Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy można ładować akumulator bez odłączania z instalacji
Autor Wiadomość
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-02, 22:19   Czy można ładować akumulator bez odłączania z instalacji

Temat zapewne aktualny tej zimy. A problem jest taki. Czy możliwe podłączenie zewnątrznego prostownika (automatycznej ładowarki) do akumulatora silnika bez odłączania klem, czyli kiedy akumulator jest w instalacji kampera.
Wyglada to tak, że w komorze silnika jest wyjście plusa akumulatora silnika. Tam zaciskamy plus ładowarki, minus do masy a ładowarkę podłączamy do 230V z instalacji kampera, gdyż został podpięty do słupka, czyli podłączony przez zewnętrzne gniazdo do sieci.
Instalacja kampera PC-100 to moduł bezpieczników 230V, moduł prostownika CBE-CB516 i moduł energobloku z bezpiecznikami 12V CBE-DS300. Do tego energobloku dplączony jest akumulator silnika (A1) i wnętrza (A2). Tak wygląda instalacja fabryczna. U mnie dodatkowo do A2 dołączony jest w energobloku (ale jest to podłączenie bezpośrednie "direct") solar 150W przez regulator MPPT.
Kiedy podłączam się do słupka, czyli sieci 230V zasilany jest akumulator wnętrza (pytanie czy wtedy odłączać solar) i to on głównie jest ładowany. Ponoć ładowany jest jednocześnie i akumulator silnika, w co wątpię, bo nigdy nie podskoczyło napięcie na tym akumulatorze w trakcie pobytu na kampingu i podłączenia auta pod prąd nawet przez kilka dni.
Pytanie zatem jest:
1. czy możliwe bez żadnych ruchów podłączyć do jednego czy drugiego akumulatora prostownik, zasilanie oczywiście z kampera 230V;
2. czy do ładowania akumulatora silnika konieczne jest odłączenie klemy plus tego aku, który przecież znajduje się w trudnym miejscu pod wycieraczką kierowwcy, a wyjście plusa jest elegancko wyprowadzone fabrycznie (pod plastikową klapką) w Ducato i Jumperze w komorze silnika nad filtrem powietrza;
3. czy można podłączyć wtedy ładowarkę (prostownik) do gniazdka 230V w kamperze, czy jedynie na zewnątrz;
4. czy można łądować taką łądowarką (prostownikiem) akumulator wnętrza bez odłączania klem tego akumulatora.
Sprawa pilna (bo mroźna zima i chcę podładować akumulatory) dla mnie a może i wielu z nas też bardzo ważna. Chodzi o kampery z instalacjami fabrycznymi, bo ci co mają robione własnymi siłami mają własne rozwiązania i patenty.
Liczę jak zwykle na was, a głównie drogi świstaku papamobil ale i wszystkich innych znających się w temacie.
PS.
jak zwykle nie potrafiędołączyćzalączników, chciałem dać schematy mojej instalacji oraz zdjęcie centrali pod stolikiem, ale się nie udaje niestety (wyskakuje mi "Błąd" i post nie jest wysyłany).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marek230482 
stary wyga


Twój sprzęt: Transit VII Challenger
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Sty 2020
Piwa: 11/1
Skąd: Strzelin
Wysłany: 2021-02-02, 22:31   

Ja prawie nigdy nie odłączam aku jak go doładowuję. A mam kilka samochodów i od lat doładowuję. Łapię krokodylkami za klemy i podłączam. Często nawet w trakcie normalnie wchodzę do auta czy kampera (włączam lampki czy radio). Nie ma problemu.
_________________
Dethleffs Nomad->Transit IV Pilote -> Transit VII Challenger
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-02, 23:07   

Dzięki, właśnie tak chciałbym. Widzę, że też masz firmowe auto, zatem może mogę działać jak ty. Poczekam też na rady bardziej teoretyczne i zawodowców w elektryce, bo rozumiem, że tak jak ja jesteś tylko użytkownikiem. Ja wiem, że prąd istnieje, ale nigdy go nie widziałem jeszcze z bliska i nie mogę opisać jak wygląda, widziałem tylko jak ktoś się z nim zderzył, to aż iskry leciały. Oczywiście żartuję.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marek230482 
stary wyga


