Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pogadajmy o rowerze jak go ładować w kamperze ?
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-01-31, 23:33   

Ad.1
Przy 200Ah LiFePO4 na pewno nie uzyskasz z tego solara 160W mniej prądu niż teraz przy starym akumulatorze (wiem, że masz AGM'a, nie wiem jakiej pojemności ale zakładam, że pewnie 100-120Ah).
Mniej nie , ale możesz uzyskać więcej, z prostego powodu. Jeżeli miewałeś przy tym zestawie jaki posiadasz ,takie sytuacje, że w ciągu dnia akumulator był już naładowany do pełna, to wtedy solar już nie ładował .
Przy pojemniejszym akumulatorze , którego solar nie będzie w stanie naładować do pełna , nie zmarnuje się ani promyczek słońca.

Jeżeli przy tym akumulatorze jaki masz , zupełnie bez ładowania,wystarczało Ci prądu na jedną dobę , to przy 200Ah LiFePO4 możesz przyjąć że będą to 4 doby. Jeżeli dodać do tego uzysk z solarów, to na pewno dłużej.

Ad.2
Z tym wydłużeniem życia akumulatora to jest racja , z tym że ta zależność pomiędzy ilością cykli ładowania do pełna , a żywotnością akumulatora, jest bardziej skomplikowana i trudno by to było nawet oszacować.
Na pewno stan w którym akumulator jest lekko niedoładowany , jest dla LiFePO4 bardzo korzystny (tak powinno się je przechowywać kiedy są nieużywane). Z tego powodu uważam, że nie jest problemem (a nawet jest korzystne) , że alternator i inne źródła ładowania ustawione pod kwasiaki czy AGM , nie doładowują LiFePO4 na 100% .
Te pare procent mniej , zwłaszcza przy pojemnych akumulatorach , jest praktycznie niezauważalne , a wydłużenie żywotności bezcenne.
Tak czy inaczej ilość cykli ładowania LiFePO4 jest tak duża , że ten temat jest drugorzędny. Jeśli po 2-3 tyś ładowań ma 80-90% pojemności i ciągle dobrze działa, to lekko licząc , przy założeniu że jeżdził byś kamperem codziennie i codziennie akumulator ładował, będzie do wymiany za pewnie jakieś 10-15lat (a wtedy standardowym wyposażeniem kampera będzie mini reaktor jądrowy :haha: ).

Z tą ładowarką zintegrowaną z elektroblokiem, to kiszka trochę. Cóż taki teraz urok "nowoczesnego" sprzętu.
Jest to rozwiązanie mało fajne z punktu widzenia użytkownika , bo jak cokolwiek padnie , to do wymiany wszystko.
Jeżeli odłączyłeś 230V i działa wszystko oprócz ładowania to połowa problemu mniej.
Z brakiem ładowania aku rozruchowego to masz racje. Ja nie zwróciłem na to uwagi bo ja mam wszystko razem. Nie mam rozruchowego tylko superkondensatory.

Z grubością przewodów pomiędzy aku a przetwornicą to tak jak pisałem , lepiej za grube jak za cienkie .
Nie wiem co i jakiej mocy będziesz podłaczał do tej przetwornicy , ale nawet jesli teraz nie zakładasz że użyjesz jej kiedykolwiek na full, to i tak pasuje dla bezpieczeństwa zrobić to takimi przewodami, które dadzą radę.
Moc 1500W to przy 12V daje 125A, a to już całkiem konkretny prąd. Będziesz chciał podłączyć domowy ekspres do kawy, odkurzacz, czy suszarkę do włosów i te 1500W pójdzie bez problemu.
Moja propozycja jest taka, zobacz jakie przewody masz między aku a rozrusznikiem i takie daj, na pewno nie będzie to przesada.

Klemy musisz założyć do tych kabli takie jakie będziesz miał złącza w akumulatorze i przetwornicy. Do takich grubych kabli złącz sie nie lutuje tylko zaciska .
Znajdż w swojej okolicy firmę która ma zaciskarkę i robi to usługowo (np. zaciskają węże hydrauliczne ), bo samemu raczej tego nie zrobisz .
Opcja druga to kupić klemy które mają skręcane obejmy.

Rozłącznice kupowałem w sklepie z częściami do ciągników . Typu, ani marki ciągnika z którego to jest nie podam, bo nie wiem .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/329
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-02-01, 08:49   

Joko,

Ładnie mnie ukierunkowałeś w odpowiedziach.

