Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pogadajmy o rowerze jak go ładować w kamperze ?
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 450/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-01-28, 00:10   

@ndrzej napisał/a:
suzu4x4 napisał/a:
Ważne żeby miała odpowiednią moc i pełen sinus. Moc zawsze dobieramy z zapasem czyli jak moje najbardziej prądożerne urządzenie pobiera 1300w wybrałem przetwornicę 1500w mocy ciągłej 3000w w szczycie.


Nie mam wprawdzie doświadczenia w tym względzie, ale wydaje mi się, że do naładowania samej baterii wystarczył by o dużo mniejszej mocy ciągłej... :roll:

W każdym razie dzięki za podpowiedzi! :spoko


Zakładanie przetwornicy tylko po to aby ładować rower za pomocą ładowarki sieciowej ?
Jeśli już kupować i zakładać, to tak aby służyło również do innych celów.
Polecam VOLT Power Sinus 3000. Spory klocek i nie tania, ale uruchomisz na tym wszystko co chcesz. Przetwornica ma automatyczny przełącznik źródła zasilania, tak że jej wyjście 230V wpinasz do obwodu gniazdek jakie masz w kamperze ,a wejście 230V do gniazda zasilania zewnętrznego (do słupka) i w gniazdkach masz napięcie niezależnie od tego czy jesteś wpięty w słupek czy nie. Wpinasz się w słupek , przetwornica się wyłącza i do gniazdek płynie prąd ze słupka, a po odłączeniu przetwornica błyskawicznie się załącza i zasilanie masz nadal.
W przetwornicy jest również ładowarka do akumulatora (również do LiFePO4).
Moc ciągła 3000W, pełny sinus, więc bez problemu pójdzie nawet mocny domowy ekspres do kawy , odkurzacz czy suszarka do włosów.

Wszystko oczywiście przy założeniu że akumulator będziesz miał konkretny, bo na jakimś chudym to długo nie pochodzi :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 213/480
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2021-01-28, 07:51   

joko napisał/a:
Zakładanie przetwornicy tylko po to aby ładować rower za pomocą ładowarki sieciowej ?

Nie mam w kamperze ekspresu do kawy, suszarki, odkurzacza ani nic innego na 230V.
Czy w takim przypadku jest sens zakładać przetwornicę do ładowania aku rowerowego, a jak nie to czym ładować? :bajer
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-01-28, 09:26   

SlawekEwa napisał/a:

Nie mam w kamperze ekspresu do kawy, suszarki, odkurzacza ani nic innego na 230V.
Czy w takim przypadku jest sens zakładać przetwornicę do ładowania aku rowerowego, a jak nie to czym ładować? :bajer


Można kupić ładowarkę samochodową 12V/ 36V do ładowania baterii w rowerach. Ale jak sprawdzałem cenę coś koło 500zł a ja muszę mieć dwie różne do Boscha i do Yamahy to nie ma sensu.

Sens zakładania przetwornicy za 800zł czy mniej, wydaje mi się większy. Zmienię np. rower a przetwornica zostanie.
Nie ma rozwiązań idealnych. Albo drogo, albo skomplikowanie, albo pyrkająco :gwm
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
Kombatant
Marek


Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 25/13
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2021-01-28, 10:36   

joko, Możesz powiedzieć jak ładujesz te lipo z alternatora? Jak biedactwo wytrzymuje tak duży prąd???
Czy zimą też solary dają radę??? Ja mam w domu 10kW i przy tych pogodach dziennie dają może 500 W/h to na kamperze 400 W nie daje nic...

Na swoim kamperze mam aku pokładowy 80Ah do tego 100W solara i zastanawiam sie czy dołożyć drugie 100W. Moze jednak kupić małe lipo i zrobić odzielną instalaję z solara np 160W i aku lipo. Bez podłączania do alternatora. Najwyszej ładowarkę kupię ...

Ładuje jedynie monocykle z przetwornicy, no może czasami hulajnogę.
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r
Ostatnio zmieniony przez EwaMarek 2021-01-28, 17:16, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-01-28, 10:54   

Jeszcze jedno: alternator zawsze (prawie) ładuje w pierwszej kolejności akumulator rozruchowy... :bajer
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
@ndrzej 
weteran


Twój sprzęt: Laika Ecovip 309
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Lip 2007
Piwa: 131/203
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2021-01-28, 17:08   

joko napisał/a:
Zakładanie przetwornicy tylko po to aby ładować rower za pomocą ładowarki sieciowej ?