Twój sprzęt: Transit VII Challenger
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Sty 2020
Piwa: 11/1
Skąd: Strzelin
Wysłany: 2021-02-02, 23:09   

Ja nie mam służbowego, po czym to poznałeś? :szeroki_usmiech
_________________
Dethleffs Nomad->Transit IV Pilote -> Transit VII Challenger
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-02, 23:20   

Nie każde auto firmowe to służbowe i nie każde służbowe jest firmowym. Pisząc "firmowe" miałem na myśli firmę, która wyprodukowała auto tym samym, że nie było ono przerabiane, dlatego jest jeszcze firmowe, czyli takie jakie zostało przez tę firmę sprzedane.
Pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
darek 61 
Kombatant


Twój sprzęt: Jumper Odyssee 78
Nazwa załogi: Violetta Darek
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 08 Mar 2009
Piwa: 146/103
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-02-03, 08:45   

BOGI, odłączenie akumulatora często wiąże się z ustawianiem radia itp.Po co Ci to, podłącz ładowarkę i ładuj .A jak chcesz poradę od konkretnych ludzi to może lepiej przez pw. :spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-02-03, 08:53   

Też nic nie odłączam - co prawda teoretycy coś marudzą o tym że w czasie trybu "Reconditioning" napięcie rośnie powyżej 15V ale to i tak przecież niewiele ponad napięcie nominalne i do tego ładowane impulsami z niewielką energią.

Przed trybem Recond naładuj akumulator w normalnym trybie dla danego typu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 121/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2021-02-03, 09:26   

Cytat:
15V ,-niewiele ponad
napięcie nominalne

nie tak hop, niektóte urzadzenia mogą ulec uszkodzeniu jak potraktujesz je takim prądem, np niektóre anteny.

Bogi- odpowiadajac na twoje pytania,
generalnie - używaj urządzeń dedykowanych do ładowania. a co do podłączenia to nie ma konieczności odpinania niczego.
I dalej, po to producent wyprowadził przewody do ładowania pod maskę aby tam wygodnie podłączyć prostownik.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-03, 10:26   

Jak zawsze jesteś pomocny papamila, dzięki wielkie. Tak na czuja mam zdanie podobne do Twojego, choć nie zgodzę się z tym wyprowadzeniem doładowania zewnętrznymźródłem przez fabrykę. Myśłę, że nawet fabryka budująca kampera nie zdawała sobie sprawy, że w Ducato czy Jumperze jest coś takiego w silniku. Może Świstak, który jest moim zdaniem the best w elektryce coś podpowie, bo chodzi też o podbudowę tematu teorią, a on chyba najbardziej w tym biegly, nie ujmując oczywiście i praktyki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 264/189
Skąd: Dębica
Wysłany: 2021-02-03, 10:42   

Wyprowadzenie plusa pod maską raczej służy do odpalania na zewnętrznym źródle prądu a nie do ładowania.
Nie wgryzam się w Twoje urządzenia pokładowe ale czy po podpięciu do słupka ładuje Ci się tylko aku pokładowy? U mnie ładuje też rozruchowy. A jeśli już to zewnętrzny prostownik do ładowania akumulatora rozruchowego podpiąłbym do gniazda prądu zewnętrznego a nie z auta. Po co tyle razy zmieniać napięcie prądu. Przetwornice też mają jakąś żywotność :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-03, 11:16   

Też tak myślę, że to wyprowadzenie jest do rozruchu awaryjnego ale może i do ladowania przypadkowo również. Co do asilenia prąsem 230V ładowarki, to nie chodziło mnie o przetwornicę pokładową ale o wtyczkę w instalacji 230V kampera, która jest czynna gdy podpinam kablem auto do słupka.
Przy okazji czy ktoś może łopatologicznie powiedzieć jak krowie na rowie jak dołączyć do wpisu (takiego jak mój teraz) zalącznik w jpg. Co wybiorę (jak poniżej"Wybierz plik") z pulpitu, pokaże się obok, że wybrany klikam w "Dodaj złącznik" to po chwili pojawia się komunikat, że "Błąd ogólny" a niżej "Tried to upload empty file". I tak w kółko, więc nic nie mogę dołączyć aby zobrazować treść wpisu w dyskusji.
Pozdrawiam wszystkich niosących pomoc.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 121/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-03, 13:22   

