Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki
Autor Wiadomość
emeryt_z_kutna 
początkujący forumowicz


Dołączył: 11 Gru 2020
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-12-12, 09:33   Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki

emeryt_z_kutna napisał/a:
Witam wszystkich mam na imię Andrzej i chciałbym zaoferować swoją bezpłatną pomoc.

Od ponad 12 lat jestem pracownikiem jednej z firm zajmującej się fotowoltaiką (nazwy nie zdradzę ani tu ani na PW) i chciałbym służyć wam poradami w zakresie doboru fotowoltaicznych systemów do łodzi i kamperów. Posiadam certyfikację Victron Energy co pewnie część z was uzna, że lobbuje za sztucznie nadmuchaną marką z wygórowaną ceną ale to nie ma znaczenia. Chciałbym zwiększyć świadomość użytkowników o fotowoltaicznych systemach solarnych akumulatorowych zarówno na łodziach i kamperach.

Z przyjemnością odpowiem na każde pytanie techniczne dotyczące fotowoltaiki.

Zapraszam do dyskusji.

Andrzej :]





Socale napisał/a:
Tematy o fotoprądzie od słońca są tu dosyć często poruszane, jest ich tu wiele i wiele wiedzy zawierają. Niemniej, może zdarzyć się problem w którym skutecznie pomożesz.
Fajnie jeszcze jakbyś miał kampera żyjącego ze słońca.
Nasz odwieczny i do dziś nie rozwiązany problem: Klimatyzacja postojowa bez podpięcia do sieci 230V - rozwiązanie z wykorzystaniem wyłącznie promieniowania słonecznego nadal nie istnieje.




Klimatyzacja w kamperze to w miare prosty temat do rozwiązania wszystko oczywiście opiera się o pieniądze i miejsce na dachu. Klasyczna klimatyzacja pobiera ok 850-1000W mocy elektrycznej. Nie pracuje przez cały czas tzn, początkowo owszem ale potem włącza się okresowo. Do wyliczeń przyjmę więc moc 700W uśredniając.

Pierwsza sprawa to akumulator nie możemy go rozładowywać a przynajmniej nie powinniśmy prądem większym niż 20%-30% pojemności 0.2C lub 0.3C to jeżeli chodzi o akumulatory żelowe, można też zastosować akumulatory AGM 0.4C lub więcej ale one raczej nie powinny być stosowane w fotowoltaice. Najgorszym wyborem jest akumulator z elektrolitem ciekłym ten nie nadaje się do pracy cyklicznej. (tutaj temat rzeka)

A więc tak mamy klimatyzację która pobiera 700W chcemy aby pracowała powiedzmy 5 godzin po zmierzchu a więc 700W * 5 = 3500Wh. Uwzględniamy straty na przetwornicy + 10% i otrzymujemy 3850Wh. Dla uproszczenia możemy podzielić to przez 12 co daje nam zapotrzebowanie 320Ah w przybliżeniu to szacunek na potrzeby zobrazowania potrzebnej ilości energii.

Jeżeli zastosujemy 2 akumulatory 220Ah każdy po zakończonym 5 godzinnym cyklu pozostanie nam jeszcze ok 35% energii a więc wykonaliśmy 65% cykl. Jeżeli tak pracowalibyśmy codziennie oznaczałoby to, że akumulatory wytrzymują ok 700-800 cykli co przekłada się na kilkuletnią prace w kamperze w zależności od częstotliwości. Zaryzykuje i powiem, że ok 6 lat.

Co z ładowaniem no właśnie 440Ah nie jest tak łatwo naładować. Najlepiej jak dysponowaliśmy regulatorem MPPT i podobną mocą paneli ok 700W co jednak może okazać się trudne bo oznaczałoby to dwa duże panele ok 350W każdy na dachu i rozmiarach 160x100cm co po odjęciu spadku energii z uwagi na montaż płaski 15% a następnie 7% spadku temperaturowego dałoby nam finalnie 568W. Moc ta naładowałą by nasz akumulator 220Ah x 2 rozładowany w 65% w czasie ok 7 godzin. Tylko i wyłącznie przy zastosowaniu regulatora MPPT, PWM obetnie nam 40% mocy.

Opcją jest instalacja 3 paneli elastycznych po 100W ale wtedy czas ładowania wydłuża się do 16-17 godzin. Oczywiście w pełnym słońcu.

Jeżeli klimatyzacja pracowała by w dzień należy odjąć od mocy 700W (w tym wypadku 800W) bo klimatyzacja w dzień słoneczny włączała by się częściej moc paneli i obliczyć różnice w czasie pracy.

Jeżeli ktoś ma wystarczająco dużo miejsca na dachu to można to jak najbardziej zrealizować. Najtańszym rozwiązaniem byłyby panele sztywne, które moim zdaniem nie są najlepszym wyjściem dla kampera ale funkcjonowałoby również dobrze.

