 |
|
Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedzi |
Autor |
Wiadomość |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-05, 13:33 Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedzi
|
|
|
Po dwóch latach przerwy wracam do tematu budowy kampera. Przez ostatnie trzy miesiące miałem czas na przygotowanie ostatecznego projektu w tym schemat instalacji elektrycznej. W mojej okolicy (Kopenhaga) nie znam elektryka, który by mi pomógł więc może na forum znajdzie się jakaś poczciwa dusza i pomoże. Jestem wzrokowcem, na schemacie są wszystkie urządzenia jakie znajdą się w kamperze. Na dachu mam zamiar umieścić dwa panele monokrystaliczne po 200W na 12V. Szukam i szukam, może gdzieś znajdę. Aku zakupione - 200Ah Lifepo4. Znalazłem ciekawą konstrukcję busbara (na schemacie) do samodzielnego wykonania. Co o nim sądzicie?
Dodatkowe informacje, van L3H2, kamper całoroczny dla jednej osoby. Gdybym o czymś zapomniał proszę pytać.
schemat 2 inst. 12V.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 4044 raz(y) 598,72 KB |
Elektrownia.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 1962 raz(y) 685,95 KB |
Lodowka zasilanie zewnetrzne.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 1640 raz(y) 607,38 KB |
Lodowka zasilanie z aku.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 549 raz(y) 380,38 KB |
schemat glowny.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 6644 raz(y) 1,01 MB |
|
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
Ostatnio zmieniony przez AndreLech 2020-05-27, 14:14, w całości zmieniany 18 razy |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-05, 18:34 Re: Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedz
|
|
|
AndreLech napisał/a: | Po dwóch latach przerwy wracam do tematu budowy kampera. Przez ostatnie trzy miesiące miałem czas na przygotowanie ostatecznego projektu w tym schemat instalacji elektrycznej. W mojej okolicy (Kopenhaga) nie znam elektryka, który by mi pomógł więc może na forum znajdzie się jakaś poczciwa dusza i pomoże. .... |
błąd jest na rysunku. Ale widzę że był już na tym pierwszym "by Świstak".
Przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe przechodzi nie tylko brązowy kabelek ale również
niebieski.
- victron energy battery protect: czy potrzebny. właściwie zapewne Twoj aku lifepo ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem. (jeśli nie to mnie popraw). Ponieważ ten moduł jest programowalny to możesz wstawić go na rysunku 2.
Urządzenia podziel na dwa priorytety zasilania: P1 i P2. P2 jak TV, gniazdka, wentylatory, większość oświetlenia, etc są mniej ważne i odłączy je ten victron najpierw.
Pamietaj że max I=65A, więc przetwornicy przez to nie puścisz, ale możesz
ją wysterować z wyjścia zabezpieczenia. Chyba że ma ona programowalny próg wyłaczenia to można skonfigurować ją żeby się wyłaczyła najwcześniej jako P3, chyba że jej
priorytet jest P1,5...
Ważniejsze o P1 jak webasto, lodówka, oświetlenie ewakuacyjne, będą nadal działać, aż je akumulator nie odetnie...
PS. teraz widzę, że lodówkę masz na przetwornicy głównej. a na rysunku 1 na dodatkowej.
rozważ wersję narysowaną przez Świstaka z oddzielną przetwornicą załączaną termostatem jak na rysunku 1. |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-05, 19:33
|
|
|
Super, dzięki za odpowiedź. Zrobię schematy tej różnicówki i victrona z prośbą o ponowną odpowiedź czy nie ma błędów. Tak, lodówka ma współpracować z dedykowaną tylko jej przetwornicą.
Pozdrawiam |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-05, 20:37
|
|
|
AndreLech napisał/a: | ...Tak, lodówka ma współpracować z dedykowaną tylko jej przetwornicą.
.... |
na odbiorach głównej przetwornicy masz wymienioną lodówkę, dlatego wspominam... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-06, 16:01
|
|
|
Akumulator ma własny BMS, ale ja lubię dmuchać na zimne stąd ten dodatkowy Victron. Poprawiłem schemat różnicówki, czy teraz jest ok?
zabezpieczenie różnicowo-prądowe .jpg
|
 |
Plik ściągnięto 414 raz(y) 110,74 KB |
|
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
 |
Robertunio
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lip 2016 Piwa: 7/6 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2020-05-06, 19:01
|
|
|
AndreLech
Bardzo czytelny schemat, z niewielkimi zmianami chętnie go zaadoptuję.
