Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór parametrów panela PV do regulatora MPPT
Autor Wiadomość
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-23, 14:09   

krzlac napisał/a:
Nie. Tu gra rolę jeszcze przezroczystość powietrza. Obserwuję to zjawisko na instalacji domowej.


W pierwszym zdaniu nie masz racji. Temperatura panela ma bardzo duży wpływ na jego moc.
Ze wzrostem temperatury znacznie spada napięcie i nieznacznie wzrasta prąd. Spadek napięcia jest jednak dominujący i w efekcie końcowym spada moc.

W drugim zdaniu masz rację. W myśl zasady "mniej promieniowania to mniej energii"

Jeżeli zaś chodzi o Twoje obserwacje w instalacji domowej to spadek mocy oddawanej przez panele może być wywołany zarówno wzrostem temperatury jak i oczywiście obniżeniem promieniowania.
Może być również spowodowany mniejszym zapotrzebowaniem sieci na energię.
Niestety nasze sieci nie są przystosowane do podłączania instalacji PV i w sytuacji gdy kilku sąsiadów ma na takie instalacje to zaczyna się problem z oddawaniem energii. Nie wielu instalatorów posiada na temat rzetelną wiedzę i rzadko informują o tym użytkownika końcowego.
Oczywiście problem leży po stronie energetyki a nie instalatora czy użytkownika końcowego. Rozwiązanie tego problemu należy do energetyki.

Niesteyt jest możliwe, że bez poważnych inwestycji w sieci energetyczne możemy dojść do sytuacji gdy będziemy mieli (jako kraj) dość dużą moc w panelach ale niewiele tej mocy będzie oddawanej.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-23, 17:53   

Sławek B - czytałem, jednakże spora część z małym zrozumieniem - nie jestem fachowcem w tej dziedzinie.
Tak jak mi wszyscy radzicie byłoby najlepiej zamontować 2x200Wp, jednakże to są nowe panele i nie bardzo miałbym co z nimi zrobić a szkoda wyrzucać. Jeden panel 100Wp mógłbym poświęcić i w to miejsce wstawić po przesunięciu innego do przodu, na środku w poprzek ale trzy wyrzucać to trochę przesada.
Chciałbym wykorzystać Waszą wiedzę i zrobić "burzę mózgów" co zrobić aby było dobrze. Czy można połączyć równolegle 2x100Wp, które są na zdjęciu powyżej podbijając ampery a następnie połączyć z 200Wp szeregowo taki - https://www.solarne.info/...36c-p-1322.html
Ampery z 2x100Wp zsumują się i będą podobne do 200Wp, jak również napięcie będzie mocno zbliżone.
Ewentualnie do tych trzech, które mam zmienić regulator tylko nie wiem na jaki, chciałbym aby również doładowywał akumulator silnikowy, ostatecznie bez tej funkcji.
W dalszym ciągu szokuje mnie taka różnica w ilości amper wchodzących do akumulatora, może to faktycznie wina regulatora, który kosztował nie mało. Z Waszych obserwacji ile amper powinny "dawać" 300Wp.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-23, 20:39   

sławek w. napisał/a:
Czy można połączyć równolegle 2x100Wp, które są na zdjęciu powyżej podbijając ampery a następnie połączyć z 200Wp szeregowo taki - https://www.solarne.info/...36c-p-1322.html
Ampery z 2x100Wp zsumują się i będą podobne do 200Wp, jak również napięcie będzie mocno zbliżone.


Można.

A czy rozważałeś połączenie trzech paneli w szereg i zmianę regulatora? Przy 12 V na akumulatorze, teoretycznie z 300 W powinieneś osiągnąć prąd około 20-23A.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-23, 21:16   

Właśnie rozważam i to na poważnie. Przed chwilą rozmawiałem z moim sympatycznym kolegą z forum Grzegorzalex

W ubiegłym roku jeszcze mieliśmy obaj panele elastyczne i mieliśmy ich dość, więc zaczęliśmy u niego wymianę na szklane - 3x80Wp równolegle i 14A (jesli dobrze pamiętam - gdzieś opisywałem to). Potem sprzedał kampera, zrobił nowego i założył teraz 3x100Wp równolegle - 18A w pełnym słońcu. Tylko, że ma założony regulator Victrona 100/20.
Zadowalałoby mnie 18A ładowanie tylko pytanie czy Victron czy coś innego - chętnie z ładowaniem dwóch akumulatorów ale tu jest problem bo Victron takiego nie ma a ten - https://pl.aliexpress.com/item/4000699861571.html?spm=a2g0o.detail.1000023.12.1f44593andKGyJ podobno tylko takie same akumulatory ładuje a ja ma LIFePo4 pokładowy i ołowiany silnikowy.
Tak więc klamka zapadła - kupuję regulator - jaki? - czekam na pomoc.
Sławek B
Czy zmiana na połączenie szeregowe zmieni tak istotnie ilość prądu wchodzącego do akumulatora czyli zamiast 18A (równoległego połączenia) na 22A (szeregowe połączenie)?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-23, 21:22   

sławek w. napisał/a:

