze - jak sprawuje się autko - Fiat Ducato 3.0, L3H2 z 2007 roku
Dobrze, problemów technicznych nie miałem chociaż powinienem na początku więcej czasu poświęcić na przygotowanie auta pod zabudowę, a konkretnie zlikwidować rdzę, wymienić progi, zakonserwować podwozie, pomalować cały samochód, itp. Dzisiaj widzę coraz więcej pojawiających się plam rdzy no i ten stary odpadający całymi płatami lakier na dachu.
Tak zdecydowanie takie zaniedbanie było naganne.
Po drugie - czy wszystkie instalacje pracują niezawodnie?
O dziwo po moim amatorskim wykonaniu spodziewałem się problemów, na szczęście wszystkie instalacje nie sprawiają mi kłopotów.
Instalacja elektryczna (głównie kable 4mm) podłączona pod EB 4in1, w instalacji generalnie panuje kreatywny chaos i jak będzie cieplej postaram się doprowadzić ją do znośnego i przejrzystego ładu. Kilka razy korzystałem z zasilania zewnętrznego bezpośrednio podłączonego do EB. I jest ok. Wywaliłem zewnętrzne gniazdo przyłączeniowe CEE 230V i dzisiaj nie mam na karoserii żadnych wskazówek, że jest to kamper. W moim przypadku to się sprawdza. Mam dobry przedłużacz i przejściówki do skrzynek. Kabel wysuwam przez szparę w drzwiach tylnych. Mam też kilka gniazd tzw. zapalniczkowych USB. Dwa z nich są dedykowane do Laptopa na 19V i mają osobne włączniki. Podobnie z TV na 12 V. Korzystam z lapka przez kilka godzin dziennie i jak dotąd nie miałem złych doświadczeń. Mam też dwie szybkie ładowarki USB marki Baseus do ładowania telefonu, golarki, WIFI itp. Większość urządzeń u mnie pracuje na 12 V. Bardzo rzadko używam przetwornicę (do 1500W) - małe żelazko 1000W i cos tam jeszcze.
Instalacja wodna - oparta na wężyku polietylenowym fi 8/6 mm. Do zlewu w kuchni i umywalki w łazience doprowadziłem tylko po jednym przewodzie więc gdy potrzebuję ciepłą wodę włączam mokre webasto i poprzez wymiennik ciepła 12 płytowy i zawór mieszający termostatyczny mam ją po ok. 5 min. Nic bym tutaj nie zmieniał. Wymiennik ciepła zamiast bojlera był dobrym pomysłem (Reaven22). Przyłącze wody mam w środku kampera i się sprawdza.
Gaz służy mi tylko do gotowania. Mam płytę gazową zasilaną butlą gazową 11 l, GasBank. Za całość zapłaciłem 1400 zł i był to niepotrzebny wydatek. Jeżdżę sam i zamiast tego mogłem kupić kuchenkę indukcyjną 2 palnikową za 500 zł.
Ogrzewanie - mokre webasto, glikol, nagrzewnica od traktora Zetor i podłogowe. Pobór prądu przy włączonym ogrzewaniu podłogowym był 2x większy natomiast efekt tego ogrzewania w moim przypadku niewielki. Odłączyłem podłogowe pozostawiając tylko nagrzewnicę. Takie rozwiązanie mi w zupełności wystarcza. Co prawda jak są mrozy chodzenie po chłodnej podłodze nie jest komfortowe ale zakładam skarpety z kożuszkiem i jest ok. Nagrzewnica po włączeniu ogrzewa wnętrze do 22 stopni C po ok. 10-15 min. (od 5 stopni). Jest sterowana termostatem. Całość webasto i nagrzewnica wyłącza się przy temp. 22 stopnie C, włącza przy temp. 18 stopni C i działa znakomicie (dzięki Reaven22 i Robba).
Przy moim akumulatorze LifePo4 170 Ah i 620W na dachu (pochmurne, zimowe niebo, 4 stopnie C na zewnątrz) grzałem kamper non stop przez 6 dni, a na samym aku 3.5 dnia (dodatkowo używałem laptop, światła ledowe i Tv na 12 V przez 10 godz. dziennie). Wynik uważam za niezły. Gdyby słoneczka było tylko 3 godz. dziennie, grzał bym kamper non stop.
Co bym zmienił? Wywalił bym ogrzewanie podłogowe.
