Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór parametrów panela PV do regulatora MPPT
Autor Wiadomość
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 120/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2023-02-16, 18:15   

ten regulator obsługuje również 24V,
rozważ układ mieszany czyli
2 panele spięte równolegle, drugie 2 też rownolegle,
na koniec te dwa układy w szereg,
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-02-16, 18:36   

Mój regulator obsługuje 12 lub 24 volt ale wydaje mi się, że to chodzi o instalację za nim czyli akumulatora. Przy napięciu akumulatora 24 v przerabia 880 wat. Instalację mam 12v. Bo to co przyjdzie z góry to nie 12 czy 24 volty a znacznie więcej. Nawet w połączeniu paneli równoległym jest więcej a przy szeregowym to maksymalnie może być 4x 18,36 ( napięcie mocy maksymalnej) lub nawet 4x 22.98 ( napięcie obwodu otwartego ). Tak to rozumiem, choć branża nie moja.
Chyba jednak kupię inny regulator, chociaż tego nie planowałem. Ale inny da wyższe natężenie prądu do akumulatora więc będzie wydajniejszy.
Może coś widzieliście fajnego na alliekspress ?? Zwł. wysyłka z Europy. Mam zresztą czas na montaż do wiosny.
Papamila :kwiatki: /
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-02-16, 21:33   

Może spróbuj zastosować drugi regulator.
Ja miałem 3x100Wp w połączeniu szeregowym jak wyżej opisałem, jednakże zawsze było za mało "prądu" i postanowiłem zmienić panele na większe. Założyłem finalnie 2x200Wp szeregowo przez Victrona 100/20 a ponieważ to był kres jego możliwości, do trzeciego 200Wp dołożyłem drugi regulator Votronic, który miałem w zapasach a on ma tę zaletę, że obsługuje dodatkowo akumulator silnikowy. Tym sposobem kamper może stać pod chmurką i akumulator silnikowy jest zawsze w pełni naładowany. Ten układ u mnie doskonale funkcjonuje. Będąc w Turcji w ub. roku z Victrona uzyskiwałem 19-20A (przy dwudziestu odcinał ale zabezpieczenie ma 25A, natomiast z Votronica 9-10A oczywiście w pełnym słońcu. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-02-17, 23:19   

Drugi regulator to rozwiązanie przy dokładaniu panelu o innych parametrach. Gdy mam panele o identycznych parametrach wolę zmontować jeden układ. Waham się między Tracerem 50A a Voltem60A.
Ten regulator, który mam zostawię i może, w razie potrzeby dołożę jeszcze do paneli przenośnych, ustawianych obok auta. Ale na razie i tak szykuje się mocny zestaw.
Chodzi o jak największą niezależność energetyczną.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-02-24, 21:46   

Sławek B - dziękuję pięknie za poświęcony czas i wiedzę, którą zechciałeś się podzielić !!
To dzięki niemu udało mi się spojrzeć inaczej na wiele spraw związanych z tym tematem.
Między innymi na to co podpowiedział Papamila o połączeniu czterech paneli w dwie pary szeregowo i potem równolegle. Doczytałem zresztą później u Mistrza Świstaka o niebezpieczeństwie związanym z wysokim napięciem prądu w instalacji kampera.
Mistrza - bo po przekopaniu wszelkich możliwych źródeł okazało się, że nasz forumowy kolega stworzył dzieło najlepsze, nieprzemijające.
Na marginesie muszę napisać o YouTube - nikt chyba nie zakładał, że stanie się marketingową tubą a do takiej roli sprowadziła ją firma Sun Trak - rozdają lub sprzedają w cenie promocyjnej swój sprzęt do zmontowania układu solarnego i kolejni obdarowani zaśmiecają internet reklamami ich sprzętu bez najmniejszej wzmianki o parametrach, wymiarach czy średnicach przewodów. Tego nie podają bo sprzęt dobiera firma.
Ile ja czasu straciłem próbując treść jakąś złapać. Choćby ułamek czegoś przydatnego ...
Mimo, że mój regulator przyjmie duże napięcie z paneli zmontuję je w układzie jaki podpowiadał Papamila. Zmieniłem regulator ładowania. Wprawdzie Sławek B zachęcał aby wypróbować ten dotychczasowy i zmienić na inny gdyby prąd ładowania ocierał się o maksymalne 30A ale w tym regulatorze nie miałem możliwości, bez dokupowania kosztownego osprzętu ustawienia trybu ładowania akumulatorów na LiFePO. I jednak mam nadzieję na większą moc z paneli o nominale 4x150 wat niż 440 wat jakie może obsłużyć dotychczas używany Vitron.
Kupiłem Volta, który ładuje prądem 60A i może to też mieć znaczenie w szybszym ładowaniu.
W związku z większym natężeniem zmienię przewody do aku z 6 na 16 mm2 i bezpiecznik z 30A na 60amperowy.
Wszystko kupione. Oczekuję na okno pogodowe aby zmontować wszystko.
Napiszę więc jeszcze i o tym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-03-01, 22:07   