W lecie prądu mi nie brakuje. W zimie na nartach problem prądu istnieje i muszę alternatorem, kiedy słońca brak, doładować codziennie rano i wieczorem.
Aku AGM prawie nowy, 85Ah bo taki fabryka daje pod siedzenie. Mało tej pojemności. Latem oczywiście solar bez problemu naładuje akumulator do pełna więc jest dokładniej tak jak napisałeś.

Na zdjęciach widać elektroblok pod siedzeniem z podłączonym złączem 230V. Czyli to jest zasianie ładowarki aku jak mniemam.

Drugie zdjecie dotyczy bezpieczników na podejściu 230V. Jest jeden kabel dochodzący i inny kolor kabla wychodzodzący. Czyli za bezpiecznikami idzie pewnie do lodówki lub elektrobloku. Lecz gdzieś musi być jeszcze schowane rozgałęzienie bo gniazdka w środku kampera muszą być też z tego zasilone. Szukać trzeba

elektroblok.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 472,63 KB

bezpieczniki główne za przyłączem 230V.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 263,74 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/329
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-02-03, 15:43   

Przetwornica do ładowania taka jak od Joko właśnie przyszła: Volt Power Sinus 1500W oraz zdalne sterowanie.
Piszą, że kable do akumulatora mają być 35mm2. Do tego muszę dokupić końcówki oczkowe skręcane i nie będę musiał tego dawać do okuwania

zasilacz.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 372,28 KB

zasilacz2.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 275,36 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/329
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-03-12, 14:07   

Dziś zakończyłem temat przetwornicy w związku z ładowaniem rowerów elektrycznych w kamperze.
Przetwornicę podłączyłem w taki sposób, że mam prąd w gniazdkach 230V w kamperze. Dołożyłem też gniazdko w garażu i teraz mogę rowery ładować kiedy są schowane lub w trakcie jazdy. A zimą będę mógł suszyć buty narciarskie ogrzewaczami na 230V w garażu.

W związku z tym chciałbym BARDZO PODZIĘKOWAĆ KOLEDZE JOKO ZA TO, że mnie ukierunkował we właściwą stronę. Czyli aku LiFePO4 + ładowarka z przetwornicą Volt. To jest moim zdaniem właściwy kierunek. Joko, jeszcze raz bardzo Tobie dziękuję :hello :pifko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/329
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-04-08, 18:38   

Odświeżam.

Kilka słów po testach.
Codziennie czyli 5 razy ładowałem baterie w dwóch rowerach które były rozładowane w około 50% korzystając z przetwornicy opisanej wyżej.
Warunki do doładowania LiFePO4 były normalne dla mojej aktywności: czyli słońce świeciło i panel ładował aku oraz w trakcie przemieszczania się kampera alternator ładował. Używałem sprzęty w kamperze: TV, oświetlenie, radio itp. normalnie. Prądu nigdy mi nie brakowało. Po kilku dniach przestałem się zastanawiać czy mam dość prądu. 200Ah z LiFePO4 daje naprawdę dużą swobodę. To był świetny wybór i decyzja. Agregat za 1300zł kontra aku i przetwornica za 5000zł to spora różnica w cenie. Jednak w jakości wg.mnie również. Drugi raz wybrałbym to samo :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
wędrowiec 
weteran


Twój sprzęt: burstner privilege t690
Nazwa załogi: Marzena i Przemek
Dołączył: 15 Maj 2011
Piwa: 122/29
Skąd: bydgoszcz
Wysłany: 2021-04-08, 20:52   

My też jesteśmy po pierwszym dłuższym wyjeździe z LiFePo4 150Ah. Przetwornicy dużej jeszcze nie kupiłem, to kawy z ekspresu jeszcze nie było. Pomimo tego to piwo dla LukF, bo dzięki drążeniu tematu zdecydowałem się na zmiany. Były 4 komórki, dwa laptopy, telewizor, ogrzewanie itp. i poziom naładowania nie spadł poniżej 90%. Po dwóch dniach przestałem sprawdzać. Jest super.
_________________
wędrowiec
Cztery stolice
www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=30300
Norwegia
www.camperteam.pl/forum/v...hlight=norwegia

www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=33834
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 446/329
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-04-08, 22:10   