Ocieplenie kampera
Zastosowałem płyty XPS Styrodur, na ścianach 5 cm, podłoga i sufit 3 cm. Szczeliny wypełniłem pianką i na to położyłem Alufox 5mm i sklejkę drewnianą 3mm. Sufit i ściany tkanina obiciowa oraz skajem D Kropka. Wydawało mi się, że będzie dobrze. Niestety latem pomimo włączonej wentylacji w sypialni i kuchni (okna dachowe Turbo Vent 160) w środku jest upiornie gorąco, zimą zaś przez różne szpary w drzwiach i podłodze dostaje się zimne powietrze i w ciągu 15 min ogrzany do temp. 22 stopni C kamper schładza się do temp. 5 stopni C. Zatykam te szpary ręcznikami bez odczuwalnego efektu. Wniosek - powinienem bardziej się przyłożyć do dobrego uszczelnienia kampera.
Akumulator LiFePo4. Zamówiłem w Chinach 200Ah z osobnym wyświetlaczem który po podłączeniu aku wskazywał, że mój LiFePo4 ma tylko 100Ah. Przez 8 miesięcy byłem przekonany, że "chinole" mnie oszukali. Mój aku dzisiaj w rzeczywistości ma pojemność 169 Ah. Po prostu żle ustawiłem jego pojemność na wyświetlaczu. Kilka razy był rozładowany do 10.4 V, trochę słońca + ładowanie z alternatora i po 5-6 godz. mam 100Ah. (na dachu dwa panele 620W)
Łóżko - moje ma 110cm na 181cm. Materac składa się z dwóch części: na górze gąbka termoplastyczna 4cm, dół gąbka tapicerska 5 cm. Obie sklejone. Całość z materiałem obiciowym ma 10 cm grubości. To był błąd przynajmniej w moim przypadku. Materac w kamperze jest b. ważny i moim zdaniem powinien być dobrej jakości i przynajmniej 15 cm grubości.
Reasumując:
1. Potwierdzam, że porządne uszczelnienie i ocieplenie kampera jest priorytetem
2. Gniazdo zewnętrze na wodę i prąd u mnie się nie sprawdziły. Zlikwidowałem.
3. Strata czasu i pieniędzy na ogrzewanie podłogowe. Dobra nagrzewnica w zupełności wystarczy. Webasto wodne czy suche?
Wodne ma swoje zalety - gorący glikol ogrzewa nagrzewnicę i wodę przez malutki 12 płytowy wymiennik ciepła (zamiast drogich i zajmujących miejsce bojlerów), bierze więcej prądu ale przy dobrym akumulatorze i solarach nie ma problemów.
Webasto suche - b. dobre i ponad dwukrotnie tańsze rozwiązanie na ogrzanie kampera nawet w mroźną zimę. Jest możliwe i są takie rozwiązania ogrzanie wody w bojlerze i zastosowanie do podłogowego. Ja bym nie komplikował sprawy i po prostu dokupił dobry 10 l bojler. Następnym razem poszedł bym w tym kierunku.
4. Dobre solary - absolutny priorytet! Kupiłem 2 szt. u MarcinaPk, drogie jak cholera (1200 PLN/szt.) ale spełniają swoją rolę. Kilka razy porównywałem sprawność moich i taniochy (300-500 PLN za 340W). Moje w pochmurne niebo dawały 3-7 A, taniocha 1-2 A lub wcale. Na Litwie, Mazurach, Wrocławiu i Ksamil w Albanii kamperowcy byli zdumieni sprawnością moich solarów. MPPT 40A mam w EB więc też musi być dobry.
5. Wykładzina PCV u mnie jest cienka jak papier. Popękała juz po miesiącu. Wymieniam na grubą, przemysłową i taką radzę kupić. Żadnych dywaników i desek- tylko wykladzina PCV
6. Warto zamontować gniazda USB w formie zapalniczki samochodowej. Ja mam tylko takie. Wkładam w nie szybką ładowarkę Baseus i telefon po godzinie jest naładowany. Poza tym radzę zamontować dwa takie gniazda dedykowane dla laptopa i podłączyć osobno do puszki z bezpiecznikami kablem 4mm. Bezpiecznik w/g specyfikacji lapka. U mnie działa bezproblemowo codziennie przez kilka godzin.
