 |
|
Truma combi 4 schemat płyty głównej i płytki wentylatora |
Autor |
Wiadomość |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-18, 11:26 Truma combi 4 schemat płyty głównej i płytki wentylatora
|
|
|
Truma zazdrośnie co prawda strzeże swoich tajemnic, niemniej chciałbym zapytać, czy ktoś z Szanownych Forumowiczów wszedł jakoś w posiadanie schematu płyty głównej i płytki elektroniki wentylatora w Trumie combi 4? Ta ostatnia płytka mi padła i jak dotychczas nikt nie chce podjąć się jej naprawy bez schematu. A kosztuje toto niemało, bo 1400 złociszy. |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-10-18, 13:20
|
|
|
Zapomnij. Tajemnica jest pilnie strzeżona. Na tym się po prostu zarabia. Nawet do starej B10 nie ma nic oficjalnego.
Poza tym przy cenie ogólnej kampera średnio pod 200k (w sensownej używce) te 1,4k to przecież grosze
A tak na poważnie:
- porządny elektronik (wiedza, zacięcie, oscyloskop, termowizja) powinien sobie poradzić i bez schematu
- odmowa może być związana z tym, że laptopów z uwaloną sekcją zasilania naprawi w tym samym czasie z 5 i nie będzie się bał odebrać telefonu z reklamacją, że było BUM
- generalnie płyt od pieców gazowych nie powinno się naprawiać, dasz radę iść potem spać przy włączonym po takiej większej naprawie przez kogoś, kto w tym nie siedzi zawodowo?
- oddawał tu ktoś płytkę wentylatora do naprawy, a właściwie wymiany tranzystorów głównych, chyba z sukcesem ale nie śledziłem tematu
Mały OffTopic dla ciekawskich: pojawiły się zakusy na stworzenie "prawa do naprawiania". Odpowiedź producentów już jest - np. w laptopach. Kiedyś miałeś przetwornicę zasilającą, w niej jakiś układ logiki, obok Eeprom z wsadem sterującym całością. Ludzie nauczyli się wymieniać kostki i przegrywać wsady? No to dziś idzie się już w "2in1" czyli układ sterowania przetwornicą jak się przepali możesz sobie zamówić, ale Eeprom z programem jest w środku i nikt poza serwisem Ci tego nie zaprogramuje... Tak się właśnie "dba o interes". A że przy okazji generuje tony elektrośmieci, to już insza inszość. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
zbyszekwoj
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Kwi 2013 Piwa: 330/226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2021-10-18, 14:02
|
|
|
Są specjaliści co takie płytki naprawiają. Np elektronika do mojej lodówki Thetford kosztuje ok 220 Eu , a na ebayu jest tego sporo po regeneracji za 50 funciaków. Dodam ze uszkodzona moja elektronika wyglada jak ta nowa. |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-10-18, 14:11
|
|
|
No wiesz, może są. Tak samo jak są spece, którzy naprawiają pasy po wystrzeleniu czy zerują liczniki w sterownikach poduszek po wystrzeleniu. Tylko pytanie, czy absolutnie wszyscy chcą to świadomie kupić/mieć w swoim aucie.
Co do Trumy - silniczek, dmuchawka, czujniczek, elementy wykonawcze - O.K., w razie "W" program z płyty głównej zatrzyma się i wywali error. Samej płyty ja osobiście bym u siebie nie naprawiał, za bardzo lubię życie i za mało lubię pożary.
Te regenerowane z ebaya to jak rozumiem zero rękojmi, gwarancji czy czegokolwiek? Czy jednak naprawiana jest w nich pierdoła nie wpływająca na bezpieczeństwo? |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-18, 18:19
|
|
|
Monter napisał/a: | Poza tym przy cenie ogólnej kampera średnio pod 200k (w sensownej używce) te 1,4k to przecież grosze |
Kiepska argumentacja. Mój dom na ten przykład jest wart więcej, ale gdyby ktoś zażyczył sobie tysiąc złotych za rurkę do kranu po oszacowaniu wartości domu, to bym go pognał na drzewo.
