Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200
Autor Wiadomość
hymerek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Zielona Gora
Wysłany: 2021-02-24, 10:11   Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200

Witam,
czy ktos moze mi jednoznacznie odpowiedziec czy bedzie ses zakladac przetwornce (pelen sinus) do napedzenia klimatyzatora dachowego Dometic Freshjet 2200?

Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah
Alternator to standardowa jednostka z ducato 2.5 tdi (prawdopodobnie 60Ah)

Interesuje mnie czy podczas jazdy alternator wydali z ladowaniem baterii, mowimy oczywiscie tylko i wylacznie o czasie jazdy (jest to dla mnie zrozumiale ze bez ladowania moment i baterii nie ma)

Czy ktos juz cwiczyl temat?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 139/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2021-02-24, 10:21   

W poprzednim kamperku miałem klimę dachową i odpowiedniej mocy przetwornicę.
Użyłem jej w czasie jazdy tylko raz w Rumunii przez ok.godzinę.
Wysysała akumulator aż miło.Akumulator 110Ah ,alternator nie wiem ile mocy .Silnik2,8 jtd
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
hymerek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Zielona Gora
Wysłany: 2021-02-24, 12:32   

chce założyć alternator 200Amper i podpiąć pod niego przetwornice, żeby właśnie nie wysysala akumulatora... czy do dobry pomysł?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-24, 14:55   

hymerek napisał/a:
Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah


950W to będzie pobór prądu około 90A z 12V.
Odpowiednie przekroje przewodów oraz alternator minimum 150A powinien dać radę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
hymerek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Zielona Gora
Wysłany: 2021-02-24, 18:00   

ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ??
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-02-24, 20:04   

hymerek napisał/a:
ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ??


Ciężko powiedzieć, podejrzewam tylko że EB nie jest przystosowany do takich prądów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-02-24, 20:05   

Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rjas 
stary wyga


Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Piwa: 21/12
Skąd: Przybysławice/Kraków
Wysłany: 2021-02-24, 21:02   

Pamiętam, że dealer Benimara z Kędzierzyna- Koźla wspominał mi o jakiejś dedykowanej przetwornicy Dometica przeznaczonej tylko do obsługi klimatyzacji Dometica i podobno niczego innego nie można do niej podłączyć. Cena była jakaś taka zaporowa i odpuściłem klimatyzację.
_________________
Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 450/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-02-24, 21:04   

Socale napisał/a:
Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia.


A to zależy od tego jaka przetwornica i jaki akumulator .
O przetwornicy Hymerek nic nie pisze jaka, a o aku że 100Ah , ale nie wiemy jakiego typu.
Jeśli klima pobiera 950W to z całą pewnością przetwornica 1000-1500W nie da rady tego odpalić , jak słusznie pisze Socale. Te 15A (i więcej) przy starcie to przy 230V 3-4kW, czyli po stronie 12V jakieś 250 - 350A . Nawet jeśli alternator da 150A to przy marnym akumulatorku próba pociągnięcia z niego brakującej części spowoduje spadek napięcia do poziomu przy którym przetwornica skapituluje.

Jeśli przetwornica będzie tak z 2000-3000W mocy ciągłej , czyli taka która poradzi sobie z chwilowym poborem dwukrotnie wyższym i akumulator nawet te marne 100Ah, ale w LiFePO4 to klima wstanie bez zająknięcia , nawet z samego akumulatora.

Mam przetwornicę 3000/9000 i spory pakiet LiFePO4 i klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia z samego aku .

Hymerku ,jest jeszcze kwestia jaki masz alternator (jakiej mocy), ponieważ 950W jakie będzie pobierała Twoja klima w trybie ciągłym to przy 14,4V daje 66A, a zakładając straty na przetwornicy będzie trochę więcej , załóżmy 70A. Jeśli alternator da Ci 150A to problemu nie ma bo starczy i na klimę i na zapotrzebowanie samochodu i na ładowanie aku.
Jeśli masz słabszy alternator to przy działającej klimie nie dość że nie doładujesz akumulatora to jeszcze będziesz go rozładowywał .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-02-24, 21:31   

joko napisał/a:
...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
...

