Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektryka zabudowy w Hymer 55.Czy tak ma być?
Autor Wiadomość
desperos 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010
Postawił 5 piw(a)
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-10-04, 15:29   Elektryka zabudowy w Hymer 55.Czy tak ma być?

Witam
Zachodzę w głowę czy brak przełączania pomiędzy akumulatorem zabudowy a rozruchowym to normalna rzecz? Przełącznik w położeniu "ein" na panelu umożliwia załączenie zasilania tylko z akumulatora hotelowego i w tym położeniu działają urządzenia,możliwe jest sprawdzenie poziomów wody czystej i szarej oraz napięcia aku hotelowego i rozruchowego.Po przełączeniu na "aus" można tylko sprawdzić napięcie aku rozruchowego a inne funkcje nie działają. Sytuacja ta ma miejsce zarówno przy uruchomiony jak i zgaszonym silniku . Jeżeli to ma jakieś znaczenie to po uruchomieniu silnika lodówka na 12V normalnie działa więc prąd z aku rozruchowego jakoś tam trafia. Pod siedzeniem pasażera na przewodach ze zdjęcia jest napięcie z rozruchowego na czerwonym cały czas a na czarnym tylko jeżeli włączymy "ein" na panelu.
O ile na postoju gdy silnik nie pracuje to jest zrozumiałe aby nie rozładowywać rozruchowego ale juz podczas jazdy fajnie jakby można było w zabudowie ładować różne sprzęty i aby alternator ładował również aku hotelowy a tego nie robi i stąd moje pytanie...Czy tak ma być ? Jeżeli nie to gdzie szukać przyczyny problemu ?

20201004_140522_resize_48.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 246,68 KB

20201004_142415_resize_7.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 270,37 KB

20201004_140337_resize_12.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 280,69 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2020-10-04, 15:40   

nie z rozruchowego a z alternatora i całego układu z alternatora ładowany jest równierz pokładowy
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-10-04, 16:21   

moim zdaniem przełącznik "ein"/"aus" jest wyłączeniem instalacji w zabudowie, gdy przełączysz na "ein" podczas pracy silnika powinno pojawić się ładownie na akumulatorze zabudowy.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
desperos 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010
Postawił 5 piw(a)
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-10-04, 17:18   

koko napisał/a:
nie z rozruchowego a z alternatora i całego układu z alternatora ładowany jest równierz pokładowy

Tak,tak miałem na myśli ładowanie z alternatora,co innego myślałem a co innego napisałem ;)
Cyryl napisał/a:
moim zdaniem przełącznik "ein"/"aus" jest wyłączeniem instalacji w zabudowie, gdy przełączysz na "ein" podczas pracy silnika powinno pojawić się ładownie na akumulatorze zabudowy.

Dzięki za trop,sprawdzę to jutro :szeroki_usmiech
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chris_66 
weteran

Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Cze 2007
Piwa: 13/35
Skąd: warszawa
Wysłany: 2020-10-04, 21:05   

ładowanie z alternatora powinno być cały czas z automatu - ładuje rozruchowy, hotelowy i napędza lodówkę

jak silnik nie pracuje to automatycznie nie ma lodówki z 12V i rozłączone są akumulatory od siebie

ein/aus to po prostu wyłączenie wszystkiego hotelowego - pstryk i wychodzisz bez stresu czy wszystko jest wyłączone
_________________
Yossarian ani razu nie przyszedł pomóc przy budowie, za to później, gdy klub już ukończono, przychodził bardzo często, i Yossariana przepełniało uczucie niekłamanej dumy, ilekroć spojrzał na nią i pomyślał, że nawet nie kiwnął palcem przy jej wznoszeniu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-10-05, 08:37   

tak ma być, akumulator silnikowy jest odseparowany od akumulatora zabudowy - nie da się z niego korzystać, ma być tylko dla silnika :spoko
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-10-05, 08:42   

desperos napisał/a:
O ile na postoju gdy silnik nie pracuje to jest zrozumiałe aby nie rozładowywać rozruchowego ale juz podczas jazdy fajnie jakby można było w zabudowie ładować różne sprzęty i aby alternator ładował również aku hotelowy a tego nie robi i stąd moje pytanie...Czy tak ma być ? Jeżeli nie to gdzie szukać przyczyny problemu ?


A czemu tak twierdzisz? Obserwuj wskazania Voltomierza od akumulatora zabudowy (powinno podbić do jakiś 13-14V) po uruchomieniu silnika, tylko cierpliwie czekaj - zawsze priorytet do ładowania ma akumulator silnikowy, ładowanie akumulatora zabudowy potrafi załączyć się po kilku minutach :idea Włączenie panelu nie powinno mieć wpływu na ładowanie aku. zabudowy, ale bywa różnie u mnie np. nie złączy się lodówka jak pracuje silnik jak nie jest włączony panel sterujący :mrgreen:
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
desperos 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010
Postawił 5 piw(a)
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-10-05, 16:13   

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Faktycznie akumulator hotelowy jest ladowany z alternatora ( podbiło napięcie na 14.3V ) A co do reszty skoro tak ma być to jestem spokojny :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-10-25, 11:31   

Witam,
trochę mnie ten wątek zasmucił, bo właśnie kupiłem Swinga i widzę, że elektryka w nim wymaga przeglądu. Na przykład u mnie bez względu na to czy zasilanie zabudowy jest włączone czy nie, działa ogrzewanie i boiler... A jak wynika z postów powyżej tak chyba nie powinno być. LED oczywiście na panelu sterowania zapala się i gaśnie, słychać też przekaźnik w energobloku gdy się używa przełącznika ale... niczego to nie zmienia jak chodzi o zasilanie urządzeń.
No cóż, biorę gruby zeszyt, długopis i zaczynam rysowanie - może w ten sposób dojdę do tego co gdzie zostało pozmieniane.

