Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200 |
Autor |
Wiadomość |
hymerek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020 Postawił 2 piw(a) Skąd: Zielona Gora
|
Wysłany: 2021-02-24, 10:11 Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200
|
|
|
Witam,
czy ktos moze mi jednoznacznie odpowiedziec czy bedzie ses zakladac przetwornce (pelen sinus) do napedzenia klimatyzatora dachowego Dometic Freshjet 2200?
Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah
Alternator to standardowa jednostka z ducato 2.5 tdi (prawdopodobnie 60Ah)
Interesuje mnie czy podczas jazdy alternator wydali z ladowaniem baterii, mowimy oczywiscie tylko i wylacznie o czasie jazdy (jest to dla mnie zrozumiale ze bez ladowania moment i baterii nie ma)
Czy ktos juz cwiczyl temat? |
|
|
|
|
kimtop
Kombatant
Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 14 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Piwa: 139/44 Skąd: Opoczno
|
Wysłany: 2021-02-24, 10:21
|
|
|
W poprzednim kamperku miałem klimę dachową i odpowiedniej mocy przetwornicę.
Użyłem jej w czasie jazdy tylko raz w Rumunii przez ok.godzinę.
Wysysała akumulator aż miło.Akumulator 110Ah ,alternator nie wiem ile mocy .Silnik2,8 jtd |
_________________ Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu
Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko. |
|
|
|
|
hymerek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020 Postawił 2 piw(a) Skąd: Zielona Gora
|
Wysłany: 2021-02-24, 12:32
|
|
|
chce założyć alternator 200Amper i podpiąć pod niego przetwornice, żeby właśnie nie wysysala akumulatora... czy do dobry pomysł? |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-02-24, 14:55
|
|
|
hymerek napisał/a: | Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah |
950W to będzie pobór prądu około 90A z 12V.
Odpowiednie przekroje przewodów oraz alternator minimum 150A powinien dać radę. |
|
|
|
|
hymerek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020 Postawił 2 piw(a) Skąd: Zielona Gora
|
Wysłany: 2021-02-24, 18:00
|
|
|
ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ?? |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-02-24, 20:04
|
|
|
hymerek napisał/a: | ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ?? |
Ciężko powiedzieć, podejrzewam tylko że EB nie jest przystosowany do takich prądów. |
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-02-24, 20:05
|
|
|
Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
rjas
stary wyga
Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 21/12 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2021-02-24, 21:02
|
|
|
Pamiętam, że dealer Benimara z Kędzierzyna- Koźla wspominał mi o jakiejś dedykowanej przetwornicy Dometica przeznaczonej tylko do obsługi klimatyzacji Dometica i podobno niczego innego nie można do niej podłączyć. Cena była jakaś taka zaporowa i odpuściłem klimatyzację. |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 450/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-02-24, 21:04
|
|
|
Socale napisał/a: | Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia. |
A to zależy od tego jaka przetwornica i jaki akumulator .
O przetwornicy Hymerek nic nie pisze jaka, a o aku że 100Ah , ale nie wiemy jakiego typu.
Jeśli klima pobiera 950W to z całą pewnością przetwornica 1000-1500W nie da rady tego odpalić , jak słusznie pisze Socale. Te 15A (i więcej) przy starcie to przy 230V 3-4kW, czyli po stronie 12V jakieś 250 - 350A . Nawet jeśli alternator da 150A to przy marnym akumulatorku próba pociągnięcia z niego brakującej części spowoduje spadek napięcia do poziomu przy którym przetwornica skapituluje.
Jeśli przetwornica będzie tak z 2000-3000W mocy ciągłej , czyli taka która poradzi sobie z chwilowym poborem dwukrotnie wyższym i akumulator nawet te marne 100Ah, ale w LiFePO4 to klima wstanie bez zająknięcia , nawet z samego akumulatora.
Mam przetwornicę 3000/9000 i spory pakiet LiFePO4 i klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia z samego aku .
Hymerku ,jest jeszcze kwestia jaki masz alternator (jakiej mocy), ponieważ 950W jakie będzie pobierała Twoja klima w trybie ciągłym to przy 14,4V daje 66A, a zakładając straty na przetwornicy będzie trochę więcej , załóżmy 70A. Jeśli alternator da Ci 150A to problemu nie ma bo starczy i na klimę i na zapotrzebowanie samochodu i na ładowanie aku.
Jeśli masz słabszy alternator to przy działającej klimie nie dość że nie doładujesz akumulatora to jeszcze będziesz go rozładowywał . |
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-02-24, 21:31
|
|
|
joko napisał/a: | ...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
... |
2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
.
