Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ducato L4h2 DIY by Konrad
Autor Wiadomość
Robertunio 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 7/6
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-11-04, 22:35   Elektryka

KonradH,
Pierwsza strona wątku, dziewiąty schemat od góry - powinien Ci dużo pomóc.
https://www.camperteam.pl...t=35205&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-04, 22:43   

W załączeniu zupdejtowany schemat. Co zmieniłem:
- zmieniłem akumulatory na LifePo4, dołożyła Mini BMsem, podlaczyłem przez Citrixa do rozruchowego
- dołożyłem ładowarkę do LifePo4 (strasznie drogie cholerstwo :/.. prawie 600zł )
- dołożyłem sterownik Mt50 do MPPT
- zwiększyłem MPPT do 40A i zmieniłem na większy czyli 4215BN (dzięki @Andi At!)
- przetwornice podłączyłem bezpośrednio do akumulatorów
- bezpiecznik pomiędzy aku zmieniłem na 120A

@ Powerrum: MEGA przydatne informacje :) Kupię BN-a. Co do akumulatorów widzę, że EnerBlock LiFePO4 105AH można kupic za 2,5k czyli za ~50% ceny Victrona. Warto poszukać :)
Bardzo fajne porównanie LiFePo, kwasiarka i zgm-a i żelowego znalazłem tutaj: https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ

@ andi at: kamper będzie całoroczny. Latem KiteSurfing (Hel, Grecja, Francja, Portugalia), zimą snowboard gdzieś pod wyciągiem w Austrii (Stubai, Hintertux...)

Musze się też pochwalić. Właśnie przyszedł długo wyczekiwany Maxxfan (ponad 3 miesiące płynął!)

max.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 1,42 MB

Group.png
Plik ściągnięto 58 raz(y) 231,61 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Powerrum 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Blaszak Sprinter
Dołączył: 07 Lut 2019
Piwa: 3/2
Skąd: Warszawa / Złotoryja
Wysłany: 2020-11-05, 12:33   

Hej,
Sam miałem przy swojej budowie problemy z doborem sprzętu i główna rada jaką mogę Ci dać to dużo czytaj ;)

Co do zmian w układzie, to po co jest ten dodatkowy mini BMS?
Aku powinny mieć swoje wbudowane BMS które będą dbać o balansowanie cel oraz nie pozwolą na przeładowanie czy rozładowanie poniżej dopuszczalnego napięcia.
Jeżeli planujesz używać auta zimą to zorientuj się czy wybrane aku mają odłączenie ładowania w ujemnej temp.
Z tego co pamiętam to te EnerBlock nie mają.
Można też zrobić jakiś oddzielny układ do tego, ew. niektóre regulatory mają taką funkcje po podpięciu czujnika temp.

A jeżeli chodzi o ładowanie to teoretycznie jak aku ma swój BMS to możnaby dowolną ładowarką, przynajmniej tak się tu na forum kilka osób wypowiadało. Przy ustawieniach ładowarki na żelowe aku napięcia są zbliżone do tego co lubi LiFePO4 ( trochę nie doładowuje w końcowym zakresie).

Do czego jest ten rozdzielacz ładowania postojowego? Czy to nie jest dubel do separatora?


Co do największego mppt to sprawdź najpierw ile paneli Ci wejdzie na dach razem z innymi klamotami które tam planujesz. Bo co Ci po 40A wersji jak nigdy nie podłączysz do niej tego maksa czyli coś około 520-580W.
Może w wyborze pomoże poczytanie instrukcji. Wszystkie można znaleźć na ich stronie.
https://www.epsolarpv.com/productlist_1.html
Ten temat plus rozmowy w innym miejscu zmotywowały mnie do pogrzebania. Więc z tego co wyczytałem do BN i AN różnią się czy wspólny minus czy plus ( przy instalacji dwużyłowej do każdego urządzenia to nie ma to znaczenia), maks amperażem dla obciążenia, maks napięciem dla PV oraz maks mocą podpiętych w sumie PV. Pewnie coś jeszcze ale to tak z szybkiego przeglądania instrukcji.
AN ma już swój wyświetlacz z podstawowymi danymi więc zależnie gdzie byś go montował to możliwe że dodatkowy ekranik nie będzie potrzebny. Zawsze to jakaś oszczędność miejsca i kasy. AN są chyba też trochę tańsze.

Widziałem też że Epever wypuścił regulator pod zastosowanie kamperowe z podłączeniem na dwa aku i rozróżnieniem aku rozruchowego. Nie wiem czym dokładnie się różni i czy jest dostępny w Polsce.

Wstępnie widzę że w planie 2 panele 100W, nie myślałeś żeby pójść w większe?


P.S. nie sugeruj się jedynie moimi radami, poczytaj więcej też od innych. Nie jestem w tym żadnym ekspertem, po prostu sporo już tu na forum i w innych miejscach poczytałem ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2020-11-05, 13:48   

Te BMS to nie potrzebne chyba ze będziesz budował aku od podstaw z pojedynczych ogniw. Normalnie aku lifepo4 ma bms wbudowany.
BMS realizuje tez funkcje "inteligentnego" ładowania.
W związku z tym można go podłączyć bezpośrednio pod alternator jak u Ciebie.
Ładowarka sieciowa dla lifepo4 to zwykły zasilacz 15V, bez wodotrysków, jak wcześniej pisałem BMS jest odpowiedzialny za inteligentne ładowanie.

