Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak zbudować kamper xxxl powyżej 3,5 tony
Autor Wiadomość
blajsero 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Kwi 2021
Skąd: UĆ
Wysłany: 2021-04-18, 15:09   Jak zbudować kamper xxxl powyżej 3,5 tony

Na początku będzie chaos ale z czasem może się uda tutaj ogarnąć.

Pozwolę sobie w tym miejscu gromadzić informacje odnośnie przygotowań do budowy kampera w klasie ultra czyli powyżej 3,5 tony. Założenie jest aby uzyskać pełną świadomość problemów z jakimi przyjdzie się zmierzyć przy budowie i późniejszej eksploatacji pojazdu.

Zakładany styl życia:
Pojazd raczej do mieszkania całorocznego, niż do weekendowych wypadów. Powiększa się rynek pracy zdalnej w związku z czym to gdzie mieszkamy powoli przestaje mieć znaczenie. A na Południu europy zimą nie trzeba ogrzewać.

Dostępne opcje kamperowania:

poniżej 3,5 tony
- Samochód dostawczy do
- Fabryczny kamper do 3,5 tony

powyżej 3,5 tony
- Naczepa + ciągnik siodłowy
- Autobus
- Samochód ciężarowy

Naczepa + ciągnik siodłowy
+ dużo miejsca
+ wysokie limity wagowe
+ możliwość wymiany/naprawy ciągnika niezależnie od naczepy mieszkalnej
- brak możliwośći ciągnięcia lawety z normalnym autem
- przeglądy w polsce
- opłaty viaTool
- wysokie spalanie
- koszty promów

Autobus
+ dużo miejsca
+ wysokie limity wagowe
+ możliwość ciągnięcia lawety z normalnym autem potwierdzone https://www.camperteam.pl...p=861914#861914
- limit długości 12m temat do rozeznania https://www.camperteam.pl...p=861925#861925
- napęd zintegrowany z częścią mieszkalną
- przeglądy w polsce temat do rozeznania
- opłaty viaTool temat do rozeznania
- wysokie spalanie
- koszty promów temat do rozeznania


Ten pierwszy post będę starał się aktualizować wraz z pojawiającymi się informacjami, tak aby w przyszłości ludzie nie musieli przekopywać się przez niezliczoną ilość podstron.
Ostatnio zmieniony przez blajsero 2021-04-18, 16:35, w całości zmieniany 6 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
blajsero 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Kwi 2021
Skąd: UĆ
Wysłany: 2021-04-18, 15:18   

Problem nr 1 czy autobusem mogę ciągnąć lawetę?
TAK, w trakcie zakupu należy sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pola O.1 lub O.2

temat został potwierdzony na grupie zrzeszającej kierowców autobusów: https://www.facebook.com/...955873817884552
Są autobusy które mają w dowodzie rejestracyjnym wpisane na haku nawet i 3,5 tony, co pozwala ciągnąć niemal dowolne auto osobowe

autobus.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 77,93 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
blajsero 
początkujący forumowicz

Dołączył: 17 Kwi 2021
Skąd: UĆ
Wysłany: 2021-04-18, 16:08   

Problem nr 2 czy auto jest ograniczone do 12m długości?

Tutaj potrzebuje pomocy forumowiczów.
Ze wstępnego rozeznania wynika, że żeby było prawilnie to należało by zmienić rodzaj pojazdu z autobusu na specjalny kempingowy który jest "pojazdem samochodowym" a który według rozporządzenia może mieć maksymalnie 12m długości. Poniżej dywagacje na temat tego czy warto walczyć o dodatkowe metry.

Jakie są różnice zmiana rodzaju vs jej brak:
- limit długości
- koszty OC,
- koszt przeglądu,
- Podatek od środków transportowych (tylko dla autobusu)
- papierologia przy zmianie typu vs zmianie liczby miejsc
- potencjalne problemy na OSKP przy kolejnych przeglądach
- inna kategoria prowojazdy


Specjalny kempingowy
- LIMIT długości 12m, po przeróbce staje się "pojazdem samochodowym" http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858 wiarygodne
- OC ile? zapytać autora Milki 1
- koszt przeglądu 153,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html wiarygodne
- Podatek od środków transportowych BRAK Potwierdzone
- zmiana typu Wypytać na OSKP, jaki koszt? albo Jacek73 ostanio przerabiał https://www.camperteam.pl...t=36289&start=0
- spokojna głowa na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 21 lat potwierdzone
Kod:
C     - specjalny kempingowy
C + E  - specjalny kempingowy + laweta