7. Internet - mam z Play'a malutki Router LTE 4G Huawei E5573Cs na kartę. W każdym kraju gdzie jestem dokupuję internet na kartę i załatwione. Jeszcze fajniejszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie starego telefonu za router. Wkładasz zakupioną kartę z internetem i włączasz przenośny hotspot. Oczywiście stojąc gdzieś na dziko możesz mieć problem z zasięgiem. W moim przypadku zdarzyło się to tylko 3x chociaż w 80% stoję na dziko.
Co jeszcze? Jak sobie przypomnę napiszę. Pytania? Chętnie odpowiem.
Pozdrawiam tym razem z Niemiec |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-03-05, 22:02
|
|
|
Dzięki, bardzo ciekawe podsumowanie.
Ciekawi mnie ta różnica w solarach....trochę nie dowierzam, że solary o takiej samej nominalnej mocy działają inaczej, bo w różnych poradnikach nic takiego nie widziałem. Ale znawcą nie jestem...jeśli ktoś taki się wypowie, chętnie poczytam. |
|
|
|
|
Robold
zaawansowany
Twój sprzęt: Samodzielnie zbudowany Jumper
Pomógł: 2 razy Dołączył: 17 Cze 2007 Piwa: 17/17 Skąd: Giżycko
|
Wysłany: 2022-03-06, 10:54
|
|
|
Dobre podsumowanie!
Stawiam |
_________________ Na wschód i nie tylko...
|
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-03-06, 15:12
|
|
|
Gżegżółka napisał/a: | Dzięki, bardzo ciekawe podsumowanie.
Ciekawi mnie ta różnica w solarach....trochę nie dowierzam, że solary o takiej samej nominalnej mocy działają inaczej, bo w różnych poradnikach nic takiego nie widziałem. Ale znawcą nie jestem...jeśli ktoś taki się wypowie, chętnie poczytam. |
W Ksamil/Albania ta różnica była spora, kamperowcy z Niemiec i Polak zrobili najpierw sobie pomiary, następnie mnie. Moje solary ładowały aku przez MPPT - 6 Amperami, Niemcy mieli 2.5 Ampera (2 panele po 350 W) natomiast u Polaka (3 panele po 200 W) ładowanie było na poziomie 1-1.5 A. Pomiary zrobili przy pochmurnym niebie, bez słońca !
Mam regulator solarny MPPT 700W ( 2x340Watt dla 12V) oraz dwa panele solarne po 310W dwustronny, samoczyszczący, wykonany w technologii szyba w szybie, gdzie monokryształy zamknięte w żelu chronione są przed mikropęknięciami z ABem Camper Serwis
więcej o tych panelach tutaj: https://www.facebook.com/...inned_shop_card
Niestety nie pomogę z wyjaśnieniem dlaczego tak jest, tłumaczono mi, że wiele czynników wpływa na takie wyniki - jakość materiałów i wykonania paneli, MPPT i coś tam jeszcze. Nie znam się na tym więc może ktoś faktycznie pomoże to wyjaśnić. |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
decumanus
weteran
Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 43/23 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2022-03-06, 15:53
|
|
|
Akurat przerabiałem temat solarów, bo zakładam 10kwp na dachu i uważam że trochę sobie usprawiedliwiasz cenę.
Rzeczywiście panele bifacjalne w słabym oświetleniu potrafią dać 25% więcej energii, średnio 10-15% więcej w ciągu całego dnia. Natomiast muszą mieć pod spodem materiał odbijający światło, a ty masz szary samochód. Niby się nazywa metalik, ale mam dokładnie ten sam kolor i do białego brakuje mu bardzo dużo. Jest mniej więcej w połowie drogi między białym a zwykłymi średnio ciemnymi kolorami jak czerwony itp. Jak montowałem okna dachowe to ich okolice malowałem na biało, bo taki kolor chce mieć na dachu i w słońcu krótko przed zenitem, biały był dużo chłodniejszy od reszty, można powiedzieć że był chłodny a reszta ciepła.
Duże różnice w ładowaniu prawdopodobnie były efektem pustego akumulatora... wtedy panele mają co ładować. i kontroler pokazuje spore wartości.
Ale powinieneś być jak najbardziej zadowolony z paneli, bo w kamperze liczy się te kilka procent extra które uratują Cię przed blackoutem... i te kilka procent jest warte extra pieniędzy i dodatkowego wysiłku.
szerokości
R
a jak będziesz malować dach, to koniecznie na biało. jest nawet taniej :D |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
|
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-03-06, 17:26
|
|
|
decumanus, decumanus napisał/a: | Duże różnice w ładowaniu prawdopodobnie były efektem pustego akumulatora... wtedy panele mają co ładować. i kontroler pokazuje spore wartości. |
Dzięki za wyjaśnienie, akurat aktualnych pojemności akumulatorów nie sprawdzaliśmy więc może masz rację. Dach pomaluję na biało!