Cały ten Twój projekt totalnie nie spina się energetycznie, chyba że masz zamiar jeździć na kempingi i podpinać się do 230V a solar tak jako gadżet.

To wygląda jak wykonanie na dziko a potrzeby na kemping.

Te 200W solara zdecydowanie nie ogarnie zasilania tych sprzętów o których pisałeś wcześniej, termomix , kompresor itd..

Wspomniany termomix ma 1500W, co daje prąd powyżej 120A na zasilaniu 12V, te dwa solary razem dadzą Ci może 12A w dobrych warunkach słonecznych, myślę że średnio to będzie 7-8A.
Więc policz sobie ile czasu zajmuje doładowanie baterii po użyciu termomixa. Podobnie ta ładowarka 15A którą masz, godzina termomixa to ponad 10h działania ładowarki, a jeszcze trzeba doliczyć WSZYSTKIE inne sprzęty które będą chciały prądu.

Ja wywaliłem CYRIXA bo na postoju mi podawał napięcie z lifepo4 na rozruchowy. Zastosowałem zwykły przekaźnik sterowany ze stacyjki. Nie wiem czy ten cyrix tak działa czy moj był zepsuty.

Jak będziesz kupował lifepo4 to kup sobie dobry kulombometr. Ja sobie nie wyobrażam zycia bez tego, lifepo4 ma w miarę stałe napięcie przy rozładowywaniu, więc ciężko określić na podstawie napięcia ile zostało energi w aku.

Lodówka też zdecydowanie będzie lepsza z agregatem na 12V niz zabawa 12/230/ - ale wiem to cena inna.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Powerrum 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Blaszak Sprinter
Dołączył: 07 Lut 2019
Piwa: 3/2
Skąd: Warszawa / Złotoryja
Wysłany: 2020-11-05, 15:12   

Cytat:
Ja wywaliłem CYRIXA bo na postoju mi podawał napięcie z lifepo4 na rozruchowy. Zastosowałem zwykły przekaźnik sterowany ze stacyjki. Nie wiem czy ten cyrix tak działa czy moj był zepsuty.

Flag u mnie było tak samo. To wynika z histerezy jaką ma zwykły Cyrix CT i napięcia spoczynkowego LiFePO4 które przez większość czasu jest w okolicy 13,2V a cyrix rozłącza chyba coś poniżej 12,8-13V.
Choć u Reaven22 w instalacji działa na normalnym Cyrixie. W temacie RydVan u Marcina odpisywał mi właśnie w kwestii zastąpienia zwykłym przekaźnikiem.

Jest też specjalny Cyrix-Li-CT ale kosztuje 3x więcej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2020-11-05, 15:21   

Powerrum napisał/a:
Cytat:
Ja wywaliłem CYRIXA bo na postoju mi podawał napięcie z lifepo4 na rozruchowy. Zastosowałem zwykły przekaźnik sterowany ze stacyjki. Nie wiem czy ten cyrix tak działa czy moj był zepsuty.

Flag u mnie było tak samo. To wynika z histerezy jaką ma zwykły Cyrix CT i napięcia spoczynkowego LiFePO4 które przez większość czasu jest w okolicy 13,2V a cyrix rozłącza chyba coś poniżej 12,8-13V.
Choć u Reaven22 w instalacji działa na normalnym Cyrixie. W temacie RydVan u Marcina odpisywał mi właśnie w kwestii zastąpienia zwykłym przekaźnikiem.

Jest też specjalny Cyrix-Li-CT ale kosztuje 3x więcej.


no więc mam teraz przekaźnik i jest OK.
A do tego mam sprytny regulator solara i ładuje niezależnie oba akumulatory. Więc na postoju nie trzeba mi spinania akumulatorów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-07, 19:32   

Powerrum jesteś kopalnią wiedzy.
Zmieszczą się trzy panele solarne więc zostanie jeden w zapasie. Dam największe na ile pozwoli budżet i mmpt, póki co to bolesny kompromis kosztu wszystkich części :) . Dzieci za podesłanie instrukcji. Flagi dzięki za wyliczenia!
BMS-y dałem bo widzę, że victron ma oddzielnie. Sprawdzę kupując tak jak napisałeś czy model będzie miał wbudowane. I zamieniam na zwykłą ładowarkę.
Battery protector chroni aku przed całkowitym rozładowaniem i przed skokami napięcia. Z tego co tam wyczytałem póki co Cirixie CT dołącza i rozłącza akumulatory gdy napięcie osiągnie określony poziom. Nie jestem pewien czy one się zastępują. Z tego co piszecie to i tak Citrix CT wyleci i wchodzi przekaźnik.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2020-11-07, 20:59   

na lato starczy 120w i 100ah aku
Ale takie minimum na cały rok to około 300w solar i około 200ah lifepo4
Do startu https://allegro.pl/oferta/bezbateryjne-urzadzenie-rozruchowe-1600a-rozruch-9517454449?bi_s=ads&bi_m=leftpanel&bi_c=M2RjZmE0YzEtZmVlYS00MTE1LTkyYmQtNTg5YjZkOTAwYjhjAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=06c1de34-f22f-43e0-8dbf-30e1ecc0c09e
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2020-11-07, 21:07   

poczytaj https://www.camperteam.pl...pic.php?t=18013
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***