Budowa systemu powinna być oparta o przetwornice sinusoidalną moc takiej przetwornicy powinan wynosić 2000-2500W mocy ciągłej aby nie pracowała non stop na najwyższych obrotach i nie generowała zbyt dużo ciepła. Z temperaturą wydajność systemu spada. Warto też zainwestować w dobry produkt a nie taką chińską za 500 zł :)

Czy można zrobić to mniejszym kosztem, mniejszymi akumulatorami i panelami. Można wszystko :) trzeba odpowiedzieć sobie tylko na pytanie czy zależy nam na trwałości instalacji i komforcie użytkowania czy chcemy często wymieniać akumulatory bo będa obciążone nadmiernie.

Jeżeli coś pominąłem to chętnie odpowiem na pytania.

p.s.

Uwzględniłem instalacje 12V bo takie napięcie mamy w kamperze. Jeżeli jednak ktoś chciałby to zrobić na 24V i zasilać wszystko w kamperze przez 230V to też dobre rozwiązanie bo podnoszenie napięcia DC oferuje wyższą sprawność systemu.



----------------------------------------------------------------------------------------------
Watek został oddzielony z Powitalni - cytat kol. Socale - wkleiłem do postu Andrzeja celem zachowania ciągłości dyskusji - smok_wawelski
Ostatnio zmieniony przez smok_wawelski 2020-12-12, 15:21, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec

Wysłany: 2020-12-12, 09:58   

emeryt_z_kutna napisał/a:
Pierwsza sprawa to akumulator

A jak to wygląda w przypadku zastosowania akumulatora LiFePo4 :?:
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
emeryt_z_kutna 
początkujący forumowicz


Dołączył: 11 Gru 2020
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-12-12, 10:04   

Banan napisał/a:
emeryt_z_kutna napisał/a:
Pierwsza sprawa to akumulator

A jak to wygląda w przypadku zastosowania akumulatora LiFePo4 :?:


Bardzo dobrze to wygląda. Akumulatory LiFePO4 ładują się dużo bardziej dynamicznie tzn. Nawet jak są naładowane w 99% to przyjmują całą moc z paneli słonecznych a nie tylko ich część.

Akumulator tego typu można rozładowywać dużo większym prądem niż akumulatory żelowe czy AGM i można je też szybciej ładować.

Takie akumulatory wykonują też niewspółmiernie więcej cykli. W zależności od producenta przy rozładowania 65% można osiągnąć kilka tysięcy cykli.

Oczywiście gorzej to wygląda przy zakupie akumulatora tego typu bo są one dość drogie. Można też zdecydować się na ogniwa chińskie z aliexpres ale moim prywatnym zdaniem to nie jest udana inwestycja chodzi głównie o trwałość.

Na koniec waga. Akumulator 200Ah LiFePO4 waży ok 22kg a zwykły żelowy ok 71 kg :)

edit:

Zapomniałem dodać, że okres w stanie głębokieo rozładowania nie szkodzi im tak bardzo jak akumulatorom żelowym lub AGM. Nawet jak stoją 2 tygodnie rozładowane.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec

Wysłany: 2020-12-12, 10:08   

emeryt_z_kutna napisał/a:
Na koniec waga. Akumulator 200Ah LiFePO4 waży ok 22kg a zwykły żelowy ok 71 kg

W przypadku kampera nie jest to bez znaczenia :szeroki_usmiech

PS
Andrzej, Ty w końcu jesteś z Kutna, czy z Katowic?
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
emeryt_z_kutna 
początkujący forumowicz


Dołączył: 11 Gru 2020
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-12-12, 10:12   

Ani tu ani tu :) zresztą to nie istotne chce pozostać anonimowy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec

Wysłany: 2020-12-12, 10:15   

OK, trzeba to uszanować.
Póki co, browarek za garść informacji :pifko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-12-12, 12:05   

Uuuu... Ani Kutno, ani Katowice. No to pewnie też ani Andrzej, ani emeryt.
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.

Co do klimy i przeliczeń - klimatyzator to wciąż za ciężki kloc do wieszania na dachu, wciąż zbyt prądożerny.
Najlepsze obliczenia nic też nie dadzą, jak przez kilka dni będzie mniej słońca - wiele ekip na YT narzeka na niedobory prądu, a nawet jeszcze klimatyzacji nie mają...
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2020-12-12, 12:07   

emeryt_z_kutna napisał/a:
Klimatyzacja w kamperze...


Dosyć długi wywód. Ale przepraszam Cię bardzo, nić nowego tu nie wniosłeś.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
emeryt_z_kutna 
początkujący forumowicz


Dołączył: 11 Gru 2020
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-12-12, 12:14   

Monter napisał/a:
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.


