 |
|
Przesunięty przez: Świstak 2020-12-23, 04:21 |
Solar, czy ma ładować oba akumulatory |
Autor |
Wiadomość |
BOGI
doświadczony pisarz BOGI
Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008 Piwa: 4/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-08-12, 22:16 Solar, czy ma ładować oba akumulatory
|
|
|
Witam wszystkich
Mój problem jest następujący. Zamontowałem solar 150W z regulatorem MPPT 15A na dachu Weinsberga 601MGH (van z nadstawką plastikową). Nic nie było zmieniane, instalacja fabryczna CBE. Czyli: prostownik (ładowarka) CB-516 oraz centralka sterująca DS300 z panelem PC-100. Przy pracy silnika alternator ładuje oba akumulatory (świeci się na panelu ikona "G", połączenie do słupka świeci się 230V i ładowany jest głównie akumulator wnętrza (B2), dodatkowo silnika (B1) małym prądem. Instalacja solarna została wykonana w renomowanym serwisie (nie podaję którym, ale znanym). Po montażu okazało się, że ładowany jest tylko akumulator wnętrza (B2). Tak jest, gdyż regulator został podłączony bezpośrednio do do gniazda B2 w centralce, a nie do wtyku oznaczonego "AUX, solar regulator, direct B2" w jednym z gniazd układu centralki DS300. Po montażu znalazłem też fabryczną wiązkę w przy centralce z informacją po niemiecku (fabryczną), że "przygotowane kable do podłączenia do regulatora", obok tez taka wiązka z podobną informacją dla sat. Czyli nie zauważono, że jest jakaś fabryczna opcja podłączenia, wykonano niepotrzebnie nową instalację od solara do regulatora i od regulatora do centralki DS300. Ok, niech tak będzie, robił to przecież fachman, który informował mnie, że wykonał takich instalacji w różnych kamperach wiele i tak jest jak u mnie. Ale dzisiaj przypadkiem rozmawiałem z elektrykiem obsługującym inną firmę kamperową i stwierdził, że podłączenie powinno być zgodnie z fabryczną, przewidzianą przez Weinsberga, czyli poprzez fabrycznie przygotowaną wiązkę, do tego złącza "AUX" dla solara, co zapewni ładowanie obu akumulatorów. I bądź tu mądry, kto ma rację. Oczywiście, że wolałbym aby jak najmniej ingerowano w fabryczną instalację, ale już się stało, jednak gdyby możliwe było ładowanie obu akumulatorów, to jasne, że tak bym wolał.
Czy oświeceni mogą coś w temacie mnie rozjaśnić... |
|
|
|
 |
BOGI
doświadczony pisarz BOGI
Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008 Piwa: 4/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2020-08-13, 07:49 W nawiązaniu do poprzedniego pytania
|
|
|
W uzupełnieniu wczorajszego wpisu, jest jeszcze jedna sprawa odnośnie ładowania przy pomocy solara. Otóż wspomniany elektryk stwierdził, że nie można ładować jednocześnie akumulator z kilku źródeł. I pytanie takie, jeśli akumulator wnętrza (B2) jest na stałe (bo przez bezpośrednie złącze w bloku DS300) to jak to się ma jeśli pracuje alternator w czasie jazdy czy jestem podpięty do słupka, czyli pod prąd 230V. Czy możliwe jest uruchomienie silnika w korzystaniu ze słupka 230V. Póki co mam wyłącznik solara i go używam ale czy to jest normalne. Moim zdaniem instalacja powinna być taka aby wszystko odbywało się automatycznie, wybór źródła ładowania, wybór który akumulator powinien być w danej chwili ładowany i właściwie regulator jak w silnika powinien być elementem instalacji nie wymagającym interwencji. Niestety nie potrafię dołączyć załączników schematów i foto mojej centrali, dlatego podaję nazwy, że jakby co bloku DS300 i prostownika CB516 firmy CBE, bo są w internecie.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
Suliki
stary wyga

Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy Dołączył: 25 Lip 2016 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2020-08-13, 11:54
|
|
|
Cześć
Z opisu w instrukcji wynika, że dedykowany AUX do reg solara jest bezpośrednio podłączony do baterii B2 więc nie ma znaczenia gdzie go podłączyli bo efekt powinien być taki sam. W regulatorach z którymi miałem do czynienia zawsze tak było, że akumulator rozruchowy był ewentualnie tylko ładowany małym prądem podtrzymania w drugiej kolejności ( jak zabudowy był naładowany ) . Z solara zawsze miałem tylko ładowanie zabudowy ( z zastosowaniem standardowych energobloków ). Przekręcenie kluczyka daje sygnał do ładowarki o zakończeniu ewentualnego podładowania akumulatora rozruchowego i zabudowy z 230V - wszystko idzie wtedy z alternatora. |
_________________ P&E |
|
|
|
 |
Darek Szczecin
Kombatant
Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Wrz 2014 Piwa: 113/163 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2020-08-13, 13:41
|
|
|
BOGI wszystko jest ok nie walcz, kontroler solara do aku zabudowy i koniec też miałem DS300 z PC100 i to urządzenie nie ma takiej funkcji co by ładował się akku rozruchowy, to że na schemacie jest niby miejsce wpięcia to to tylko sugestia złącze B+ to plus aku zabudowy, nie ma znaczenia w którym miejscu się wepniesz z plusem od kontrolera ładowania .
Oczywiście można to lekko zmodyfikować i oszukać ektroblok , ale są tego plusy i minusy |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|