MaxL napisał/a:
Też nic nie odłączam - co prawda teoretycy coś marudzą o tym że w czasie trybu "Reconditioning" napięcie rośnie powyżej 15V


Teoretycy niech dalej żyją w swoim teoretycznym świecie. Chwilowe 15V nie zrobi krzywdy niczemu co jest na pokładzie auta. Standardowo podczas pracy silnika masz 14,2-14,4V, jeśli masz inteligentny alternator to potrafi ładować momentami ponad 15V.


Jeśli zimujesz auto to można zamiast typowego prostownika zastosować zasilacz 5-10A z regulowanym napięciem, ustawiasz napięcie 13,5-13,8V i tak może zostać na całą zimę. Nie przeładuje akumulatora.


rakro1 napisał/a:
Wyprowadzenie plusa pod maską raczej służy do odpalania na zewnętrznym źródle prądu a nie do ładowania.


Można i korzysta się z tego złącza do ładowania akumulatora,
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 266/109
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2021-02-03, 14:08   

BOGI napisał/a:

Przy okazji czy ktoś może łopatologicznie powiedzieć jak krowie na rowie jak dołączyć do wpisu (takiego jak mój teraz) zalącznik w jpg. Co wybiorę (jak poniżej"Wybierz plik") z pulpitu, pokaże się obok, że wybrany klikam w "Dodaj złącznik" to po chwili pojawia się komunikat, że "Błąd ogólny" a niżej "Tried to upload empty file". I tak w kółko, więc nic nie mogę dołączyć aby zobrazować treść wpisu w dyskusji.
Pozdrawiam wszystkich niosących pomoc.

Nie musi być zaraz "krowie" :diabelski_usmiech :bigok ..masz za duży rozmiar pliku w Mb..zmniejsz go w jakimś edytorze zdjęć na komputerze lub ( online "Fotosik" lub https://naforum.zapodaj.net/ ) pobierz zdjęcie z pulpitu do programu a potem metodą kopiuj -wklej na forum (opcja) i po problemie :spoko
_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-02-03, 14:14   

yamah napisał/a:
masz za duży rozmiar pliku w Mb.

Tak jak piszesz, musi mieć poniżej 2Mb, chociaż w skrypcie pokazuje błędnie 5Mb.
Ja uprościłem sobie życie i korzystam z WhatsApp - wysyłam do żony i mam gotowca uruchamiając WhatsApp Web na komputerze :-P Automatycznie jest zmniejszane foto do akceptowanych rozmiarów.
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-02-03, 19:26   

Potrzeba matką wszystkiego. Nauczyłem się i wiem wreszcie dlaczego nie potrafiłem dołączyć załączników. Chyba już teraz wszystko gra. Zatem uzupełnim dane o elektryce w moim kamperze, czyli elementach wewnętrznej instalacji. Diabeł tkwił w wielkości załącznika, musi być mniejszy niż 2 MB dzięki za podpowiedź, uratowałeś moje ego, bo myśłałem, że do niczego już się nie nadaje, w tym też i do kamperowania.
Tylko co z tym ładowaniem, wiem jak już wygląda praktyka, teraz kolej na teorię, drogi Świstaku czas na Ciebie nadszedł. Zaspokuj moj głód wiedzy. Piszę tak, gdyż Ty Świstaku jak nikt dotąd w całej cywilizacji nie opisał tak dokładnie jak zrobić icałą nstalacje w kamperze od początku włączniet z energoblokiem.

Centralka elektryczna_foto.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 558 KB

Schemat instalacji PC-100.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 465,69 KB

Energoglok CBE DS300 wiring diagram.jpg
Plik ściągnięto 38 raz(y) 151,26 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***