Cyrix - gdzieś na forum czytałem, że długości przewodu przed nim i za nim to min. 3,5m (proszę o poprawienie mnie, jeśli się mylę przez bardziej zaawansowanych w branży elektrycznej Forumowiczów).
Jak dobierałeś zabezpieczenia na lini Cyrix-a ? |
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-06, 21:37
|
|
|
Robertunio, Proszę bardzo, korzystaj do woli. Ja muszę wszystko zwizualizować ponieważ kamper będę budował sam, a elektrykiem nie jestem. Wszystko podłączę oprócz zasilania i po przyjeździe do Polski poproszę wykwalifikowanego elektryka o sprawdzenie. Właśnie dlatego umieściłem na forum schematy, żeby ktoś z branży je przejrzał i ewent. wniósł uwagi jak kol. Robba. Generalnie chodzi mi o to czy przekrój kabli, połączenia i zabezpieczenia są ok bo ja korzystałem z wielu źródeł w internecie robiąc schemat pod siebie. Być może ktoś odpowie na twoje pytania bo ja nie wiem
Pozdrawiam |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-06, 22:24
|
|
|
AndreLech napisał/a: | Akumulator ma własny BMS, ale ja lubię dmuchać na zimne stąd ten dodatkowy Victron. Poprawiłem schemat różnicówki, czy teraz jest ok? |
roznicówka OK.
ten dodatkowy victron może wyłaczać odbiorniki o małym priorytecie zasilania,
bo raczej tu nie ma co dmuchać podwójnie...
bedziesz mieć schodek elektryczny, czy też wystawiany?
uziemienie należy też podłączyć do innych elementów kampera, choć z tym zawsze jest jakiś problem, co było opisywane, bo nie możemy być pewni żę gniazdko do którego się podłączamy jest dobrze podłączone...
możemy też nie podłączać uziemienia do słupka tylko zastosować jako wyrównawcze....
Tu nigdy nie będzie 100% poprawnie.... ale to znajdziesz na Świstakowym opisie instalacji... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-07, 13:34
|
|
|
Schemat główny poprawiłem z uwzgl. drugiego inwertera dla lodówki. Schodków elektrycznych nie będę miał. Z tym uziemieniem nie za bardzo rozumiem o co chodzi, poczytam tą świstakową instrukcję. Z Victrona na razie zrezygnuję. Zobaczę jak sobie poradzi zainstalowany BMS.
Czy te przekroje kabli i zastosowane bezpieczniki są OK? |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-07, 18:23
|
|
|
AndreLech napisał/a: | ... Z tym uziemieniem nie za bardzo rozumiem o co chodzi, poczytam tą świstakową instrukcję. ... |
Instrukcje Świstaka poczytaj.
z uziemieniem to jest mniej więcej tak:
o ile w domu masz gniazda przetestowane, wszystko podłączone do obwodu wyrównującego łącznie z uziemieniem, ziemia wokół ma ten sam potencjał zerowy co połączenie wyrównawcze, to włąściwie jesteś bezpieczny. Ale jesteś podłączony do słupa i nikt cię nie przełącza codziennie, a ponadto takie podłączenie do słupa jest w jakiś sposób sprawdzane.
Kamper ma podobną instalację co w domu, ale codziennie podłączasz się do innego "słupa"
a właściwie słupka i nigdy nie masz pewności, że koleś który naprawił przed chwilą gniazdko wie cokolwiek o prądzie. kazali mu to naprawił - przecież lampka z kibla świeciła...
i właściwie najgorsze co mogłoby się zdarzyć to gdybyś miał fazę na uziemieniu w takim
gniazdku (możliwości jest dużo więcej, które są mniej lub bardziej niebezpieczne.
załóżmy że masz podłączone uziemienie w kamperze do lodówki... masz na lodówce fazę!
I właściwie jesteś bezpieczny jeśli wszystko jest wyrównane, bo wszędzie jest faza na obudowach, więc różnica potencjałów 0V. Ale taki kamper w zaden sposob do ziemi nie jest podłączony więc różnica pomiędzy gruntem a metalowymi elementami kampera to 230V.