2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
.
Tematyczna klimatyzacja ma takie parametry:
-----------------------------------------------------
*Niezwykle kompaktowa i lekka konstrukcja
*Chłodzenie, ogrzewanie lub osuszanie powietrza za jednym naciśnięciem przycisku
*Miękki start dla niezawodnego rozruchu na kempingach z niskim zabezpieczeniem elektrycznym
*Wydajność chłodzenia: 2200 W / 7500 BTU/h
*Moc grzewcza: 1200 W
-----------------------------------------------------------------------------

Wytłuszczone wzbudza nadzieję w powodzenie projektu, ja opierałem swoje zdanie jeszcze na twardym starcie.
Czyżby przełom?
Ja nie zamierzam eksperymentować bo nie muszę ale bardzo chciałbym żeby komuś się udało.
Jeszcze taka uwaga o alternatorze, on jest zdolny produkować 150A w piku przez pierwsze kilka minut, potem zapotrzebowanie na ampery musi się zmniejszyć (apetyt akumulatora maleje ze wzrostem napięcia) i taka eksploatacja jest bezpieczna. Natomiast długotrwałe obciążenie choćby 2/3 jego wydajności... coś musi się posypać.
Te 150A to tak samo jak max z przetwornicy jest tylko na krótką chwilę.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
suzu4x4 
zaawansowany


Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Wrz 2019
Piwa: 13/1
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-02-24, 22:14   

Mój Sinclair ASV-25AS o mocy chłodzenia 2500W bez problemu chodzi na przetwornicy AZO Digital 1500/3000W.
Przy załączonej sprężarce przetwornica pobiera max 90 A, nie zaobserwowałem żadnych duzych pików jak załącza się sprężarka.

Więc taki Dometic tez powinien chodzić, kwestia odpowiedniej przetwornicy
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 450/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-02-24, 22:18   

Socale napisał/a:
joko napisał/a:
...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
...

2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
.


Chodziło oczywiście o moc chlodniczą 2600W, a nie BTU.
Generalnie mocniejsza klima od tej Hymerka. Pobór mocy cos około 1150W z tego co pamiętam .....nieistotne, ważne że poziomy startowe podobne.
Uwagi odnośnie ciągłego poboru prądu z alternatora jak najbardziej słuszne. Wzmocniony z ciaglym poborem na poziomie 1000W sobie poradzi, standardowy odpada.

Pytanie mam inne, czemu Hymerku chcesz tej klimy używać w czasie jazdy ? Nie masz silnikowej w autku, czy jest za słaba ? Generalnie silnikowe sa z założenia mocniejsze i wydajniejsze i w czasie jazdy wystarczajace (przynajmniej dla mnie ;)
)
Tej z zabudowy używam w upały podczas np. postojów w drodze . Solary i LiFePO4 w słusznej ilości pozwalają na sporo w tym temacie, nawet bez działającego alternatora.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
hymerek 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Zielona Gora
Wysłany: 2021-02-24, 23:25   

dokladnie tak... niestety nie mam klimy silnikowej z tad ten pomysl z przetwornica. Co to jest ten LiFePO4 ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-02-24, 23:29   

Ten "miękki start"... wygląda sprzyjająco, przetwornica nie czuje piku tylko narastanie i tu faktycznie może dawać radę, lecz jak to działa/konstrukcja w samej klimatyzacji?
Przy napięciu zmiennym 230V i tej mocy to można "obcinać" amplitudy, zmieniać pojemność kondensatora rozruchowego czy jaki ciort?
Qrde, nie wiem.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nikita55 
stary wyga

Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 28/12
Skąd: Nieokreślone
Wysłany: 2021-02-25, 18:48   

Też mam silnik 2,5 tdi i tam jest alternator 80 AH. Co do klimatyzacji to posiadam używaną klimatyzację dachową Waeco easy cool 1500 wersja z dedykowaną ( nową przetwornicą waeco chyba 2000 kable do testów były oryginalne 2x25 mm2). Mam jeszcze w zestawie moduł sterujący chyba 150amper który w momencie zbyt mocnego rozładowania aku wyłącza klimę ( tak przewidział producent). Klima pobiera według opisu 75 A zalecany alternator 150 A.
Całość testowałem z samego aku i działa bez problemu. Miałem to zamontować u siebie ale w moim kamperze jest już klima dachowa elektrolux.
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***