Autobus
- LIMIT długości 15m, 18,75 z lawetą http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858
- OC 1700 temat do potwierdzenia u ubezpieczyciela
- koszt przeglądu 98,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html
- Podatek od środków transportowych 1222.5 PLN Względnie wiarygodne, patrz niżej.
- zmiana liczby miejsc w dowodzie na max 15 celem obniżenia podatku oraz kosztów przeglądu Wypytać na OSKP, jaki koszt?
- Jak będzie reagowało OSKP na pojazd z zabudową mieszkalną mający w dowodzie "autobus" do sprawdzenia, może forumowicze coś podpowiedzą?, wypytać na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 24 lata wiarygodne
Kod:
D     - autobus
D + E  - autobus + laweta




OC może być nawet i 10 000 pln według starego artykułu z 2016 ale według tego smaego artukułu jest szansa zbicia do 1800 pln jeżeli pojazd jest używany do przejazdów prywatnych a nie zarobkowych, https://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/534889,kierowcy-ubezpieczenia-polisa-oc-ac-kombinacje-metody.html?fbclid=IwAR0H8FAF2HzgsdamSrGLpGA8FqBPHWfFdUXbPssh_0sGh4UCvEdU34URqyE
1700 według ludzi z FB grupa Kierowcy i fani autokarow https://www.facebook.com/...955873817884552

Podatek od Środków transportowych dla 3 osiowego euro 3 z 5 miejscami według kalkulacji do deklaracji wyniósł 1222.5 PLN https://przyjazne-deklaracje.pl/kalkulatory/deklaracja/podatek-od-srodkow-transportowych/dt-1/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wieluniak_1 
zaawansowany

Twój sprzęt: Eura Mobil integra 726
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Mar 2011
Piwa: 15/12
Skąd: Polska
Wysłany: 2021-04-18, 19:36   

Pamiętaj, że:
- autobus to przegląd co 6 m
- podatek od śr. transportu ustala Rada Gminy (te 1200 to raczej już mało spotykane w PL)
oc - 1700 to baaaaaaardzo dobra cena i raczej przy jednym pojeździe nie liczyłbym na taką ofertę

nie wspominając, że wymagania co do autobusu określają przepisy (i nie przejdzie przeglądu przerobiony na pojazd typu kamper).

W mojej ocenie jeśli autobus to tylko ze zmianą przeznaczenia na specjalny.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Matheus 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Renault Carrier
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Sty 2013
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2021-04-18, 20:18   

blajsero napisał/a:
Specjalny kempingowy
- LIMIT długości 12m, po przeróbce staje się "pojazdem samochodowym" http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20160000858 wiarygodne
- OC ile? zapytać autora Milki 1
- koszt przeglądu 153,00 pln http://www.przeglady-ford...-przeglady.html wiarygodne
- Podatek od środków transportowych BRAK Potwierdzone
- zmiana typu Wypytać na OSKP, jaki koszt? albo Jacek73 ostanio przerabiał https://www.camperteam.pl...t=36289&start=0
- spokojna głowa na OSKP
- wymagane prawojazdy, kierowca min 21 lat potwierdzone


OC do 1000zł
zmiana na OSKP(około 300zł z tego co pamiętam) bez problemu i przerejestrowanie. Nie potrzeba rzeczoznawcy.
_________________

Renault Carrier - autobus kamper

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piasek1 
weteran

Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Lis 2020
Piwa: 30/25
Skąd: Piotrków Kujawski
Wysłany: 2021-04-18, 20:56   

Ja bym się zastanowił nad sensem ogólnie pchania się w coś takiego.
- koszty eksploatacji - ogromne (spalanie, opony, serwisy olejowo-filtrowe, części mechaniczne itp) Obsługa tego typu pojazdów kosztuje krocie, nie wspominając o awariach wymagających interwencji specjalistycznych serwisów czy holowania.
- koszty przejazdów - opłaty, winiety, parkowanie, promy, operujesz w najwyższych stawkach, z wielu będziesz musiał rezygnować bo nie obsługują.
- ograniczenia dla gabarytu i tonażu. Niestety ale wiele miejsc stanie się niedostępnymi dla ciebie, jakiś sponton itp zupełnie odpada, każdy odcinek trasy musi być zaplanowany w najdrobniejszym szczególe bo tym nie przycupniesz sobie na chwilę w zatoczce gdzieś przy drodze.
- wyzwaniem będzie w ogóle znalezienie miejsca (o kampingach raczej można zapomnieć) gdzie zostaniesz wpuszczony lub będziesz w stanie wjechać takim gabarytem a Ty planujesz jeszcze przyczepę za tym targać. Dla mnie to już męczarnia i kierat. Był tu gdzieś MAN KAT1 jako campingowy ale ten ma taką zaletę i przewagę nad autokarem że jemu parking nie potrzebny. Jeżeli operujesz w krajach ciut mniej zbiurokratyzowanych niż UE władowanie się czymś takim na plażę gdzieś w Albanii każdemu koło dupy latać będzie.Ci się znudzi to pojedziesz na inną.