Tematyczna klimatyzacja ma takie parametry:
-----------------------------------------------------
*Niezwykle kompaktowa i lekka konstrukcja
*Chłodzenie, ogrzewanie lub osuszanie powietrza za jednym naciśnięciem przycisku
*Miękki start dla niezawodnego rozruchu na kempingach z niskim zabezpieczeniem elektrycznym
*Wydajność chłodzenia: 2200 W / 7500 BTU/h
*Moc grzewcza: 1200 W
-----------------------------------------------------------------------------
Wytłuszczone wzbudza nadzieję w powodzenie projektu, ja opierałem swoje zdanie jeszcze na twardym starcie.
Czyżby przełom?
Ja nie zamierzam eksperymentować bo nie muszę ale bardzo chciałbym żeby komuś się udało.
Jeszcze taka uwaga o alternatorze, on jest zdolny produkować 150A w piku przez pierwsze kilka minut, potem zapotrzebowanie na ampery musi się zmniejszyć (apetyt akumulatora maleje ze wzrostem napięcia) i taka eksploatacja jest bezpieczna. Natomiast długotrwałe obciążenie choćby 2/3 jego wydajności... coś musi się posypać.
Te 150A to tak samo jak max z przetwornicy jest tylko na krótką chwilę. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
suzu4x4
zaawansowany
Twój sprzęt: Kamper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Wrz 2019 Piwa: 13/1 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-02-24, 22:14
|
|
|
Mój Sinclair ASV-25AS o mocy chłodzenia 2500W bez problemu chodzi na przetwornicy AZO Digital 1500/3000W.
Przy załączonej sprężarce przetwornica pobiera max 90 A, nie zaobserwowałem żadnych duzych pików jak załącza się sprężarka.
Więc taki Dometic tez powinien chodzić, kwestia odpowiedniej przetwornicy |
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 450/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-02-24, 22:18
|
|
|
Socale napisał/a: | joko napisał/a: | ...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
... |
2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
. |
Chodziło oczywiście o moc chlodniczą 2600W, a nie BTU.
Generalnie mocniejsza klima od tej Hymerka. Pobór mocy cos około 1150W z tego co pamiętam .....nieistotne, ważne że poziomy startowe podobne.
Uwagi odnośnie ciągłego poboru prądu z alternatora jak najbardziej słuszne. Wzmocniony z ciaglym poborem na poziomie 1000W sobie poradzi, standardowy odpada.
Pytanie mam inne, czemu Hymerku chcesz tej klimy używać w czasie jazdy ? Nie masz silnikowej w autku, czy jest za słaba ? Generalnie silnikowe sa z założenia mocniejsze i wydajniejsze i w czasie jazdy wystarczajace (przynajmniej dla mnie
)
Tej z zabudowy używam w upały podczas np. postojów w drodze . Solary i LiFePO4 w słusznej ilości pozwalają na sporo w tym temacie, nawet bez działającego alternatora. |
|
|
|
|
|
hymerek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: hymer eriba
Dołączył: 19 Maj 2020 Postawił 2 piw(a) Skąd: Zielona Gora
|
Wysłany: 2021-02-24, 23:25
|
|
|
dokladnie tak... niestety nie mam klimy silnikowej z tad ten pomysl z przetwornica. Co to jest ten LiFePO4 ? |
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-02-24, 23:29
|
|
|
Ten "miękki start"... wygląda sprzyjająco, przetwornica nie czuje piku tylko narastanie i tu faktycznie może dawać radę, lecz jak to działa/konstrukcja w samej klimatyzacji?
Przy napięciu zmiennym 230V i tej mocy to można "obcinać" amplitudy, zmieniać pojemność kondensatora rozruchowego czy jaki ciort?
Qrde, nie wiem. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
nikita55
stary wyga
Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Sty 2015 Piwa: 28/12 Skąd: Nieokreślone
|
Wysłany: 2021-02-25, 18:48
|
|
|
Też mam silnik 2,5 tdi i tam jest alternator 80 AH. Co do klimatyzacji to posiadam używaną klimatyzację dachową Waeco easy cool 1500 wersja z dedykowaną ( nową przetwornicą waeco chyba 2000 kable do testów były oryginalne 2x25 mm2). Mam jeszcze w zestawie moduł sterujący chyba 150amper który w momencie zbyt mocnego rozładowania aku wyłącza klimę ( tak przewidział producent). Klima pobiera według opisu 75 A zalecany alternator 150 A.
Całość testowałem z samego aku i działa bez problemu. Miałem to zamontować u siebie ale w moim kamperze jest już klima dachowa elektrolux. |
_________________ nikita55 |
|
|
|
|
|