Jeszcze raz dziękuję joko za rady... z których ja nie skorzystam, ale być może któryś z kolegów. :ok

Kamperami jeżdżę od blisko 20 lat i rocznie spędzałem w nich ok. 3 miesiące przejeżdżając nierzadko w jednej podróży 5 - 10tys.km z krótkimi tylko pobytami na kempingach. Dopóki nie kupiłem roweru ze wspomaganiem, radziłem sobie bez 230V. Teraz zamierzam kupić drugiego elektryka i ładowanie bez podłączenia do sieci by się przydało. Dlatego szukam mniejszej, ale niezawodnej przetwornicy do tego celu. :)

Na koniec jeszcze jedno pytanie: czy podłączenie przetwornicy pod gniazdo zapalniczki "obsłuży" tak wysoki prąd ładowania baterii, czy trzeba podłączyć ją bezpośrednio do klem akumulatora :?:
_________________
Nie wystarczy dużo wiedzieć, żeby być mądrym!
Heraklit
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
Kombatant
Marek


Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 25/13
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2021-01-28, 17:15   

teoretycznie tak ale lepiej wyprowadzić oddzielne gniazdo z bezpiecznikiem bezpośrednio z aku. Lepiej nie robić sobie dodatkowych problemów :-)
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
@ndrzej 
weteran


Twój sprzęt: Laika Ecovip 309
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Lip 2007
Piwa: 131/203
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2021-01-28, 17:21   

EwaMarek napisał/a:
teoretycznie tak ale lepiej wyprowadzić oddzielne gniazdo z bezpiecznikiem bezpośrednio z aku. Lepiej nie robić sobie dodatkowych problemów :-)


O.K.
Mam kilka gniazdek do aku zabudowy i jak rozumiem, wystarczy zamontować odpowiedni bezpiecznik przed jednym z nich...?
_________________
Nie wystarczy dużo wiedzieć, żeby być mądrym!
Heraklit
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-01-28, 17:41   

@ndrzej napisał/a:
Na koniec jeszcze jedno pytanie: czy podłączenie przetwornicy pod gniazdo zapalniczki "obsłuży" tak wysoki prąd ładowania baterii, czy trzeba podłączyć ją bezpośrednio do klem akumulatora


zależy jaki pobór prądu będzie pobierać przetwornica którą zakupisz.

Niemniej jednak ja nie polecam takiego rozwiązania. Wtyczki do gniazda zapalniczki (nawet te przystosowane bo większych prądów) często przy długotrwałym obciążeniu potrafią się grzać a czasem nawet nadtopić.
Jeśli nie chcesz montować na stałe wolałbym i tak wyprowadzić osobny kabel do zasilania podłączony bezpośrednio do akumulatora zabudowy i podłączać np przy pomocy złącza modelarskiego XT60 lub jakiegokolwiek innego przystosowanego do maksymalnego prądu jaki może pobierać przetwornica.

Przykładowo:
- przetwornica max pobór 30A
- przewód (linka) 4mm2
- bezpiecznik 40A
- złącze XT60 50A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
EwaMarek 
Kombatant
Marek


Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Piwa: 25/13
Skąd: Czołowo / Koło
Wysłany: 2021-01-28, 18:11   

Chodziło mi o grubszy kabel :-)
_________________
Pozdrawiam
Marek

Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
fan 
zaawansowany

Twój sprzęt: Fleurette Discover 73 LM
Nazwa załogi: ola i benek
Dołączył: 19 Gru 2012
Piwa: 9/39
Skąd: slubice
Wysłany: 2021-01-28, 20:37   

powróćmy do rowerów
nie stać mnie na kupno roweru za 20 000 zl a kradzionych nie kupuje(nie bo nie)
szukam roweru a nawet dwóch do campera o autonomii realnych 40 km
może macie jakieś typy
będę wdzięczny
mój budżet to max 4.5 tysia za szt.
_________________
Je ne cherche pas, je trouve
Pablo Picasso
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-01-28, 20:41   

