Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2020-12-23, 04:19
Podłączenie 2 różnych akumulatorów żelowych.
Autor Wiadomość
grzechu0011 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford TraNSIT
Dołączył: 04 Maj 2020
Skąd: Krakow
Wysłany: 2020-09-16, 12:39   Podłączenie 2 różnych akumulatorów żelowych.

Witam, posiadam 1 baterie 100ah która już ma ponad 2 lata, nadal w miarę dobrze działa, zamówiłem nowy akumulator 250ah ( mogę podłączyć baterię 250ah do regulatora mppt 30a? ) I chciałbym zatrzymać ten akumulator 100ah, podłączenie równoległe raczej odpada ze względu na różnice ah oraz nowa bateria jest ponad 2 razy większa, myślę że najlepiej byłoby podłączyć każda baterie z osobna do regulatora, tylko jak to podłączyć? Dziękuję za pomoc.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mazur 
weteran
Robert


Twój sprzęt: CI Mizar Garage , Ducato 2.8JTD
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Piwa: 94/120
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-09-16, 13:55   

Chyba tylko regulator na dwa akumulatory.
Odpowiadając na pytanie czy 30 A regulator wytrzyma, - musisz mieć co najmniej 500W na dachu żeby nie wytrzymał. To zależy raczej od ogniw na dachu, a nie od akumulatora.


Mam takie zastosowanie już w drugim kamperze. Pierwsze wyjście z regulatora idzie na samochodowy (10%) mocy, drugie wyjście na zabudowę (90% mocy)
Oczywiście dwie różne pojemności i akumulatory.
Kiedyś miałem na zabudowie 2x 105Ah takie samie aku i działało (na drugim wyjściu)
Zaleta jest taka, że jak załaduje jeden z akumulatorów na wyjściu ( 1 lub 2 ) do 100% to cała moc idzie na drugie wyjście. Oczywiście można sobie ustawiać proporcje ładowania na wyjściach.
Mam możliwość jeszcze rozdzielenia na 2 x regulator bo dwie baterie na dachu 100 i 200 W. Może też masz dwa panele na dachu i wtedy dwa regulatory ?

Moc regulatora do zastosowanego panelu solarnego:

mocamp.png
Plik ściągnięto 1546 raz(y) 25,26 KB

_________________
Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku.
'Lao Tzu'
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzechu0011 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ford TraNSIT
Dołączył: 04 Maj 2020
Skąd: Krakow
Wysłany: 2020-09-16, 18:15   

Mam niestety tylko jedno wejście na baterie w regulatorze, myślałem że może po prostu zamontuję 2 przełączniki do regulatora mppt między akumulatorami, i jak jeden już będzie pełen to odcinał jego zasilanie i włączał drugi.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-09-16, 18:43   

grzechu0011 napisał/a:
Mam niestety tylko jedno wejście na baterie w regulatorze, myślałem że może po prostu zamontuję 2 przełączniki do regulatora mppt między akumulatorami, i jak jeden już będzie pełen to odcinał jego zasilanie i włączał drugi.


Tak możesz zawsze zrobić - tylko to już będzie wymagało Twojej ingerencji (przełączanie), ale będziesz miał dodatkowy zbiornik z prądem, który będzie czekał aż pierwszy się wyczerpie ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brodacz77 
stary wyga


Twój sprzęt: Challenger Mageo 163, 2.8JTD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Piwa: 47/285
Skąd: Snochowice
Wysłany: 2020-09-17, 10:49   

Tylko przy tym całym przełączaniu akumulatorów musisz pamiętać, że regulator MPPT nie może być podłączony do solarów bez akumulatora. W instrukcjach jasno pisze - pierwszy podłączamy akumulator a potem panele słoneczne. Regulator musi wiedzieć, z jakim napięciem ma pracować - 12 czy 24 volty. A przy przełączaniu akumulatorów teoretycznie może pojawić się sytuacja, że przez sekundę, ułamek sekundy czy kilka sekund odepniesz MPPT od akumulatora.
_________________
Odkupię każdą ilość używanych / zużytych / uszkodzonych baterii do laptopa / elektronarzędzi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-09-17, 16:55   

Maciej S. napisał/a:
W połączeniu równoległym możesz sobie łaczy dowolnej pojemności bateria/aku ale koniecznie o tym samym napięciu.
Wydajnośc takiego układu to suma pojemności.


A tu się nie zgodzę, teoria mija się z praktyką (wielokrotnie to opisywano na forum) - można poszukać.
Jeden zabija drugi tylko dwa takie same i nowe dla połączenia równoległego.
Najpierw ładowanie jednego a potem drugiego i przełącznik wysokopradowy do tego.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
psm 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato II 2.8JTD
Dołączył: 04 Wrz 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Ustrzyki D/Krk
Wysłany: 2020-09-17, 17:29   

dziwaczek napisał/a:

A tu się nie zgodzę, teoria mija się z praktyką (wielokrotnie to opisywano na forum) - można poszukać.
Jeden zabija drugi tylko dwa takie same i nowe dla połączenia równoległego.
Najpierw ładowanie jednego a potem drugiego i przełącznik wysokopradowy do tego.


Mam podobne doświadczenia. Co prawda nie zdarzyło mi się łączyć w instalacjach solarnych, ale w systemach zasilania gwarantowanego dla urządzeń telekomunikacyjnych (siłownie 48V)
Jeden drugiego drenował, pojemność całkowita nie była sumą pojemności obu...