Niczego nie oferuje i niczego nie sprzedaję. Chcesz kupić Victrona kup, chcesz kupić Steca kup chcesz kupić na Aliexpres nie ma problemu :ok

Fajnie by było jak byś nie oceniał ludzi z góry zanim poznasz ich bliżej. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 195/155
Skąd: Dębica
Wysłany: 2020-12-12, 14:14   

W blaszaku miałem na dachu panele o nominalnej mocy 450 wat.W aucie dwa akumulatory pokładowe o pojemności 220 Ah. Klimatyzacja podłogowa Dometic, poprzez przetwornicę oczywiście. W ciepłych krajach wystarczało to na swobodne schładzanie auta przez 2-3 godziny maksymalnie a kolejnego dnia doładowywało się od słońca. Działało na tyle skutecznie, że przestałem wozić agregat Honda20i aby odciążyć auto i zyskać dodatkowe miejsce.
Nie bardzo rozumiem dlaczego traktujecie klimę stacjonarną jak Złotego/Świętego Graala.
I też się cieszę z nowego fachowca - witam serdecznie :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
emeryt_z_kutna 
początkujący forumowicz


Dołączył: 11 Gru 2020
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-12-12, 14:19   

Sytuacja z systemami fotowoltaicznymi nie zawsze wygląda tak samo. Mogą to być dwie takie same instalacje o takich samych mocach a jedna będzie pracowałąa 3 x wydajniej od drugiej. Powodem jest zastosowanie odpowiedniej jakości komponentów. Niestety oszczędzanie na instalacjach fotowoltaicznych zawsze wiąże się z niższą sprawnością.


Wiele razy w swojej pracy spotkałem się z opinia. Zestaw do kampera za kilka tysięcy przecież taki sam moge mieć na aliexpress za 800 zł. No można ale czy napewno taki sam, czy napewno tak samo wydajny, czy napewno będzie to regulator MPPT czy tylko naklejka MPPT. Niestety instalacja instalacji nie równa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-12-12, 15:07   

Monter napisał/a:
Uuuu... Ani Kutno, ani Katowice. No to pewnie też ani Andrzej, ani emeryt.
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.
Czarny scenariusz jest tu chyba nieco przedwczesny - jakie to ma znaczenie że Monter jest z Poznania, Banan z Bolesławca a smok_wawelski z przedmieść Krakowa i czy ktoś z nas jest emerytem ?
Jak na razie nikt nie reklamuje nachalnie tu Victrona - pozwólmy wiec może rozwinąć się sytuacji a Kol. emeryt_z_kutna dać się nam poznać i wtedy dopiero oceniajmy.
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
Ostatnio zmieniony przez smok_wawelski 2020-12-12, 15:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 439/322
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2020-12-12, 15:12   

emeryt_z_kutna,

Fajnie, że piszesz :bukiet:
Niektóre zdania z uwagi na brak znaków interpunkcyjnych są dla mnie nie zrozumiałe. A szkoda bo chętnie bym się doszkolił. Trudno.



Zawsze zastanawia mnie w temacie klimatyzacji w części mieszkalnej sprawa prądu. Żeby napędzić klimę musimy stać w słońcu by był prąd. Wtedy mamy gratis bardzo gorąco w środku co chcemy schłodzić klimą. A kiedy stoimy w cieniu to mamy w środku chłodniej lecz mniej prądu.
Czyli jak zrobić?????




Edytowałem bo doczytałam (W śmietniku) czym się zajmujesz
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-12-12, 15:53   

LukF napisał/a:
Edytowałem bo doczytałam (W śmietniku) czym się zajmujesz
Posty Kol emeryt_z_kutna, nie były usuwane do śmietnika - ten wątek jako techniczny oddzieliłem z Powitalni wkleiłem cytaty dla zachowania sensu i ciągłości dyskusji oraz przeniosłem tutaj natomiast w Powitalni pozostały posty powitalne - info o podzieleniu i linki zamieściłem w obu watkach a kol. emeryt_z_kutna wysłałem na PW obszerniejsze wyjasnienie.
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2020-12-12, 20:47   Re: Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki

emeryt_z_kutna napisał/a:

Klimatyzacja w kamperze to w miare prosty temat do rozwiązania
...

Jeżeli coś pominąłem to chętnie odpowiem na pytania.
...

Andrzej, z klimatyzacją nie ma problemu, gorzej z jej zasilaniem.
Bardzo ładnie streściłeś całą naszą wiedzę w jednym poście, w praktyce jest bardziej czerwono niż różowo.
Ale dziękuję/dziękujemy.
.
LukF napisał/a:

Żeby napędzić klimę musimy stać w słońcu by był prąd. Wtedy mamy gratis bardzo gorąco w środku co chcemy schłodzić klimą. A kiedy stoimy w cieniu to mamy w środku chłodniej lecz mniej prądu.
Czyli jak zrobić?????

Można wozić 8 paneli w garażu i rozkładać je w miejscu nasłonecznionym na długość przedłużacza, z podpórkami itd.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***