Moje zdanie: po co szarpać się z domem na kółkach kiedy uroki są wtedy kiedy możemy czas spędzać przed pojazdem delektując się otoczeniem. Camper jaki by nie był to zawsze miejsce głównie do spania i przyrządzania posiłków oraz toalety. Wyjątek to zimy jak ktoś lubi w taki sposób na narty jeździć. Ale Ty nie planujesz.
Spróbuj rozejrzeć się w camperach 3-osiowych. DMC zazwyczaj powyżej 5 ton, ten metr, półtora jednak dłuższy od standardowego a jednak znacznie mniej uciążliwy niż autokar. Albo opcja nr 3: dobry konik pociągowy, pokroju jakiegoś Tuarega, GL`a czy Q7 i jakaś armata pokroju Adria Alpina 903 na haku. Wtargasz się z tym na camping, zadekujesz a konik zostaje do hasania po okolicy bez zbędnego balastu.
_________________
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZbigStan 
Kombatant


Twój sprzęt: Frankia I 65 SD
Nazwa załogi: Taborygenii, fani Frani.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2013
Piwa: 793/248
Skąd: Opole
Wysłany: 2021-04-18, 21:21   

Przerobiony autobus to duża powierzchnia mieszkalna, a przez to wygodne pomieszkiwanie, ale czy będziesz mógł wjechać na dziką plażę jak droga nieutwardzona i nierówna?
_________________
Grecja 2019
Normandia 2019
Czechy 2019
Narty, Włochy 2020
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 439/322
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-04-18, 22:18   

Piasek1 napisał/a:
Ja bym się zastanowił nad sensem ogólnie pchania się w coś takiego.
- koszty eksploatacji - ogromne (spalanie, opony, serwisy olejowo-filtrowe, części mechaniczne itp) Obsługa tego typu pojazdów kosztuje krocie, nie wspominając o awariach wymagających interwencji specjalistycznych serwisów czy holowania.
- koszty przejazdów - opłaty, winiety, parkowanie, promy, operujesz w najwyższych stawkach, z wielu będziesz musiał rezygnować bo nie obsługują.
- ograniczenia dla gabarytu i tonażu. Niestety ale wiele miejsc stanie się niedostępnymi dla ciebie, jakiś sponton itp zupełnie odpada, każdy odcinek trasy musi być zaplanowany w najdrobniejszym szczególe bo tym nie przycupniesz sobie na chwilę w zatoczce gdzieś przy drodze.
- wyzwaniem będzie w ogóle znalezienie miejsca (o kampingach raczej można zapomnieć) gdzie zostaniesz wpuszczony lub będziesz w stanie wjechać takim gabarytem a Ty planujesz jeszcze przyczepę za tym targać. Dla mnie to już męczarnia i kierat. Był tu gdzieś MAN KAT1 jako campingowy ale ten ma taką zaletę i przewagę nad autokarem że jemu parking nie potrzebny. Jeżeli operujesz w krajach ciut mniej zbiurokratyzowanych niż UE władowanie się czymś takim na plażę gdzieś w Albanii każdemu koło dupy latać będzie.Ci się znudzi to pojedziesz na inną.

Moje zdanie: po co szarpać się z domem na kółkach kiedy uroki są wtedy kiedy możemy czas spędzać przed pojazdem delektując się otoczeniem. Camper jaki by nie był to zawsze miejsce głównie do spania i przyrządzania posiłków oraz toalety. Wyjątek to zimy jak ktoś lubi w taki sposób na narty jeździć. Ale Ty nie planujesz.
Spróbuj rozejrzeć się w camperach 3-osiowych. DMC zazwyczaj powyżej 5 ton, ten metr, półtora jednak dłuższy od standardowego a jednak znacznie mniej uciążliwy niż autokar. Albo opcja nr 3: dobry konik pociągowy, pokroju jakiegoś Tuarega, GL`a czy Q7 i jakaś armata pokroju Adria Alpina 903 na haku. Wtargasz się z tym na camping, zadekujesz a konik zostaje do hasania po okolicy bez zbędnego balastu.