To może ja zacznę z pomocą. Mam tego Victrona 100/30 i dlatego zmieniłem go na inny, że przy instalacji auta 12v jest on w stanie przetworzyć maksymalnie 440 wat z solarów. Nadwyżka zostanie nie wykorzystana czyli przepada. Mam wrażenie, że każdy regulator podaje jaką moc jest w stanie przetworzyć - Volt, o którym pisałem, że zakupiłem przetwarza 750 wat przy napięciu instalacji 12v. W dodatku może mieć znaczenie ładowanie wyższym prądem niż 30A Vitrona.
Ludzie, którzy mają dużą wiedzę ( czyli nie ja) nie zalecają dużych napięć z solarów jako wybitnie niebezpieczne i w dodatku podobno większe są straty w regulatorze przy przetwarzaniu z wyższego napięcia na nasze 12v. Victron opisywany jest jako Mercedes wśród regulatorów ale jest niebotycznie drogi w stosunku do tych, które wcześniej wymieniałem.
Zasadą niemal świętą jest zakładanie paneli jak najmocniejszych - warunki brzegowe to powierzchnia dachu i możliwości finansowe _ poczytaj co o tym pisał Pan Świstak Mistrz.
Jeśli Twój obecny akumulator LFO to LiFePO i jest on docelowym akumulatorem to zobacz jakim prądem maksymalnym możesz go ładować. Dobierz taki regulator i doklej panele do nich.
Na temat BMS nic nie wiem, moje akumulatory miały je wbudowane. Przy Twoich pytaniach, wybacz, mam wrażenie ,że nie montowałeś go własnoręcznie. Jest wysoce prawdopodobne, że ten BMS jest w nim a pytaniem mogą być jego parametry. I kolejnym czy wiedza co tam zamontowano będzie miała dla Ciebie znaczenie. Z pewnością ktoś się odezwie. Może podaj parametry tego aku lub wklej fotkę. Będzie łatwiej doradzać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-03-02, 18:34   

Mam Volta ale jeszcze nie zamontowany więc się nie wypowiadam. We wcześniejszym aucie miałem Tracera i było ok. Teraz mam dwa panele po 150 wat i regulator Victron 100/30. Było dobrze dwa lata ale lada dzień dokleję dwa kolejne, identyczne do już zamontowanych paneli. W sumie będzie 600 wat ( nominalne! ) i optymalniejszy moim zdaniem regulator Volt 60A.
Mam akumulatory, które mogą być ładowane prądem 86 amperów.
Odbiorniki podpinam nie do regulatora, może ew. w tym nowym podłączę coś drobnego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-03-29, 22:03   

Zmontowałem układ, o którym pisałem - dwa panele połączone szeregowo połączone równolegle z kolejnymi dwoma połączonymi również szeregowo. Do tego regulator Volta, o którym pisałem.
Wszystko działa pięknie.
Na marginesie tego opisu mam pytanie o dwie święte zasady - podłączamy regulator do akumulatora i dopiero wtedy do regulatora panel solarny. W przeciwnym razie regulator może zostać uszkodzony.
Druga zasada - na przewodzie dodatnim biegnącym od regulatora do akumulatora należy założyć bezpiecznik. Jak najbliżej akumulatora. Ma to zabezpieczyć przed przegrzaniem przewodu nadmiernym prądem, zwarciem przewodów i pożarem.
I teraz pytanie - jeśli bezpiecznik na przewodzie do akumulatora przepali się lub wyłączy to regulator ładowania nie będzie mógł oddawać prądu i ( w myśl zasady pierwszej ) może ulec uszkodzeniu.
Może trzeba założyć bezpiecznik przed akumulatorem, który w razie wyłączenia odłączałby równocześnie połączenie solara z regulatorem ładowania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzychus11 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: renault karetka kontener
Dołączył: 01 Mar 2023
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-04-14, 00:08   

Poda mi ktoś jakiś link do sprawdzonej chińskiej przetwornicy? Linki które były podane gdzieś na forum już nie istnieją.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZidaneNS1 
początkujący forumowicz