Teraz sytuacja następująca - ponieważ wiosna była paskudna wystawiłem kampera spod wiaty w maju. W dniu 21 maja zanotowałem prąd ładowania 14,8A - OK, temperatura ok. 17*C. W dniu dzisiejszym mw. o tej samej godzinie czyli w południe prąd ładowania wynosił 11-11,2A. temperatura zewnętrzna 32*C, temperatura paneli 49*C. Pytanie jest następujące, czy wysoka temperatura ma tak duży wpływ na funkcjonowanie/wydajność paneli?
Na pokładzie mam LIFePo4 160Ah, rano "zrzuciłem" pojemność akumulatora do 24%, włączona lodówka elektryczna i do wieczora doładowało do 51%. /


Zastanawia mnie wynik 11-11,2A. Nawet gdyby regulator wyskoczył z trybu MPP to tak powinieneś mieć prąd na poziomie 14-15A. Trzeba by sprawdzić czy pracują wszystkie trzy panele i jaki jest rozkład prądów.

Możesz wykonać eksperyment:
Przy lekko rozładowanym akumulatorze należy podpiąć panele PV bezpośrednio do akumulatora i zmierzyć prąd całkowity i prądy poszczególnych paneli.
Uwaga: Po zakończeniu pomiarów należy kategorycznie odłączyć panele od akumulatora!

Jeżeli obawiasz się takiego eksperymentu to możesz panele podpiąć do jakiegoś obciążenia np rezystora ok 1-1,2ohm i jak wyżej zmierzyć prądy. Tylko uwaga ten rezystor odbierze około 300 W mocy. Może to być również żarówka lub kilka żarówek 12 V o łącznej mocy około 300W.

Uwaga: Nie podpinaj paneli bez regulatora do jakiegoś "typowego" odbiornika 12V. Możesz go uszkodzić.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-23, 21:26   

Mierzyłem cęgówką moc paneli - oczywiście wahały się ale było 3,9/3,9/3,4 - praktycznie pokrywało się z wyświetlaczem. Jak pisałem wcześniej akumulator rozładowałem do 24%.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-23, 21:43   

sławek w. napisał/a:
Sławek B
Czy zmiana na połączenie szeregowe zmieni tak istotnie ilość prądu wchodzącego do akumulatora czyli zamiast 18A (równoległego połączenia) na 22A (szeregowe połączenie)?


W Twoim przypadku powinno to być połączenie szeregowe, ale tylko z jednego powodu. Przy połączenieu równoległym masz napięcie 17,5V i jesteś niebezpiecznie blisko granicy zadziałania MPPT a dla niektórych regulatorów np Victron-a jesteś poza tą granicą.

Jeżeli chodzi zaś o prąd to istotą MPPT i MPP jest przetwarzanie mocy. Czyli w uproszczeniu dla sprawności 100% z 300 W przy napięciu wyjściowym 12V powinieneś uzyskać 300/12=25A. Przy realnej sprawności będzie to maksymalnie 23 A . Rodzaj połączenia nie ma tu znaczenia pod warunkiem, że mieścimy się w parametrach regulatora.

Aby nieco zamieszać powiem jeszcze coś co dla niektórych będzie trącić herezją. Z punktu widzenia przetwarzania mocy korzystniejsze jest niższe napięcie panela. Wynika to z tego że dla wszystkich przetwornic, a tym w istocie jest regulator, sprawność jest tym wyższa im mniejsza jest różnica napięć pomiędzy wejściem a wyjściem. Czyli przy przetwarzaniu 100V na 12V będziemy mieć większe straty niż przy przetwarzaniu 13V na 12V
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-23, 21:47   

Rozumiem, że to szeregowe jest lepsze przy zastosowaniu dotychczasowego regulatora. Co jeżeli zmienię na inny - jaki? Tracer czy Victron. Równolegle czy szeregowo? Czytam właśnie Twoje opracowania nt. - szacun.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-23, 22:03   

Przy połączeniu równoległym na pewno nie Victron.
Najlepszy byłby Lumiax.