Pozdrawiam |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-03-06, 18:55
|
|
|
Zapwenienie dość prądu w słoneczny letni dzień jest łatwe...w pochmurny zimowy jest gorzej. Nie myślałem o panelach obustronnych bo mają odrobinę niższą moc nominalną ale może w naszym zastosowaniu mają sens... |
|
|
|
|
Robertunio
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lip 2016 Piwa: 7/6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2022-03-06, 20:51 Ogrzewanie podłogowe i izolacja.
|
|
|
Trochę zmartwiłeś mnie podłogówką, ciekaw jestem dlaczego jest tak niewydajna.
U siebie mam b. podobne rozwiązanie, lecz jeszcze nie uruchomione - aktualnie ciśnieniowe próby szczelności przed zalaniem.
Odnośnie dokładności na etapie izolacji zapewne masz rację, pewnie dlatego moja budowa tak się ciągnie 😂
Zasłużone piwko za podsumowanie. |
|
|
|
|
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-03-07, 11:23
|
|
|
AndreLech, przyjrzałem się Twojej instalacji solarnej ....i nie rozumiem dlaczego panele obustronne mają pomóc.
Jak rozumiem: panele obustronne są lepsze wtedy gdy światło ma możliwość dostania się do spodniej części panelu. A w Twoim....tych możliwości jest niewiele.
Być może jest szczelina z przodu i z tyłu, boki w większości zabudowane. Przez przestrzenie między ogniwami trochę światła się dostanie (i odbije od lakieru)....ale to w sumie nie wydaje się duże.
Jak widzę tu:
https://solaren-power.com/pdf/Calculating-Additional-Energy-Yield-Through-Bifacial-Solar-Technology.pdf
można zyskać ~25%. Ale to gdy panele są zamocowane pod kątem metr nad podłożem które dobrze odbija światło. OK, na płasko metr nad ziemią różnica pewnie była by większa. Tym bardziej w pochmurny dzień. Ale podstawa jest taka że światło musi mieć dobrą możliwość oświetlenia spodu panelu. A tu tak nie jest. Powtórzę - nie znam się, może coś przeapiam. Ale przy takim montażu paneli nie widzę przewagi.
Niemniej wrzucę jeszcze filmik człowieka który przedstawia się jako inżynier i robi coś podobnego. Co sugeruje że faktycznie coś mi umyka.
https://www.youtube.com/watch?v=OWAy8VQIh38 |
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-03-07, 11:30
|
|
|
Robertunio napisał/a: | Trochę zmartwiłeś mnie podłogówką, ciekaw jestem dlaczego jest tak niewydajna. |
Podejrzewam, że zrobiłem za mało pętli. Podczas kładzenia podłogówki byłem innego zdania ale już wtedy ktoś zwrócił mi na ten błąd uwagę. Chociaż podczas ogrzewania podłoga jednak była lekko ciepła tylko te zużycie prądu mnie martwiło i fakt dużej sprawności samej nagrzewnicy. Summa summarum - jest to dobry Gadżet na zimę dla kogoś kto długo pomieszkuje w kamperze. Dla wyjazdów 3-6 dniowych (zimowych) podłogówka nie ma sensu. |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
AndreLech
zaawansowany
Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2022-03-07, 11:45
|
|
|
Gżegżółka napisał/a: | AndreLech, przyjrzałem się Twojej instalacji solarnej ....i nie rozumiem dlaczego panele obustronne mają pomóc.
|
Ja tylko stwierdziłem fakt różnicy ładowania aku z moich solarów i solarów znajomych kamperowców. Jak już wcześniej wspomniałem możliwe, że moje aku było bardziej rozładowane ale tak do końca nie jestem o tym przekonany z uwagi na różny czas i miejsca robienia tych pomiarów. Przychylam się jednak do opinii, że sprawność moich solarów nie ma nic wspólnego z tym, że są bifacjalne.
Ps.
Tutaj masz inny film (ciekawszy) na youtube o panelach bifacjalnych
https://www.youtube.com/w...rwithWillProwse |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|