Wędrowiec, dzięki za piwo. Pomyśl o ładowarce+przetwornicy Volt Power Sinus którą tutaj opisuje Joko.
Kupiłem wersję 1500W i jest ekstra. Ostatnio sprzątałem w kamperze domowym odkurzaczem 2100W na tej przetwornicy bo mi się nie chciało kabla podłączyć do gniazdka w domu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jestem47 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ford Connect
Dołączył: 30 Lip 2017
Piwa: 5/3
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2021-04-15, 18:27   

Podłączę sie
Czytając Twój temat i perturbacje z ładowaniem baterii rowerowych pomyślałem że zapodam swój "problem" który zaistniał w trakcie trzeciego sezonu włóczęgi po kraju. Rower posiada baterię 20,7Ah 36V ~ 750Wh ładowałem ją z dedykowanej ładowarki po przez solar Tracer akumulatory przetwornicę kiedy potrzebowałem, najczęściej w nocy I oto w połowie wojaży ładowarka nie chciała podjąć pracy Dioda sygnalizowała że chce ale nie może Pozostałe drobne urządzenia ( laptop,wentylator, lodówka,farelka) oczywiście nie wszystkie naraz pracują normalnie a ładowarka nie chce. Podpięta pod słupek spokojnie ładuje, znaczy dobra, tylko prąd nie dobry z akumulatora Trzy lata kwasiaki wytrzymały pod kontrolą Tracera. "Henryczek"
napisał Aku 2x80 Ah,panele 330 W.Niezależnie od stopnia rozładowania baterii, rower podpinam wieczorem i zostawiam na noc, rano bateria ful" też tak było ,mam panel 200 W aku 2x100 Ah Napięcie 13,7V przed załączeniem przetwornicy i ładowarki a potem 12,5 Znaczy ładowarka potrzebuje więcej by wystartować.Tak myślę że musiał bym zmienić akumulatory pokładowe i tu jak sugerował "vIrek" PRZETWORNICA STEP-UP CC CV 400W 8.5V-60V 15A taki pomysł by to coś podpiąć do wolnych wyjść w regulatorze na odbiorniki lub bezpośrednio do aku pokładowych. Zostawił bym te stare kwasiaki bo jeszcze dają a może przetwornica step-up pociągnie Proszę o radę lub sugestię
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bożka-Witek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: kampervan Fiat Dukato
Dołączył: 10 Kwi 2011
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Miasteczko Śląskie
Wysłany: 2021-05-02, 13:18   

I ja się podłączę do tematu jeżeli można.
Czy naładuję hulajnogę elektryczną o następujących parametrach :
silnik 350W, napięcie instalacji 7,5 Ah, 36V.
W kamperze mam solar 300W, akumulator hotelowy 110Ah, przetwornica 1000W. Zwykle podłączone jest jakieś oświetlenie, laptop a lodówka 12V, 45 W cała dobę.
Czy naładuję w nocy bez podłączenia do 230 przy średnim nasłonecznieniu oczywiście w ciągu dnia. Czytałam temat ale nie znam się zupełnie na elektryczności .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bożka-Witek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: kampervan Fiat Dukato
Dołączył: 10 Kwi 2011
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Miasteczko Śląskie
Wysłany: 2021-05-02, 13:19   

Akumulator AGM.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2021-05-02, 16:11   

Masz ładowarkę na 230 to podłącz ją do przetwornicy i gotowe .Tak samo jak w domu .Solara masz dość ale aku zobaczysz .Jesteś w domu to popróbuj

Ja mam 220ah lifepo4 to tak jak około 700ah kwasiaka :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-05-02, 20:45   

andi at napisał/a:
Masz ładowarkę na 230 to podłącz ją do przetwornicy i gotowe .Tak samo jak w domu .Solara masz dość ale aku zobaczysz .Jesteś w domu to popróbuj
.....


Takie dwukrotne przetwarzanie ma niską sprawność, czyli za duzo pradu
jest tracone na przetwarzanie w górę i dół.
ja generalnie zastosowałbym coś typu
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-20a-1200w-step-up-8-60v-12-80v-9256712795?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_ELKTRK_PLA_Komputery&ev_adgr=Inne&gclid=EAIaIQobChMI8qbcj5-r8AIV2QWiAx2SlQxqEAQYDCABEgLuo_D_BwE

Jest trochę przewymiarowane, ale to zwiastuje długie życie urządzenia a i do innych
rzeczy w przyszłości może się przyda...