I różnicówka nie wyłączy, bo uziemienie przez nią nie przechodzi... Wysiadając, albo jeszcze gorzej wsiadając bedąc mokrym po jeziorze .... nie chcę myśleć.
Co z tego że Pana Ziutka posadzą, jak Ciebie zakopią, choć nic nie zrobiłeś.
Chyba najlepiej jakby przed podłączeniem do słupka wbijać w ziemię pręt dla wyrównania
ew. różnicy potencjałów. Można by założyć bez uziemienia, ale co jak urządzenie będzie miało przebicie? wtedy lodówka Cię zabije... tak źle i tak niedobrze.
Zawsze się znajdzie taki przypadek, że coś się może stać. Jedynym pewnym rozwiązaniem byłby transformator separujący, bez uziemienia od słupka, z własnymi połaczeniami wyrównawczymi, ale przy dużym zapotrzebowaniu na prąd klamot byłby wielki i ciężki...
i dlatego najlepiej przed podłączeniem się do gniazdka byłoby zmierzyć napięcie między ziemią a uziemieniem, co oczywiście nie zabezpiecza Cię przed ewentualnym przepięciem
w nocy przez Pana Ziutka na nowy, lepszy obwód...
Dlatego tu nie ma mądrych. chyba najlepsze pełne uziemienie i wyrównawcze w kamperze, a do tego szpila w ziemię i najlepiej pomiar prądu w kablu od niej czy nie płynie prąd wyrównawczy, a jak tak to odłącza od słupka wszystkie 3 żyły... choć z kolei uziemienie nie powinno być odłączane... i bądź tu mądry!!
wiem że wydziwiam... ale za dużo już widziałem pomimo że nie na codzień z tym pracuje.
Oczywiście nie przerażaj się tym tylko bądź świadom...
PS
AndreLech napisał/a: | ....Schodków elektrycznych nie będę miał. .... |
ze schodkami chodziło mi też o kwestie uziemienia j.w. |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-07, 18:38
|
|
|
AndreLech napisał/a: | ....
Czy te przekroje kabli i zastosowane bezpieczniki są OK? |
A jaki masz alternator? ten 35mm2 to mi się wydaje gruby dość.
sądzisz że Twój alternator będzie w stanie stale 250A podawać?
ten kabel przez czas rzędu kilka, może -naście minut i 350A wytrzyma
nie przegrzewając się zbytnio. Nie sądze żeby taki gruby był potrzebny.
Dlatego pytam jaki masz alternator.
Ponadto na jakie napięcie masz aku LiFePo? 14,7?
Jakie masz napięcie alternatora?
Czy jego BMS ma zabezpieczenie przed przekroczeniem napięcia z zewnątrz?
Odłączy aku od ładowania całkiem? upewnij się.
Masz jakąś dokumentację do niego? |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-07, 19:20
|
|
|
robba, dzięki za zainteresowanie i konkretne podpowiedzi
Akumulator kupiłem taki:
https://www.aliexpress.co....2b874c4d5mJNAx i jest do mnie w drodze.
Jego dane:
Model: 12v 100Ah battery pack with 3.2V 100Ah prismatic lifepo4 cell by 4S2P
Cell Type: 3.2v 100ah lifepo4
Nominal voltage : 12.8V
Nominal capacity : 200Ah
Maximum charging current: 50A
Instantaneous discharge current: 500A
Continuous discharge current: 100A
Service life: more than: 3000 cycles
Charging temperature : 0~45 ℃
Discharge temperature : -20 ~ 60 ℃
Storage temperature : -20 ~ 45 ℃
Weight : 17.7kg about
Size: 345*320*155mm / Customized
Operating voltage range: 10.0V-14.6V
Overcharge protection voltage : 14.6V + 0.05V
Over discharge protection voltage : 10.0V + 0.05V
Battery temperature protection: 60℃plusmn5℃
Output and parameters: high current positive / negative connecting column (red positive electrode, black negative pole);
Battery storage period: 90% power (6 months)
Battery warranty: 12 months (free warranty)
Product advantages:
Easy to carry, light weight, high capacity, high release platform, long working hours, long life, safety and environmental protection,Series connection (withstand voltage 80V), parallel connection (voltage must be consistent)
Ten aku polecał zefirwypasu na tym forum. Tu jest odnośnik:
https://www.camperteam.pl...r=asc&start=165
Samochód będzie Fiat Ducato 3.0 L3H2 lub L4H2 z 2008 r. (są zarezerwowane, zdecyduję po obejrzeniu po 15 maja jak przyjadę do Polski). Alternator chyba Valeo 180A. Kabel 25mm polecono mi w Danii, niektórzy ponoć stosują 50mm. |
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-07, 20:28
|
|
|
AndreLech napisał/a: | ....