Różne rezystancje wewnętrzne, różnie zachowujące się akumulatory pod obciążeniem, itp. to jest niepotrzebny kłopot.
Łączenie rownoległe akumulatorów o tej samej pojemności - tak, ale pod warunkiem że są w podobnym wieku i wykazują podobny stopień zużycia.
Podobnie jest w przypadku budowy pakietów z używanych ogniw - tam też nie bez powodu dopasowuje się ogniwa pod względem pojemności i Rwew

Jak kolega wyżej napisał - wysokoprądowy przełącznik i pilnujemy aby oba akumulatory były naładowane. Jak też było wyżej wspomniane - zadbać trzeba o odpowiednią kolejność rozłączania (panel -> aku)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-09-17, 18:19   

Poza powyższym przy połączeniu szeregowym napięcia się sumuje i potem dzieli przez 2 tj. (V1+V2)/2, a chcemy mieć min te 11.5-12.5V i jak akumulatory są (IDENTYCZNE - kupujemy od razu dwa takie same i wstawiamy od razu i robimy dobre połączenie grubymi przewodami) to mamy podobne spadki napięcia na obu i wynikowo to dobrze wychodzi. Dla dwóch rożnych tego nie osiągniemy ten co padnie wcześniej obniża napięcie całego układu.
Miałem tak kiedyś - dwa takie same aku. działające równolegle kilkuletnie ale sprawne, padł mi jeden na wyjeździe (zwarcie celi) - wszystko padło nie dało się na ładować. Jak go odpiłem to było już dobrze na tym pozostałym. Po powrocie zmierzyłem ich stan, ten jeszcze w miarę dobry miał tak 60% a ten padnięty tak 20-30% z pojemności - wywaliłem oba i dałem dwa nowe, takie same i od razu kupione 2x100Ah chodzą 3 lata bez problemu.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 95/195
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2020-09-19, 22:47   

grzechu0011 napisał/a:
Witam, posiadam 1 baterie 100ah która już ma ponad 2 lata, nadal w miarę dobrze działa, zamówiłem nowy akumulator 250ah ( mogę podłączyć baterię 250ah do regulatora mppt 30a? ) I chciałbym zatrzymać ten akumulator 100ah, podłączenie równoległe raczej odpada ze względu na różnice ah oraz nowa bateria jest ponad 2 razy większa, myślę że najlepiej byłoby podłączyć każda baterie z osobna do regulatora, tylko jak to podłączyć? Dziękuję za pomoc.

naładuj oba połączone równolegle. rozłącz obwód. Jeśli po godzinie po rozłączeniu całego układu (aku odłączone też od siebie)napięcia obu akumulatorów nie będą się różniły (mVolty) to możesz równolegle podłączyć. Ale zostawiłbym pomiędzy nimi włącznik żeby móc rozłączyć i pomierzyć od czasu do czasu.
Jeśli będą się różnić znacznie to pozostaję Tobie połączyć to za pomocą jakiegoś Cyrixa, który dołączy go tylko na czas ładowania. taki aku możesz póżniej wykorzystać albo
na oświetlenie np awaryjne, albo oddzielny na wodę lub inne cele, gdzie będzie ważne zasilanie po rozładowaniu aku głównego....


dziwaczek napisał/a:
....
Miałem tak kiedyś - dwa takie same aku. działające równolegle kilkuletnie ale sprawne, padł mi jeden na wyjeździe (zwarcie celi) - ....

zjawisko najbardziej niekorzystne. zwarcie celi jednego powoduje że napięcie
znamionowe spada do 10V, więc bez przerwy obciąża sprawny aku.
Dodatkowo 5 cel zamiast 6ciu nie pozwolą połączonym aku się dobrze naładować.
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 377/159
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2020-09-20, 20:19   

Należy je odseparować przy ładowaniu i rozładowaniu tak aby uniknąć przelewania prądu z jednego do drugiego, nawet zwykłymi diodami. Połączone równolegle na sztywno dwa różne w stopniu zużycia akumulatory szybko staną się jednakowo kiepskie.

:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 95/195
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2020-09-20, 23:32   

Skwarek napisał/a:
Należy je odseparować przy ładowaniu i rozładowaniu tak aby uniknąć przelewania prądu z jednego do drugiego, nawet zwykłymi diodami. Połączone równolegle na sztywno dwa różne w stopniu zużycia akumulatory szybko staną się jednakowo kiepskie.

:spoko

diodami nie powinieneś separować bo są podłączone do instalacji solrnej.
Jedynie jeden dołaczany do głównego podczas podwyższenia na głównym napięcia
(ładowanie patrz przekażnik Cyrix) .
Natomiast z tym samorozładowaniem nie demonizowałbym.
Jeśli stabilne napięcie obu akumulatorów jest bardzo zbliżone to nie nastąpi
intensywne rozładowywanie. oczywiście zakładam że używamy tych aku, czyli
rozładowujemy i ładujemy. W przeciwnym przypadku, jeśli mają nie być używane
np więcej jak kilka dni to należałoby je odłączyć od siebie!
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 377/159
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2020-09-21, 08:02   

robba napisał/a:

diodami nie powinieneś separować bo są podłączone do instalacji solrnej.
Jedynie jeden dołaczany do głównego podczas podwyższenia na głównym napięcia
(ładowanie patrz przekażnik Cyrix) .


Racja, u siebie ten problem rozwiązałem dodając równolegle z diodą opornik 2Kohm i to wystarczyło by sterownik solara widział z jakim akumulatorem ma do czynienia. Gdzieś to już opisałem przy okazji opisu zbudowanego separatora.
:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***