Tylko musisz wiedzieć czy masz juz w ogniwach BMSa, jak są połączone ogniwa, etc.
Im więcej wiesz tym lepiej, bo musisz odpowiednio ustawić napięcie wyjściowe.
Ew. możesz ustawic eksperymentalnie, czyli zmierzyć co podaje Twoja ładowarka
na ogniwo, jakie jest najwyższe napięcie na końcu ładowania na ogniwach.
Takie napięcie, ale o jakieś 0,1V niższe ustaw i sprawdz jak się ogniwo
sprawuje podczas jazdy... jak mniej przejeżdza to troche podwyzszysz.
PS. zakładam że masz litowe ale może masz inne ogniwa.
musisz też zmierzyć jaki jest prąd ładowania - maksymalny.
Zapewne zmienia się w czasie, Bo w tym konwerterze powyżej musisz
też ustawić maksymalny prąd ładowania. Od tego też będzie zależeć
czas ładowania.


witek napisał/a:
I ja się podłączę do tematu jeżeli można.
Czy naładuję hulajnogę elektryczną o następujących parametrach :
silnik 350W, napięcie instalacji 7,5 Ah, 36V.
W kamperze mam solar 300W, akumulator hotelowy 110Ah, przetwornica 1000W. Zwykle podłączone jest jakieś oświetlenie, laptop a lodówka 12V, 45 W cała dobę.
Czy naładuję w nocy bez podłączenia do 230 przy średnim nasłonecznieniu oczywiście w ciągu dnia. Czytałam temat ale nie znam się zupełnie na elektryczności .


7,5Ah dla 36V to przy napięciu zasilania, bez strat z 12V pożre 25Ah, a tak naprawdę w zależności od aku jaki posiadasz to może być nawet 35Ah.
Pobór prądu z Twojego aku będzie około 2,5A (czas ładowania z 14h).
więc należałoby przyjąć że naładuje.....ale jeszcze do tego przetwarzanie
to prawie 3A. A jeśli zastosujesz przetwarzanie na 230 a potem na ładowarkę to
zapewne do co najmniej 5A wzrośnie - zależy od przetwornicy.......
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Ostatnio zmieniony przez robba 2021-05-02, 21:26, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bożka-Witek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: kampervan Fiat Dukato
Dołączył: 10 Kwi 2011
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Miasteczko Śląskie
Wysłany: 2021-05-02, 21:01   

Dzięki za informacje ale jeszcze jestem przed zakupem hulajnogi i nie wiem jakie będzie miała parametry szczegółowe (np. ogniwa). Zastanawiam się czy te podwyższanie napięcia do 230 V to takie istotne straty .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-05-02, 21:07   

witek napisał/a:
Dzięki za informacje ale jeszcze jestem przed zakupem hulajnogi i nie wiem jakie będzie miała parametry szczegółowe (np. ogniwa). Zastanawiam się czy te podwyższanie napięcia do 230 V to takie istotne straty .

w zależności od przetwornicy sam prąd jałowy może wynieść 1,5A.
do tego dojdzie z 3A (albo więcej w trybie szybkim ) to z 2 A na straty....
Jak będziesz miał przetwornicę dopasowaną do tej ładowarki to może ciut lepiej to wypadnie.
Ale skoro masz tylko 110Ah i jeszcze inne rzeczy biorą prąd (np lodówka) to raczej
nie masz go zbyt dużo żeby być rozrzutnym....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maxiek 
trochę już popisał

Twój sprzęt: CI Kyros
Nazwa załogi: Kmf_travel
Dołączył: 18 Paź 2014
Piwa: 2/5
Skąd: Jarosław
Wysłany: 2021-11-01, 12:45   

Sam myśle o wymianie na LiFePo4, zobaczymy, za chwile pierwszy wypad z dwoma elektrykami.
Zastanawia mnie jedna rzecz, wszędzie gdzie bym się nie wczytywal jest podana informacja ze lifepo4 nie wolno ładować w temperaturach ujemnych. Wiec jak go użytkować zimą, kiedy chcemy spontanicznie ruszyć a kamper stoi nie nagrzany, nieraz wewnątrz jest temperatura ujemna?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***