Porządkując niejako ten wątek proszę o sprawdzenie, czy dobrze zrozumiałem:
1). Zasilanie OFF - WYŁĄCZONE - LED nie świeci
- działa tylko sprawdzenie stopnia naładowania akumulatorów?
- lodówka działa na 12V tylko po odpaleniu auta?
- również po odpaleniu auta alternator ładuje również akumulator zabudowy?
- nie działa pompka wody
- nie działa światło nad kanapą/stołem
- nie działa iskrownik lodówki

2). Zasilanie ON - WŁĄCZONE - LED świeci
- dopiero teraz powinno działać sprawdzanie poziomu wody?
- dopiero teraz powinno działać ogrzewanie?
- dopiero teraz powinien działać boiler?
- dopiero teraz powinna działać pompka wody?
- pojawia się napięcie w dodatkowych gniazdkach 12V oryginalnych?
- zaczyna działać oświetlenie stoł/kanapa
- zaczyna działać światło w łazience
- zaczyna działać iskrownik lodówki

O ile jestem w stanie zrozumieć działanie nawiewów ogrzewania w pozycji OFF to nie wiem czy boiler powinien też w tej pozycji działać. Dotychczas uważałem wyłącznik 12V zabudowy jako taki "główny" - wyłączasz i możesz iść bezpiecznie w miasto/zwiedzać/itp. bo nic nie jest włączone.

Rozumiem, że po odpaleniu auta ładowane są oba akumulatory niezależnie od pozycji przełącznika zasilania zabudowy czy musi być on jednak włączony?

Solar i ładowanie tym obwodem na razie pomijam, bo to było dokładane u mnie przez poprzedników.

Proszę o odniesienie się do powyższego opisu co i kiedy powinno działać. Albo o parę słów co kiedy działa u szanownych Kolegów.
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lepciak 
weteran

Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Piwa: 61/39
Skąd: Gdańsk-Oliwa
Wysłany: 2020-10-30, 17:14   

Monter napisał/a:
O ile jestem w stanie zrozumieć działanie nawiewów ogrzewania w pozycji OFF to nie wiem czy boiler powinien też w tej pozycji działać. Dotychczas uważałem wyłącznik 12V zabudowy jako taki "główny" - wyłączasz i możesz iść bezpiecznie w miasto/zwiedzać/itp. bo nic nie jest włączone.
Proszę o odniesienie się do powyższego opisu co i kiedy powinno działać. Albo o parę słów co kiedy działa u szanownych Kolegów.

Na załączonych zdjęciach prezentujesz wycinek instalacji elektrycznej opartej na konektorach które z czasem luzują się i często same wyskakują ze złączy. Wtedy na siłę szuka się miejsca z którego najprawdopodobniej wtyk wyskoczył. Wpina się go - nie zawsze tam gdzie być powinien i jeżeli teraz działa to co podejrzewamy że działać powinno to wydaje się że znowu wszystko z elektryką jest O.K. Nic bardziej mylnego. Dlatego ja w naprawianych przez siebie pojazdach wtyki lutuję do złączy i mam pewność, że nic "samo" się nie rozłączy. Niewypadające wsuwki z pobielanej sprężystej blachy mosiężnej skończyły się jednocześnie ze zlikwidowaniem kolorowych otulin przewodów na rzecz białych, numerowanych (czyli około 25 lat temu) i od tego czasu mamy kłopoty z elektryką. Masz rację, że chcesz mieć spokój wychodząc w miasto i mieć włączone tylko te urządzenia które włączone być muszą. Ja nie oglądałem się na producenta - w moim przypadku Burstner - i dodatkowymi wyłącznikami odciąłem urządzenia które uważałem za niepotrzebnie włączone podczas mojej nieobecności w aucie. Być może producent kampera przewidział odcięcie na przykład bojlera ale nie dasz głowy, że Twój poprzednik przypadkiem czegoś w połączeniach nie zmienił.
_________________
lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2020-10-30, 17:23   

Wydaje się że masz wszystko O.K. napisz z którego roku jest auto to będzie coś więcej
Na bojlerze powinno być napięcie żeby zadziałał zawór przeciw zamrożeniu, lodówka na 12V tylko w czasie jazdy
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-10-30, 23:43   

Kolego @lepciak - dziękuję, ale najpierw chcę się dowiedzieć jak powinno być konkretnie u mnie lub w innych Hymerach, a dopiero potem będę myślał co dalej :-)
Lutowanie przewodów jest spoko, ale usztywnia bardzo te połączenia.

@koko - auto jest z rocznika 1996. Osobno boiler do wody Truma, osobno grzejnik. Mam oryginalne książeczki ale są po niemiecku a na dodatek nie został zaznaczony model na tylnej okładce.
Czyli ogólnie chyba mam tak, jak powinno być.
O lodówce wiem. Dzięki :-)
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 70/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2020-10-31, 08:43   

Jak pojeżdzisz to wszystko wyjdzie w praniu
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***