Tu jest właśnie temat o ładowaniu elektryków, o rowerach masz TU
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
@ndrzej 
weteran


Twój sprzęt: Laika Ecovip 309
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 29 Lip 2007
Piwa: 131/203
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2021-01-28, 20:55   

Dzięki wszystkim. :spoko

W dalszym ciągu jednak nie wiem, jaką przetwornicę o mocy ok. 300W przy pracy ciągłej polecali byście.
Przetwornica 3000W (proponowana przez joko) jest mi niepotrzebna, zwłaszcza, że jesienią, ze względu na awarię starego, kupiłem we Włoszech aku 120 Ah. ;)
_________________
Nie wystarczy dużo wiedzieć, żeby być mądrym!
Heraklit
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-01-28, 21:05   

@andrzej,

Ale to jest bez znaczenia jaką przetwornicę 300W kupisz. Bo 300W to mała przetwornica. Może być zwykła od Pana Chińczyka , może być Volt lub AZO. Wszystko zależy ile chcesz wydać. Napisałem od najtańszej.
Kiedyś miałem tą najtańszą chińską i ładowałem mój rower Bosch bez problemu. Teraz chcę naraz ładować dwie baterie podczas jazdy i dlatego chcę kupić przetwornicę AZO. Do ładowania roweru przetwornica nie musi być z pełnym sinusem, sprawdziłem to osobiście.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 450/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-01-28, 21:07   

EwaMarek napisał/a:
joko, Możesz powiedzieć jak ładujesz te lipo z alternatora? Jak biedactwo wytrzymuje tak duży prąd???


Ja nie mam LiPo tylko LiFePO4 i dodatkowo jak pisałem w pakietach (40szt) z którego każdy może przyjąć i oddać 20A, więc wszystkie razem połączone równolegle 800A ...... a tyle nie da żaden alternator :lol:

W moim przypadku problem był inny, nie alternator, tylko inne pakiety. Wpinając rozładowany pakiet do pozostałych 39-ciu naładowanych , zabił bym go z miejsca , gdyby nie ogranicznik prądu jaki jest w każdym z pakietów .

Próbuję tutaj cały czas wytłumaczyć , że w przypadku posiadania LiFePO4 o odpowiednio dużej pojemności , który można ładować dużym prądem (a więc bardzo szybko) używanie agregatu prądotwórczego kiedy potrzebujemy 230V jest mało praktyczne i mało ekonomiczne ,bo szybciej i taniej niż klepać agregatem, można potrzebną ilość energii zgromadzić z pomocą alternatora ....... ale widzę że mało kto załapał :spoko

Co do przetwornicy , instalowanej tylko po to aby ładować rowerki, wyraziłem wątpliwość , ale tylko dlatego, że sam używam jej do wielu zadań i chodziło mi o to , że jak już coś montować to tak maksymalnie z tego korzystać.
Oczywiście , że jeśli tak jak np. Sławek nie ma się dla przetwornicy innych zastosowań jak tylko te ładowarki rowerowe, to też ma to jak najbardziej sens . Trzeba wtedy dobrać sobie moc przetwornicy , aby była chociaż trochę większa od mocy ładowarki i w takim przypadku faktycznie spore przewymiarowanie sensu nie ma.

Najbardziej bezsensownym rozwiązaniem problemu ładowania rowerów w kamperze jest używanie do tego agregatu, bo w takim przypadku agregat o mocy dużo większej od mocy ładowarki musi pracować przez cały długi czas ładowania (ładowarka jest tutaj wąskim gardłem) marnując większość zużytej energii (sprawność takiego układu to pewnie w porywach z 5% :haha: )
Lepiej w krótkim czasie doładować LiFePO4 za pomocą alternatora i potem niech sobie ta ładowarka rowerowa , przez tę przetwornicę ładuje rowerki w ciszy i spokoju, tyle godzin ile potrzebuje.

Jeśli chodzi o przetwornice małej mocy tylko do ładowarki to tak jak piszą Koledzy, nie ma specjalnie znaczenia co to będzie, każda da radę. Wprawdzie ten sinus nie jest pewnie bezwzględnie potrzebny, ale tu bym już nie przesadzał i nie schodził poniżej tego poziomu (czyli jednak celował bym w sinus)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***