Lepiej bym tego nie wyraził :bigok

Ps. Zawsze mnie ciekawiło jakie są argumenty by wielki autobus był kamperem? Bo mały to ja rozumiem. Pytam serio.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-04-18, 23:37   

Odnoszę wrażenie że temat założył kolega nie mający absolutnie doświadczenia w materii która nagle pod wpływem impulsu mu się spodobała.
Zjawisko się nasila nawet tu na forum za sprawą psychocovida :chory
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZbigStan 
Kombatant


Twój sprzęt: Frankia I 65 SD
Nazwa załogi: Taborygenii, fani Frani.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2013
Piwa: 793/248
Skąd: Opole
Wysłany: 2021-04-19, 06:41   

Kombatanci nie ograniczajcie inwencji. Kolega chce pracować i mieszkać w dużym mobilnym pojeździe, przez cały rok. Każdy może marzyć i realizować swoje wybory. Widać że pragmatycznie stara się zanalizować swój pomysł. Jak miałbym mieszkać cały rok w pojeździe to też wolałbym aby był duży i wygodny, ale to nie będzie kamperowanie, które lubię.
Pozdrawiam
_________________
Grecja 2019
Normandia 2019
Czechy 2019
Narty, Włochy 2020
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 444/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-04-19, 09:15   

Nie wydaje mi się aby ktoś tutaj ograniczał inwencję, raczej Koledzy starają się dobrze doradzić.
Do życia w kamperze a nie kamperowania potrzeba faktycznie więcej przestrzeni, ale podzielam wcześniejsze wypowiedzi, że nie powinno to być kosztem kłopotów w przemieszczaniu i znalezieniu postoju.
Mam znajomych, którzy wyszli z założenia, że im większe tym lepsze i poszli w to duże Morelo wielkości autobusu i teraz przeklinają na czym świat stoi , bo kłopotów z tym więcej jak przyjemności z podróżowania.
Jak to ma jeszcze ciągnąć przyczepę z osobówką, to katorga to będzie a nie przygoda.

Jakbym miał coś poradzić to pickup'a (jakiś Ford F150, czy choćby zwykła Navara) , do tego siodło na pakę i naczepa kempingowa w stylu amerykańskim. Jestem prawie pewien, że taka naczepa ma więcej miejsca w środku od autobusu, a cały zestaw nie będzie od autobusu dłuższy.
Prowadzenie pickup'a z naczepą o wiele wygodniejsze i na pewno poręczniejsze, a w zestawie jest już pojazd do poruszania się wokół komina.
Jedyna wada taka, że pasażer na sikanie w czasie jazdy musi prosić kierowcę o zatrzymanie :-P ...... no ale bez przesady :spoko
Już nawet nie wspominam o takich oczywistych sprawach jak niewspółmiernie mniejsze koszty eksploatacji , jak choćby wiele niższe spalanie, czy wszelkiej maści opłaty drogowe, promowe , etc.etc.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 439/322
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-04-19, 09:25   

A M E N :brawo :brawo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-04-19, 09:42   

1. Pytanie: po co? Do czego Ci niezbędna taka powierzchnia? Czy posiadanie dodatkowych metrów zrekompensuje Ci włożoną w to pracę, bo raczej kampera na bazie autobusu, naczepy, ciężarówki ciężko kupić.

2. Większe wymiary, większa waga ograniczają możliwości podróżowania. Czy te dodatkowe metry zrekompensują Ci te ograniczenia?

3. Co Ci sprawia większą frajdę: turystyka, czy budowa kampera?
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 258/105
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2021-04-19, 10:36   

joko napisał/a:

Jakbym miał coś poradzić to pickup'a (jakiś Ford F150, czy choćby zwykła Navara) , do tego siodło na pakę i naczepa kempingowa w stylu amerykańskim. Jestem prawie pewien, że taka naczepa ma więcej miejsca w środku od autobusu, a cały zestaw nie będzie od autobusu dłuższy.
Prowadzenie pickup'a z naczepą o wiele wygodniejsze i na pewno poręczniejsze, a w zestawie jest już pojazd do poruszania się wokół komina.
.

Spotkałem takiego w grudniu ub.roku w Piaskach na Mierzei :shock: ..rozsuwane ściany..podobał mi się :ok

IMG20201229084102.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 1015,63 KB

IMG20201229090348.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 1,08 MB

_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZbigStan 
Kombatant


Twój sprzęt: Frankia I 65 SD
Nazwa załogi: Taborygenii, fani Frani.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2013
Piwa: 793/248
Skąd: Opole
Wysłany: 2021-04-19, 11:12   

yamah, Pod względem powierzchni prezentuje się dobrze. Każda wielkość kampera ma swoje zalety i wady. Jakie ten ma, to nie wiem. Swojego wybralismy, tak aby odpowiadał naszym potrzebom wynikających z doświadczeń zdobytych podczas podróży. Każdy na prawo realizować swoje marzenia.
Pozdrawiam.
_________________
Grecja 2019
Normandia 2019
Czechy 2019
Narty, Włochy 2020
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***