Monter napisał/a: | - oddawał tu ktoś płytkę wentylatora do naprawy, a właściwie wymiany tranzystorów głównych, chyba z sukcesem ale nie śledziłem tematu |
U mnie niestety po wymianie wszystkich tych tranzystorów nadal jeden pali się po włączeniu trumy. |
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-18, 18:29
|
|
|
Monter napisał/a: | Mały OffTopic dla ciekawskich: pojawiły się zakusy na stworzenie "prawa do naprawiania". Odpowiedź producentów już jest - np. w laptopach. Kiedyś miałeś przetwornicę zasilającą, w niej jakiś układ logiki, obok Eeprom z wsadem sterującym całością. Ludzie nauczyli się wymieniać kostki i przegrywać wsady? No to dziś idzie się już w "2in1" czyli układ sterowania przetwornicą jak się przepali możesz sobie zamówić, ale Eeprom z programem jest w środku i nikt poza serwisem Ci tego nie zaprogramuje... Tak się właśnie "dba o interes". A że przy okazji generuje tony elektrośmieci, to już insza inszość. |
To jest niestety przejaw wszechoogarniającej chciwości. Były już próby zakazywania sprzedaży zamienników części samochodowych na terenie UE, że niby ze "względów bezpieczeństwa". Na szczęście nie przeszło. Ale co będzie dalej - pewnie coraz gorzej. |
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-18, 18:33
|
|
|
zbyszekwoj napisał/a: | Są specjaliści co takie płytki naprawiają. Np elektronika do mojej lodówki Thetford kosztuje ok 220 Eu , a na ebayu jest tego sporo po regeneracji za 50 funciaków. Dodam ze uszkodzona moja elektronika wyglada jak ta nowa. |
Jest taki gościu w UK - ogłasza się na EBayu. Za regenerację tej płytki życzy 90 funciaków. Ale gwarancja żadna, że dobrze naprawi i że w ogóle odeśle. |
|
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-10-18, 20:18
|
|
|
Kazik II napisał/a: | Monter napisał/a: | Poza tym przy cenie ogólnej kampera średnio pod 200k (w sensownej używce) te 1,4k to przecież grosze |
Kiepska argumentacja. Mój dom na ten przykład jest wart więcej, ale gdyby ktoś zażyczył sobie tysiąc złotych za rurkę do kranu po oszacowaniu wartości domu, to bym go pognał na drzewo. |
Ale to dwie różne sprawy - przynajmniej dla mnie. Wspomnianą rurkę sam bym naprawił, albo tak samo pognał gościa - ale rurka Ci nie eksploduje domu w środku nocy. Są rzeczy, przy których ja przynajmniej nie zamierzam ryzykować. Każdy swoje życie i dobytek wycenia indywidualnie.
Kazik II napisał/a: | Monter napisał/a: | - oddawał tu ktoś płytkę wentylatora do naprawy, a właściwie wymiany tranzystorów głównych, chyba z sukcesem ale nie śledziłem tematu |
U mnie niestety po wymianie wszystkich tych tranzystorów nadal jeden pali się po włączeniu trumy. |
No to faktycznie kiepsko. Biorąc pod uwagę, że w okolicy tego tranzystora nie został przepalony druk lub nieuważnie zlana jakaś przelotka cyną, zostaje opcja samego silnika. Ale to tylko moje gdybanie, płyty tej w ręce nie trzymałem więc nawet nie wiem ile ma warstw. Jak więcej niż dwie, mogło się coś zwęglić w środku a węgiel przewodzi prąd, niestety. Rozumiem, że naprawiający sprawdził samą płytę przed odesłaniem/oddaniem i bez silnika po podaniu zasilania nic się nie paliło? |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-18, 23:55
|
|
|
Monter napisał/a: | No to faktycznie kiepsko. Biorąc pod uwagę, że w okolicy tego tranzystora nie został przepalony druk lub nieuważnie zlana jakaś przelotka cyną, zostaje opcja samego silnika. Ale to tylko moje gdybanie, płyty tej w ręce nie trzymałem więc nawet nie wiem ile ma warstw. Jak więcej niż dwie, mogło się coś zwęglić w środku a węgiel przewodzi prąd, niestety. Rozumiem, że naprawiający sprawdził samą płytę przed odesłaniem/oddaniem i bez silnika po podaniu zasilania nic się nie paliło? |
Płytka nie została w żaden sposób fizycznie uszkodzona. Po prostu pewnego dnia po włączeniu funkcji ogrzewania wnętrza wydobył się z tego tranzystora dym, a pozostałe mocno się grzały. Uzwojenie cewki silnika nie nosi żadnych śladów przegrzania. Robiłem nawet próbę włączenia w obwód cewki szeregowo drutu oporowego aby wykluczyć jakieś zwarcie w cewce. Poszedł jeszcze większy dym a nawet coś zadymiło z płyty głównej. Potem nic nie chciało sią uruchomić, zbladłem, ale to spalił się bezpiecznik 10A w elekrobloku. Na szczęście płyta główna ocalała, bo po odłączeniu płytki wentylatora normalnie próbuje się uruchamiać i po chwili wyświetla error. Od tego czasu już nie robię żadnych eksperymentów. |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-10-19, 14:10
|
|
|
Nie pisałeś wcześniej, że robiłeś eksperymenty dobijające całość...