Dołączył: 28 Sie 2020
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Nowa Sól
Wysłany: 2023-07-17, 21:03   

Witam
Chcę zamontować regulator victron mppt 100/20 i np. panel o mocy 400W. I jak panel osiągnie np. swoje maksymalne parametry znamionowe np 40V i 10A to czy ten regulator się uszkodzi czy poprostu ta moc będzie nie wykorzystywana i nic się nie stanie? Z datasheet wynika że maksymalny panel do instalacji 12V to 290W.
Dziękuję za odpowiedzi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-07-17, 21:26   

Victron 100/20 to regulator przyjmujący maksymalne napięcie z paneli 100V i dający prąd ładowania akumulatora o mocy maksymalnej 20A.
Dla panela o napięciu 40V i natężeniu 10A ten regulator jest za dobry ale może być. On może obsłużyć mocniejszy panel solarny.
Do tego panelu wystarczy regulator MPPT 75/10-15. Zapewne byłby tańszy. Musisz jeszcze pamiętać o dodatkowym osprzęcie do tego regulatora aby móc ustawiać w nim parametry lub od razu kupić model bluetooth.
Ale jeśli już masz ten zestaw to możesz montować. Nic się nie spali.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maka68 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato
Dołączył: 21 Sty 2024
Skąd: Osiek
Wysłany: 2024-01-21, 19:47   

Witam.
Mam dylemat w doborze regulatora do paneli PV, czytałem o przeróżnych konfiguracjach i mam mętlik. Mam dwa panele Selfa 410W i czy dokupić jeden regulator Victron MPPT Blue Solar 100V/50A lub dwa Victron 100V/30A które byłyby połączone każdy na osobny panel i dalej równolegle do dwóch akumulatorów LiFePoK4 100A o parametrach maksymalny prąd ładowania 100 A zalecany prąd ładowania 50 A zalecane napięcie ładowania 14,4 V. I jeszcze jedno pytanie, czy później jest sens montować seperator Victrona Orion-TR Smart 12/12 30A DC-DC w aucie Fiat Ducato 2,3 z 2018 bez AdBlue. Użytkowane to będzie w Alpach gdzie parkuje w miejscach zacienionych do południa lub popołudniu. Proszę o wyjaśnienie by prosty chłop zrozumiał i za wszelkie opinie dziękuje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
weteran


Twój sprzęt: MCLOUIS 252
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 31/9
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-02-02, 16:35   

Banan napisał/a:

TU masz za te piniądzory na ali, z trzydniową dostawą z Czechosłowacji - 30A, będziesz miał z zapasem :mrgreen:
Swojego 3210AN tam brałem, to polecam.

Tak sobie przeglądam temat ...
Czy ty wiesz Banan, że ten link wciąż jest aktywny ?😮 To znaczy ni mniej, ni więcej, że sklep jest solidny, skoro po tylu latach wciąż działa 👍
Edit. Cytat z 2021 roku
_________________
THX za wszystkie postawione browary. Jestem miło zaskoczony. Pozdro.
Darson ®
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
weteran


Twój sprzęt: MCLOUIS 252
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 31/9
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-02-02, 16:57   

Post pod postem, ale nie chce mi się czekać aż albo czy ktoś się odezwie.
Pytanie "zdziwionego".
Proszę mnie wyprowadzić z błędu, jeśli się mylę.
W tytule wątku jest napisane:" dobór ... paneli PV do regulatora..."
Czy nie powinno się określić zapotrzebowania mocy, dobrać panele, które będą tę moc produkować i
... do tych paneli dokupić odpowiedni regulator ? .
Czy tak nie jest prościej i zgodnie ze sztuką ?
_________________
THX za wszystkie postawione browary. Jestem miło zaskoczony. Pozdro.
Darson ®
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2024-02-03, 14:07   

Darson napisał/a:
Czy ty wiesz Banan, że ten link wciąż jest aktywny ?

Badziewia bym nie polecał drogi imienniku :mrgreen:
Przy zakupach na tym portalu nauczyłem się własnie na to zwracać uwagę, jak długo sprzedawca jest na rynku i jakie ma opinie.

Darson napisał/a:
Czy nie powinno się określić zapotrzebowania mocy, dobrać panele, które będą tę moc produkować i
... do tych paneli dokupić odpowiedni regulator ? .
Czy tak nie jest prościej i zgodnie ze sztuką ?

Dokładnie tak powinno być :bigok
Chociaż zapotrzebowanie nieco bym zawyżył, bo jak to w życiu bywa, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Z prądem jest tak samo.
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***