Natomiast jak pisałem to napięcie 17,5V jest niebezpiecznie blisko granicy działania regulatorów.
Zrobiłbym więc połączenie szeregowe i którykolwiek z powyższych regulatorów. Trochę stracimy na sprawności ale bez przesady. Poruszamy się w zakresach sprawności 89-95%
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-23, 22:14   

Niestety czas mnie goni i nie wiem czy wszystko ogarnę przed wyjazdem. Cy ten regulator jak polecali koledzy spełnia na razie połączenie równoległe a potem ewentualnie szeregowe? https://pl.aliexpress.com/item/4000699861571.html?spm=a2g0o.detail.1000023.12.1f44593andKGyJ
Czy jak pisałeś wcześnie wykonanie dodatkowego ładowania akumulatora silnikowego mógłbyś wykonać lub wskazać jak to się robi - wtedy Lumiax (ale on nie ma LIFePO4).
Pytanie uzupełniające - obecnie mam diody na przewodach plusowych z każdego panela, czy po zmianie na szeregowe te diody pomiędzy plusem jednego a minusem drugiego pozostają czy tylko jedna dioda na wyjściu plusowym po połączeniu szeregowym?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-24, 08:55   

sławek w. napisał/a:
Cy ten regulator jak polecali koledzy spełnia na razie połączenie równoległe a potem ewentualnie szeregowe? https://pl.aliexpress.com/item/4000699861571.html?spm=a2g0o.detail.1000023.12.1f44593andKGyJ


Wygląda na to, że będzie OK. Aczkolwiek jak pisałem wcześniej Twoje panele dają, niebezpiecznie dla regulatora MPPT, niskie napięcie. Aby jednoznacznie stwierdzić czy zadziała przy połączeniu równoległym trzeba wykonać próbę. Próg zadziałania tego regulatora to nap aku +2V. Jeżeli akumulator będzie miał 14V to progiem będzie 16V, a u Ciebie jest 17,5. Przy wzroście temperatury panela do 50stp C napięcie na nim spadnie do około 16V, dodatkowo mamy spadki napięcia na kablach i złączach.

Przy tych panelach połączył bym je szeregowo. Musisz oczywiście wybrać wówczas ten regulator, który ma 72 V napięcia maksymalnego.

Na rysunku jest przedstawiony jeden ze sposobów na doładowywanie akumulatora rozruchowego z PV.
Uwaga: diody D1 i D2 powinny być na radiatorze i mieć prąd przewodzenia co najmniej 10A. Na wszelki wypadek są dwie, ale być może jedna by wystarczyła- trzeba to zmierzyć w konkretnej instalacji. Zamiast diod Schotky można zarostować "normalne". Jest możliwe, że w Twojej sytuacji gdy masz aku LiFePo4 będzie to korzystniejsze. Dioda Led1 świeci gdy akumulator rozruchowy nie jest ładowany

ładowanie 2 aku.png
Plik ściągnięto 1948 raz(y) 7,23 KB

_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2021-06-24, 09:25   

Może ktoś jest zainteresowany regulatorem Buttner Elektronik MT350-PP. mam taki do sprzedania.
Pracował na moim kamperze z panelami 2 x 144Wp połączonymi równolegle. Jest przystosowany do ładowania LiFePo i ma wyjście do ładowania akumulatora startowego. Będzie też współpracował z wyświetlaczem pokazanym na wcześniejszych zdjęciach.

Regulator1.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 67,12 KB

_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Ostatnio zmieniony przez krzlac 2021-06-24, 10:36, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-24, 09:30   

Sławek B napisał/a:
sławek w. napisał/a:
Cy ten regulator jak polecali koledzy spełnia na razie połączenie równoległe a potem ewentualnie szeregowe? https://pl.aliexpress.com/item/4000699861571.html?spm=a2g0o.detail.1000023.12.1f44593andKGyJ


Wygląda na to, że będzie OK.


Niestety w opisie na samym dole jest uwaga, że akumulatory muszą być o tym samym napięciu więc odpada.
Dziękuję za obszerne wyjaśnienia i idąc za Twoją radą wykonam połączenie szeregowe z zachowaniem obecnego regulatora, jeżeli spali się to wymienię na Victrona lub Lumixa. Ten mój regulator ma zabezpieczenie 20A i wejście 50V max. Biorąc pod uwagę, że panel ma 17,5Vx3=52,5V, straty jak pisałeś na diodach 0,7Vx3=2,1V, więc na granicy wytrzymałości. No właśnie co z tymi diodami, które mam teraz na plusie z każdego panela - zostawić je czy pominąć i dać tylko jedną na plusie po połączeniu szeregowym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 65/12
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-24, 09:38   

Jeśli się nie mylę to wszystkie regulatory, które doładowują drugi akumulator wymagają aby oba aku były takie same.

Diody przy połączeniu szeregowym są zbędne.

Łącząc trzy panele z obecnym regulatorem ryzykujesz jego uszkodzenie. Zazwyczaj takie uszkodzenia są w najmniej odpowiednim momencie- niestety.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-24, 10:00   

Votronic - pdf. str.10 - podaje, że Wyjście dla akumulatora II (START II) jest dostosowane do akumulatorów rozruchowych ołowiowych.

Diody są zbędne w ogóle, czy ma zostać jedna na wyjściu plusowym. Co do awarii, biorę pod uwagę i mam rezerwowy Tracer PWM 30A, który wożę ze sobą.

VOTRONIC.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 257 raz(y) 712,91 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***