Niestety, teraz to chyba tylko serwis firmowy lub wymiana na nowe. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-20, 11:30
|
|
|
Monter napisał/a: | Nie pisałeś wcześniej, że robiłeś eksperymenty dobijające całość...
Niestety, teraz to chyba tylko serwis firmowy lub wymiana na nowe. |
Monter, nie załamuj mnie. Przecież po włączeniu trumy z odłączonym zespołem wentylatora wszystko początkowo uruchamia się prawidłowo, słychać włączenie drugiego wentylatora. Po chwili płyta główna wyłącza rozruch i wyświetla błąd jedynie zespołu wentylatora. Więc chyba jednak nie jest tak źłe. |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-10-20, 13:09
|
|
|
Może, ale to nie ja pisałem o podłączaniu drutu oporowego w szereg (?!) i wydobywającym się po tej operacji dymie z obu płyt.
Jeśli to była Twoja "procedura testowa" lub próba naprawy to kto tu kogo załamuje... |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Janusszr
Kombatant
Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2016 Piwa: 90/89 Skąd: Suwałki
|
Wysłany: 2021-10-20, 17:44 Re: Truma combi 4 schemat płyty głównej i płytki wentylatora
|
|
|
Kazik II napisał/a: | Truma zazdrośnie co prawda strzeże swoich tajemnic, niemniej chciałbym zapytać, czy ktoś z Szanownych Forumowiczów wszedł jakoś w posiadanie schematu płyty głównej i płytki elektroniki wentylatora w Trumie combi 4? Ta ostatnia płytka mi padła i jak dotychczas nikt nie chce podjąć się jej naprawy bez schematu. A kosztuje toto niemało, bo 1400 złociszy. |
Jutro będą mieli w serwisie schemat płytki. Przekazałem przez znajomego, który pracuje przez ścianę.
Przypadkowo zobaczyłem twój nowy wątek. Mogłeś napisać do mnie o problemie, to byłoby wcześniej załatwione.
PS. Możliwe, że są różne płytki, ale nie sądzę. |
_________________ Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały. |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-21, 11:19 Re: Truma combi 4 schemat płyty głównej i płytki wentylatora
|
|
|
Janusszr napisał/a: | Kazik II napisał/a: | Truma zazdrośnie co prawda strzeże swoich tajemnic, niemniej chciałbym zapytać, czy ktoś z Szanownych Forumowiczów wszedł jakoś w posiadanie schematu płyty głównej i płytki elektroniki wentylatora w Trumie combi 4? Ta ostatnia płytka mi padła i jak dotychczas nikt nie chce podjąć się jej naprawy bez schematu. A kosztuje toto niemało, bo 1400 złociszy. |
Jutro będą mieli w serwisie schemat płytki. Przekazałem przez znajomego, który pracuje przez ścianę.
Przypadkowo zobaczyłem twój nowy wątek. Mogłeś napisać do mnie o problemie, to byłoby wcześniej załatwione.
PS. Możliwe, że są różne płytki, ale nie sądzę. |
No to byłoby suuuper! Płytka wentylatora do trumy combi 4 i 6 jest zdaje się taka sama. Czekam z niecierpliwością i stawiam duuże piwo! |
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-10-21, 11:28
|
|
|
Monter napisał/a: | Może, ale to nie ja pisałem o podłączaniu drutu oporowego w szereg (?!) i wydobywającym się po tej operacji dymie z obu płyt.
Jeśli to była Twoja "procedura testowa" lub próba naprawy to kto tu kogo załamuje... |
Nie rozumiem, co takiego strasznego jest w połączeniu w szereg z cewką drutu oporowego? To tak samo, jakbym dał w szereg opornik - przecież to nie powoduje to zwarcia. Chciałem przez to sprawdzić, czy w samej cewce nie ma jakiegoś zwarcia i czy komputer jakoś zareaguje na powstanie oporu na tym elemencie. A że wywołało to taką reakcję, to jest trochę dziwne. Tak czy owak, prawdopodobnie nic groźnego się nie stało, bo działanie płytki głównej wygląda raczej na normalne. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|