Akumulator kupiłem taki:..... |
Jak widzisz w parametrach max prąd ładowania to 50A. Do tego wystarczy w zupełności
10mm2 przewód, ale biorąc pod uwagę 6metrów to właściwie dałbym 16mm2,
co stanowiłoby również małą ale zawsze rezystancję trochę obniżającą prad.
Tak naprawdę to potrzebny byłby ogranicznik prądu. w najprostszej wersji Świstakownica.
Ale myślę że 16mm2 wystarczy. I nigdzie nie jest zaznaczone czy BMS sam ogranicza łądowanie do 50A, w co wątpię. Więc dla zdrowia aku na początek pomierz prądy ładowania rozładowanego AKU. jak bedzie więcej niż 50A to zastanów się nad układem ze Świstakownicą... bezpieczniki też zmniejszyłbym do 80A...
PS. pomyśl też o pomiarze napięcia alternatora. lepiej żeby regulator nie był na 14,7
bo takie jest najwyższe napięcie. Zastosowałbym regulator do 14,4 albo nawet 14V, jeśli na 14,4 prądy byłyby duże przy prawie naładowanym aku. |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
AndreLech
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato 3.0 160KM, 2007
Nazwa załogi: OldNomad
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lis 2017 Piwa: 9/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-05-08, 12:09
|
|
|
robba, schemat poprawiłem zgodnie z twoją sugestią, przejrzałem też inne schematy i rzeczywiście większość osób budujących kampery ma podobne rozwiązanie:
- przewód 16mm między aku sam., a aku hotelowym i 250 A bezpiecznik
- przewód 4mm między MPPT, a aku hotelowym i 50 A bezpiecznik
- przewód 10 mm międzyaku hotelowym, a inwerterem i 250A bezpiecznik
- przewód 6.5 mm między bezpiecznikami i aku hotelowym i 100A bezpiecznik
Przy okazji załączam zbliżenie na wyłączniki prądu przy aku hotelowym. Jeden jest wyłącznikiem głównym umieszczonym przy łóżku, drugi przy energobloku. Które rozwiązanie zastosować jeśli będę opuszczał kamper na np. 5 godz. Pozostawić ładowanie aku z paneli i zasilanie lodówki czy tylko ładowanie aku z paneli?
zasilanie sola.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 495 raz(y) 168,16 KB |
|
_________________ Memento Vivere! Buduję kamper https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0 |
Ostatnio zmieniony przez AndreLech 2020-05-31, 07:35, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-05-08, 21:43
|
|
|
AndreLech napisał/a: | ....
- przewód 10mm między aku sam., a aku hotelowym i 250 A bezpiecznik
...
- przewód 10 mm międzyaku hotelowym, a inwerterem i 250A bezpiecznik
- przewód 6.5 mm między bezpiecznikami i aku hotelowym i 100A bezpiecznik
....
|
na 10mm2 to 250A to trochę za dużo. 150A ok.
6,5 co to za przekrój?
akurat do przetwornicy 2000W od aku hotelowego to minimum 16mm2 i to tak do metra,
a jak 2 m to dałbym 25mm2
AndreLech napisał/a: | ....
Przy okazji załączam zbliżenie na wyłączniki prądu przy aku hotelowym. Jeden jest wyłącznikiem głównym umieszczonym przy łóżku, drugi przy energobloku. Które rozwiązanie zastosować jeśli będę opuszczał kamper na np. 5 godz. Pozostawić ładowanie aku z paneli i zasilanie lodówki czy tylko ładowanie aku z paneli? |
lodówka na gazie też pewno potrzebuje prądu, a raczej lodówki nie będziesz wyłączać,
bo przecież nie lubisz ciepłego piwa...
PS... wg mnie to brakuje Tobie przełączania wszystkich gniazd łącznie z lodówkowym na zasilanie zewnętrzne jak tylko się pojawi. chyba że to zapewniają przetwornice?
Albo chyba że to zamierzone... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|